ERC-start med två minuter tidstillägg, hur ”nya” WRC-poängen slår i verkligheten, Jonzon bryggan gammalt/nytt i TV-Svängen och Sportkalaset väntar…
Dramatiken i helgens ERC-rally i Wales, ”Rali Ceredigion” började innan rallyt ens hade kommit gång med dagens shake down/Q-Stage. Italienaren Andrea Mabellini kom till Wales som tvåa i mästerskapet, elva poäng efter ledande polacken Miko Marczyk och med gott hopp att kunna minska avståndet till nästkommande final.

Men med två minuters tidstillägg redan före start ser detta lite mörkare ut och straffet kom sedan ett par ur Mabellinis team påträffades på en sträcka igår kväll. Ett tilltag som är absolut förbjudet och när de två ingenjörerna hade oturen att träffa på FIA:s säkerhetsdelegat och rallyts säkerhetschef, hade ingenjörerna som min brukade utrycka sig ”pissat, skitit och trampat i det”. Mabellini å sin sida hävdade att de båda hade sagts upp från sin anställning hos ”The Racing Factory” dagen före och därför inte kunde räknas som del av hans team. Försvarstalet som bitvis liknade fifflande politikers undanflykter, gav inget gehör hos FIA utan Mabellini startar i kväll SS1 med två minuters tidstillägg.

Uppenbarligen har straffet gett samma effekt hos #2 som en tallrik taggtråd, för i kvalet sattes bästa tid över två sekunder före M-Sports Jon Armstrong. Venestads Rickard Nilsson verkar utgöra ett gott inflytande som mekniker till estländaren Romet Jürgenson (bilden). Rickard kunde till sin glädje se att #12 Ford Fiesta Rally2 fick till en tredje kvaltid före erkänt snabbe britten Osian Pryce med Hyundai. Ledaren Miko Marczyk gick in på åttonde tid, fem sekunder efter Mabellini.

Philip Allen minns säkert inte dagen med någon större glädje efter att ha åkt av på fria träningen. Hans Skoda ser verkligen ledsen ut och saknar säkert sitt vänstra framhjul på rätt plats…
*
Inledde igår med hur poängberäkningen kunde göras mer spännande och rättvist i WRC/WRC2 efter min ”rallyprofils” idé. På bilderna kan i själva bilda er en uppfattning om det vore bättre eller…


*
Idag blandas både nytt och gammalt i TV-Svängen och vi börjar med det nya. Jag och Kurt Andersson har nu höjt rallytempen i Hörby ett snäpp ytterligare inför den 20 september, sedan vi placerat ut reklamskyltar längs infarterna.

På söndag stänger anmälan och så här långt är vi mer än nöjda med responsen från de tävlande. I dag har 104 ”team” (något nytt att inte längre använda före/kartläsare utan team) anmält sig. Så klart klent om man jämför med intresset i Svenska Rallycupen, men där finns flera skillnader som talar till TV-Svängen/Skånes nackdel. Det geografiska läget med mindre än en handfull klubbar söder om Hörby, tvingas vi att helt förlita oss på tävlande norrifrån. Något som i år har varit tacksamt då mindre än tio tävlande anländer till Hörby söderifrån, resten kommer från norr. Dessutom är den 20 september rallytung med fyra konkurrerande rally i Mellansverige. I ljuset av detta är det glädjande för TV-Svängen, att dessa fyra tillsammans lockar färre tävlande än vad som kommer till Hörby. Extra jobbigt för SMK Örebros klassiska ”Rikspokalen” i Västras DM som har mindre än 20 anmälda idag. Ödmjukhet är som vanligt något som präglar SMK Hörby och så klart är det inte med glädje klubben noterar dessa siffror, tvärtom. Nog om det nya och åter till flydda tider där Varbergs Ingemar Johnzon blir lite av brygga mellan epokerna. Ingemar är anmäld till TV-Svängen med Rolf Olofsson som kartläsare och paret kör en Volvo 142 i Appendix K. Med detta så är det exakt 55 år sedan Ingemar körde TV-Svängen med en grafitgrå Volvo Amazon. Minns jag inte helt fel så var detta en f.d fabriksbil som tidigare körts av Volvos storfräsare Tom Trana. Fortsatt om minnet är klart, var det första tävlingen för Ingemar med Amazonen.

Men det blev ingen lyckad utflykt till Skåne 1970, istället en tung avåkning med en svårflyttad Amazon som resultat. Med hjälp av snälla Hörbybor bärgades bilen tillbaka till startplatsen där den fick vila under natten. Detta var långt före moderniteter som bilsläp, så Ingemar fick lift hem av kompisar och där hämtades en timmerbil med stabil kran. Körning under natten direkt ner till Hörby där det på morgonen påbörjades operation bärgning. Så klart fanns jag och min kompisar på plats vilket underlättade när det gällde att få upp bilen på flaket. Förutom glädjen att kunna hjälpa till så fick jag även ett minne som aldrig försvinner…
*

Ingen Motorbloggen i morgon då jag plus några andra i SMK Hörby ska vara en del av Hörby Kommuns ambitiösa satsning för att locka ungdomar till föreningarna. Andra året för ”Hörby Sportkalas” och i år med dubbelt så många föreningar/klubbar mot ifjol. Blir spännande att se om våra två e-sport riggar fortsatt utgör samma lockelse som förra året? Då ringlade köerna så långa att vi fick stänga släcka långt efter att övriga klubbar för länge sedan gått hem. Sportkalaset är på Lågehallarna och pågår 10.00-14.00 så dit är alla välkomna!
Trevlig helg.