Esten Kruuda finsk rallymästare, Timmy Hansen i VM-topp, ”riktig-VOC:are” trea inför finalen och lite om Rally-SM 2015!
Kan man misstänka att de finska rallyfansen tillbringade delar av söndagen i ”fosterställning” efter finalen i Finska Mästerskapet, Pirelli Ralli? Anledningen till detta var i så fall inte Hörbyföraren Tom Kristenssons starka insats i VOC Mekonomen Rally-delen. Nej i rallysportens egen vagga inträffade det högst ovanliga och för finnarna säkert även förnedrande, att för första gången på 59 år vann en icke-finne det inhemska mästerskapet. 21-årige, snart 22 han fyller år den 31 december, estländaren Karl Kruuda blev historisk i helgen genom att bli Finsk Mästare med sin Fiesta. Med co-driver Martin Järveoja spöade man alla hemmaåkare och vid målet forsade skumpan över seger ekipaget. Inte dåligt av en kille som började köra rally 2010!
Själv fick jag upp ögonen för Kruuda rättare sagt jag fick inte upp dom, för han fyllde hela ansiktet inklusive mina ljusblå genom ett minst sagt spektakulärt spårval med Fiestan i årets Rally Sweden. I WRC2 ligger han på sjätte plats med 74 inkörda poäng och med lite flyt på slutet kan det faktiskt bli medalj…
*
Medan Peugeot ingenjörerna blir med allt gråare hår över nya R5-modellens högst tvivelaktiga driftssäkerhet är det helt andra tongångar när det gäller rallycross-varianten. Timmy Hansen visade detta i helgen när han vann tionde VM-deltävlingen i italienska Franciacorta.
Tillsammans plockade Hansen och den andre Peugeotåkaren Timur Timerzyanov så mycket poäng i helgen att Team Peugeot Hansen nu har chans att vinna Team-VM. Efter helgen är de tretton poäng bakom OlsbergsMSE och Marklund Motorsport med ytterligare 112 poäng att fördela på de återstående två tävlingarna i Turkiet och Argentina.
– Det är en så så fantastisk känsla att äntligen få vinna med vår Peugeot 208 i år, jublade en överlycklig Timmy Hansen.
– Vi har kämpat så hårt för det här och nu lyckades vi till slut att få ihop alla pusselbitar och ta den där hett efterlängtade segern.
Nästa deltävling i FIA World Rallycross Championship går på ny rallycrossmark i Istanbul Park den 11-12 oktober.
*
STCC-åkaren Richard Göransson imponerade i sin Supercar-debut och körde in som tvåa bak Hansen, något som gladde.
– Vilken helg!
– Att komma tvåa i debuten är långt över förväntan. Målet var att komma till semifinal och nu lyckades vi med en finalplats där vi även kom tvåa. Helt otroligt, säger Richard.
Nu ser det dessutom ut som att Göransson fortsätter i VM.
– Nu ska jag analysera och fundera för att komma tillbaka ännu starkare till tävlingen i Turkiet om två veckor, avslutar Richard.
*
För Pontus Tidemand och Edward Sandström i EKS-teamet blev Italien-trippen en besvikelse. Sandströms bil hade problem med kraftöverföringen i både första och andra heatet. Pontus hade det ännu värre och bröt sitt första heat efter att höger bakdämpare gett upp. Något som skickade honom allra längst bak i det 38 bilar starka startfältet.
Till slut lyckades Pontus kämpa sig upp till en 13:e plats totalt, en poäng från att nå semifinal.
–Det har varit en tuff helg, konstaterade han efteråt.
– Vi kämpade i första heatet men var tvungna att bryta, vilket inte är bra med tanke på poängsystemet i rallycross-VM. Att sedan missa semifinalen var såklart inte vad jag hade hoppats på…
Sandström deppade också han.
– Hade helt enkelt inte farten med mig!
– En riktigt tuff helg men jag har också lärt mig massor, känner mig säkrare i flera moment nu!
