Ekström upp i DTM-ledning, Magda och William nöjda med Höljes, tuff målsväng i MSR, Milell 5:a på Le Mans och GP-jubileum på Råbelövsbanan!

BloggEkströmSvårt att klandra Audi-bossarna för beslutet att inte låta Mattias Ekström köra i Höljes utan istället fokusera på DTM på märkets egen hemmabana Norisring. Ett beslut som med facit i hand var rätt, då Mattias tack vare lördagens tredje plats och söndagens fjärde innebär ledning i mästerskapet.
Söndagens race präglades av en jättekrasch där dock inte Mattias var inblandad men väl ändå fick en kyss i häcken precis före målgång och tappade sin tredje plats.
Mitt race var verkligen underhållande, menade Mattias efteråt som hade ett svettig heat.
Ändå en bra helg med många nya poäng och ny ledning!

*
BloggMagdaAttans förargligt för Magda Andersson att direkt bli påkörd när hon för allra första gången nådde en semifinal i Supercar i samband med Euro RX i Höljes. Helgen började med en stabil sjätte tid i Q1, följt av en dubbelpunktering i Q2. Under söndagen presterade Magda sin bästa tid hittills, en fjärde tid totalt som senare ledde till att hon kvalificerade sig till semifinal.
Jag är helnöjd med helgen, speciellt med fjärdeplatsen i Q3 och sjätteplatsen i Q1, konstaterade Magda.
Däremot var hon inte lika nöjd med att semifinalen fick ett så snabbt och snöpligt slut efter en smäll i starten vilket gjorde att hon tvingades kasta in handduken efter första kurvan.
Bilen har gått som på räls och fungerat perfekt. Trots att jag bröt i semifinalen tycker jag helgen har varit jättebra och vi har bevisat att vi är starka, avslutar Magda.
Det blev en 12:e plats som resultat efter Höljes och inför nästa deltävling i Loheac i Frankrike den 2-3 september ligger SMK Hörby-tjejen på 16:e plats i EM.

*
Bättre gick det för den andre skåningen i Höljes, William Nilsson i RX-2 där det blev en tredje plats.
Jag är helnöjd och en tredjeplats känns jäkligt skönt. Dessutom var jag bästa svensk i RX2. Det har varit ett rekordstort startfält och helt klart min tuffaste grundomgång någonsin. BloggWilliam
I finalen var William på gång och hade faktiskt segervittring men…
Cyril Raymond gled av banan i förstakurvan, från asfalten och ner i sanden vilket betydde en massa grus på banan. Det blev som en strand och jag var inte alls beredd och gjorde ett litet misstag som kostade tid.
Närmast väntar Kanada och en helt ny bana för åttonde placerade William första helgen i augusti.
– Jag tror att Kanada kan bli tufft som är en helt ny bana för mig. Men jag kommer ta med mig hungern jag hade här dit och kämpa om en ny pallplats.

*
Det blev näst sista svängen på sista över tre mil långa SS16 i Midnattssolsrallyt som blev den stora snackisen efter att flera förare parkerade med mer eller mindre sönderslagna bilar. Såg till exempel bild på Mats Myrsells strandade Porsche där målskylten nästan lite hånfullt, lyste vackert röd bara några futtiga meter framför nosen. Nu var inte Mats ensam om att bli kvar och allra mest illa verkade det ha gått för Saab-paret Gunnar Fredriksson/Jan-Erik Eriksson som även fick ha lite assistans av ambulanspersonal. Ingen större fara mer än allmän mörbultning på besättningen, däremot var Saaben i betydligt större behov av omplåstring…
Kommentarsfälten på Facebook har också svämmat över av synpunkter och där de flesta menar att högerböjen efter krönet borde ha varnats. Med facit i hand är det så klart svårt att hävda motsatsen men det jag i första hand funderar på, varför sattes där inte ut någon varningstriangel före ”överfallet”? Efter att minst en avåkt bil stod farligt parkerad i tangentens riktning borde detta i mina ögon vara tämligen självklart…
Vad som hände kan säkert analyseras i det oändliga och där säkert en parameter var det faktum, att man just passerat ”Förvarning-Mål”. Just där kändes det säkert hos många som att MSR 2017 var grejat, men i h-e heller.BloggKrasch

Oavsett vilket, så är det sjävklart oerhört trist när det blir så här att sex bilar bryter efter alltför tuff kontakt med den småländska naturen när nästan rallyt är slut. Men som vanligt är det” inte över förrän den tjocka damen sjungit”….( bild från okänd fotograf)
Har fått ta emot lite synpunkter från deltagare och där man påpekat saker som inte varit så bra i rallyt, en del av dessa kan jag hålla med om medan annat mest handlat om ”normalt svenskgnäll”. Istället för att förmedla gnället väljer jag att se på det positiva som arrangören åstadkommer under några hektiska dagar i Vimmerby. Man ska ha dj-ligt klart för sig att arrangera ett så stort rally som MSR är så långtifrån ett självspelande piano man överhuvudtaget kan komma. En som dragit ett tungt lass är projektledaren Lars ”Cykelhandlaren” Jonsson men som i ”Dagens Vimmerby” istället vill berömma de runt 1000 funktionärerna.
Utan dem går det inte. De har gjort det största intrycket på mig!
Att rallyt hade otur med vädret är ingen hemlighet, både fredag och lördag rådde riktigt pissväder med tungt regn och hård blåst men som Lars påpekar, inget man som arrangör kan påverka.
Det är givetvis synd att vädret har varit som det har varit och då tänker jag främst för funktionärerna, säger Lars till DV
De kan inte gömma sig undan från vädret och har knappt haft tid att äta. Istället har de kämpat för att vi ska kunna ha den här tävlingen…
Så är det och då ska man veta att dom här funktionärerna inte hämtades runt hörnet i Vimmerby utan där var åtskilliga klubbar långt bort som ställde upp för att det skulle bli något MSR. Därför gör jag mig till tolk från alla som körde MSR, tack för att ni ställde upp!

*
BloggKadettDå jag och Roland kom som förbil (bild Markku Paski) innan Regularity så var det omöjligt att inte bli imponerad över hur mycket publik det trots vädret stod ute i skogen. Då ska man ändå veta att många väljer bort ”Precions-åkarna” och inte kommer fram förrän fortåkarna börjar brumma i skogen. Lars var också nöjd med publiktillströmningen.
Trots vädret så har vi dragit mycket publik. Det är inte så att det har stått 10 000 människor på ett ställe, utan istället har det stått människor överallt. På stadssträckan i Vimmerby till exempel var det jämna publikled.
Det som frestade på både arrangör och vägar var nog att man i år utökat från 175 till 200 startande. Att vägarna första dagen blev uppkörda, kanske för uppkörda, är inget att förvånas över. Var hittar man i dag krokiga grusvägar som det ska vara när det är historiskt rally, som tål 200 bilar? Även om de första 50 (Regularity) inte sliter så mycket så kommer efteråt 150 fullmatade ”Grupp H-bilar” där de allra flesta är kapabla att flytta stora mängder grus. Att hitta vägar som tål detta är i mina ögon tämligen omöjligt. Frågan vi kanske ska ställa oss, är det fel på vägarna eller på bilarna när det blir så pass djupa spår? Vägarnas hårdhet är svårt för en arrangör att påverka däremot borde det kunna fungera, att på något vis få till ”snällare bilar/däck”. Oj, nu svor jag i kyrkan igen…

*
Ett tråkigt besked tvingades ordförande i Kristianstad MK, Ulrika Ladubo lämna i förra veckan, klubbens tävling i RS-DM, C4-Specialen ställs in.BloggAnders
Vi tvingas tyvärr ställa in C4-specialen detta år eftersom markägaren, C4 Teknik, anser att det etablerats för många företag på området som har behov av att nå sina anläggningar alla dagar. Vi beklagar detta sena besked!
Alternativa lösningar har bearbetas, men kräver mer tid än vad som finns tillgängligt, vi arbetar för att en liknande tävling kommer att arrangeras av KMK 2018!”.
Därmed återstår bara fyra deltävlingar i RS-DM som i år körs med totalt nio deltävlingar och i år med rekordtidig avslutning, redan den 24 september är det dags för ”Sturup Runt” Efter detta kan asfalthjulen plockas av i väntan på att det ska börja våras.

*
I helgen kördes det karting på klassisk mark, Le Mans där tredje deltävlingen i EM avgjordes. På plats fanns Kristianstads Noah Milell.
Det blev en fin femte plats i finalen, berättar Noah.
Gjorde ett bra kval och tog mig bra igenom heaten med en andra plats som bäst och av dom cirka 70 som kör så är det 34 som fick starta i finalen.BloggMilell
I finalen hade Noha sjunde ruta och efter de 22 varven slutade han femma.
Satte återigen snabbaste varvet av alla som körde i finalen!
Med två tävlingar kvar håller Noha sjätte platsen i EM med endast en poäng upp till trean och fortfarande med chans att vinna EM. De två sista tävlingarna körs i Finland och så final på hemmaplan i Kristianstad.

*

Torbjörn Nilsson, Dösjöbro fick igång sin Norton Manx efter visst besvär när Kristianstads Grand Prix firade 60 år ute på Råbelöv.

En perfekt övergång till forna tiders stora tävlingar, Kristianstad GP och där entusiasterna med Jonas Bruzselius i spetsen är i full gång med förberedelser inför ”60-års jubileet” för ”Skåneloppet” den 15 juli ute på resterna av Råbelövsbanan.
I år blir det än mer motorosande rekvisita som kommer förhöja upplevelsen på området, berättar Jonas.
Vi har bjudit in 25 förare som var med och tävlade då det begav sig och hoppas flertalet kan närvara! BloggRåbelöv
I fjor var det minst sagt succé när man samlades vid GP-Museet i Råbelöv och inget talar för att det inte blir samma sak om knappt två veckor.
Det blir som förra året en mix av sportbilar/TT-cyklar och entusiastfordon, lovar Jonas.
Säger bara, är man det minsta intresserad av motorsport så är Råbelöv den 15 juli ”the place to be”!!

*

Erkänner det direkt, jag har svårt att gå igång på årets version av SM-veckan där jag menar att ansvariga slarvat bort något som verkligen kunde lyft rallysporten. Slarvet kom när någon 2016  bestämde att det inte skulle köras som asfaltsprint längre utan nu på grus. Plötsligt började SM i Sprint krackelera och nu är det i mina ögon helkört när man istället förvandlat det hela till ”Backtävling” tyvärr, men så är det. BloggRöjsel
Hur som helst på torsdag ska bilsporten trängas i rutan med andra under veckan spännande sporter som ”orienteringsskytte” och liknande. Himlabacken utanför Borås är scenen för det hela och en intressant start gör Daniel Röjsel/Niclas Edvardsson som än en gång och för egna pengar hyrt samma R5-Fiesta som han vann med i Limas stortävling i vintras.
Ska bli otroligt kul att få sitta bakom ratten på den här bilen igen. Back-SM blir mycket spännande och jag tror att jag har en bra chans på medalj. Om inte annat blir det ett bra genrep inför lördagens tävling, säger Daniel.
Så är det,  Daniel och Niclas kommer att köra samma bil i sommarens höjdpunkt efter Midnattssolsrallyt, Katrineholms Slottssprinten. Även här byter han alltså ut R2-Fiestan mot R5-varianten.
Det är ju ingen hemlighet att jag vill sitta i en fyrhjulsdriven bil på heltid inom en snar framtid och jag ser detta som en investering som kan ge ringar på vattnet, menar Daniel och lägger till.
Kostar mig dyra pengar men jag kan inte låta bli, det är ju så otroligt kul!
Backtävlingen i Borås sänds på SVT och SVT Play. Kvalen startar kl. 12:00 och finalerna börjar sändas kl.16:00.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *