Ekström tog tredje raka, Tom K. körde hem första Adam Cup-segern, skånsk dalmas i topp i Hörby och V8-Lindberg fick smakstart!
Tänker inte orda så mycket om magnifika Mattias Ekström som på sin hemmabana Hockenheim tog tredje raka segern i World RX. Efter en något trevande inledning exploderade Ekström i finalen och stack ifrån resten av fältet snabbt som en avlöning. PSRX Volkswagen Swedens Johan Kristoffersson hade en jämn och stark helg men mot Ekströms EKS Audi räckte han inte. Än värre tror jag att Petter Solberg upplevde finalen som ”bara” nådde en fjärde plats.
– Det var tufft för Petter men för mig var det mer raka spåret. Vår Polo GTI Supercar är fantastiskt snabb och det visade vi än en gång, men vi mötte en riktigt svår kille i finalen. Jag måste berömma Mattias Ekström. Han körde sex mycket bra varv i sista racet, berömde Johan.
– Det viktigaste för mig, Petter och teamet är vad vi gör i teammästerskapet. 17 poängs ledning är mycket, mycket imponerande av det här nya teamet. Vi håller fortfarande på att lära oss, men den här helgen visade vi hur man arbetar som ett team.
Solberg var även med om en otäck incident i ett av Q-heaten då Andreas Bakkerud mer liknade en folkraceförare än en VM-åkare. Drog rätt in i Petters Polo och klättrade nästan över bilen, något som skakade om Petter rejält.
– Jag ska vara uppriktig nu, det var absolut skräckinjagande när jag blev påkörd. Jag har haft några stora krascher i min karriär, men den här skrämde mig. Efter det racet visste jag inte vad som skulle hända, berättar Petter.
– Som team hade vi litet av en kris. Vi samlades och pratade om den tekniska och sportsliga sidan av vad som hade hänt och om vad vi trodde vi skulle kunna uppnå den här helgen. Just då såg det svårt ut att bara komma tillbaka.
Snacket hjälpte och både Petter och Johan tog sig till final vilket bara det var en stor framgång enligt dagens fyra.
– Att vi gick till final var för mig som att vinna finalen. Det var helt otroligt.
Enkelt också att konstatera att i rallycross är Sverige landet alla vill slå och på Hockenheim var det blå/gult på hela pallen då tredje platsen togs av Timmy Hansen.
*
Mattias Ekström och resten av World RX-gänget får ursäkta för är man skåning och dessutom från Hörby så var det andra deltävlingen i ADAC Opel Rallye Cup i tyska ”Rund um die Sulinger Bärenklaue” som var huvudfokus. Att det dessutom var deltävling två i nya FIA Benelux Trophy gjorde inte saken sämre med Simrishamns Joachim Grahn/Rickard Nilsson på plats för att förbättra sin tredje plats från premiären.
Men ändå var det ”Adam-Cup” som var det stora och där Tom Kristensson och Henrik Appelskog dominerade nästan från start. På första sträckan blev den skånska Opeln hindrad av en BMW(!) och fick bara andra tiden i klassen. Då kavlade Tom och Henrik upp och efter detta handlade allt om Opel Adam #50 och i mål var ”Hörby-pågen” över minuten före britten Calvin Beatie och tog därmed sitt livs första Adam-seger. Som trea rullade Frederic Hausvald in.
Följdriktigt tog även Tom hand om de fem bonuspoängen på power stage och leder nu cupen på totalt 85 poäng. Tvåa är Beatie på 58 poäng medan skadade Jacob Madsen forfarande är trea och Tim Novak fyra.
Seger blev det även för Eslöv/Hörby-kombon Mats Andersson/Jörgen Jönsson som tog hand om vinsten i R2-klassen med sin något vassare R2 Adam. För att förstå tempot hos Tom och Henrik så var man bara halvminuten bak Mats vassare Adam-variant vilket i totallistan innebar tionde plats för Mats och tolfte för Tom. Eslövs-Mats hade bara två R3-bilar före sig i klassen för ”2WD”.
Vann totalt gjorde Rene Mandel med en R5-Fiesta och bäste svensk blev Algot Öberg/Niklas Johansson som tog Subarun till en total sjätte plats och ungefär lika många minuter bak vinnaren. För skånske R5-Fiestan med Jocke Grahn/Rickard Nilsson blev det en åttonde plats, knappt två minuter efter Öberg. Tack för bilderna Henrik Åkeson.
*
På Kanarieöarna och ERC Rally Islas Canarias blev det rysk seger genom Alexey Lukyanuk och detta före regerande mästaren Kajetan Kajetanowicz, båda R5-Fiesta. Minuten skilde mellan de båda medan premiärvinnaren Bruno Magalhaes, Portugal blev trea.
I Junior-ERC blev det Opel i topp genom Chris Ingram som vinnare medan fjolårets Adam Cup-vinnare Jari Huttunen slutade tvåa.
På plats i Las Palmas omgivningar var Hässleholms RS-åkare Ebbe Nilsson som verkade ha hittat de rätta ”gamkurvorna” att döma av bilderna han skickade…
*
Att det är skillnad på tempo i WRC och i nationella mästerskap är ingen nyhet och i Norska Mästerskapsrallyt ”Rally Sørland” visade Mads Østberg/Ola Fløene att denna sanning fortfarande är aktuell. Med Adaptas R5-Fiesta var Mads 1 minut och 42 sekunder före Anders Gröndal efter elva körda sträckor. Mads var snabbast på samtliga dessa och lät aldrig de andra ”rallygutterna” sticka upp. Trea och direkt från Asia Pacific-mästerskapet kom Ole Christian Veiby men det kunde blivit en andra plats då Grøndal var på vippen att få ge upp. Efter ett brutalt hopp på publiksträckan sprack kylaren på Fiestan men som tur var lyckades man fixa det hela på service.
Eyvind Brynildsen med svenske kartläsaren Anders Fredriksson är verkligen inne i ett motflyt. I brittiska Pirelli Rally bröt man direkt och samma visa på hemmaplan där paret bara hann köra några meter på sträcka ett innan det blev till att parkera. Nu var man inte ensamma om detta trista öde utan hade sällskap av totalt 44 kompisar som bröt. Faktiskt fler som bröt på sträckorna kring Kristiansand än kom i mål, dit nådde bara 40 bilar…
*
På betydligt lägre nivå kördes det för första gången i SMK Hörbys regi en rallysprint, ”Hörby-Sprinten” och detta i riktigt sommarväder. Knappt femtio bilar kom till Ekerödsrastens Camping för att köra två snustorra sträckor två gånger. Så torra att klubben för första gången i modern tid tvingades vattna för att minska på dammet.
Den skånske dalmasen Christian Gustavsson med sin ”Hardcore Golf Mk1” visade ingen pardon och vann tre av de fyra sträckorna. Det vara bara på första sträckan som han och Joacim Wessberg fick stryk och detta med 0,3 sekunder till klubbkompisen i SMK Hörby, Fredrik Nilsson/Mikael Ottosson. Det var också den här duon som slutade tvåa efter Golfen, 8,9 sekunder långsammare.
Segern tillägnade Christian helt sin vita Golf.
– Bilen är så otroligt lättkörd att det redan efter två kurvor kändes helt rätt och sedan var det bara att gasa på.
Därmed tog Christian också första inteckningen i nyuppsatta ”Glentons Vandringspris”.
Trea slutade förhandsfavoriten från Kristianstad Johan Kastenman/Timmy Andersson och som fyra körde Pontus Berglund in som dagen till ära bjöd syster Ida på en ”härlig åktur i det mellanskånska landskapet”.
Trea totalt och en framgång efter en motig vår slutade Sjöbos Jörgen Andersson/Nils Ekberg som snabbreparerat Mitsubishin efter rullningen i Silverkongen.
I B-Trimmat var det ”familjen Möllerström” med pappa Jimmy bakom ratten som var snabbast före en annan Hässleholmare Lars och Paul Johnsson.
I C varianten togs första platsen av Hörbyboende Kristianstad MK-föraren Jörgen Hildingsson/Martin Olsson före ett renodlat Hörbyekipage Andreas Andersson med pappa Tommy som kartläsare i den nybyggda Hondan.
I Standard-klassen var det Ola och Hampus Wingren som ville allra mest i solskenet och tog sig runt de 12 kilometerna elva sekunder snabbare än ende ungdomsåkaren Victor och Jens Hansen. Paret blev alltså tvåa totalt i ”Standard” medan vinnaren av B-klassen sporadiskt tävlande Simon Nilsson/Peter Zetterstedt, Hörby var 15 sekunder efter Victor.
Än mer sporadisk i rallyskogen är Simrishamns eldsjäl Tony Persson som tog den välanvända VOC-240:an till tredje platsen i C-klassen. Före sig hade han bara ungtupparna Rasmus Bergren/Jens Olsson, Tomelilla och Christian och Maria Juhlin, Hörby.
Anmärkningsvärt var att ett enda ekipage tvingades bryta och det var i Appendix K-klassen som Christer Carlsson fick ge upp med trasig drivaxel på Amazonen. Annars var det nog så att föråkande Peter Strid och Ulf Lind med nyrenoverad motor i den fabriksbyggda Opel Manta 400 blev publikfavoriter. Att Mantan svarade på gas visade Peter med eftertryck och att det var sedan 1995 han senast satt i bilen märktes inte, både tempot och sladdarna fanns kvar.
– Känns som att det inte spelar någon roll vilken växel jag har i, det spinner loss oavsett, avslöjade en mycket glad Peter efteråt.
– Är det kul, frågade jag och han svarade.
– Kul, det är mer än så…
*
Trots att det bara är en dag sedan målgång i STCC känns det redan lite gammalt. Kan dock konstatera att det gick riktigt bra för Tobias Brink, Eslöv som tog en pallplats i race 2.
– Vi har den tyngsta bilen i startfältet så på en så här knixig bana ska vi egentligen inte va med och kriga i täten. Att kunna prestera så här bra så här tidigt på säsongen på denna bana kunde vi inte drömma om i förväg, menade Tobias.
Annars var dagen Robert Dahlgrens, PWR Racing Team med resultatraden etta, etta och tvåa. Dahlgren fick frågan om han kommer att ta sin efterlängtade STCC-titel i år.
— Vi har bara betat av första helgen. Vi har många helger kvar och vi kommer att få se sjukt tajt racing. Träffar vi inte rätt är vi inte med, sade han.
Nästan lika het var Volkswagens inhoppare Fredrik Ekblom då Johan Kristoffersson var på Hockenheim.
*
Vankivas Mattias Lindberg fick en drömstart i V8 Thunder Cars-premiären på Mantorp. Tvåan Marcus Palnér pressade dock Mustangen ända över mållinjen i ett race där de båda växlade positioner med varandra under slutvarven. Segermarginalen var knappa 18 hundradelar av en sekund.
– Det var kämpigt, men det kändes riktigt skönt – första gången på mina tre säsonger har jag vunnit premiärracet, säger Lindberg.
– Det var skönt att få en bra start, jag var snabbast i kvalet, hade snabbaste varv i racet och tog hem segern. Det känns gott.
Mattias satte också nytt banrekord för ”V-åttor”.
– Snabbast på kvalet och dessutom är jag den som har kört snabbast någonsin runt banan i en V8-bil!
*
I Skilling 50 blev det Nässjöseger genom Pierre Melin, Volvo 240 och detta tio sekunder före Växjös Janne Kristiansson och som trea Peder Hadarsson.
Svante Arthursson och Anders Franssons emotsedda comeback slutade med en andra plats i Appendix K och före veteranerna var endast Patrik Axelssons Escort.
*
I ”Björn Waldegårds Minne” var det Stig Andervang som tog hand om totalsegern med nya WRC-Subarun.
*
Ett tag sedan Tobias Johansson luftade Mitsubishin men i Majpokalen var det dags och då visade han att takterna sitter kvar. Tvåa och 19 sekunder långsammare var Eddie Hörbing med Kjell Sandberg som trea.
Sätter punkt här och konstaterar samtidigt att det är helt omöjligt att få med allt som jag skulle önska i Motorbloggen en sådan här intensiv helg. Lite tvingas jag spara till i morgon…