Emil B. i Hyundai-test, Østberg kör Porsche med trasig strumpa, lägesrapport från Team NYBE, Vankivas fines´t mot V8-guld och Tranås vann över Karlshamn!

Hyundais ambitösa projekt att vaska fram en ny talang för att köra deras R5-i20 fortgår planenligt. I veckan i franska At Mazamet fick de återstående åtta förarna köra bilen både på grus och asfalt. Alla åtta är under 25 år och där vårt intresse i första hand knyts till Emil Bergkvist. Han har att utmana Gus Greensmith, Jari Huttunen, Karl Kruuda, Pepe López, Pierre-Louis Loubet, René Mandel och Kalle Rovanperä.

Testen genomfördes under ”slippery conditions” vilket gjorde att förarna själv med hjälp av ingenjörerna fick leta optimal ”set up”. Något som noga följdes av ledningen för Hyundai Motorsport som en del av projektet. Vem som till slut blir den utvalde av de från början 15 förarn, lovar Hyundai ska bli klart inom någon vecka. Den utvalde kan sedan se framemot full säsong i WRC2 med en Hyundai i20 R5 2018.
Nu har jag och resten av juryn ett svårt jobb framför oss att välja ut en enda förare av de åtta, konstaterar Hyundai Motorsport Team Manager Alain Penasse.
Svårt, då alla åtta skulle göra ett bra jobb att representera Hyundai i WRC2…

*
Storfrämmande till helgens STCCMantorp Park där det i delen för Porsche Carrera Cup Scandinavia finns WRC-åkaren Mads Østberg. Mads gör därmed racingdebut som en raden av meriterade gästförare. I tio av hittills tolv avverkade deltävlingar har det funnits gästförare med i startfältet, berättar cupens Raine Weremelin
Det ger vår publik chansen att se internationellt etablerade motorstjärnor tävla på hemmaplan. Dessutom får våra ordinarie förare en unik chans att mäta sig mot några av motorsportens storstjärnor. Framgång föder framgång.
Østberg är glad och lite spänd inför debuten med Porschen som blev lite försenad då där vid besiktningen upptäcktes ett hål i Mads ”fireproof socks”.
Att bli inbjuden att köra finalen i Porsche Carrera Cup Scandinavia är stort och spännande. Jag kommer att göra allt för att ge seriens ordinarie förare en hård match. Jag älskar utmaningar och laddar alltid stenhårt när jag tävlar i Sverige, oavsett om jag kör på snö eller asfalt, menar Mads.
I och med att Mads stod över Rallye Deutschlland har han haft ett långt uppehåll från WRC-tävlandet men i kommande Rallye de Catalunya Espana finns återigen One Bet-Fiestan och Mads med. Vem som ska ta platsen i högerstolen där är för mig okänt men om han håller sig till planen borde det vara Patrik Barth. Han fick aldrig någon riktig chans att visa sina färdigheter i Polen där R5-an krånglade och paret bröt. Men om det fortfarande är så att Patrik får en ny chans är ännu oklart. Kan vara att starten i sista deltävlingen i norska mästerskapet Rally Hedemarken nästa helg blir det som avgör vem som kommer att lotsa Mads i Spanien? På hemmaplan blir det för ovanlighetens skull start i WRC-Fiestan och inte i R5-an som han brukar använda för ”träning”…

*
I går kom där ny rapport från Robin Sandberg Motorsport/Team NYBE om hälsoläget för Robin och Mathias Bengtsson.
” Mathias gör stora framsteg, han är uppe och går och bevisar att kroppen fungerar, det är inte lätt med flertalet brutna revben, punkterad lunga, ett sprucket skulderblad och en skadad nack-kota men han är envis som synden!
Han har egentligen bara ett klagomål!
MATEN, olika mat varje dag men allt smakar likadant, INGENTING!!
Mathias kommer förhoppningsvis lite närmre hemmet imorgon, det blir någon dag eller dagar på Ljungby sjukhus. i den här branschen som amatörjournalist så kan man aldrig hålla något man lovar så vi får se!
Robin är hemma och börjar vänja sig lite vid livet utan händer, Höger handled är faktiskt inte av men en sena till långfingret är avskuren och kräver 5v i gips så faktum kvarstår, två obrukbara händer!
Men som genom ett mirakel så kan han krama en prilla och svara och ringa i telefon!
Robin behöver lite sysselsättning framåt för att inte bli tokig men ring gärna innan ni planerar något, det är fortfarande gott om sjukbesök och jobbiga besvär!
Detsamma gäller Mathias, alla besök måste ske på deras villkor och missförstå mig inte, dom här hjältarna älskar alla sina vänner och uppskattar verkligen allt stöd som dom får men just nu så har dom mycket att gå igenom både psykiskt och fysiskt så det måste ske på deras villkor.
Team Nybe kommer att träffas under helgen för att bearbeta och gå igenom det som har hänt!
Mvh dom närmast anhöriga.”.

*
Onekligen blir det en maffig racinghelg när STCC avslutar 2017 på Mantorp och här gör även V8 Thunder Cars upp om sina SM-medaljer. Hässleholmaren, eller mer korrekt Vankivabon Mattias Lindberg, Bryntesson Motorsport, leder med 52 poäng före den regerande mästaren Alexander Graff, Memphis Racing.
Jag tänker inte mycket på mästerskapet, menar Mattias.
Vill bara vinna, jag gör ingen skillnad på den här tävlingen och de andra under säsongen.
Det krävs närmast full pott för Graff samtidigt som Lindberg misslyckas kapitalt för att det inte ska bli tronskifte efter helgen. Graff är medveten om detta.
Jag åker till Mantorp för att ta så många poäng jag kan och kan inte göra mer än köra så fort jag kan och fajtas för seger i båda racen, sedan får vi se hur långt det räcker.
Trea är Marcus Palnér som haft en av sina bästa säsonger i V8 Thunder Cars-karriären med flera pallplatser och en seger.

*
ERC-tävlingen Rally di Roma Capitale har ett lite annorlunda upplägg med ”fri träning” idag. Sedan shake down/kvalificering senare i eftermiddag innan det är dags för start med publiksträckan ”Aci Roma Arena” fredagskväll klockan 18.30.
På ”fria träningen ” noterades Kajetan Kajetanowicz och Alexey Lukyanuk för varsin bästa tid då den 3,48 kilometer långa sträckan som kördes två gånger. Jämnast var unge fransmannen Stéphane Consani som hade andra tid i båda racen.

*
Reccen är klar för Fredrik Åhlin och Torstein Eriksen och snart väntas start i BRC-finalen Rally Isle of Man. Redan nu har en av de stora profilerna fått lämna in, belgiske mästaren Pieter Tsjoen. Belgaren skulle kört en R5-Fiesta men utanför åkarna som plockar poäng men krockade tidigare idag med en privatbil. Nu få han ställa in sedan både han och kartläsaren skadats lindrigt.

*

Ska Johan Kristoffersson avgöra World RX redan i helgens tävling i Riga, Lettland? Omöjligt är det inte och om han fortsätter sin fantastiska segerrad och  leder med 46 poäng före Petter Solberg. Detta medan fjolårsmästaren Mattias Ekström ligger ytterligare 15 poäng efter. Om Johan får max poäng i Riga och Petter tar mindre än 17 poäng kommer Johan inte bara att bli mästare, han kommer också att bli den mest framgångsrika föraren under en säsong.
Vi har inte vunnit än och jag tänker bara på ett race i taget. Det är steg för steg den här helgen där det et viktigaste är att köra snyggt och städat. På den här banan är det ännu viktigare än någon annanstans. Med räckena så nära måste man köra väldigt försiktigt, berättar Johan.
Jag skulle ljuga om jag sade att jag inte tänkt på vad som kan hända den här helgen, naturligtvis har jag det.

*
Då stannade anmälningssiffran på 122 ekipage till avslutningen på Sydsvenska Rallycupen/DM, Rally Blekinge. Därmed får Badhotellrallyt i Tranås utropas som segrare i den interna sydsvenska fajten om att få flest namn i anmälningslistan. I Tranås blev siffran 169, alltså knappt 50 bilar mer. Trots allt godkänt på bägge hållen och när man även ser att det samma helg den 23 september, körs ytterligare sex rallytävlingar förstår man att det blir lite huggsexa om förarna.
För Rally Blekinge innebär det att man nästa exakt på bilen följer samma antal tävlande som de båda tidigare SSRC-tävlingarna Skilling 500 och TV-Svängen. På Facebook har det kommenterats en hel del men vad jag har kunnat utröna så har ingen precis som jag själv, kunnat ge någon direkt anledning till varför intresset sviktat i höst.
Blir lite glad över att tre förare anammat tanken med ”Motionsklass för samtliga till tävlingen inbjudan bil och förarklasser”. Ska jag vara ärlig trodde jag inte att någon alls skulle hoppa på detta ”nytänk” så tre ekipage är ändå en bra start. Fast jag är lite tveksam till att den här klassen ska starta näst sist i tävlingen? För mig hade det varit mycket bättre att ha dom först i fältet, lite som ”extra föråkare”…

*
Märks att allt fler tävlingsserier börjar närma sig sin upplösning och i Blancpain GT Series 2017 återstår två deltävlingar för Tomelillas Jimmy Eriksson, nia så här långt. I helgen körs det på Nürburgring och Jimmys huvudmål är framför allt att positionera sig inför totalfinalen i Barcelona.
Han kommer i vanlig ordning att dela bil (#86 Mercedes-AMG GT3) med österrikaren Dominik Baumann och har bra slagläge.
Det här blir en lite speciell helg, säger Jimmy.
Vi har haft väldigt mycket oflyt i Sprint Cup-racen i år och har inget kanonläge där, men i totalen ser det bättre ut. På Nürburgring gäller det därför framför allt att stärka positionen inför finalen i Barcelona. Det är otroligt jämnt i mästerskapet och varje poäng vi kan ta i helgen kommer att hjälpa mig enormt i slutändan. Vi har kanske inget med Sprint Cup-striden att göra, men det här är ändå en viktig tävling på det stora hela.  

*
När jag fick se Anders Hasselgrens bidrag till Opel-Spotting skänkte jag en snabb tanke.
Måtte gränskontrollen i Malmö även fungera mot Europa och inte enbart tvärtom!
Om kontrollen funkar så måste den här lycklige tysken omedelbart bli stoppad och de två fina Opel Rekord (gissar på 1962 år modell) han hade på släpet bli konfiskerade. Att tillåta att sådana skatter lämna landet är så klart helt oacceptabelt. Vi kan här skåda samma problem som man har i Ryssland där värdefulla ikoner smugglas ut ur landet. Här tar man i med krafttag och samma sak borde göras även här när bilskatter lämnar landet. Ska kanske tillägga att Anders hade en annan version, något om att snälla tyskar hjälper till att städa bort skrot…

*
Till slut, när man sitter i bilen funderas det en hel del och häromdagen lyssnade jag till någon miljömupp som kommenterade orkanen Irmas framfart i Karibien och Florida. Med emfas anklagade han den moderna människan för att vara orsaken till detta, bland annat genom överdrivet flyg och bilåkande. Inget snack utan att jag kände mig lite träffad över att lilla jag var orsaken till så mycket elände. Men när han med darrande stämma fortsatte sin domedagspredikan fick jag inte ihop det. Muppen konstaterade med emfas.
Det är över hundra år sedan Florida drabbades av en lika svår orkan som Irma!
Det var då jag började fundera, hur många bilar fanns som skitade ner miljön 1917? Hur många flygplan fanns i luften som spydde ut miljöfarliga ämnen, etc, etc. Jag tror/vet att det var försvinnande få både bilar och flygplan för hundra år sedan, ändå uppstod svåra orkaner. Får inte ihop det…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *