Evans klar för Turkiet, spanjoren Llarena tog ERC-guld med en poäng tillgodo, Supercupen startar om, Brink på väg upp i TCR, Felix med änglavakt och svensk RX-dominans i Utah!
I all eufori över Pontus Tidemand/Ola Fløenes comeback i WRC och Rally Turkey glömdes den mer permanenta föraren hos M-Sport Ford Elfyn Evans bort. Nu är walesaren så pass återställd efter sina ryggskada efter Rally Estonia att läkarteamet gett tummen upp för start med Fiestan.
*
Dramatiken i ERC-finalen för junior-klasserna, Barum Czech Rally Zlin tog inte slut bara för att bilarna rullat över målrampen. På sista sträckan blev det nämligen lite ”klydd” efter att Hyundai-föraren Martin Vicek kraschat så illa att man fick stryka sträckan. Två R2-förare hann köra sträckan innan den ”rödflaggades” och därefter blev det framräknade tider för resten av fältet. Inför detta ledde franske Fiesta-föraren Jean-Baptiste Fraceschi med fyra sekunder över spanjoren Efren Llarena som var tvungen att vinna för att köra hem ERC-guld före enda utmanaren estländaren Ken Torn.
När tiderna så var framräknade stod fransmannen som segrare, Llarena var tvåa och därmed också Ken Torn Europamästare 2019. M-Sport oc hERC var snabbt ute med att berätta om R2-Fiestans framgång, men lite för snabbt visade det sig. Efteråt uppdagade domarna att Fransceschi haft tekniska problem (punktering) på sträckan vilket gjorde honom egentligen mycket långsammare än den i efterhand konstruerade tiden. Beslut togs då att hans tid skulle ändras för att bättre harmoniera med den faktiska körtiden vilket puttade ner honom till fjärde plats. Därmed blev Llarena segrare och i mina ögon, segrade rättvisan. För visst hade det varit grymt om spanjoren missat guldet på grund av att en sträcka ströks och där en förare, helt borta från medaljstriden som följd av detta orättvist stått som vinnare och samtidigt avgjort hur medaljerna skulle fördelas. Nu blev det Llarena överst på pallen med en enda poängs marginal till Torn som tvåa och så Sindre Furuseth med svenske kartisen Jim Hjerpe som bronsmedaljörer. Bara att konstatera att grusfläcken i Rom där paret sladdade av och bröt blev kostsam. Utan denna hade minst silvret och kanske även guld varit nåbart.
*
Kan också konstatera att Alexey Lukyanuk har mycket kring sig, är det inte skrotningar så är det uppmärksammad fortkörning mellan specialsträckorna. I Tjeckien kom en ny grej, Fia-Teknikerna upptäckte före start att Sainteloc Racings Citroën C3 R5 saknade det som benämns som ”VIN-number” på karossen. Detta kostade teamet 10 000€ plus att numret skulle graveras in före start av en officiell representant för Citroên och under överinseende av en FIA-delegat. Dock verkar skulden ligga mer hos Citroën än hos teamet. Av rapporten framgår nämligen att det är dom som missat numret när man gjort i ordning karossen.
*
I år har Supercupen inte körts sedan det blev omstart 2017 genom Jörgen Joons försorg. Nu aviseras det dock om nystart till nästa år med sex tävlingar, tre på vintern och lika många med grus under däcken. Tre bilklasser, 4WD-2 FWD- 2RWD men inga klasser för VOC/GruppF eller Grupp E. Man vill även ha tävlingar med runt 50 kilometer SS på vintern och 30 kilometer på barmark. Även ett tillägg till detta görs, ”Rekommenderas att undvika köra samma sträcka två ggr. Hellre kortare tävling, än en sönderkörd sträcka som väcker irritation…”
Kalender SuperCupen 2020
18 jan Tierpsrundan, MK Tierp
8 febr Bergslagsrallyt,
7 mars LBC-Ruschen, Lima MS
9 maj Rally Sigtuna, Sigtuna RC
8 aug Rally Killingen, Kils MK Bil
19 sept Stormspokalen, Östhammars MK
Kan dock inte utan att ställa mig en fråga, finns det plats för fyra så här stora cuper som där redan finns, Sydsvenska Rallycupen, Sydsvenska Mästerskapet och Svenska Rallycupen vid sidan av Rally-SM? Misstänker att de flesta svarar ja på den här frågan men själv är jag mer skeptisk. För de sydsvenska varianterna är nog konkurrensen mindre medan det däremot för SRC och Rally-SM kan bli mer kännbart med ännu en aktör på banan…
*
Kör ett racingsammandrag från helgen där jag inleder med TCR Scandinavia på Gelleråsen. Här blev det SMK Hörby-seger i Race två genom Tobias Brink som därmed avancerade till andra plats i tabellen. Nu skiljer bara 15 poäng up till ledande Robert Dahlgren och som trea ny ”Brink-förare” Andreas Wernersson. Ännu bättre ser det ut i Teammästerskapet där Brink Motorsport leder före PWR Racing och som trea Micke Kågered Racing.
– Otroligt skönt att få avsluta helgen på topp och ta med en massa väldigt värdefulla poäng hem, konstaterar Tobias belåtet.
För PWR Racing var glädjeämnet att Dahlgren ändå utökade sin ledning trots att han fick bryta i Race 2. Bättre gick det för Mikaela Åhlin Kottulinsky som slutade trea med då Brink och Andreas Ahlberg före sig. Glad var även Mattias Andersson som körde hem första racet då före Dahlgren och med Ahlberg som trea.
*
I V8 Thunder Cars lyckades Memphis Racings Micke Nyman köra hem en tredje plats i första heatet där Emil Persson tog sin sjunde raka seger. Tvåa Stein Frederic Akre medan Tomelillas William Nilsson slutade femma, även han ”Memphis-driver”. I andra omgången gick det sämre och William fick bryta. Här gick det inte heller alls Emils väg som blev poänglös och istället vanns detta av Bryntessonföraren Mikael Karlsson och detta före Micke Nyman. Bara sju bilar kom i mål i racet.
Med sina två pallplatser avancerade nu Micke Nyman till fjärde plats. Delade tvåor är Mikael Karlsson och Stein Frederic Akre och långt, långt där uppe är så Emil Persson.
*
Snacka om änglavakt eller vad ska man annars kalla det som räddade Felix Rosenqvist efter den ruskiga kraschen på Pocona Raceway. I över 300 km/t blev svensken oskyldigt inblandad i en tre bilars kubbning vilket kickade den blå Chip Ganassi-bilen upp i skyddsvallen och vidare längs med skyddsräcket. De medicinska undersökningarna visade inga tecken på allvarligare skador och Rosenqvist kunde efter cirka två timmar lämna sjukhuset.
– Först och främst är jag glad att ha klarat av de medicinska testerna och att jag på det stora hela mår bra, kommenterar Felix.
– Jag har lite ont i ryggen och en del huvudvärk men känner mig i övrigt OK. Jag vill rikta ett stort tack till INDYCAR-organisationen och all räddningspersonal på banan. De gjorde ett fantastiskt jobb.
Alla övriga klarade sig helt oskadda vilket Felix är glad för.
– Det känns tråkigt och onödigt att det skulle behöva gå så här redan på det första varvet i ett så här långt lopp. Jag tror att vi hade en bra bil idag…
*
I helgen var ”The Hansen Brothers” återigen i USA för att köra ”Nitro World Games” och detta i Utah. I finalen slog Kevin Hansen till med sin Peugeot och vann denna före jämten Patrik Sandell, Subaru och som trea Timmy Hansen. Till skillnad från World RX så bestod banan nästan enbart av grus och där ett magnifikt hopp gav över 30 meter långa hopp.
Inte lika trevligt för Subarus ARX-stjärna, f.d NASCAR-föraren Scott Speed som landade så tungt på träningen efter hoppet att han skadade ryggen allvarligt. Tre ryggkotor har frakturer hos 36-åringen som dock genomförde heatet innan han togs till sjukhus.
*
Många är vi som är fortsatt oroliga för hur det är med Adam Westlund efter kraschen i Kolsvarundan. Dock kommer jag inte att göra någon statusppdatering här då familjen önskar att denna enbart sker via Adams egen Facebooksida. Kämpa på Adam!
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson