EP+Mälkönen klara för ”SM-Ralli”, känslosam Neuville med #1 i Monte, fler ”Standard” än ”Int.4WD” i Boden, Lima öppet för SM-anmälan, ”Dansk Monte-start” med storpublik och även Vännäs drabbas av ren-stopp…
Kanske bara jag som tyckte att Sami Pajari inte skötte sitt kartläsarbyte med Enni Mälkönen mot Marko Salminen speciellt snyggt. Oavsett vilket, så hamnade mina känslor hos Mälkönen och därför blev jag väldigt glad när det idag avslöjades att ny ”notadress” för henne blir hos en annan favorit, Esa Pekka Lappi. ”EP” har förstått att framtiden hos Hyundai mer eller mindre försvann när Adrien Fourmaux tog över tredje bilen för full säsong 2025. Han lät sig dock inte knäckas utan kunde idag berätta att det blir Finska Mästerskapet med Skoda för honom och Mälkönen.
– För några veckor sedan fick jag en knasiga idé att köra ”Suomen SM-Ralli” och ju mer jag tänkte på saken desto bättre känns det, förklarar ”EP”.
– Många telefonsamtal senaste veckorna som till slut landade att vi startar i Arctic Lapland Rally med Skoda och Enni som co-driver!
Foto: Tommy Svensson
Sjävklart var även Mälkönen nöjd efter att man med kort varsel fått ihop paketet. Senast ”EP” körde Skoda var 2016 och då med R5-versionen innan han fick kontrakt med Toyota Gazoo Racing.
*
”It’s rally week” på riktigt och på torsdag smäller det i ”Monte-kiosken” men redan igår var det stor startshow i Monaco med hela gänget på plats framför Casino de Monte Carlo. Ett speciellt tillfälle för alla på plats och kanske speciellt för Thierry Neuville som i kraft av VM-kronan numera tävlar med ”#1” på sin Hyundai i20 N Rally1.
– Att få se #1 på min Hyundai kommer jag aldrig att glömma. Nu startar dock en ny säsong och där vi alla står på noll poäng vilket betyder att motivationen måste vara på topp för att försöka försvara vår titel, förklarade 36-åringen innan han rullade av startrampen.
Speciell var säker även känslan hos Hankook som numera är ensam däckleverantör i samtliga WRC-klasser. Fjolårets kritiserade och krångliga poängsystem är borta och i år blir det något enklare för ”en vanlig dödlig” att hänga med.
Totalresultat: 25, 17, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1
Söndag: 5, 4, 3, 2, 1
Powerstage: 5, 4, 3, 2, 1
*
På torsdag stänger anmälan till SM-premiären ”North Rally Boden” sista helgen denna månad. För tillfället 45 anmälda till detta nordliga stopp och där det är lite oroande att ”huvudklassen” eller ”Internationella 4WD” inte har mer ä sex anmälda så här långt. Senast in är Ford-åkare Kalle Gustavsson, Haninge (bilden) i år med småländsk kartläsare, Tom Törngren från Eksjö. Nästan dubbelt så många är anmälda i av en del SM-status ifrågasatta (?), klassen ”Standard”.
*
Samtidigt öppnade även deltävling två ”Rally Lima” första helgen i mars sin anmälan. Lima i Dalarna strax söder om Sälen har alltid varit känt för sina fina vintrar och i år väntar 134 kilometer SS fördelat på sex sträckor.
– Efter premiären 2023 så ville få tillbaka SM till Lima igen. Så nu ser vi fram mot att arrangera tävling i början av mars. Förutsättningarna ser riktigt bra ut med mycket is i vägen, det har vart en del mildväder, så vi har kanske inte så mycket snö som vi önskat. Men rejält med is, säger Sune Rickardsson, tävlingsledare för Rally Lima.
Rally-SM som arrangemang betyder mycket för det lilla samhället utanför Malung.
– Byn levde upp när vi fick hit ett så stort arrangemang som Rally-SM, så därför har vi jobbat för att komma tillbaka igen.
Arrangörsklubben Lima MS har fått till en bansträckning med väldigt många nyheter.
– Det är fyra mil specialsträcka som ingen har åkt på tidigare. Någon sträcka startar på ett gammalt parti, men går sedan in på en ny väg. En av sträckorna är helt ny, avslutar Sune Rickardsson.
Om jag vågar tro lite, så lär Sune i Lima kunna räkna med minst dubbla antalet mot vad som kör i Boden. Skiljer ändå runt 90 mil mellan de två orterna och för deltagare från Mellansverige som trots allt är i majoritet kan det avståndet avskräcka…
*
I lördags höll man i Danmark en tradition levande, att skicka iväg sina sju tävlande i ”27´ Rallye Monte Carlo Historique” från Assens på Fyn mot äventyren i södra Frankrike. Fyra av deltagarna väljer Bad Homburg som startplats, två Monaco och ett ekipage som kör från Reims.
Rallyekipagen följdes av en stora skara människor på torget i Assens där sponsorn ”Team Fynske Bank Danmark” bjöd på flera olika ”børne aktiviteter”. Inte bara detta utan det delades även ut presentkort till skolklasser som tävlat i ”LEGO Rally Masters”. Inte bara ”Monte-bilar” på torget utan även olika veteran och rallybilar fanns för den stora publiken att beskåda. Inte utan att man är lite förundrad över att sådant här fungerar i Danmark, men i ett rallyland som vårt är det oftast de närmast sörjande som kantar start/målgång i lite öde stadscentrum…
*
”Rallyupproret” i Västerbotten verkar tråkigt nog sprida sig och idag skriver Västerbottenskuriren att samerna nu riktat in sig på Vännäs MK:s ”Vännäsplåt Rallyt”.
Än är inte sista ordet sagt i frågan om ”Rally Sweden” men samebyarna kring Vännäs markerar redan nu mot tävlingen som skulle ha körts den 13 mas och detta för 42:a året. ”Störningen skulle bli allt för stor” förklarar de aktuella samebyarna beslutet att sätta stopp…