Emil B. saknar budget, Greensmith behöver bestiga ett ”WRC-berg”, Tom K. gillar snabba Finlandsvägar, Åhlin klar för Rally-SM, nästan 200 till MECA Kullingstrofén och Marklunds Polo hamnade i Torsby!
Två namn som saknas i Neste Rally Finlands WRC2-klass är Emil Bergkvist och Patrik Barth. Idag förklarar Emil sina känslor på Twitter och vad detta beror på.
– Svårt att ställa in bästa rallyt i kalendern. Har försökt att få till en start men det funkar inte utan att ha budget för detta.
Svenskarna inledde strålande med en fjärde plats i Rally Sweden trots minimalt med förberedelser i R5-Fiestan. Följde sedan upp med en andra plats i Rally Portugal vilket nu ger en nionde placering i tabellen.
– Känns väldigt tråkigt efter en så bra inledning och kan bara beklaga till alla sponsorer och fans, menar Emil och tillägger något som känns ännu mer tråkigt.
-Resten av säsongen är inte heller klar för tillfället!
Inte lätt att vara svensk rallyförare med VM-ambitioner med det motstånd som verkar finnas hos folk i vårt land med tjocka plånböcker. Detta vågar jag lova, hade aldrig hänt i Finland…
*
Inte heller Ole Christian Veiby/Jonas Andersson finns med i helgens ”battle”. Dock genomför WRC2-trean ”reken”för kommande år. Med lite tur är det inte heller någon som går förbi eller drar ifrån i tabellen efter Finland. Klassedaren Benito Guerra avstår start vilket inte tvåan Pierre-Lous Loubet gör som är en enda poäng före Even Management-åkaren.Nu tror jag inte att fransmannen tar så där jättemycket poäng i ”Finlands Grand Prix”. Då är det värre med fyran, Takamoto Katsuta som trots sitt japanska ursprung nog kört mer mil finsk rallyväg än någon annan i klassen. Bara tre poäng skiljer upp till Veiby och det borde nästa generations WRC-åkare lätt plocka på ”hemmaplan”. Kanske även femman kan passera norrmannen, den erkänt snabbe men också väldigt kraschbenägna ryssen Nikolay Gryazin. visserligen skiljer 12 poäng mellan de båda men för att köra in avståndet behöver Skoda-åkaren bara bli fyra. Sedan är det lugnt bakifrån och där nästa hot utgörs av Henning Solberg/Ilka Minor med 21 hopkörda poäng. En skräll så klart om Henning skulle gå och vinna men absolut igen omöjlighet och då är han plötsligt bara fyra poäng efter Veiby.
*
WRC2 Pro lär bli en helfinsk uppgörelse då enda egentliga utmanaren, Mads Østberg hoppar Finland och i stället befinner sig i Tyskland för att utveckla sin C3 R5. Nu blir det Skodas bägge förare Kalle Rovanperä och Eerik Pietarien (bilden) som får göra upp om klassegern. Tyvärr för sympatiske Eric Camilli som blir den som får äran att göra WRC-premiär med nya R5-Fiestan, mot dubbla finnar har du ingen chans.
*
Från början fanns en fjärde förare anmäld i klassen, britten Gus Greensmith men när Elfyn Evans på läkares inrådan fick lämna återbud blev det till att hoppa in i hans WRC-Fiesta istället. Gissar att M-Sport-basen Richard Millener haft svårare uppdrag än att övertala Greensmith till bilbytet men som ändå lite diplomatiskt hoppas på att Evans snart ska få sätta sig i sin bil igen.
– Inte dom omständigheter som jag helst sett för att återigen få chans att köra en WRC-bil, förklarar Greensmith.
– Men nu är det så här korten är spelade och jag är åde glad och stolt över att få chansen.
Greensmith med gedigen erfarenhet från R5 menar att detta blir något helt annat än WRC-debuten i Portugal tidigare i år. Även om det funkade bra där så är där mycket som han menar, behöver utvecklas inför de vrålsnabba sträckorna som nu ska tämjas.
– Hade sex månader på mig att förbereda till Portugal medan det nu känns mer som sex timmar. Fick telefonsamtalet och redan nästa dag var jag på väg till första test, totalt galet alltihop.
Även om han tycker sig känna sig komfortabel i bilen är 22-åringen helt på det klara med att inte ha för höga mål inför helgen.
– Måste intala mig, att för att kunna gå måste man först lära sig krypa. Även om jag tidigare visat att jag kan köra är där ett berg att bestiga innan jag ens kan utmana om pallen!
Nu blev det lite lugnare hos M-Sport Ford efter att Hayden Paddon kastat in handduken och förutom Greensmith är det bara Teemu Suninnens bil man behöver tänka på. Om britten kan köra avslappat är det tvärtom för Teemu som kör lite för sin framtid och som har en fjärde plats 2017 som bästa placering på hemmaplan.
– Självklart vill jag prestera bra inför alla finska fans men samtidigt måste jag vara realist, slutade sexa ifjol och nu hoppas jag ändå på ett bättre resultat, menar Teemu.
Det faktum att han genomfört både Rally Estonia (dock i en R5-Fiesta) och att Fiestan fått lite nytt godis innebär ändå att han känner stort självförtroende inför attacken på Ouninpojha och allt vad de klassiska sträckorna heter. Bland annat har Fiestan fått helt nya stötdämpare som enligt Millener är utvecklade enbart för att klara de många hoppen i Finland.
*
Just nu håller alla på att reka inför torsdagens start och så även Tom Kristensson/Henrik Appelskog i Junior-WRC. Så här långt är det också en nöjd Hörbyförare som gillar när det går snabbt.
– Trivs på snabba vägar och karaktären som är här, lite samma som i Lettland, där vi kört två gånger med bra resultat, berättar han medan hans Ford Mondeo får vila en stund som veckan till ära fått bli ”rekbil”.
– Av det vi hittills sett under rekognoseringen, så är det fina sträckor, precis som vi förväntat oss. Dessutom är hela atmosfären fantastisk, kanske inte konstigt med tanke på hur stor rallysporten är i Finland.
Just reken och att få till bra noter är alltid viktig och i Finland är den extra superduperviktig.
– Gäller att lita på noterna när det går fort över blinda krön och att placera bilen rätt på vägen före krönen för att landa rätt efter. Då känns det tryggt att ha Henrik vid sin sida det är ju tredje säsongen vi åker ihop, så vi vet hur vi vill ha det!
I morgon kommer mitt tips till Neste Rally Finland
*
En helt ny erfarenhet som samtidigt kanske kan ge en lite extra boost inför WRC ADAC Rallye Deutschland väntar Thierry Nevuille. Helgen före årets sista renodlade asfalttävling i WRC körs deltävling i TCR Germany på Nürburgring den 17-18 augusti där belgaren och nuvarande VM-tvåan är anmäld som gästförare i tyska Hyundais i30N TCR. Redan har Neuville testat bilen och detta beskrevs med ord som succé plus att ”några kommer att bli förvånade” …
*
Då kom de, namnen Fredrik Åhlin-Joakim Sjöberg i anmälningslistan till Rally-SM och ”Kolsvarundan”. Med detta blev paret i sin R5-Skoda 13:e ekipage i klassen ”Trimmat 4WD” där man då får möta bland annat ledarduon Patrik Flodin och Johan Kristoffersson. Men fortfarande återstår några dagar innan anmälan stänger, så än är nog inte överraskningarna helt slut…
*
På lördag är det omstart för Svenska Rallycupen med deltävling tre, ”MECA Kullingstrofén”. Dessutom en efterlängtad sådan av antalet anmälda att döma, nästan 200 ekipage som vill köra de fyra sträckorna kring Herrljunga. I förhandssnacket vad gäller totalseger nämns trion Stig Andervang, Anton Eriksson och Christoffer Haglund (bilden. Men då skriker skåningen inom mig högt, glöm inte Joachim Grahn/Rickard Nilsson som är inne i ett bra ”flow” med ett par totalsegrar i WRC-Fiestan. Jag väljer också att varna för både Mattias Monelius och Mattias Olsson, Skoda respektive Ford. Trots att hon är skåning, så lär ändå SMK Hörbys Sofia Sörensson med Ola Sandberg till höger få lite svårt att bland sig i toppstriden. Men bästa tjejekipage lär det ändå kunna bli med den vita Mitsubishin.
Totalt lite över 30 bilar i Trimmat 2WD för A-förarna där då tabelltoppen Hampus Jakobsson, Stefan Alenmalm, Erik Brodin, Emil Karlsson (Bilden) och Fredrik Eriksson har extra mycket tryck på sig. Hade det varit för 30 år sedan och med en Opel som vapen hade så klart Björn ”Nalle” Johansson och Anders Olsson varit givna förhandsfavoriter. Men nu är det 2019 och så kör Nalle Ford och då kan man lugnt säga att förutsättningarna ändrats…
Lite ont om skåningar i Herrljunga, i sammanslagna A och B Grupp E finns dock två Hässleholmsekipage, Gustav och Erik Lindfors i Hondan och så Josefin Ingvarsson med Hörby-kartisen Felica Andersson, Toyota. Skånska tjejer i högerstolen är eftertraktat och i C2WD sköter SMK Hörbys Julia Thulin kontoret hos Säffles Martin Adolfsson medan klubbkompisen Erika Ledin läser till en annan värmlänning, Gustav Johansson i A-VOC. Den skånska kavalkaden avslutas i Ungdomsrally med Karl-Johan och Lars-Johan Ingesson, även dom från SMK Hörby. I tävlingen ingår även 1300 Rallycup där det även finns skånskt inslag, Per-Henrik och Håkan Ekholm, Hyllinge MS. Få se vad dom kan göra mot till exempel segermaskinen Calle Carlberg…
*
Ett stort problem för alla rallyarrangörer och som dessutom verkar öka, är ofoget att köra sträckorna före start. Vet att det från arrangörshåll har hotats, vädjats och f-n och han gamla mormor allt för att få slut på detta som faktiskt utgör ett stort hot mot sporten. Våghållare tröttnar nämligen på att ha full trafik nattetid från ”rallyintresserade” i största allmänhet, för inte kan det väl vara så illa att det är tävlande som ”tjuvtränar”? När Vallentuna den 8 september bjuder in till sjätte deltävlingen i Öppna Östra Sprintcupen, YRC-Sprinten. 2,5 klassisk byväg körs tre gånger och det är här som arrangören skickar med en uppmaning. ”I år har tävlingsledningen fått avtala med vägföreningen om att ingen träning eller rekognosering kommer att ske på sträckan varför bevakning kommer att genomföras på sträckan. Förekommer detta finns det risk för att tävlingen kommer att behöva ställas in.” Hur svårt kan det vara att förstå detta?
*
Ända sedan Anton Marklund tog EM-silver i fjol har hans VW Polo Supercar stått och samlat damm i Boliden. Nu är det dock slut på detta då bilen hamnat hos Hedström Motorsport i Torsby och blir en viktig kugge teamets framtida bygge.
– Vi har inte bara tagit över bilen, utan hela konceptet med alla förbättringar, som vi nu ska uppdatera våra andra Polos med, berättar Peter Hedström.
Peter själv vidhåller beslutet att lämna EM-serien efter den klena inledningen beroende som han uttrycker det ”av de allt för ojämna domsluten som varit i serien under senare tid”. Någon enstaka testtävling med nya bilen kan han dock tänka sig men istället ser han sig mer som sportchef och förarcoach.
– Vi har en handfull förare som är intresserade av att köra våra bilar nästa år, tanken är att ha två bilar till start i EM, men inget är klart ännu, fortsätter Hedström.
Nu väntar tre hektiska helger för Hedströms Motorsport med Italienska Mästerskapet där unge tjecken Dan Skočdopole, kör en av teamets bilar. Helgen därpå dags för Norska Mästerskapet på Grenland Motorsportsenter och sedan Tyskland med EM på anrika Estering till dessa två tävlingar är dock inga förare klara.
*
Avslutar med lite Opel-godis avsänt från danska Køge av familjen Nilsson från Hässleholm. Att få både en Opel Diplomat (med V8) och en Admiral på samma bild är ungefär lika stor chans som att hitta Zlatan och Lasse Stefanz-profilen Olle Jönsson i samma baksäte…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson