Evans i Monte-topp, Mikkelsen fortsätter att imponera, likaså Oliver som ”5:a i R5-klassen”, greken visade ”Good spirit”, Sunninen flög hem direkt, tre ur SBF-styrelsen står inte för omval och MAS kör igång eget rallymästerskap!

Fredagen avslutades ungefär lika dramatiskt som torsdagen inleddes i Rallye Monte Carlo. Då var det Teemu Sunninen som kraschade på sträcka ett medan det idag var franska Hyundai-löftet Pierre-Louis Loubets tur att stifta bekantskap med den oförlåtande naturen kring Gap.

Foto:Okänd

Dessvärre innebar hans ”accident” även att sträckan fick ”Red flagg” och bara Andreas Mikkelsen och Adrien Fourmaux lyckades passera innan det blev stopp. Dessutom ett stopp som det tog lång tid att lösa upp varför de sista fick köra sträckan i mörker. Klart är att Toyota-föraren Elfyn Evans leder och denna position intog han efter sträcka sex där tidigare ledaren Sebastien Ogier först snurrade och sedan fick punktering. På detta tappade han en halv minut och ledningen. 

Foto: Toyota Gazoo Racing

Där är så många ställen där man måste ”cut” så att det svårt att veta var ”linjen” finns, var Ogiers förklaring till missödena.

Elfyn Evans däremot tyckte sträckan var ”all rigth”.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Greppet skiftade visserligen bitvis ganska extremt, ena minuten bra fäste och i nästa inget alls…

Foto: Toyota Gazoo Racing

Annars var det Kalle Rovanperä som inledde bäst och gick upp i ledning men fick sedan tio straffsekunder efter att ha kommit för tidigt till starten på sträcka fyra. Rasade därmed ner till en tredje plats och går till nattvila som fyra sedan Hyundais Ott Tänak passerat efter en problemfri resa.

Foto: Hyundai Motorsport GmbH

Hade visserligen dålig sikt med imma på vindrutan annars har det funkat bara, menade Tänak.

Foto: Hyundai Motorsport

Upp till Evans har han nu 25 sekunder medan Kalle har det dubbla och som främst får inrikta sig på att hålla Thierry Neuville bakom sig.  Sex sekunder skiljer och det var en positiv belgare som gick i mål på SS7 Chalancon – Gumiane 2 trots att han tappade 14 sekunder till Ogier som var snabbast.

En riktigt bra sträcka för oss och Martijn (co-driver) gjorde ett fantastiskt jobb vilket gjorde mig säkrare. Det blir svårt för oss att köra in den tid vi förlorade i morse men jag försöker få till ren körning och det fungerade fint, menade en nöjd Neuville.

*

Foto: Toksport WRT

Andreas Mikkelsen/Ola Fløene fortsätter att imponera och håller en stark sjunde plats totalt med sin Rally2-Skoda. Fyra sträcksegrar vittnar om norrmännens kapacitet och inför lördagen har man nu ryckt ifrån Adrien Fourmaux, Ford med 47 sekunder.

Jag njuter verkligen och gapet är ganska hyggligt nu vilket är en skön känsla. Inne i bilen känns det inte alls som att vi ”push very hard”, förklarade Mikkelsen som berömde det mesta i Toksport WRT

Skodan är fantastisk under de här förhållandena och även min ”gravel crew” gör ett kanonjobb!

Duon i topp har lämnat Eric Camilli, Citroën i ingenmansland , två minuter upp till ledande Skodan och fem minuter ner till fyran, Mikkelsens Toksport-kompis Marco Bulacia Wilkinson. I WRC3 fortsätter Yoann Rossel att leda men det är precis och bara 6,8 sekunder skiljer till tvåan Yoann Bonato, båda i Citroën.

*

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Oliver Solberg och Aaron Johnston fortsätter att visa framfötterna och är femte bästa Rally2-bil (f.d R5). Topptrion i WRC2 är så klart före men även ryssen Nikolay Gryazin i sin Polo är före värmlänningens Hyundai men sedan är det slut.

Foto: Volkswagen Motorsport

Har varit ”very, very tricky” idag speciellt de två första sträckorna. Sedan snurrade vi på sträcka tre och hade ett mindre ”moment” på sträckan efter, berättar Oliver.

Jag lär mig fortfarande och fortfarande är det lika kul!

I morgon är det start på sträcka nio klockan 06.30 vilket betyder att  det blir tidig uppstigning för gänget, redan klockan 05.19 ska man lämna servicen i Gap. Efter detta väntar en rekordkort etapp med bara tre sträckor och där de sista SS11 går igång redan strax efter lunch.

*

I detta djupa allvar som en VM-tävling i rally ändå är känns det ändå skönt att det även finns vissa som klarar av att samtidigt ha kul. 56-årige greken Nikos Pavlidis gör sin fjärde Monte-start med britten Allan Harryman som kartläsare i en Peugeot Rally4. Tidigt i rallty åkte paret av i en hal kurva berättar Harryman.

Foto:Okänd

– Även med dubbdäck åkte vi av vägen och hålet där vi hamnade fanns redan efter att en rekbil också kört av och nu fyllade vi det igen!

Tyvärr gick den drivaxel av så paret fick bryta men av bilderna på dom och de entusiastiska åskådarna i detta publikfria rally, så hängdes det inte med huvudet hos någon. Inte ens det faktum att  man har 41 minuter upp till ledaren i klassen satte ner humöret, ”Good spirit” som engelsmannen säger!

*

Jag tror eller rättare sagt hoppas att det högg till i hjärtat hos alla rallyfans när Teemu Sunninen/Mikko Markkulas WRC-drömmar mer eller mindre kraschades i en snabb höger på SS1 i Rallye Monte Carlo. Med bara några hundra meter kvar att köra på sträckan och med klart bästa tid så var rallyt över för de båda och det vara bara att kliva ur det som sekunder före var en snygg WRC-Fiesta. Att säga att det rådde en stor besvikelse kring vraket är inte så svårt att förstå och kanske än större var besvikelsen hos M-Sport. Teamchef Richard Millener erkänner att han kände sig ganska tom när beskedet kom att paret kraschat.

– Jag brukar inte behöva kämpa med reaktion för sånt här men den här gången var det svårt. Inte alls så vi hade tänkt oss helgen och ärligt talat så är jag mest besviken med tanke på hur mycket vi fått jobba för att ensa komma till start, förklarade Millener.

– ”Very sad”!

Han berättar även att han var imponerad över vilket tempo Sunninen visade direkt, men tyvärr höll det inte hela vägen.

Känns som ett hårt slag i ansiktet och före start diskuterade vi att det var ett långt rally och det gällde att välja ”pace” efter detta men i sätet blev det ett väldigt kort rally…

Foto: Tommy Svensson

Vad detta betyder för framtiden är ovisst och Sunninen själv ville inte spekulera i frågan utan han och Markkula siktade på första bästa flyg hem till Finland. Att kraschen inte var positiv för resten av året är helt klart och hans manager Timo Jouhkis tanke att få till fler än de fem tävlingar som fanns på programmet kan nu bli svåra att förverkliga. Sunninen är så klart medveten om detta.

Väl känt att M-Sport inte har så bra ekonomi och sådant här medför mycket extra kostnader men faktum kvarstår, kör man hårt måste man också vara förberedd på att sådant här kan hända…

*

I dag meddelade SBF:s vice ordförande Urban Wahlberg att han efter sex år i styrelsen inte står för omval vid kommande Förbundsmöte. Samma beslut har även Karin Leandersson och Per-Gunnar Andersson (Peggen) kommit fram till.

– Vid förbundsmötet i september framförde man från den framröstade nya styrelsen ett villkor om att vi skulle sitta kvar för att överföra kunskap till den nya styrelsen. Något vi sa ja till. Nu har vi snart fullföljt det vi lovade på förra förbundsmötet, kommenterar Wahlberg sitt beslut.

Att de senaste tidens turbulens kring trions namn i styrelsen är orsaken framgår efter, citat,”blivit grovt påhoppade i sociala medier. Uttalanden utan fakta och som oftast handlat om person och inte sakfrågor”.
Det är verkligen olyckligt att det arbetsklimatet nu finns runt styrelsen och det arbete som görs. Det gynnar inte vår rörelse inför framtiden när det slutas föra samtal och diskussioner och jag kan bara hoppas att den här nivån och tonaliteten inte används till våra övriga ideella inom bilsporten, säger Karin Leandersson.

Nu måste alltså minst tre nya ledamöter väljas in vid ordinarie Förbundsmöte den 18 april.
Vi har meddelat valberedningen det beslut vi bestämt oss för och vill med det ge valberedningen lite extra tid att sondera i vår rörelse för tänkbara nya styrelsemedlemmar, avslutar Per-Gunnar Andersson.

Som trion själv förklarar så kan väl ingen bli förvånad över dagens besked med tanke på den storm av kritik rätt eller fel, som riktats mot dom sedan nya ordföranden Magnus Berthling på egen begäran avgick som ordförande. Nu blir det spännande att se vem som tar vid och försöker få till lugn, arbetsro och framtidstro i ett svårt skadeskjutet SBF?

*

När Svenska Rallymästerskapen tog över som promotor för Rally-SM från 2021 så var det inte med någon större glädje som tidigare ansvariga MAS (Motor Arrangörerna Sverige) överlämnade uppdraget. Med viss rätt menades att det var till stor del deras förtjänst som man lyckats höja statusen på mästerskapet och därför gärna ville fortsätta den positiva utvecklingen. Nu blev det ändå inte så, istället startar nu MAS upp en utmanare till SM genom ett eget rallymästerskap. En serie med fyra en-dagars tävlingar där tre är klara i dag. Först ut är ”Jämtnatta” redan den 6 mars och sedan ett långt hopp till rally i Östergötland, dessutom som det ser ut nu, på samma datum som SM-tävlingen ”Snapphanerallyt” i Hässleholm, 4 september. Den tredje klara är ”Kolsvarundan” två veckor senare den 18 september. MAS menar att i och med man erbjuder ”rek”, blir serien ett bra komplement för de som vill testa detta för en billigare avgift än för en SM-tävling. Tävlingarnas längd varierar från 45 kilometer upp till 75 kilometer och är öppet för klasserna, R5/WRC – 4wd övriga – Trimmat 2wd –  4 Rally 4, R2, Grupp N ner till 1400cc –  Standard voc mekonomen, grupp f, grupp e och grupp n 0-1400. 

Fast anmälningsavgift på 5 000 kronor och det lite märkliga tillägget, plus moms. För de förare som inte har något företag som betalar anmälningsavgiften blir kostnaden då totat 6 250 kronor, snubblande nära vad en SM-tävling kostar. I premiären tillkommer även 500 kr för alla som vill vara med i mästerskapet framöver, pengar som sedan går direkt till prispotten  Därmed finns det i dag ännu fler cuper utanför SM trots att många höjt röster för att det redan tidigare varit för många. Något som kritikerna menar innebär ett hot mot främst SM, men även hotar befintliga cuper. I dag körs Sydsvenska Rallycupen, Sydsvenska Mästerskapet, Svenska Rallycupen, Supercupen och så nu helt nya MAS-mästerskapet och sedan tillkommer även ett antal DM-tävlingar. Frågan är vem som kommer att få mest stryk i den här fajten…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *