En ny upplevelse väntar nya ERC-duon ”2xVictor”, WRC firar födelsedag utan Blomquist men med Thörner, Myrsell vill ha långa tävlingar, bara två skåningar anmälda till MSR, varför ingen App. K-klass i DM, Prins Carl Philip delade ut medaljer, Ekström i RallyX, Stugemo och Andervang kör utomlands och mycket racing väntar…

När mörkret i kväll lagt sig över Las Palmas är det dags för Victor Hansen och Victor Johansson att inleda sitt nya liv som ERC-tävlande. Nu är notskrivningen klar och så klart även allt annat för att deras Ford Fiesta Rally4 ska kunna leverera på topp. Foto: Hansen Motorsport

Detta kommer till att bli en helt ny upplevelse för vår del, inget vi har kört tidigare påminner om detta, konstaterar ”2xVictor”.

Målsättningen är låg  när man tävlar på Kanarieöarna för första gång berättar duon.

Vårt främsta mål är att samla erfarenhet och att försöka ta oss i mål i tävlingen!

Foto: Ola Strömberg

Rallyt är känt för sina många kurvor, inte mycket raksträckor vilket sätter extra press på Victor vid notblocket.

Som co-driver är detta en riktig utmaning då det är otroligt svårt att hinna med att leverera all information och dessutom i en bil som det kommer att bli otroligt varmt i…

SMK Hörby/Ryds MK-kombon menar att sträckorna innehåller det mesta, luriga, delvis snabba samtidigt som det är oerhört krokigt.

-Det kommer att bli en folkfest när det är många passager genom byar och vad passar inte bättre i försommarvärmen än att avnjuta både vackra vyer i bergen och havet med att se rallybilar, avslutar de båda inför kvällens start.

Foto: Ola Strömberg

På plats i Las Palmas är Ola Strömberg som passade på att peppa de båda, i synnerhet kartläsar-Victor som även åkt med Ola flera gånger i Suzukin. För erfarne Ola berättades att de aldrig upplevt något liknande, väldigt krokigt var duons uppfattning om sträckorna…

*

Strax efter lunch inledde ERC Rally Islas Canarias med shake down för de som kör i ERC-klassen för Rally2/R5-bilar. En liten knall att österrikaren Simon Wagner, Skoda delade bästa tid med spanjoren Enrique Cruz, Fiesta. Ingen av de två har nämnts i förhandssnacket även om Wagner slutade trea på Azorerna och ligger på sjunde plats i mästerskapet. För Cruz är det årsdebut och så klart inger detta lite extra råg i ryggen inför kvällens start.

Foto:erc.com

Mer tippad är Simone Campedelli (bilden) som trea, en tiondel långsammare med sin MRF-försedda Skoda. I premiären vann Nil Solans, R5 Polo stod sedan över Azorerna på grund av tom börs och körde nu in som sexa, drygt sekunden efter toppduon.

Foto:erc.com

Svensk högsommar med strax över 20 grader råder i Las Palmas vilket borde göra däckvalet lätt kan man tycka men ändå varnar MRF-bossen Vivek Ponusammy att vädret kan skifta snabbt uppe i bergen.

Om du är på slicks och det börjar regna har du problem likaså om du har regndäck och det blir torrt, då har du inte mycket gummi kvar i målet på sträckan!

*

När Vodafone Rally de Portugal startar nästa torsdag innebär det att WRC kan fira sin 50:e födelsedag. Dock krävs det lite fantasi för att få ihop det hela vilket uppenbarligen promotorn har, tänker på att Björn Waldegård var först att bli världsmästare 1979.

Foto: Tommy Svensson

Nu räknar man istället med när ”Märkes-VM” infördes och då lyckas man få ihop ett födelsedagspaket. Ett paket som besår av att man samlat både vinnarbilar och vinnande förare/kartläsare till ett fem dagar långt kalas i Matosinhos med bilutställning men även uppvisningar med klassikerna. På plats finns  stjärnor som Sébastien Loeb, Sébastien Ogier, Walter Röhrl, Ari Vatanen, Miki Biasion, Carlos Sainz, Marcus Grönholm, Petter Solberg och Ott Tänak som ihop fått till 28 VM-titlar. Konstigt nog finns inte Stig Blomquist med som vann VM 1984 med Audi. Ingen svensk kartläsare heller i gänget som består av Robert Reid, Luis Moya, Christian Geistdörfer, Tiziano Siviero, Timo Rautiainen, Derek Ringer, David Richards och Martin Järveoja.

Foto. Tommy Svensson

Nu blir det inte helt utan blågul representation då Tina Thörner är inbjuden som kartläsare åt ”Ladies Cup-vinnaren” Louise Aitken Walker. Bland bilar som visar upp är vinnaren av första ”VM-tävlingen” i Monte Carlo, Renault Alpine efter detta kommer en hel rad Grupp B-monster men så klart blir det ändå Röhrls Opel Ascona 400 som blir lite av ”show stopper”…

*

När nu anmälan till South Swedish Rally är stängd för SM-fältet är det värt att notera att Mats Myrsell/Esko Junttilla är ensamma i Appendix K-klassen som så klart inte ingår i SM. Den tävlingsglade dalmasen tyckte att SSR Historic var för kort som därför valdes bort för att istället köra hela SSR med sin Porsche 911 SR.

Foto: privat

Allt mer går mot sprinttävlingar, men att släpa dit bilen i timmar känns drygt. Jag vill gärna ha fem-tio mil SS om grejerna ändå ska ut och skitas ner, förklarar bilhandlaren från Falun.

Före dubbelhelgen med rally i Trelleborg och Hörby var det tävling i Historiska EM i Spanien och nu senast i Tjeckien, då med Ford Sierra 4×4. I Älmhult-skogarna blir det således inte svårt för Mats och Esko att vinna klassen något som Mats självklart inte är helt förtjust i. 

– Synd att inte fler anmält sig!

*

Fler (144 ekipage) väljer istället för SSR att köra  Midnattssolsrallyt i början av juli men utan att trampa någon på tårna så verkar detta vara en mellansvensk angelägenhet. Bara sju anmälda från Skåne och Småland när det återstår elva dagar innan anmälan stänger. Foto: MSR

Än mindre verkar skåningar MSR-sugna än grannarna lite norr ut  då enbart Hässleholms Christer Carlsson/CG Wilke med sin replika av Gunnar Anderssons vita Volvo Amazon och Kristianstadparet men tävlande för KAK Clas Skoog/Rickard Rejnefelt i en VW 1303S är anmälda.

*

Att avsaknaden av klassikercup i skånska tävlingar verkligen sänkt intresset för Appendix K här nere är odiskutabelt. På den tiden (över tio år höll vi på) när jag, Roland Brorsson och Martin Miles hade hand om 3×10/Tinter Classic Rallycup fanns ofta runt tiotalet bilar i klassen men nu är intresset nästan utraderat.

Foto. Tommy Svensson

I Simrishamnsmixen fanns en enda Appendix K-åkare, Nisse Schön med sin vassa Mercedes vilket är tråkigt med tanke på att det finns bilar runtom, väntande i garagen. Hade man öppnat upp för klassen i DM inbillar jag mig att intresset åter vaknat och argumentet att det bakåt i tiden varit för få få App K-bilar som tävlat för att få DM-status, håller inte. Det räcker att kolla på 4WD-klassen som i årets tre körda DM-tävlingar samlat totalt sex tävlande… 

*

Mycket med tjejer i bilsporten nu, i tisdags kom nyheten att Klara Andersson kör World RX i par med Niclas Grönholm och igår fick Mikaela Åhlin-Kottulinsky ta emot  ”Motorprinsens medalj” av Prins Carl Philip.

Foto: Okänd

En obeskrivlig ära att bli uppmärksammad för mitt fantastiska år 2021, förklarar PWR-föraren stolt.

Andra platsen i STCC var det som bar till medalj ur prinsens  hand. Precis som Klara kämpar Mikaela för att göra motorsporten ännu mer jämställd och miljömedveten och lyfter fram elbil-serien Extreme E där varje bil har mixad besättning.

-En obeskrivlig ära att bli uppmärksammad för mitt fantastiska år 2021. Det har varit ett magiskt år på många sätt, både rent körmässigt samt att få vara en del i att påverka och göra skillnad gällande vårt klimat i samband med Extreme E-tävlingarna.

Foto: Okänd

Mikaela hade sällskap av  Johan Kristoffersson, Timmy Hansen och Thed Björk som även dom fick ta emot ”Motorprinsens medalj”.

*

I helgen inleds RX-året i Höljes med premiär för RallyX och då dök lite oväntat Mattias Ekströms namn upp i ”entry list”. EKS-teamet fortsätter med Audi S1 Supercar och senast han tävlade i rallycross var 2019.

*

I helgen är det gruspremiär i Finska Mästerskapet och enda svensk i det tuffa starfältet är Lars Stugemo/Kalle Lexe med EKS-Skodan. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli körs över nio sträckor och trots att det är grus som gäller inleder man rallyt imorgon kväll med nästan två mil asfalt i närheten av Åbo.

Foto: Kristian Lindberg

Cirka hundra deltagare vilket gör rallyt jämstort med South Swedish Rally, så i det här fallet är intresset lika stort här som där även om det ofta menas att Finland kan visa upp mycket större startfält än hos oss. FM leds av Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen i en TGS Skoda och ledaren är lite orolig över att han inte riktigt är van vid de däck som används i Finland. I de tidigare starterna i år har Emil kört på VM-däck. Som två i mästerskapet finns estländaren Egon Kaur och trea Teemu Asunmaa. I förra FM-tävlingen uteslöts Juha Salo efter kontrollvägning av hans Skoda och enligt de som utförde vägningen hade vikten minskat med runt 200 kilo mellan start och målgång. Salo överklagade beslutet om uteslutning men hans vädjan bifölls inte utan halkade ner till sjätte plats tabellen. 

*

Att Stig Andervang och Robin Eriksson gillar att köra rally är uppenbart men har även inget emot att kånka runt i Europa för att göra så. På söndag körs Rally Adriatico ingående i det italienska grusmästerskapet där Stig och Robin är det mest exotiska inslaget av de 70 anmälda. I Italien körs en klass som heter ”+55” där då Andervang kör i hop med ytterligare tolv förare där de grå stråna börjar göra sig synliga. Tänker att det kanske hade varit något för Sverige att ta efter med en sådan klass, å andra sidan hade väl större delen av SM-fältet hamnat i denna…

*

Med risk för att göra speciellt racing-lovers lite besvikna så är det omöjligt att få med allt inom ert gebit då mejlkorgen fylls med material i snabbare takt än jag hinner läsa. I morgon ska jag ändå första summera lite inför bland annat premiärerna för V8 Thunder Cars och Porsche Carrera Cup ScandinaviaAnderstorp. Foto. privat

En som struntar i den småländska torvmossen är Andreas Bäckman som istället  kör 12-timmars racet ”12 h Hankook Hockenheimring” tillsammans med Lestrup Racing Team i deras helt nya Audi RS 3 LMS TCR. Andreas kör ihop med Oliver Söderström, Emil Sällberg och Marcus Fluch med startnummer 120 i TCR-klassen.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

a

0.gif0.gif

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *