WRC-teamen inte överens, Lukyanuk i ERC-topp, Frank Tore åkte av, SM-inbjudan ute, nya klädregler från SBF och mycket motor i Värmland!
Förslaget från FIA/WRC-promotorn att utöka WRC-teamen från två till tre bilar diskuteras nu bland teamen. Volkswagen och Hyundai som redan idag kör med tre bilar men i två olika team, har helt motsatt uppfattning om det nya är är bra eller dåligt. Jost Capito hos VW gillar det inte alls och menar att det hämmar utvecklingen och gör det svårt för nya förare att ta sig in i WRC. Detta då bara de två bäst placerade kommer att få poäng och då menar Capito att det blir de äldre rutinerade som oftast blir poängplockarna.
Michele Nandan hos Hyundai tänker precis tvärtom och tycker att det är en bra idé att tvinga fabriksteamen att köra med tre bilar och då med automatik få fler förare i WRC
– It’s a bigger show and a bigger show needs more drivers, menar Hyundaibossen.
Jarmo Mahonen, FIA:s rallybas tycker att det är svårt för publiken att förstå detta med att man kör med två olika team för samma märke.
– Blir lite förvirrande för publiken att se exakt samma bil men i olika team…
*
På ett regntungt Azorerna kämpar ERC-gänget i Azores Airlines Rallye för att hitta grepp i leran. Polacken Kajetan Kajetanowics har varit i ledning hela dagen fram till dagens sista sträcka. Där stack Alexander Lukyanuk förbi som annars inledde igår med en rejäl avåkning (bilden). Trots en hård smäll mot en azorisk stenmur kunde han fortsätta utan större skador på R5-Fiestan . Inför nattuppehållet skiljer runt sex sekunder mellan de bägge Fiestorna.
*
Frank Tore Larsen och Torstein Eriksen fick ingen lyckad ERC-premiär som redan igår på tredje sträckan åkte av och fick bryta. I en feldoserad kurva gled R5-Fiestan ner i diket till Frank Tores stora ”skuffelse”.
– Vi var veldig nære å fullføre den perfekte planen av første dag i Azores Airlines Rallye, torsdag. Solide tider på trening, god tid på Qualifying Stage som ga bra startposisjon, etterfulgt av 5. raskeste tid på vår første ERC-etappe i karrieren, berättar Frank Tore.
– Trygg kjøring med riktige prioriteringer ga overraskende gode tider på de første etappene, men en konsentrasjonssvikt av meg på SS3 fikk store konsekvenser. Det er ikke en skramme på bilen, men reglementet sier tydelig at vi ikke kan restarte før Leg 2 som er lørdag.
Det blev alltså ingen omstart i dag utan nu får man vänta tills den avslutande etappen på lördag.
*
Den andre norrmannen Steve Røkland hänger inte riktigt med i sin ”nya” M-Sport Fiesta R2 och ligger sexa i junior-klassen. Denna leds av Opels Marijan Griebel, med hemmaföraren Gago bakom. Detta sedan den andre Opel-föraren Chris Ingram som ledde fick punktering på sträcka nio.
Svensk-Fiestan med Lars Stugemo/Henrik Appelskog har insett hur tufft och svårkört det är på den portugisiska ön och anpassat tempot därefter. Kör på tider som Røkland vilket innebär runt tjugonde plats i det stora R5-gänget. En punktering på sträcka nio sinkade dessutom ytterligare.
*
Nästa anhalt för SM och RM-åkarna är som bekant Hässleholm och Snapphanerallyt 19-20 augusti och nu har tävlingsledare CG Wilke släppt inbjudan till det skånska bidraget i Rally-SM. Inget direkt nytt och spännande vilket är ganska naturligt då SM-seriens tävlingar ska vara i stort sett lika vad gäller upplägg. Snapphanerallyt blir i år 337 kilometer varav en tredjedel av dessa kilometer utgör specialsträckor, tio stycken. Som vanligt inleder man på fredagen med att köra två gånger på Garnisonens asfalt, gatsten och betong. På lördagen är det då åtta sträckor varav den sista (vågar man gissa på Hovdala?) även är rallyts power stage, precis som det ska vara. Förstod aldrig varför SSR valde att ha power stage mitt i rallyt istället för som i WRC och andra mästerskap, som sista sträcka? Det är ju detta som är tanken, att bjuda på tävling från första till sista metern. Mitt i rallyt när inget ännu är avgjort då känns det bara märkligt…
Tråkigt nog har inte Riksmästerskap-status gett det det lyft som förväntats för klasserna Grupp E, F/VOC och Appendix K. I Hässleholm kör man också enbart på lördagen och dessutom rekognosering med möjlighet att därmed göra egna noter som i SM-klasserna. Även anmälningsavgiften är annorlunda så medan SM-åkarna slantar upp sina 6500 kronor kommer RM-ledande Hörby-föraren Thobias Svensson och hans RM-kompisar undan med 2500 kronor.
Sista anmälningsdag är den 29 juli.
*
I dag presenterade Svenska Bilsportförbundet nya regler gällande ”överlappande skyddsklädsel kring visa kroppsdelar”. Nu är detta inget som SBF själv hittat på utan kraven kommer direkt från FIA i Paris och gäller från 1 januari 2017. FIA har efter studier kommit fram till att skyddet för föraren/kartläsarens nacke, handleder och fotleder är utsatta delar i händelse av brand. Därför måste dessa delar alltid täckas av åtminstone två olika produkter av skyddsklädsel, se bilden. De nya reglerna gäller inom racing, rally, backe och kanske inte så mycket för oss, ”cross-country”.
*
Mycket motorsport i Värmland till helgen, inte bara landets största rallytävling Rally Biltema i Karlstad på lördag utan även rallycross i Arvika när RallyX Nordic kommer på besök med andra deltävlingen. Efter premiären är det OMSE-åkaren Kevin Eriksson som leder före Lukas Walfridsson som har Team Westombanan som sin hemmabana. Kevin ser också honom som det största hotet och säger.
– Jag ser väldigt mycket fram emot Arvika det är en rolig men väldigt teknisk bana. Motståndet är väldigt tufft från framförallt Lukas Walfridson men även Mats Öhman med flera. Vi har även lite nyheter på bilen till tävlingen i Arvika som ska bli spännande att testa, säger Eriksson.
En flock norrmän vill mer än gärna peta väck svenskduon från toppen, trion Morten Bermingrud, Frode Holte och Alexander Hvaal vill alla uppåt. Speciellt Hvaal som kör Per Eklunds VW Beetle vill visa upp sig i Arvika som är lite av hans hemmaplan.
– Vi bestämde oss tidigt i vintras för att vi skulle köra här, och det var inget svårt beslut. Det här är teamets hemmabana och det är rolig bana med hopp och nivåskillnader.
Arvika bjuder på ett späckat startfält på lördag med femton Supercar-bilar i RallyX Nordic och det Norska Supercar-mästerskapet kommer att samlas under samma paraply.
*
Samma sport men med helt olika förutsättningar då man borta i Dallas, Texas kör Red Bull Global Rallycross. Patrik Sandell kliver på nytt in i ”The Bryan Herta Rallysport No. 18 Kobalt Tools Ford Fiesta ST”.
– Vi fick en riktigt bra start i Phoenix och farten som saknades där för seger har vi hittat nu sedan vi slagit våra kloka huvuden ihop, menar Patrik.
Vädret ser inte så bra ut konstaterar Patrik, regn med översvämningsrisk varnas det för i Dallas. Något som dock inte bekymrar jämten.
– Jag är född och uppväxt i norra Sverige, vi har dåligt väder ofta så detta är inget jag funderar på. Har kört både asfalt och grus i regn när jag körde rally. Jag är lika upphetsad oavsett vad som kommer ner från himlen…
I helgen är det åter dags för Mikaela Åhlin-Kottulinsky att sätta sig i sin Audi R8 LMS och köra ADAC GT Masters. Den här gången på Euro Speedway Lausitz. Efter första träningen var värmländskan nöjd.
– Jag kan bara konstatera att jag har långt kvar att kunna ställa in bilen perfekt men mitt fokus ligger på att kunna omsätta datainformationen från min ingenjör och det visade jag genom att direkt vara en halvsekund snabbare, berättar Mikaela.
ADAC GT Masters kör tillsammans med DTM och man räknar med det kommer vara mer än fulla läktare.
*
Högtidsstund för Kristianstadsbladetsläsare i morgon lördag när det är dags för ny Motorlördag. Den här gången med ett reportage om Lotus-åkarna Tommie Eliasson och Daniel Palma och så Motorlistan så klart.
Trevlig helg.