Evans allt närmare Toyota, WRC-promotorn vill ha med Paddon, ny” Rally 4″ Peugeot tävlingsklar, Ola S. förklarar och grattis Petter Solberg!

Foto: Tommy Svensson

Blir allt tydligare att Elfyn Evans är den som Tommi Mäkinen först och främst försöker övertala att flytta till Toyota Gazzo Racing. Finska källor menar i dag att det mesta är klart för en övergång och när Mäkinen återvänder från sin turné i Japan lär det inte dröja länge innan bytet bekräftas. Mer osäkert är om  Sebastien Ogier gör samma sak och här lär beskedet från Pierre Budar om Citroëns WRC-framtid fälla avgörandet. Stannar fransmännen kvar så tvivlar jag på att Ogier bryter ingått avtal då han trots allt redan klart deklarerat att 2020 blir hans sista rallyår. Att då som fransman lämna ett franskt team för att avsluta med en japan ledd av en finländare torde kosta mycket sympati från hemmafansen, ett dyrt pris för en ändå lite tvivelaktig chans på ännu ett VM-guld.

Foto: Tommy Svensson

Starka rallykraften Timo Jouki har Jari-Matti Latvala, Teemu Sunninen och Kalle Rovanperä under sina blåvita vingar. Enligt finska HS menar han att Suninen stannar kvar hos M-Sport, Rovanperä hamnar hos Toyota medan det är mer oklart med Latvalas framtid. Allt handlar om hur Ogier väljer, stannar han kvar hos Citroën ser det mer positivt ut för Latvala men faller ”Seb” ändå för Mäkinens locktoner kan 2020 blir ett år med enbart sporadiska inhopp för WRC:s meste förare. Själv har 34-åringen med sina 208 VM-starter klart deklarerat att han absolut inte är beredd att lägga någon hjälm på hyllan. Ryktet säger att både Hyundai och M-Sport är intresserade av honom för speciella inhopp, om inget annat torde det inte vara svårt för honom att med egna sponsorer finansiera en start i Rally Finland där han så här långt har tre segrar i sitt cv. Mycket talar nog för att nästa vecka blir den där dimmorna skingras och vi kan få till en WRC line-up för nästa år, spännande? Har påven trekantig mössa… 

*

WRC-promotorn Oliver Ciesla befinner sig för tillfället på Nya Zeeland för att snacka om deras comeback i VM-serien till nästa år. En comeback där han redan använder ord som efterlängtad och succé men där det faktum att nationalidolen Hayden Paddon står utan WRC-plats överskuggar euforin hos Ciesla. Dock är han övertygad om att Paddon får ihop något så att han kan stå med i programmet den 3-6 september. Då är dom minst två som hoppas på samma sak…

*

Estland rycker allt närmare som nytt WRC-land i vår del av världen och där är det Shell Helix Rally Estonia som blir arena när Ott Tänak får möjlighet att köra WRC på hemmaplan. Till nästa år firar rallyt tio år och körs även då som ”observationstävling”. Tidpunkten är också perfekt mellan Safarirallyt och Rally Finland vilket ger ett extra långt tillfället för ”shake down”. Ingen slump medger tävlingsbasen Urmo Aava

Vi såg i år att dom som körde hos oss även levererade i Finland…

I år fanns alla fyra WRC-teamen representerade på sträckorna kring Tartu och där då Tänak slutligen vann inför över 52 000 räknade åskådare. Frågan är bara vilken tävling som får lämna när esterna gör entré?

*

Foto: Peugeot Sport

Kommande helg blir det tävlingspremiär för nya Peugeot 208 R2t när spanska ERC-vinnaren Efren Llarena tar den nya ”Fiesta-killern” till start i Rally Comunidad de Madrid. Bilen tävlar i FIA:s nya klass ”Rally 4”, precis lagom att döpa om R2 när folk börjar fatta klassindelningen, snyggt jobbat FIA. Tidigt 2020 räknar Peugeot Sport med att ha bilen FIA-klassad och klar att börja leverera till privatkunder runt om i världen.

Idag återkopplade Ola Strömberg angående nya Svenska Rallysportförbundet och påpekade. 

Jag är INTE emot HANS/HNR,  däremot är jag förbannad på att man tagit bort möjligheten använda lätta hjälmar vilket är förutsättningen för att åka utan.

Foto: Tommy Svensson

Dessutom vill Ola förtydliga att SRF inte ska ses som en utmanare till SBF. 

Vi avser vara ett komplement då de av många anledningar har svårt att runda FIA. Det har inte vi!

Ola menar också att detta är ett enormt arbete han och hans kompisar har framför sig och att ma behöver bli fler för att komma vidare. 

Väljer därför att gå ”publikt” för att se om det finns människor därute som stöder vår tanke och vill vara med och bygga. Vi är fullt medvetna om att detta är ett enormt arbete och kommer ta sin tid. 

Tändmedlet för projektet var att Ola insåg att det var bortkastad tid/energi att hela tiden vara i opposition mot en så stor rörelse som SBF.

Jag är full av idéer som jag vill ska få chansen och uppfattar det som att det aldrig kommer hända. Hellre då lägga min energi på detta. 

Ola avslutar med.

Jag älskar min sport och ser med sorg hur den stryps av alla krav, regler och pålagor och tycker att jag är skyldig att ge något tillbaka.

*

Foto: Bengt Johansson

Då är tävlingskalendern för Klassiska Rallycupen fastlagd och där det glädjande nog blev två deltävlingar i de södra den av landet. Emiltrofén den 29 augusti och TV-Svängen den 12 september. Båda ingår dessutom i RM.

11/1 SMK Hälsinge, Hälsingerallyt

7/3 Örnsköldsviks RK, Örnskölden

2/5 Sigtuna RC, Rally Sigtuna

23/5 Finspångs MS, Finspångsrundan

29/8 Vimmerby MS, Emiltrofen

12/9 SMK Hörby, TV-svängen

3/10 SMK Örebro, Rikspokalen

*

Foto: Tommy Svensson

Avslutar med ett stort grattis och ett skånskt trefaldigt hurra för Petter Solberg som idag fyller 45 år. Första gången jag träffade Petter var 1998 när han och Henning körde South Swedish Rally, då med start i Kristianstad. Starten skedde med en Shell-sponsrad Toyota Celica GT4 och vid sin sida hade den då helt okände norrmannen Cato Menkerud. SSR-debuten fick bra och Petter slutade tvåa bakom Mats Jonsson/Johnny Johansson som körde Ford Escort Cosworth. 29 sekunder skilde mellan de båda medan Henning som trea hade över minuten upp till värmlänningen.

Noterar även att Petter nu designat en egen klocka (den har åtminstone hans namn och logga) och det är schweiziska tillverkaren TW Steel som gjort en ”Solberg World Champion Editon”. Självklart är boetten Subaru-blå

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *