Enhetsdäck i SM föreslås till 2025, väl ur ”die grube” gick det fint för Simon A., Skilling 500 över 100-strecket, Karlskrona var först, Hannah J. avslutade med seger och Opel-hjälte har gått bort
Ingen i rallybranschen har väl missat surdegdiskussionen om däckpriser och där isynnerhet vinterdäcken varit i fokus med sin höga priser. Men även grus och asfaltdäck har på senare år blivit allt dyrare, allt för mycket enligt aktiva rallyförare i synnerhet längre ner på statusskalan som DM. Här ifrån har många röster höjts för att få till billigare gummi, vilket också märks på antalet tävlande som sjunkit tämligen drastiskt. Har en tid ryktats om att det i Rally SM diskuterats olika begränsningar för att göra tävlandet lite billigare och nu har ”Styrgruppen för SM” lagt förslag på ”Enhetsdäck” från 2025 och framåt. Inför att detta offentliggjordes har man bett tänkbara tillverkare/återförsäljare att lämna anbud som grund till förhandlingsunderlag.
Som förväntar har de tre stora leverantörer till SM-åkarna, Pirelli, Michelin och Yokohama starkt motsatt sig tanken på enhetsdäck. Detta har dock inte hindrat att Styrgruppen gått vidare med tanken, ”Att stärka Rally-SM och att hantera de skenande däckpriserna så att fler kan tävla på sunda villkor. Ingenting annat.”. Nu har gruppen inklusive projektledare Jonas Kruse landat i ett förslag med ”Hankooks WRC-däck” som ”enhetsdäck” i SM från 2025. Ett däck med prisbilden för 205-däck, 2 500 kr/st för sommardäck medan vintervarianten hamnar på 3 500 kr/st. Även en cup med samma däck utanför SM finns på förslag och där målsättningen är att ”icke-SM-åkare” ska vinna. Väl att märka, alla leverantörer har getts möjlighet att möta dessa priser, men enligt Styrgruppen valt att tacka nej till detta. För enhetsdäck talar enligt Styrgruppen detta, ”Enhetsdäck ger rättvisa kostnader för de tävlande och sundare konkurrens Man säger att vissa team och tävlande har fria däck och att andra har bra däckavtal. Så är det ju men den enda effekt detta får är att oetablerade förare med mindre budget får betala dessa fria och rabatterade däck med ett högre pris. Detta med följden att endast ett fåtal i startfältet har råd att maximera reglementet med åtta nya däck per tävling. En sportslig orättvisa alltså. Något som försvinner när alla betalat samma pris för dina däck.”.
– Som alla förstår är detta en fråga som vi vänt och vridit på en längre tid. Det har varit en berg och dalbana i känslor och vad som blir bäst för alla, förklarar Jonas Kruse som fortsätter.
– Naturligtvis blir en sån här stor och komplex fråga aldrig bra för alla, tyvärr. Speciellt inte för de däckleverantörer som inte får anbudet, det känns förstås. Men alla har haft samma förutsättningar i en öppen kommunikation. Vi har verkligen satt de aktiva i centrum från början med att pressa priserna!
Nu presenterar Styrgruppen ett förslag som innebär i princip 2 000 kronor lägre pris än dagens rallydäck. Man har dock inte nöjt sig med detta, det blir även en prispott på 500 000 kronor, 110 fria däck och även 10 euro per sålt däck som öronmärks för Rally SM (Rallyradio, tv-produktion med mera). Det öppna brevet avslutas med en uppamning till de leverantörer som inte ”vann anbudet” på enhetsdäck.
”Styrgruppens uppmaning till brevskrivarna är att visa att de står på de tävlandes sida genom att matcha dessa priser för samtliga tävlande i Rally-SM. Då har vi uppnått det vi alla strävar efter, ett sportsligt rättvist Rally-SM med rimliga kostnader för däck. Då är alla vinnare!”
*
Det lyckades för skåningarna Simon Andersson och Jörgen Jönsson att göra en omstart i ”Rallye ADAC Mittelrhein” efter sin avåkning på sträcka tre. I en ökänd högerkurva lyckades inte före tävlingen magsjuke Simon hålla kvar Renault Clion på vägen utan de backade ner i ”die grube”, utan möjlighet att för egen maskin komma tillbaka på vägen. För detta krävdes kranbil men efter omstart gick det bättre och bättre berättade pappa Mats.
– Efter sista service var tempot tillbaka och på de sista tre sträckorna blev placeringarna 1-3-2 vilket vi tar med oss de 110 milen hem till Eslöv!
Med tidstillägg för tre missade sträckor hamnade så klart Simon och Jörgen sist i klassen som vanns av Peugeot-åkaren Tom Kässer, 6,8 sekunder före Max Schuman, Renault. Sexa här blev danskarna Martin Johansen/Louise Hartwig Bang. Totalsegraren heter Marijan Griebel med Skoda, knappt 20 sekunder före en annan Skoda-förare, Julius Tannert. Simon Valentin Hansen/Karten Isaksen har i år valt bort ”Dansk Super Rally” till förmån för utvalda tävlingar utanför hemlandet. I Moseldalen fick man näst intill en fullträff som femma mindre än minuten från en pallplats för Hyundai-teamet. Fem placeringar längre ner hittas landsmännen Jan ”JP Racing” Petersen/Mads Dalsager med Skoda R5. Målflagg blev det inte för Kenneth Madsen/Ditte Kammersgaard vars Citroën C3 Rally2 drabbades av problem med styrningen på sträcka sex.
*
Tänk så fort tider förändras och om man för tio år sedan sagt att en klassisk rallytävling som ”Skilling 500” med status som SSM-DM-FM, precis skulle kravla sig över 100-strecket med anmälda rallyåkare då hade man troligen blivit ombedd att söka psykologhjälp. Men det är så här det ser ut 2024 och med tre timmar kvar innan anmälan stänger för tävlingen den 29 juni, finns 101 ekipage i listan. I ”Dackefejden” hade nya versionen av tidigare statustyngda ”Sydsvenska Mästerskapet” premiär och i Gislaved är det deltävling två. ”Snapphanerallyt” den 10 augusti följer sedan samma koncept som Wäxjö MS med SSM, DM (dock för Södra BF och inte Småland) och MAS Rallycup. Finalen för SSM blir i Hörby och TV-Svängen den 7 september. I ”Skilling 500” är halva startfältet utanför Småland och min förhoppning är att majoriteten av de anmälda sedan fortsätter till både Hässleholm och Hörby…
*
I slutet av veckan skrev jag om den ”Perfekta rallykrocken” den 24 augusti med ”East Sweden Rally”, ”Midnattssolsrallyt” och så BRC med ”Karlskronapokalen”. Vill bara tala om att jag absolut inte ville peka ut den ene arrangören eller andre som mer ansvarig för krocken än någon annan och då allra minst blekingarna i Karlskrona AK. Det var nämligen dom valde den här dagen först berättar Mathias Sellberg.
– Till vårt försvar i Karlskrona så var vi först med att boka det här datumet för vår tävling. Både SM och Midnattssolsrallyt bokade datumet efter oss.
Mathias lägger även till en ny pusselbit den 24 augusti.
–Det är inte bara vi som slåss om publiken denna dag, i Ronneby pågår även flygets dag som räknar med ca 70 000 åskådare. Får hoppas att vi kan locka bra med publik ändå!
Lite onödigt vetande, men det var faktiskt i ”Karlskronapokalen” 20019 (tror jag) som ”Silver-Kadetten” senast var ute och luftades då om”Förbil”…
*
Ludvikas Johan Eriksson tog dubbla segrar med sin Saab 9-3T vid Back SM i Borås. Hampus Karlsson, Woxnadalen och Toyota var likaledes tvåa i bägge åken på söndagen.
I söndagens andra åk slog 4WD Hannah Jakobsson till med sin Fiesta R5 och i första var Västeråsaren trea. Precis som i lördags hade Hannah sällskap av klubbkompisen Kent Andersson och Jan-Olof Rehnberg, Piteå på pallen.
*
I dag kom besked att en av mina stora rallyhjältar från början av mitt rallyintresse gått bort. Det handlar om Lars Carlsson som i olika Opel-modeller var väldigt aktiv både här hemma och utomlands, speciellt i Holland vill jag minnas. För mig handlade det om ”Kärlek på avstånd” medan Michael Lindberg var mer nära Lars och skriver så här.
” Fick idag meddelande om att Lars Carlsson stilla somnat in.
Lars blev en av Sveriges tio genom tidernas bäste rallyförare har jag tidigare skrivit och om det stämmer är naturligtvis svårt att avgöra. Ja många här i Sverige har kanske inte ens hört talas om honom. Men 40-50 o 60-talisterna vet!
Det p.g.a att han tidigt försvann som fabriksförare i Holland o Tyskland, där han är mycket, mycket ”större” än här i Sverige. Körde för Irmscher, men många av er vet säkert mycket mer än jag om arbetsgivare etc. Kom gärna med inlägg. Han fick sitt första SM poäng i Dackefejden 1967 i en Amazon, sedan blev det Porsche, o sedan främst Opel. Säkert har han kört fler märken än dessa. Sina – till storleken – största pokaler fick han när han tävlade i Indonesien och i Filippinerna. Jag träffade Lars då jag var 17 år, när han gick i skola i Örebro då han en gång kom på tvären mitt inne i stan, då blev han min idol!! När jag sedan fick mitt körkort började jag att fotografera och Lars -som snabbt blev en kändis här hemma- var alltid så supertrevlig när jag var lite nyfiken o ville säga några ord vid dom olika tävlingarna vi möttes på. När jag talade med sonen Anders Carlsson idag, så sa jag att jag vet direkt vilken bild jag vill lägga ut på din pappa -den säger så mycket om vem han var. Den där spralliga typen med en räv bakom örat och glimten i ögat. Bilden är från Jämtrallyt 1972. Vila i frid Lars!
Mina tankar o böner går till Anders med familj.”
I det sistnämnda instämmer även Motorbloggen!
Tack styrgruppen för RallySM. Det är ett klokt beslut som kommer att ge sporten ett uppsving.
När jag lobbade för detta var svaret att ry-utskottet och SBFs expert fått min inlaga.
Lars Karlsson var en härlig kille och mycket skicklig rallyförare, dessutom oftast med en Russelheimare.
Hej. Klokt är det och att något var tvunget att göras när grusdäcken kostar över 5 000 kronor/st förstår alla utom kanske de som säljer däcken…