ESR blir utan publik, Ogier gillar Estlands snabba sträckor, Tyska VM-rallyt på väg att kasta in handduken, problem för Malm/VEC, Hedström/Tidemand laddar för EuroRX-premiär, EMK vill ha fler anmälda och tänkvärt från ”en funktionär”!

Då blev det för East Sweden Rally att ta på sig samma skor och följa spåren av CG Wilke &Co och köra tävlingen utan publik. Skillnaden är att östgötarna inte behöver ta till lika snabba åtgärder som i Hässleholm då man har över två veckor på sig.

Vi väljer att gå samma väg som Hässleholm med att köra tävlingen utan publik med tanke på rådande läge i Sverige och världen, med allas säkerhet som högsta prioritet, bekräftar tävlingsledare Stefan Thaleman.

Med respekt för alla tävlande, funktionärer och publik vill vi redan nu kunna meddela detta!

Precis som i Hässleholm stängs alla sträckor för publik genom att tillfartsvägar stängs med hjälp av vakter. Även längs sträckorna kommer man att ha kontroll så att inte publik lyckas ta sig in. Inte heller kommer det att säljas några program/kartor och som tidigare meddelats så stryks ”publiksträckan” på fredag.  Även serviceområdet vid Saab Arena blir helt utan åskådare.

*

Med styvt två veckor kvar till Rally Estonia börjar det snackas allt mer om ”the highspeed stages” som väntar den 4-6 september. Sträckor som väldigt få i WRC-gänget har någon direkt erfarenhet av förutom så klart Ott Tänak som nu för första gången kör i WRC på ”mammas gata”. Förutom honom så har några kört här som uppvärmning till Rally Finland. Till exempel Toyotas Elfyn Evans som hoppade sönder sin rygg här i fjol i Fiestan och fick pausa WRC-åkandet en tid.

Foto: Toyota Gazoo Racing

För Sebastien Ogier i VM-ledning är det däremot premiär på estniska vägar. Före WRC-tävlingen blir det dock start i helgens Lõuna-Eesti Ralli i sydöstra delen av landet. Förutom detta har det även blivt en dags test med Toyotan som försmak på ”Estonian GP”.

Det var kul och den här bilen är definitivt rolig att köra på mycket snabba vägar, konstaterade Ogier belåtet.

– Tyvärr inte så ofta som du kör mer än 75 procent av sträckan ”on the limit” och med full gas. Mycket höga hastigheter och samtidigt inte mycket plats för misstag… 

Ogier är också säker på vem som blir ”the benchmark”, Ott Tänak.

Är ganska säker på att för oss andra blir målet att försöka hänga på i Otts ”pace”…

Ogier är även lite bekymrad över sin startposition allra först. Om vädret fortsätter som nu får han slåss med rullgrus men slipper å andra sidan tugga damm från konkurenterna.

Fortfarande är det ”hela havet stormar” när det gäller återstoden av WRC-kalendern där i går Rally Japan ställdes in och ersätts av Renties Ypres Rally som ny final i november. Något som fick åtskilliga att höja på ögonbrynen då även Belgien precis som Sverige är ”rödlistat” på grund av Corona. Hur arrangören ska lyckas blidka deras Folkhälsomyndighet lär bli intressant att följa, såvida man inte gör som Turkiet och väljer att köra utan publik? Nu kommer även oroande rykten förmedlade via tyska rallysajter att Rallye Deutschland är mycket nära att kasta in handduken. Arrangören ADAC har provat med flera olika lösningar och där en publikfri variant inne på övningsfältet Baumholder varit det som legat närmast till hands. Men inte heller detta ska då enligt källorna ha mött gillande från myndigheterna, som hänvisar till förbudet mot stora folksamlingar. ADAC har också ekonomiska problem till följd av Corona och utan möjlighet att mjölka publik på entré plus program med mera, så får inte den tyska motorsportgiganten plus och minus att gå ihop. Inom några dagar förväntas besked komma i frågan vilket då även kommer att påverka Rally de Sardegna. Om tyskarna ställer in förväntas FIA nämligen begära att Sardinien flyttas fram två veckor och kör på Rallye Deutschlands datum i mitten av oktober. Inte utan att jag ställer mig lite undrande till vad alla svenska ”tyckare” säger om detta när till och med Rally-VM får ställas in på grund av Corona? Enligt dessa verkar det annars handla mer om att arrangörer borde anstränga sig bättre och verkligen vilja arrangera rally och mindre att följa av myndigheterna uppsatta lagar/ restriktioner…

*

När vi ändå är inne på Belgien så kom ett nytt tråkigt besked från hårt prövade Ted Malm vars ambitiösa första at dra igen Volvo Euro Cup återigen stött på motstånd. 61ste ConXioN Omloop van Vlaanderen som skulle ingått i cupen har nu fått klart besked att inga utländska ekipage tillåts på grund av Corona dessutom skulle tävlingen körts utan publik. I ljuset av av detta togs samma trista beslut som åtskilliga andra rallyarrangörer redan tvingats till och nu skjuts tävlingen fram till november 2021.

Det är med riktigt ledsamt ansikte jag kan meddela detta och som vi fick OK på så sent som i helgen men dessvärre nu är inställd!

Hur det blir med resten av cupen är i detta läget ovisst menar Malm.

Personligen behöver jag fundera över hur jag/vi ska ställa oss till Danmarks och Tysklands tävling. Kan eventuellt bli att vi gör som så att vi delar tävlingarna på två etapper och gör varje tävling till 2 race. Vi får se!

*

Kan i detta sammanhang konstatera att rallycrossfans verkar mer lyhörda för Corona och från  dom märker man inte alls samma aggressiva Facebook-retorik som när det kommer till rally. RX-fantaster har mer tålmodigt accepterat att det tråkigt nog inte blir någon publik vid helgens World/Euro RX-premiären i norra Värmland.  I EM-delen blir det mycket ljus på hemmahoppen Peter Hedström och Pontus Tidemand som nu gjort sista finputsningarna på Westombanan inför ”Höljes”.

Foto: hedström Motorsport

– Jag fick en mycket bra känsla i bilen, just denna bil har jag aldrig kört förut, den har varit vår testbil. Jag körde med mina inställningar från förra året och den nya dämparen från Öhlins kändes mycket bra, summerade Peter Hedström besöket i Arvika. 

Både hans och Tidemands bilar är byggda av Marklund Motorsport och har flera tidigare  topplaceringar i Höljes. Nu ser man framemot att få visa att traditionen följs och Hedström är imponerad av Tidemands tempo som dessutom kommer att köra teamets nyaste Polo Supercar. 

Pontus har stor erfarenhet av tester och förmedlar sin känsla väl från förarstolen, vi kompletterar varandra perfekt, menar Hedström. 

Tuffaste konkurrenterna då?

– Det finns väl en handfull ”raketer” där Pontus är en, sen båda fransoserna Duborg, Bryntesson och Oliver Eriksson kan bli farliga.  

När Hedström snackar framtid stannar han upp vid Belgiens deltävling som ska samköras med WRCSpa-Franchorchamps.

Känns ju ännu ovisst med Belgien i dagläget!

Till start i Höljes är det 21 bilar i EM-klassen och 17 bilar i VM. 

*

Foto: Jakub Nitka/Hedströms Motorsport

Pontus Tidemand står inför en hektisk period med start i Höljes och sedan nästan direkt till Rally Estonia i ett försök att förbättra tredje platsen i WRC2.

Jag ska inte sticka under stol med att jag är rejält sugen på ett bra resultat, säger Pontus om möjligheterna i helgen

Pallen vore fantastiskt och det är ju alltid dit man siktar.

Foto: Tommy Svensson

I Rally Estonia är Pontus med co-driver Patrik Barth en av sex anmälda och kör fortsatt Toksport WRT:s Skoda R5. Inför detta är han nio poäng efter ledande Mads Østberg men bara en enda poäng efter ryske ”kraschkungen” Nikolay Gryazin, Hyundai. Fyra är Ole Christian Veiby/Jonas Andersson, sju poäng efter landsmannen i ledning. Ny i WRC2 är Eyvind Brynildsen som har Ilka Minor till höger och paret blir samtidigt teamkompisar med Tidemand/Barth genom att köra Skoda från Toksport WRT.

*

Långt från WRC är Bilsport Rallycup som la ner 2020 på ett tidigt stadie. Nu siktar man framemot ett ur pandemi vinkel, lugnare 2021.

Glöm ej att sista ordinarie datum för att boka tävling till 2021 är den 15 september, hälsar ”generalen” Roger Rooth.

*

Tar inte gift på det men vad jag känner till så blir Eskilstuna MK först ut att som ”icke SM-arrangör” köra ett ”vanligt rally”. Den 12 september ska EMK-Kannan köras med arrangörsnoter av Patrik Barth och så här långt är man runt 100 anmälda. Men med detta är inte arrangören nöjd utan vädjar nu om fler ekipage. 

– Än så länge saknas ett antal deltagare för att vi ska kunna genomföra tävlingen. Därför vill vi påminna om att anmälan stänger redan onsdagen den 26 augusti. Alltså om lite drygt en vecka.

Att det blir en fin tävling sticker man inte under stol med.

Sträckorna ser riktigt fina ut och bara väntar på att få känna lite rallybilar varva ur så in med anmälan och ladda upp för en av höstens höjdpunkter!

EMK-Kannan är som allt annat numera, publikfri och inga program kommer att säljas.

*

Fick ett intressant inlägg min mejlkorg från en ”Funktionär” som jag gärna delar med mig och kanske något för en del att fundera på…

Foto: Tommy Svensson

VI FUNKTIONÄR SOM FINNS KVAR ……

VI GÖR DET FÖR VI GILLAR SPORTEN 

Gör INTE detta för att få någon som helst inkomst….

VI GÖR DET FÖR VI GILLAR SPORTEN 

Vi får på vissa tävlingar frukost, lunch och middag. Vissa bara lunch, då får vi bekosta frukost och middag själva …. 

VI GÖR DET FÖR VI GILLAR SPORTEN 

Vi får en resekostnad som är idag 18,50 kr per mil enligt regeringen  För dom som kör husbil eller drar husvagn förslår detta inte långt utan man får lägga till pengar för att komma till tävlingar ……

VI GÖR DET FÖR VI GILLAR SPORTEN 

Vi får ibland (!) en liten ersättning för man tagit ledigt från jobbet på fredagen…. Ingen ersättning för lördag och söndag …..

VI GÖR DET FÖR VI GILLAR SPORTEN 

Om man skulle räkna ut hur mycket tid man lägger ner på att vara funktionär, vilken Arbetsmiljö, vilken arbetstid  så skulle man nog snart inse att det finns saker som är mycket roligare.

VI GÖR DET FÖR VI GILLAR SPORTEN 

Det är en go stämning bland funktionärer och en go social bit där man hjälper varandra. En extra go känsla blir det när förare, team tackar för vad man gjort…,

VI GÖR DET FÖR VI GILLAR SPORTEN 

När förare börjar kritisera allt arbete man lägger ner så börjar man fundera….”Vad håller jag på med”…???

Vet dom vad som händer NÄR VI INTE KOMMER…???

Från en Funktionär…(än så länge)….”

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *