ERC/SM i Värmland är bara timmar bort, mycket på TV , Mille vass på miniracing, insamling till omkommen kartläsare uppe till över en miljon kronor, populär sprint i Eskilstuna utmanar Karlstad och ännu en biltidning går i graven.

Foto: Kristian Lindberg

I kväll klockan 18.23 smäller det i Värmlands-kiosken när ”SS1 Bråtebäckan” inleder ERC/SM, ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”. Som omväxling till oftare använda ”Musse pigg-sträckor” är inledningen i kväll till största del riktigt fin, tre kilometer lång byväg. Med ett stundande födelsedagskalas hinner jag inte invänta ”Q-stage” som avgör vem som får handikappet att starta tidigt för att köra bort lösgrus och vem som sitter med trumfort att gå ut sist av de 20 första i ERC-klassen.

Foto: Kristian Lindberg

Efter ”Fria träningen””Örnäs” som mätte sex kilometer var Miko Marczyk snabbast med Skoda men bara tiondelar före M-Sports Jon Armstrong. Inte speciellt förvånad att Frank Tore Larsen tog Polon genom sträckan med tredje snabbast tid, före mer överraskande britten Philip Allen, Skoda.

Foto: Kristian Lindberg

Isak Reiersen fick sjätte tid, två sekunder bak polacken i topp medan Mille Johansson gick in som tia, halvsekunden bak Isac. 

Foto: Kristian Lindberg

Min vinnare Roope Korhonen var sjua, Mads Østberg åtta medan Eyvind Brynildsen råkade ut för något missöde i sitt andra åk. Fick maxtid, men tiden i första var ändå fullt godkänd, 12:e tid, bara en dryg sekund efter landsman Larsen som var snabbast i första.

Foto: Kristian Lindberg

Henning Solberg har lite att jobba på i Skodan och bästa tiden för honom var över tio sekunder bak Miko längst upp…

*

Som vanligt har Ericsson Motorsport gjort en ambitiös analys av tv-tiderna och där SVT1-2/SVT Play nästan är heltäckande. 

*

Foto: Kristian Lindberg

I går var det sedvanligt startjippo och den här gången var det radiostyrd miniracing som gällde. Har inte hittat något resultat, men vet ändå att Mille Johansson lyckades bäst med detta. Däremot är det okänt hur det gick för min klubbkamrat Victor Hansen

Foto: Kristian Lindberg

 *

Förra helgen omkom britten Dai Roberts i en olycka i Skottland. En olycka där föraren James Williams skadades svårt men inte livshotande och bara dagar senare drog rallyvänner igång en insamling till Roberts familj. Målet var 10 000 pund men det sprack rejält och idag är man uppe i över 100 000 insamlade pund. Givare är vanliga rallyfans, företag, klubbar och inte minst WRC-förare som Elfyn Evans och kartläsare Scott Martin, Aaron Johnston, Josh McErlean men även M-Sport genom Richard Millener.

Pengarna ger oss tråkigt nog inte Dai tillbaka men vi hoppas det ska hjälpa hans familj att inte också i sin sorg, behöva tänka på ekonomin, säger man från insamlingen. Roberts-familjen har drabbats hårt då lillebror Gareth ”Jaffa” Roberts omkom 2012 i Craig Breens bil. Även Dai hade varit illa ute tidigare och 2014 omkom den förare som han åkte med som kartläsare.

*

Inte alla klubbar som håller en ERC/SM-helg helig utan väljer att konkurrera med Värmland. I Eskilstuna körs på lördag och då sista rycket om namnet skulle ha bäring, ”Majsprinten”. Med 97 anmälda till Ekeby Motorbana är startfältet överraskande stort vilket visar att det finns ett rallyliv för både publik och tävlande utanför SM.

Foto. Pierre Skytt

Det var lite trögt inledningsvis med anmälningarna men många trogna deltagare från närområdet kom till sist till sans och anmälde sig till att köra dom tre åken på lördag, trots att EM går i närheten, berättar Pierre Skytt.

I Ljusdal och Kåtmyrabanan körs ”Svenska Sprintserien” med både rally och rallycrossbilar och detta både lördag och söndag. Totalt 60 anmälda varav merparten är rallyåkare, 37 mot 23.

*

En sorgens dag för oss som gillar äldre bilar mer än dagens plast/pekskärmsdinglande och ofta eldrivna samt intill förväxling, lika fula bilar vad gäller design. Design som för tanken till lumpen där jag hade förmånen att köra då hypermoderna Stridsvagn S. Ja frågan är om inte dess design var snyggare än till exempel vissa modeller från KIA och Hyundai?

Åter till sorgen som framkallades av att OK-Förlaget tagit beslut att lägga ner kvalitetstidningen ”Klassiker”. Sista numret hamnar inom kort i brevlådorna och efterlämnar ett stort tomrum i mitt läsande. ”Klassiker” hade förmågan att skildra bilhobbyn med mer än en glimt i ögat och fjärran från kollegor som analyserar huruvida en Alfa Romeo har plåt från det eller det stålverket eller om kulören på en 30-tals Volvo är exakt den som satt original. De läsarna som gillar detta har säkerligen inte heller tagit Klassiker till sitt hjärta i samma utsträckning som jag och en del andra. Att redaktionen dessutom haft ett gott öga till Opel har inte gjort saken sämre.

Nu gör säkert inte OK-Förlaget detta för att dj-las med mig och andra läsare, utan det är säkert en krass ekonomisk verklighet som ligger bakom beslutet. Alltför få läsare kombinerat med för lite annonser är en omöjlig kombination hos vilken tidning som helst, vilket även saligen avsomnade och lika saknade Bilsport Rally&Racing blev ett bevis på. Att sista numret kommer att sparas i bokhyllan behöver väl inte förklaras…  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *