Evans ”asfaltryttare” hos M-Sport(?), Bertelli kör vidare, fel ny WRC-Hyundai och Saab dog när tävlandet upphörde…
Så här långt på ”silly season” i WRC verkar f.d M-Sport-föraren Elfyn Evans vara den som dragit det kortaste strået. Medan det ser ut att lösa sig mer eller mindre bra för de andra av årets WRC-förare är det fortfarande oklart för Evans. Nu verkar det dock ljusna något då Malcolm Wilson förklarat att han vill ha kvar Evans i gänget. Dock rör det sig om ett begränsat antal tävlingar. Till Autosport säger Wilson.
– Det kommer att ta några veckor men vi definitivt ha honom kvar. Kan inte kommentera omfattningen men en möjlighet är att skifta bland förarna i teamet och då ge honom några tävlingar.
I synnerhet på asfalt gick det bra för Evans poängterar Wilson vilket kan innebära att detta blir hans underlag till nästa år. Lite kryptiskt avslutar Wilson snacket med att förklara hur viktigt R5-Fiestans utveckling är för M-Sport. I synnerhet hotar nya Skodan att rubba Fiesta-dominansen i WRC2, kanske blir det så att Evans tar ett kliv ner och kör om den titeln istället…
*
När Mads Östberg och Eric Camilli presenterades som M-Sports line up till WRC 2016 då blev samtidigt Lorenzo Bertelli och Robert Kubica utan de platser hos Mr Wilson som ryktet påstods vara vikta för dom båda.
Nu verkar det ändå som att Prada-arvtagare Bertelli kör vidare i privat regi men med helt nytt team bakom sig, hämtat från M-Sport. Gamla FWRT-teamet som skötte inte bara WRC-Fiestan i år utan även den R5-bil han körde 2014 är därmed historia (kan man hopas att han får snyggare design på Fiestan 2016?).
Med detta slipper Bertelli att själv ta mycket av ansvaret runt teamet och kan helt koncentrera sig på körningen. Något han också absolut behöver då årets resultatrad inte imponerar, två poäng och näst sist i resultatlistan.
Det blir inte bara nytt team utan även ny co-driver i Fiestan, Lorenzo Granai ut och Simone Scattolin in i Bertellis högerstol.
Vad som händer med Robert Kubica är fortfarande oklart, WRC, WRC2 eller comeback som racerförare. Min gissning är WRC!
*
Fick nästan lite ståpäls när jag fick ta del av Radio Motors programförklaring inför gårdagens ”Parc fermé” eller vad sägs om detta, ”Parc Fermè 4:Gjester: Mads Østberg. Petter Solberg, Stig Blomqvist, Tommy Rustad og Tommy Svensson”. Lite synd bara att det inte rör sig om en startlista…
*
Spänningen är om inte olidlig så ändå stor när Brittiska Rallymästerskapet gör comeback 2016. Något stort ska också presenteras från arrangören MSA i morgon, onekligen spännande!
*
I yran efter Stig Blomquist seger i East African Safari Classic Rally försvann ende svenske Fordåkaren Jan Hagman lite. Trots en hel del strul kom Jan i mål på en fin tionde placering totalt och tvåa i klassen, vilket också var målsättningen före rallyt. Han berättar om hur tufft rallyt var med betydligt sämre vägar än senast han körde rallyt 2013.
*
I går hade jag en bild på nya WRC-Hyundaien och som jag trodde den skulle se ut. Helt fel påpekade Mathias Karlsson i ett meddelande till mig. Mathias skrev, ”Hej Tommy.
På bilden av den nya Hyundai i20 Wrc du har med i dagens motorblogg så är den bildenfrån Frankfurt motorshow och kan säga att det inte kommer bli designen på bilen och nu har bilen även fått ett nytt utseende med en annan typ av breddning och liknande.”.
När jag undrade hur han kunde veta detta svarade Mathias ödmjukt ” Den 9 december kommer det nya bilder då nästa års bil blir helt officiell. Satte själv ihop dom sista bitarna på den idag så i morgon går det till foliering.”. Visade sig då att det var Mathias i egenskap av mekaniker hos Hyundai i Alzenau som själv skötte folieringen av nya bilen. Motorbloggen ”world wide” kan man säga.
*
Min kunskapskälla i mellansverige Pierre Skytt hörde av sig idag, ”Hej Tommy. VW vet hur man uppskattar sina förare. ”Grattis Johan till Bronset” stod det på helsidan i Svenska dagbladet idag. Vi vet ju vem det är men jag tvivlar på att stora massan känner igen Johan. Men nu kanske alla vet? Hur som helst är det kul att VW uppmärksammar sina framgångar i motorsporten.”.
Pierre har helt rätt, Volkswagen som får så mycket skit efter ”Dieselgate” är från motorsportens synvinkel värda all beundran och uppskattning som finns. Att vara så tuff att man lyfter fram Johan trots ”bara” en bronsmedalj tyder på att man fattar grejen och hur stort det är att komma trea i det allt hetare Rallycross-VM!
*
En annan trogen källa är till nyheter är Jan-Olof ”Lollo” Johansson som berättar en historia om en Opel Kadett. Det behövs inte ens vara en fysisk Kadett utan här handlar det om i musikens värld. ” Jag måste berätta en liten rolig händelse idag, när jag var ute på fotojobb idag.
Hade fått den stora fördelen att åka till ett äldreboende där det var ”trivselkväll”. För övrigt samma boende där min gamla mamma bor numera. Det heter Solgården, ett vackert namn, och ligger någon mil väster om Arvika, riktning mot Glava (Kenny Bräcks hemby)
Efter en stund med gott fika var det dags för en trio musikanter att underhålla lite för gamlingarna, dels gamla hederliga dansbandssånger dels lite rock´n&roll.
Och då presenterar kvinnan som sjunger denna sång: KÅRE HAR KÖPT NY KADETT i rock´n&roll-stuk.
Du skulle sett de gamla göbbera och kärringarna. Vilken fart det blev på några! Riktigt roligt!!!!!”.
Som jag hävdar, mer Opel åt folket…
*
När det är dags för Rally-SM den 26-27 februari med Rally Östersund ska det bli med hårdsatsning på publiken. Man planerar för n spektakulär publiksträcka på Skidstadion, med extrema ljus- och ljudeffekter samt en snöuppbygd läktare.
– Vi ska ha dit åtminstone 2 000 åskådare, säger Sture Persson ifrån arrangören
Arrangerande VMT Jämtland vill dra publik, man vill få ut rallysporten till så många som möjligt. Men i slutändan också skapa en ekonomisk vinst för framtida satsningar.
– Vi vet av tradition att nya grepp och tajta tävlingar, där publiken kan få se bilarna under en längre period, är det som drar. På Campus, 2013, hade vi 1 300 åskådare. Det var något nytt och året efter var det bara cirka 750 åskådare. Då hade nyhetens behag försvunnit.
Med nya sträckan inne på Skidstadion hoppas man på storpublik.
– Det kittlar. Rallypubliken har aldrig upplevt något liknande. Det blir jättehäftigt att ha Arcturan där bakom och så publiksträckan runt stadion, med en ljud- och ljussensation, säger Sture och ler.
Målet är att få in 2 000 åskådare. De ska få plats på den nya läktare av snö, som ska byggas upp.
*
Läste häromdagen en krönika från Eric ”Svarta Masken” Lindgren där han avhandlade ”tragedin Saab” med utgångspunkt att eländet startade när man slutade tävla. Eric skriver bland annat,
”Samtidigt som SAAB slutade att tävla 1980 började en annan biltillverkare sin resa mot att etablera sig som tillverkare av premiumbilar. Audi slog världen med häpnad och förändrade rallysporten när man presenterade sin Audi Urquattro och introduktionen av fyrhjulsdrift var något som fick SAAB att lägga ner sitt tävlande. Problemet för SAAB med att sluta tävla var inte bara att man avslutade något som givit märket reklam under en lång period, man förlorade även de ambassadörer som blivit idoler i folkhemmet. Stig Blomqvist, Per Eklund och Erik ”Karlsson på taket” var och är fortfarande stora idoler. Men premiumsegmentet lockade för marknadsstrategerna, där fanns både vinstmarginaler och prestige.”.
Kan inte mer än att hålla med Eric till hundra procent, när tävlingsavdelningen stängde började förfallet. Minns som idag när jag i december 1973 hämtade ut min ” Indisk gula” V4:a från tävlingsavdelningen i Trollhättan. Då var man onekligen kung när man körde en likdan bil som Stig och Per. En känsla som jag delade med många andra Saab-åkare men som helt negligerades av ”bestämmarna” i Trollhättan. Istället trodde dom att lyxbils-segmentet var vägen till lycka och rikedom och vi vet alla hur korkat detta beslut visade sig vara.
Att så totalt strunta i arvet från Stig Blomquist (bilden från mitt allra första besök i Värmland, ”Värmland Runt 1971), Erik Carlsson, Per Eklund och många, många andra Saab-förare visar än en gång hur farligt det är att låta ”slipsnissar” lägga sig i sådant dom inte begriper…
*
Avslutar med en undran när SBF tänker offentliggöra vad som händer med Rallyutskottet, många undrar…