Evans kom inte överens med däcken i Monte, när ett rallydäck kostade 60 kronor, publikfritt WRC i Finland, Västra BF efterlyser Covid-19-regler och Karting-Viktor blev både Årets Talang och Stjärnskott!
Även om Elfyn Evans dolde sin frustration väl över att inte komma ikapp Sebastien Ogier i ”Monte” så fanns den där. Efteråt har Toyota-föraren analyserat och kommit fram till att han verkade ha lite svårare ett komma överens med de nya däcken från Pirelli än sina två teamkompisar, Ogier och Kalle Rovanperä.
Speciellt på sisa etappen märktes detta där Ogier dubblade den 13 sekunders ledning som han hade inför söndagen. Att det också därför blev fem bonuspoäng till Yaris WRC#1 kändes helt naturligt. Efteråt förklarade Evans att han inte kände sig helt bekväm men försökte inte bortförklara sitt tillkortakommande utan menade också.
– Seb, körde uppenbarligen mycket, mycket bra och helt ärligt, han var i en helt egen liga!
Evans menar också att känslan att inte vara bekväm i bilen gjorde att han inte vågade ta några risker.
– Vet att det inte var här som VM avgörs, där kommer fler rallyn…
Han summerade också att han och Scott Martin var glada för sina poäng.
– Så klart vill du alltid ha fler men förhoppningsvis kan vi vara ännu starkare nästa gång!
Nu skiljer nio poäng mellan honom och Ogier när kosan ställs till Rovaniemi och Arctic Rally Finland.
*
Evans tankar får mig att tänka på detta med däck i rally, ett ständigt diskussionsämne åtminstone de senaste 30 åren.När jag började tävla i 70-talets absoluta början snackades det inte så mycket om detta. Vanligast var att man i grustävlingar körde på någon form av vinterdäck utan dubb och för oss med tunna plånböcker blev det Trelleborg, Firestone eller något annat som ”gummihandlaren” hade på lager. De mer välbeställda la på Dunlop, Pirelli med vintermönster medan man på sommaren och torrt, använde Dunlop SP eller den billiga regummerade varianten ”Grus SP”.
Själv gick jag en lite annorlunda väg när jag hos Saab-handlaren i Hörby hittade tjeckiska Barum med ett mönster som med lite fantasi påminde om ”Grus SP”. Med rabattkortet från Saab Sport & Rally kostade ett nytt 155×15 Barum 60 kr vilket var perfekt för en förare med en Grupp 1-V4:a. Passade alltid på att även köpa ett ”mellanrör” till avgassystemet som aldrig höll mer än en tävling innan det var tillplattat. Kostnaden för röret på 17 kr var inget tjafsa om, bara att kasta och montera nytt inför nästa ”race”.
Kan inte minnas att det var så mycket däcksnack förare emellan åtminstone inte på den nivå där jag och mina kompisar befann oss. Istället var det ”man tager vad man haver” som gällde. Men när Gislaved släppte sitt ”Frost” blev detta plötsligt däcket som många menade var som gjort för att kapa sekunder i skogen. En tuff och kanske bättre utmanare var Michelins MS 100 som satt på många bilar, i synnerhet på motorsvagare Standard A/B-bilar var detta populärt. Detta trots sina mjuka sidor som ofta gav punkteringar på uppkörda och spåriga sträckor. Nu skriver jag helt ur minnet men vill minnas att det var först i slutet på 70-talet som däck plötsligt blev diskussionsämnet när rallyfolk träffades. Minns också att många menade att det hela höll på att spåra ur när det plötsligt fanns specialtillverkade rallydäck att köpa. Däck som sopade mattan med såväl Frost, MS 100 och övriga andra standardbetonade däck.
I det sammanhanget skrev jag en artikel om detta och hade då SMK Hörbys Opel-ikon Stig Kristiansson som referens där han visade upp vad som då fanns på hans däckhylla. Till vänster att Pirelli för RS-tävlingar, det i mitten minns jag inte vad det var för fabrikat men det gör säker någon annan. Längst till höger den riktiga värstingen ett rent tävlingsdäck, Dunlop A2 som funkade på såväl grus som asfalt. Att det var prisskillnad på ett A2 gentemot mina Barum behöver jag väl inte ens påpeka. Om man tyckte det höll på att spåra ur för 40 år sedan, så kan man så klart undra vad det har gjort idag, total urspårning enligt många. Då menas det både ur kostnadssynpunkt och inte minst på vilket sätt de tuffa däcken bidrar till att vägar körs sönder. Inte lätt att vrida tillbaka klockan tillbaka, men visst låter Barum lockande som omräknat i dagens pengavärde kostat runt 425 kronor. Eller att man fått fyra nya tjeckiskt gummi för mindre än vad ett modernt rallydäck kostar. Dessutom var hållbarheten mycket bättre, vilket nästan känns som ett skällsord när man hör dagens däckdebatt…
*
Fanns en tid ett visst minimalt hopp att kommande WRC Arctic Rally Finland skulle kunna köras med begränsad publik men detta hopp släcktes igår. Den regionala förvaltningsbyrån i Lappland förlängde igår förbudet för alla inomhus/utomhusevenemang och allmänna möten med mer än 50 personer i kommunerna i Lapplands sjukhusdistrikt för att förhindra spridning av Covid-19. Förbudet gäller till och med den 28 februari alltså samma dag som WRC-tävlingen avslutas. Ett beslut som togs trots att det i området kring Rovaniemi fortfarande uppmätts låg spridning. Nu är man dock rolig för att vinterturister kan komma att ändra på detta.
– Sammankomster utgör fortfarande stora risker för spridningen av sjukdomen, varför det är nödvändigt med restriktiva åtgärder. Att förutse förebyggandet av spridningen av sjukdomen är fortfarande viktigt, förklara myndigheten i ett pressmeddelande.
*
Lite av samma linje är Västra Bilsportförbundet inne på som skickat en skrivelse med rubriken ”Tolkning av restriktioner gällande tävlingsverksamhet ” till Svenska Bilsportförbundet i ämnet Coivd-19. En skrivelse som togs upp vid senaste mötet för Förbundsstyrelsen 2021 01 11. I mötesprotokollet går det att läsa: Förbundsstyrelsen har tagit del av en skrivelse från Västra Bilsportförbundet.
Skrivelsen hanterar tankar kring de tolkningar av rådande restriktioner som görs runt om i vår rörelse. Många föreningar och arrangörer försöker hitta alternativa sätt att tävla och träna på, något som accepteras i vissa distrikt/län men inte i andra. Detta föranleder en stor förvirring hos medlemmarna. Västra Bilsportförbundet uttrycker i skrivelsen en önskan om ett generellt beslut, eller en stark rekommendation, från Förbundsstyrelsen och Svenska Bilsportförbundet om vad som gäller vi träningar och tävlingar under perioden av skärpta nationella restriktioner. Förbundsstyrelsen har sedan tidigare beslutat att följa myndigheternas rekommendationer och inte göra egna tolkningar av dessa. Detta beslut står kvar. Dock finns det full förståelse för att rekommendationerna ibland kan vara svåra att förstå och ta till sig och Förbundsstyrelsen beslutar därför att uppdra åt Generalsekreterare Anna Nordkvist att förtydliga myndigheternas rekommendationer för idrottslig verksamhet via förbundets officiella kanaler.”. Jag kan väl säga så mycket som att jag håller med Västra i sin skrivelse, självklart ska samma regler gälla alla arrangörer oavsett om denne finns i Skåne, Värmland eller längst upp i Norrbotten. Tilläggas kan att Regeringen idag beslöt att förlänga Pandemilagen till 2021 09 30.
*
I dag säger vi jättestort grattis till Kristianstad Kartingklubbs Europamästare i ”tyngsta klassen” KZ1, Viktor Gustavsson. 16-årige Viktor tog storslam när juryn till den digitala versionen av Nordöstra Skånes Idrottsgala utsåg honom till både ”Årets Talang” och ”Årets Stjärnskott” 2020. Motiveringen löd ”En supertalang som under 2020 hittade en högre växel och då gick det snabbt. Europamästare i kartingens värstingklass som 16-åring. Genombrott säger vissa. Stjärnskott säger vi.”. För detta fick Viktor som bor utanför Staffanstorp ta emot blommor och pokaler men än bättre, två checkar på totalt 60 000 kronor.
–De går direkt in på ”racingkontot” och kommer att hjälpa till att betala för resor och hotell, förklarade Viktor i Kristianstadbladet.
I år vann han EM men var bara en trasig vattenslang från att även ha blivit världsmästare. I KZ1 kör förare som är uppemot dubbelt så gamla och rutinerade som Viktor som blev den näst yngste EM-vinnaren genom tiderna. Enbart F1-föraren Max Verstappen var yngre, 15 år när han vann samma sak. Nu laddar han för en ny säsong och har precis kommit hem från ett träningspass i kartingens förlovade land Italien, där han har sitt team Charles Leclerc by Lennox Racing. Att målet för 2021 är att bli världsmästare är inget han hymlar om. Ett VM som dessutom avgörs på hemmaplan och Åsum Ring första helgen i september.
–Det hade varit häftigt, konstaterar Viktor.
–Det är långt till september men jag måste erkänna att jag tänker på tävlingen redan nu och jag drömmer om att bli världsmästare!
Jag måste erkänna att det känns väldigt kul att få se bilsportare som mottagare av så här tunga utmärkelser i en del av Skåne som är hårt präglat av bollar i olika storlekar. Nu var det inte enbart på hemmaplan som Viktor uppmärksammades, även Svenska Bilsportförbundet hyllar Europamästaren. Han utses av SBF till en av stipendiaterna ur ”Minnesfonden” med motiveringen: ”En fantastisk säsong med fina internationella framgångar har denne förare haft, kronan på verket måste ha varit Europamästerskapet där Viktor vann KZ2 klassen med bred marginal till andraplatsen. Men även andra framgångar som en 10:e plats i KZ2 Supercup under VM i Italien efter Pole Position följt av lite otur med vattenläckage i ett av heaten vilket gjorde finalen till en lite tuffare uppgift än förtjänat. Förarkvalitet är det inte brist på och vi ser med stor förväntan fram mot kommande säsong!”. Avslutar hyllningarna till Viktor med en liten ”cliffhanger”, det är med detta inte slut med bilsportare på galascenen, så håll ögonen öppna…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.