*
På tal om tufft så lär det bli så även när VOC Mekonomen Rally avslutar med finalen för Sverige-Serien den 25 oktober i Örebro. Efter Finlandsäventyret delar nämligen Pär Nordahl och Anton Brorsson ledningen i A-klassen på 166 poäng. Fast om man analyserar det hela lite mer rättvist så är det Patrik Adolfsson på tredje plats som är den moraliske ledaren även om han är 36 poäng efter. Patrik kör nämligen ”riktig VOC:are”, en 240:a…
I B-klassen är det nästan lika tufft mellan Fredrik Jansson, Rasbo och tvåan Andreas Broberg, Värmdö skiljer bara fyra poäng. Lite lugnare har Patrik Westerberg i C-klassen med en marginal på 22 poäng ner till klubbkompisen i MK Ratten, Mikael Bodén.
*
I helgen kördes det även rally i Danmark och det var Yokohama-Mesterskabet som drog till Varde. Två svenskar fanns på plats och bäst lyckades Trelleborgaren Magnus Hägg med en fjärde plats i Klass 3 med Subarun. Hörbyföraren Anders Palmquist hade det tuffare med Peugeoten i sin klass och fick till slut nöja sig med sjunde plats. Allra snabbast var Suzuki-åkaren Anders Lysén.
*
Lite mejl trillar in om de nya klasserna i Rally-SM 2015 och där jag själv har lite svårt att bestämma mig vad jag tycker. På något vis känns det som att något drastiskt måste göras om SM överhuvudtaget ska överleva. Men samtidigt förstår jag även dom som hävdar att Trimmat 4WD, det verkar bara vara här som det snackas ska fortsätta precis som tidigare. Som sagt, här är jag väldigt velig. En som inte velar är Håkan Karlsson, han har en bestämd uppfattning. ”Hej Tommy.
Kan delge dig hanteringen av förändring av Klassen Trimmat 4 WD i Rally SM. Vi har hela tiden hört att WRC-bilar någon gång ska bort men att det skulle ske med en framförhållning på tre år. Nu verkar det däremot som att man några månader innan kan ta ett beslut och stänga ute några av WRC-bilarna.
Vi har tittat i Regelverket som det ser ut idag och kommit fram till följande . I Tävlingsregler Rally p.k.t RY 8.8.2T (se bilaga 1), Klassindelning återfinns WRC (alla WRC) i Klass 8A. Om man läser längre ner står följande `”Ovanstående Bilklasser gäller tillsvidare, med en 3 års rullande framförhållning.”. För oss innebär detta att man kan ta ett beslut på förändring men att den inte blir giltig förrän tre år efter taget beslut. Tänk tanken att man, låt säga två år av någon anledning inte vill ha med R5. Sen kan man gå vidare till FIA Appendix J beskrivning av klassen. (se bilaga 2)
Till sist så har vi Rally SM regler p.k.t 5.5.4 som tar upp Trimmat 4WD. Känns väldigt konstigt om man kan gå in i en klass enligt Tävlingsreglerna och förändra den. Tror inte att man har läst på ordentligt. Om så är fallet så borde kanske någon få ta fulla ansvaret för det innan man ställer till med mer oreda, detta är det sista som behövs i Rally SM.
Ser också några av kommentarerna men det är klart, har man en Fiesta WRC vill man tävla med den i det utförandet. Framförallt när man redan är efter dom få 2005 WRC som finns i Sverige idag!”.
På tal om många klasser . Global Rally Cross . World Rally Cross . European Rally Cross . RX lites , Super Cars, Ralltycross hit , unt so Weiter , osv. Det är nästan lite för mycket detta också. Petter Solberg blev Världsmästare men inte Europamästare , för det blev Timmy Hansen och dom kör i samma klass . Jag fattar ingeting. Enligt alla logikens lagar så borde väl Solberg också vara Em mästare då han är Norrman, eller???????????
Hej.
Delar helt din uppfattning i den här frågan. Får mejl från de olika involverade teamen och ibland verkar det som alla vunnit någonting när de tävlat…
Visst låter det väldigt ologiskt att Solberg vinner VM men inte EM när tävlingarna t.o.m samkörs.
MVH
Tommy
Timmy vann inte EM. De gjorde Robin Larsson 🙂
Petter Solberg är helt enkelt inte anmäld till EM.
Vad gäller Global Rallycross är de en helt egen serie, precis som Rally har VM och ERC.
En av väldens bästa sporter växer, helt underbart! 🙂
Hej.
Jo det förstod jag att Timmy bara vara anmäld till EM, men nog borde det vara tävlingen och resultaten i sig som till sista avgör vem som blir mästare. Inte i vilken klass man råkat anmäla sig…
MVHTommy