Emil kör utan press i ERC-finalen, Meeke behövs i WRC, däckfråga inför SM i Hässleholm och rallybilar för barncancer!
I dag uppmärksammar ERC:s hemsida Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg med rubriken ”No Barum Rally joyride for ERC Junior champion Bergkvist”. Man skriver, att även om Bergkvist redan är klar Junior-ERC vinnare blir det ingen ”nöjestripp” i den tjeckiska finalen.
– Att komma till finalen med redan EM-titeln klar är en fantastiskt skön känsla, menar Emil.
– Men för att undvika missförstånd så blir Barum Czech Rally Zlín allt annat än någon ”joyride”för oss, vi siktar på vår tredje seger för året!
Främsta uppgiften för svenskarna vid sidan av att köra för seger blir att sno poäng så att teamkompisen i Opel Motorsport Marijan Gribel kan säkra andra platsen i EM med Opel Adam R2.
– Men visst är det skönt att köra utan någon som helst press att plocka poäng, erkänner 21-åringen från Torsåker.
*
Kris Meeke är mannen det snackas mest om i WRC, kanske inte så konstigt med hans ”ups and downs” i Citroén-teamet. Nu ställer sig VW-bossen Jost Capito på Meekes sida och försvarar honom från kritiken från bland annat hans egen chef hos Citroén, Yves Matton.
– Meeke skulle fått erbjudande om en fjärde Polo om vi valt att köra med fyra bilar, säger Capito till Autosport.
Han utvecklar sin positiva syn på nordirländaren med att han är det största hotet mot VW i WRC och menar att han är den som främst kan utmana Sebastien Ogier.
– Vi behöver förare som Kris för att vitalisera WRC, vi behöver också den här typen av utmaningar, det skapar intresse för sporten!
Capito är också förvånad över att Matton offentligt kritiserat sin förare, något som vore otänkbart hos VW.
– Är du ifrågasatt på jobbet är det självklart att du inte kan leverera ditt bästa…
*
Samtidigt har Matton förklarat för både Meeke och Mads Östberg att båda är helt fria att ”köra sin egna race” resten av säsongen, utan tanke på att rädda poäng för Märkes-VM.
– Blir intressant att se hur de löser detta helt oberoende av oss, konstaterar Matton.
Än en gång visar han också hur nöjd han är med Östbergs insats så här långt, men vill nu se norrmannens potential att själv hantera strategin.
– Nu behöver jag lite tid att tänka, avslutar Matton lite mystiskt i Autosport.
*
Toyotas tilltänkta påläggskalvar Teemu Suninen och Eric Camilli växlar upp till WRC ADAC Rally Deutschland och byter från WRC3 till WRC2. De båda sätter sig i en R5-Ford Fiesta under Team Orecas flagga. Normalt finns båda två i TMG’s Junior Driver Development Program. Klart är att båda kör WRC 2 i Tyskland, Korsika och Spanien.
*
Vad är det för fel på Hayden Paddon, Hyundais WRC-förare? Frågan känns ur min synvinkel berättigad då han på Twitter lagt ut följande, ”Found my new favourite coloured rallycar, racinggreen! Väljer att citera August Strindberg, ”Det är synd om människorna”…
*
Lördagen den 5 september är det dags för ”Grisfesten på Piledahl” eller eventet för cancersjuka barn hemma hos eldsjälen Bengt Nilsson i Svensköp utanför Hörby. Som vanligt förväntas det rallybilsåka, en av de absolut populäraste punkterna på det omfattande heldagsprogrammet. Ansvarig för SMK Hörbys del i arrangemanget är Lars Servin som nu bjuder in hågade, ”Hej Alla Rallyvänner!
Det börjar närma sig körningen för de cancersjuka barnen ”ganska” mitt i Skåne den 5/9. Ni kan läsa info om eventet på Grisfesten på Piledahl
Det som händer rent praktiskt är att vi kör på tre stycken åkrar & det handlar bara om barnen, alltså inget som helst tävlingsmoment. Man får dock gärna bjuda på sladd under kontrollerade former. Det här är inget för er som har renodlade RS bilar.
Ni som ställer upp & kör kommer att bli bjudna på mat, tyvärr kan inte alla i era team bli det, men alla är välkomna.
Alla ni som är intresserade av att skjutsa runt cancersjuka barn denna dag hör av er till mig på 070-33 20 156.
En del har redan hört av sig till antingen mig eller Jimmy Möllerström från Hässleholm MK, ni kommer att bli kontaktade om tider i samma vecka som eventet är (eftersom det är TV-Svängen helgen innan är ganska hektiskt, minst sagt).
Som sagt är det fler som är intresserade eller ni är osäkra på om jag sett att ni svarat på FB, ring mig: 070-33 20 156.
MVH
Lars Servin”.
*
När AM Snapphanerally senast kördes i Rally-SM 2104 var det som vanligt med två sträckor på fredagen på Garnisonens asfalt, samma bana som Hässleholms GP. Då försökte Hässleholms MK med att begränsa användningen av asfaltdäck. Rättare sagt så var tanken att man skulle köra med väl använda grusdäck för att hålla nere kostnaderna, vilket gick så där. Några hade antingen lusläst reglerna eller precis tvärtom, för andemeningen med arrangörens tanke gick åtminstone förlorad. Nu vill man inte göra om samma misstag 2016 när det är SM nästa gång och därför har Anders Åberg via Facebook gått ut med en relevant fråga, han undrar, ”Snapphanerallyt 2015 är precis avgjort men tankarna mot SM deltävlingen Snapphanerallyt 2016 är redan i full gång.
Vår fredagsetapp (2x vändor ute på asfalten på garnisonen) är viktig för klubben och våra samarbetspartners. Men jag som tävlingsmänniska och mer och mer insyltad i det tävlingsmässiga kring tävlingen tycker denna asfaltsspecial har lite för stor inverkan på tävlingen. De som kan det här med asfalt rycker åt sig en ganska stor fördel och de bakhjulsdrivna har svårt att hävda sig. Därav skulle jag vilja tona ner asfaltens betydelse för hela tävlingen på något vis.
Jag har några ideer som jag ville dryfta med er här på forumet:
1. Enbart tillåta riktiga grusdäck utan kryphål i regelverket
2. Åka grus SS under samma etapp utan service för specialinställningar och däckbyten
3. Halvera alla tidsdifferenser som uppstår under Superspecialsträckorna.
4. Endast räkna ett åk”
Själv är jag lite kluven till asfalt i grusrally men förstår samtidigt att det är en bra inkomst för klubben. Enklaste sättet att komma runt problemen med att man använder ”asfaltliknande” grusdäck vore så klart att istället för att börja med Garnisonen, göra tvärtom och avsluta här. Direkt från Hovdala utan service emellan så blir det automatiskt slitna grusdäck på asfalten…
*
Går bra för Hässleholmaren Andreas Boström som i helgen vann bägge heaten i Modsport uppe på Gelleråsen.
– Jag lyckades rycka åt mig en lucka på första varvet i båda racen och sedan räckte det att hålla avståndet bakåt, sa Andreas som nu ligger på andraplats i Modsport 1.
Finalen körs i Falkenberg om en månad.
*
Avslutar med lite frågesport eller ”quiz” som mina yngre redaktionskamrater säger. 1982 kördes Rally Germany för allra första gången och vanns av hemmaföraren Erwin Weber med kartläsare Matthias Berg, men med vilken bil vann paret. Rätt svar, Opel Ascona 400.