Eldsjälen i Boden, Hans Aldenlöv har gått bort, sju olika cuper/serier i ”Kullingstrofén och ”SverigeSerien” hoppas på större intresse i Skilling 500…

Inleder idag med en tråkig nyhet, eldsjälen i NMS Boden och Övre Norra, Hans Aldenlöv har gått bort.

Vi har förlorat en mycket engagerad och kunnig medlem för föreningen.Hans var tävlingsledare på SM rallyt i Boden så sent som i Februari och vi minns alla hur otroligt lyckad den blev, skriver NMS Boden.

Tack för den tid och energi du lagt ner för klubben. Du kommer vara saknad, men aldrig glömd. Vila i frid Hans!

Foto: NMS Boden

Även om det skiljer många mil mellan Boden och Motorbloggens hemmabas hade jag ändå bitvis mejl/mobilkontakt med Hans och då oftast i samband med någon av klubbens tävlingar. Han påpekade även flera gånger när jag hänvisat till avstånd som orsak till mindre startfält, att det var exakt lika långt för tävlande från hans del av landet som för mer söderboende att ta sig till Boden. Ett argument som för mig var svårt att brotta ner. Viktigt att påpeka, Aldenlöv brusade aldrig upp utan kommenterade istället med glimten i ögat. En stor profil som kommer att bli saknad långt utanför ”Norrland”, inte minst av mig själv. Hans Aldenlöv blev 68 år. 

*

Har tappat räkningen på alla gånger som jag påpekat att ”Cup-hysterin” i rally någon gång måste nå sin topp. Fick ett tips om Kullings MS som den 2 augusti arrangerar en av landets mest klassiska tävlingar, ”Kullingstrofén”. Hit har även sju olika cuper/serier valt att förlägga en av sina deltävlingar och dessa är: Svenska Rallycupen – Mega Rally Cup – 1300 Rally Cup – Västra BF:s DM i rally – Östergötlands DM – Smålands RallyDM –  Sydsvenska Mästerskapet. Ingen skugga över arrangören, men hur tänker sig cupansvariga att just deras del ska sticka ut? Helt praktiskt måste det vara svårt att hävda sin status när man har så många konkurrenter…

Foto: Tommy Svensson

I min värld tycker jag att en Cup och en DM-tävling är optimalt per tävling men med sju som i Herrljunga, måste det bli huggsexa om uppmärksamhetens, vet till exempel alla tävlande i vilka cuper man får poäng? Som tur är har inte Kullings MS blandat sig i cupernas ibland olika klasser, utan kör med ”bara” 13 klasser. Det som brukar stöka till, är när det ingår Appendix K-bilar och då blir det lätt bara där 10-15 klasser beroende på årsmodeller. I ”Trofén” är de minimerade till två, upp till årsmodell 1974  och därefter till 1990. Med sju cuper och med sitt goda rykte, är det ingen omöjlighet att antalet tävlande närmar sig maxtaket på 210 bilar. En som redan anmält sig är Hässleholms Johannes Haraldsson/Magnus Lörd med Toyota.

*

Deltävling två i VOC Mekonomen Rally ”SverigeSerien”, Rasbo MK:s ”Bresontrofén” blev enligt ansvarige Roger Fransson en besvikelse sett till antalet anmälda. Men tävlingsmässigt var det inte så utan rallyt blev som förutspått tufft och händelserikt. Tim Palmqvist fick stiga högst upp på prispallen i elitklassen A/B. Krister Olsson (bilden) fick göra det för första gången i C-Cup. Bland juniorerna var det inget snack om vem som var snabbast när Oliver Fernros storsegrade och dessutom på en kanontid. 

Foto: HaMa-Motorpsortfoto

Nästa anhalt för SverigeSerien är den 28 juni i ”Skilling 500”. Lite svårt att sia om intresset då det i anmälningslistan inte framgår vilka som kör VOC respektive GruppF-Volvo, men att det borde blir fler än de 17 som ställde upp i Rasbo är nog tämligen klart. Idag pekar anmälningsmätaren på över 180 anmälda. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *