Emil fick Colin McRae trofén i Tjeckien, inga mopeder på WRC-sträckorna i Kina om Higgins får bestämma, inget sabotage i TV-Svängen och Levin laddar om…
Ytterligare en fjäder i hjälmen blev det för Emil Bergkvist när han efter segern i J-ERC-delen av Barum Czech Rally Zlín när han fick ta emot det prestigefyllda Colin McRae ERC Flat Out Trophy.
Emil var så klart glad över att få ta emot utmärkelsen och kommenterade med.
– Colin McRae var en stor idol för mig och nu har jag till och med fått hans egen utmärkelse, ungefär som att en dröm går i uppfyllelse!
Att Emil var en värdig mottagare står klart när man ser att han vann nio av de 15 sträckorna. Detta i en tävling där fyra övriga ekipage hade möjlighet att säkra andraplatsen då stod det tidigt klart att tempot kom att vara på högsta nivå.
Emil och Joakim summerar säsongen 2015 med ett remarkabelt facit. Inte bara har de vunnit titeln som Europamästare i deras första säsong; de har också med bred marginal vunnit flest sträckor under säsongen. Därtill har man i sällskap av hela ERC-fältet kommit i mål som topp tio två gånger.
*
Riktigt lika bra facit kan inte Mattias Adielsson visa upp efter sin första Junior-ERC säsong. Men kämpaglöden hos göteborgaren kan ingen klaga på. Efter allt strul under året blev det till slut en åttonde placering i J-EM för Peugeot-åkaren.
– Att få ha fått möjligheten att köra junior EM i år är fantastiskt roligt, menar Mattias.
– Vi har många att tacka för att allt har varit möjligt. En sådan här satsning gör man inte själv utan vi är många inblandade i det här.
Nästa stopp för Mattias blir kommande helgs East Sweden Rally i Rally-SM, men Linköping är enbart en ”drive thru”. Han har högre ambitioner än att vinna ännu en SM-tävling förklarar han.
– Jag vet vart jag vill och vilka mål jag har och detta år är ett bra steg på vägen!
*
Kinas ”provtävling” inför kommande plats i WRC-kalendern ”Rally Beijing Huairou” för två veckor sedan vanns av Chris Atkinson. Två-dagarstävlingen kördes på en blandning av både betong och asfaltsträckor. Tanken är att det 2016 ska köras i september/oktober om WRC Commision godkänner det. Kineserna har dock en del att få ordning på vad gäller säkerheten berättar tvåan britten Mark Higgins.
– Både jag och ”Atko” mötte motorcyklar på sträckorna när vi kom i tävlingshastighet!
Higgins vill inte ställa för ”höga” krav men menade till exempel att specialsträckor måste stängas av helt, inte ens mopeder och motorcyklar får släppas in…
WRC Promotorn Oliver Ciesla menade att det är för tidigt att definitivt ge klartecken för WRC i Kina redan 2016. Även om det mesta kring provtävlingen var positivt enligt Ciesla, vill han avvakta.
– Lite för tidigt för att ge ett klart ja, menade Ciesla försiktigt.
*
En ny rallytragedi inträffade i helgen när schweizarna 38-årige Stefano Campana och co-driver Robin Munz 21 år omkom i ett italienskt mästerskapsrally på asfalt. Paret körde en R3-Citroén och kraschade baklänges i en bergvägg varefter bilen fattade eld och de båda omkom i lågorna.
*
Alltid kul när man får bevis på att rallysporten inte bara består av ”stående pedaler”, däck, motortrimmare bra eller kass specialsträckor utan att sporten även visar hjärta. Idag fick jag detta i mejlkorgen, ” I Lördags när vi var på TV-Svängen så träffade vi Lars Svensson (Han som oftast syns på alla rallytävlingar i södra Sverige, med kameran i högsta hugg)
Han var då utan kamera och jag frågade varför detta? Det visade sig att kameran gått sönder dagen innan Snapphanerallyt.
Vi bestämde oss därför för att starta en insamling till Lars så att han kunde komma igång snabbt med fotograferandet.
Du kan gå in på vår sida O.M Motorsport och se inlägget och helt otroligt vilken respons vi fått på detta. Vi har nu lyckats samla in över 5000:- till Lars sedan i Lördags. Mycket bra gjort av rallyfolket tycker vi och kunde aldrig drömma om att det skulle bli sådan uppslutning.
// Ola Sandberg, Mikael ”Rävatorparen” Andersson
O.M Motorsport”.
Härligt att läsa och kan man fixa en ny kamera till rally och hockeyentusiasten (Kristianstad IK) Lars måste årets goda gärning var fixad…
*
I samband med Rally Askersund framkom misstankar om sabotage när publik anklagades för att ha rullat ut sten på en sträcka framför rallyåkarna. Några konkreta bevis framkom inte, men helt gripet ur luften verkar det inte ha varit om man ska döma av mejlet från Ryds Henrik Karlsson som hade en liknande upplevelse 2007. Henrik skriver, ”Tjena Tommy! Jag blev så arg när jag läste om det misstänkta ”sabotaget”. Vilket jag nog kan intyga att det var.
2007 körde jag SM i just Askersund när jag kom igenom en skarp vänster kurva, på SS1 med Fiestan, så låg där en sten ca 50 cm ut på vägen (stor som en hjälm)! I ögonvrån såg jag några ungdomar, sen small det. Sönderslagen fälg å fem minuter efter täten, så var den tävlingen över. Hörde även med andra som hade fått punka på den sträckan. Samma för dem. Men det lustiga va att många andra inte sett någon sten alls. Tack för en underbart bra blogg! MVH Henrik Karlsson Ryds MK”.”.
*
Nu dök liknande misstankar även upp på SS1 i TV-Svängen där Arlövs Ola Schönström (bilden) drabbades av ungefär samma sak. Nu kan dock sabotageteorin helt avskrivas sedan vittne till händelsen kontaktat föråkare Bengt Bengtsson. Vittnen som såg att det var en tävlande framför Ola som genade lite väl optimistiskt, klättrade lite i vallen där det under gräset fanns stora stenar. Tyvärr uppmärksammade man inte att en av stenarna rullade ut i spåret förrän Ola kom och de fick en ljudlig påminnelse när 940:an grenslade stenen.
– Då förstod dom vad som hänt, sprang bort och rullade bort stenen så att inte fler skulle drabbas, berättade Bengt för mig.
Nu bröt Ola tråkigt nog på sträckan efter med växellådsproblem och förhoppningen är så klart att det inte var stenen som var orsak?
*
Medan lillebror Henrik Levin är i full färd med nytt bilbygge inför en comeback i VOC har brorsan ”ironman” Pär helt andra planer. För en gångs skull handlar det nu om någonting som inte kräver ”kalasbyxor” för att genomföras, Midnattssolsrallyt 2016 är målet för bröderna Levin. I fredags hämtades redskapet hem från Rune Fondell i Linderöd (till vänster på bilden) en delvis rallypreparerad Kaliforniaavit Volvo Amazon Sport från 1964. Stort plus för att Pär både lämnat ”friskporteriet” för ett tag och att han dessutom väljer en bil som verkligen hör hemma i Midnattssolsrallyt. Med sin bakgrund hade det annars varit lätt för Pär att hamna i ”240-träsket”. Vinnarbilar i MSR helt klart, men alls icke tidstypiska…
*
Då var det lite ”over and out” på ett tag, Motorbloggaren är i behov av mental uppdatering. Som vanligt ”I´ll be back” i nästa vecka. Håll ut…