Ekström + Ogier världsmästare, Magda tog EM-silver, Mats A. rullade men kom i mål, Kim vann VOC-SM och Falsterbo, uppkört, blåsigt men kul!
Idag är det mycket, först Sebastien Ogier som säkrade sitt fjärde raka WRC-guld genom seger i Rally de Espana. Mattias Ekström tog några timmar det första svenska VM-guldet för svensk bilsport (ok finns kanske någon sorts miniracing, men noll koll) sedan Stig Blomquist vann Förar-VM 1984. Lite kul att det även då handlade om Audi men i Ekströms fall är det så klart rallycross. Nu blir det för Petter Solberg, tvåa i dag efter knallen Kevin Eriksson att kämpa med Johan Kristoffersson om silvret i Argentina om en månad.
*
Men allt skånsk patriot som jag är, överskuggas av Magda Anderssons silver i Euro RX på samma bana som Ekström. En enda poäng skilde SMK Hörby-tjejen från guldet som nu togs av norrmannen Ben-Philip Gundersen. Antingen skulle Magda vunnit finalen där hon blev tvåa, eller så hade Gundersen behövt bli sist i finalen. Nu gick det inte riktigt Magdas väg men ett EM-silver är hur tungt som helst.
– Superlycklig med säsongen och jag vill tacka hela mitt team och mina partners som har gjort detta möjligt, hälsar Magda från Estering.
Riktigt kul också att hela Touringcar finalen visades i SVT och där kunniga kommentatorerna Johan Ejeborg och Jonas Kruse öste lovord över 18-åringen från Löberöd. ”Experterna” siade om att en strålande framtid väntade runt hörnet och med detta menades ”Supercar”.
Silver-bilen är nu såld, enligt uppgift till Estland så något nytt behövs för 2017. Frågan är bara vem av de stora teamen som fattar grejen med att ha en framförallt snabb, smart men även ”good looking” tjej i sitt team. För mig känns det som att Magda är sockerbiten som alla RX-flugor borde slåss om…
*
Om vi så övergår till nästa stora skånska grej i helgen, WRC i Spanien och där Mats Andersson/Jörgen Jönsson ”levde drömmen” med sin R2 Opel Adam. Efter första dagens (egentligen andra då man inledde med Superspecialen på torsdagen) asfaltsträckor fungerade allt planenligt för Eslöv/SMK Hörby duon och man höll en placering runt 35:a totalt och tia i klass RC4. Ett resultat som med tanke på de vidriga väderförhållandens måste betraktas som mer än godkänt. En som Mats uttryckte det ” liten kärlekssmekning på kartläsar sidan” varslade om att de spanska sträckorna inte var helt att leka med.
På asfalten började det också bra trots att Mats före start erkände att det var här han hade minst förtroende för sin Adam. Trots bristen på förtroende för bilen tuggade man i sig mil efter mil snabb spansk asfalt. Placeringen hölls och ner till närmaste man var nästan minuten. På sträcka 14 bet då Spanien tillbaka och Adam rullades runt på drygt 24 kilometer långa ”El Montmel”. Karusellen slutade med att att bilen vilade på sidan och delvis ute på vägen. Dessutom på ett publikfritt ställe så det blev lite ”panik”, först innan man lyckades ta sig ut och sedan få bort bilen.
– En rejäl avåkning som i princip tog överallt på bilen, berättade Mats ute i från ”bushen”.
– Grabbarna ska försöka få ”pisset” tillbaka till service för att försöka få ihop den för Superralyy-regeln” i morgon. Men 02.15 går tiden ut så det ser tungt ut!
Han avslutar med den tämligen onödiga upplysningen.
– Besviken är bara förnamnet.
i Sous och service anslöt även ”halva Hörby” som var på plats för att följa Adam till de ordinarie mekanikerna. Efter ett styvt jobb lyckades man få ordning på skrotet och med nästan 30 minuter tillgodo rullades det vita russinet in i parc ferme 01.48. Pricken över i var den Saab V4:a backspegel som hittades i servicebilen och som nu fick ersätta originalet..
Avslutningsdagen handlade bara om att ta sig i runt och med detta lyckades också Mats och Jörgen. Resultatet blev 40:e totalt och elva i RC4-klassen men detta känns helt ovidkommande med tanke på både deras och övriga kämpainsatser som för tankarna till ”Bragdguldet 2016”. Mats håller med.
– Det såg f-n så segt ut i lördagskväll och bilen är nu mycket trött. Det är även vi men jävlig glada!
Men WRC Rally de Espana var inte över bara för att man rullat över målrampen. Klockan 16.25 kallades #94 till tävlingsledningen för förhör då man upptäckt att besättningen inte tryckt ”OK” på nödknappen efter att de rullat.
Nu var det dags för ”räfst och rättarting” och där Mats då förklarade att de var så fokuserade på att få bort bilen för att inte hindra medtävlarna och att de då glömde att trycka på knappen. Nu är varken spanska arrangörer eller FIA kända för att se mellan fingrarna med regelbrott och förklaringen fann de inte tillräcklig. Men då ”Mr. Mats Andersson” var en ”non priority driver” klarade dom sig med enbart böter. Mats och ”Mr. Jörgen Jönsson” dömdes att tillsammans böta 250€. Klockan 16.46 var detta klubbat och klart och jag inte bara hoppas utan utgår från att alla inblandade firar med minst en öl var i kväll. Det är ni f-n i mig värda!
*
I mål kom också danska kartläsarproffset Jeanette Kvick som skötte notläsandet åt italienskan Christine Giamapaoli Zonca i deras Peugeot R2.
– This is so crazy, jublade ”Kvicken” efter att man rullat ner från målrampen som 49:a totalt i de bådas första WRC-start.
Sedan måste jag rätta Kvicken i euforin över målgången där hon på FB skriver ”as first ever full womens team compeeding in a WRC!!!!!”. Lite fel, Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson var först med sin PWRC-satsning med Mitsubishin för några år sedan. Detta ska dock inte förta glädjen hos tjejduon som verkligen gett järnet och danskans känsla är helt rätt.
– Jag är så stolt att det inte går att beskriva!
Som jag brukar hävda, fler tjejer i motorsporten och ni kan minst lika bra som ”gubbarna!
*
I WRC-delen övertog Sebastien Ogier ledningen från hemmafavoriten Dani Sordo och sedan släppte fransmannen den aldrig ifrån sig. Nu blev det dubbelt Hyundai på pallen då Thierry Neuville tog tredje platsen.
Att det ”korkats upp” i Hyundais ”hospitally” behöver man nog inte tveka om då Hayden Paddon körde in som fyra före Mads Østberg.
Hos Volkswagen Motorsport jublade Sven Smeets över Ogiers säkrade VM-guld men var nog inte så nöjd med varken Andreas Mikkelsen som skrotade rejält på lördagen eller Jari-Matti Latvalas 14:e plats efter närkontakt med ett spanskt broräcke.
Nu delar Ogier andra platsen i ”Hall of fame” med Juha Kankkunen och Tommi Mäkinen som också de tagit fyra VM-guld. Vågar nästan lova att 2017 är fransmannen ensam på andra plats med fem raka guld. En sak är han redan ensam om som den förste att vinna VM utan att ha en enda seger i ett grusrally. Vet inte om det är hans skrockfulla frukostvana sista dagen på ett rally som är skillnaden mellan honom och konkurrenterna? Ogier äter samma sak som han nu gjort 200 WRC-frukostar i rad, men sista dagen skrapar han bort allt som finns på den vanliga omeletten och käkar den rätt upp och ner. Kanske något för mig att testa…
*
Pontus Tidemand/Jonas Andersson körde in som tvåa i WRC2 bakom teamkompisen hos Skoda Motorsport Jan Kopecky. Efter grusen ledde Pontus och visade sedan att även asfaltåkandet nu sitter allt bättre trots att man hade lite mindre tekniska problem. Till slut var det ändå tjecken som kom i mål 15 sekunder snabbare än Pontus som kunde räkna in fem sträcksegrar.
– Jag är glad att vi kunde prestera för att ge SKODA första och andra plats, det var det stora teammålet för helgen. Personligen hade jag hoppats på seger eftersom det här tyvärr innebär att chansen att vinna mästerskapet försvinner, konstaterade Pontus.
– Vi slutar ändå med känslan på topp eftersom allt fungerade hundraprocentigt sista dagen. Erfarenheten vi har fått här kommer med all säkerhet till nytta, jag hoppas ju vara tillbaka här nästa år.
*
I tuffa Rikspokalen tog Osbys Kim Nilsson med ”Lönsingen” Mathias Bengtsson en fjärde plats i VOC Mekonomens Rallys A-klass och säkrade med detta segern i SverigeSerien. Starkt jobbat av skåningarna som bitvis haft lite oflyt men ändå lyckades vinna ”SM för VOC:are”. Stort grattis!
I Örebro var det annars Johan Rudengren som hade mest bråttom och vann Rikspokalen före Eddie Hörbing. I 2WD blev det seger för Emil Bergkvist men inte som chaufför utan som kartläsare i Järbos Magnus Olssons udda Volvo 740. Tvåa i mer vanliga 940 slutade Emil Karlsson.
*
Falsterbo Rallysprint genomfördes på det stormiga och f.d militära övningsfältet längst ner i Skåne. Låt mig direkt slå fast att detta är en väldigt kul tävling trots att de två sträckorna, delvis samma,inte riktigt har något hållbart underlag. Med andra ord det blev väldigt uppkört och spårigt vilket bevisades av vinnaren i A-VOC Jim Nilsson när han öppnade bakdörren på 940:an, tjockt gruslager på tröskeln där den släpade i spåret…
Trots att Joachim Grahn och Rickard Nilsson slog av på tempot på sträcka två efter att ha tappat en del av skyddsplåten var segern aldrig hotad.
– Då kan vi pricka av Falsterbo på listan, har lovat Rickard att vi ska vinna alla skånska tävlingar minst en gång innan vi lägger av, skrattade Jocke allt medan Rickard på cykel var ute och både letade och fann den från WRC-Focusen saknade delen.
Bästa 2WD var ingen direkt överraskning om jag bara tänkt till bättre i fredags, Kristianstads B-förare Johan Kastenman/ Josefine Gråberg i den potenta 940:an. Trea totalt, hemmaföraren Magnus Hägg/Kristian Lindbergs Subaru var lite för vass i de djupa spåren för Johan.
En knall svarade däremot Hässleholms Jimmy och Annie Möllerström för när man vann C-2WD men tog även hand om fjärde platsen totalt med den nyinköpta Opel Asconan. Med andra ord bevisades än en gång det kloka i att byta från Volvo till tysk power…
Även i A2Wd blev det Opel-seger när asfaltspecialisten Tommy Andersson, SMK Hörby plockade fram grusbilen den vita Opel Asconan. Satte bagaren från Tollarp, Thord Johansson till höger och gasade helt respektlöst i spåren så att tvåan i klassen Mikael Andersson från Kristianstad bara kunde förvåna sig.
När det gällde kampen om bästa VOC såg det länge ut som att SMK Hörbys Victor och Jens Hansen i Ungdomsrally skulle knipa den prestigefyllda titeln. Men på sista rundan tog klubbkompisarna Rolf Arne Nilsson/ Mats Dahlberg i så att de kräktes. Blev nu bästa VOC med 1,5 sekund tillgodo på unge Victor och att påstå att han blev besviken är absolut ingen överdrift. Muttrade något om ”gubbar” medan Rolf Arne firade med kaffe. Vågar dock lova att över tid blir säkert Victor svårslagen än för ”gubbarna”…
Grupp E blev en intern angelägenhet för ”Familjen Larsson” Kristianstads MK, Hampus vann B-klassen medan storebror Jesper han med att köra i A-klassen innan kvalmatchen i fotboll för Nävlinge mot Vellinge startade (Nävlinge förlorade 0-3). Som pricken över i var det farbror Clas-Håkan som tog hand om C-Grupp E medan konkurenterna Jim Andersson, Volvo och Paul Johnsson, Golf ägnade sig mer åt att flytta däck…
Måste även nämna en annan Opel-åkare Rune och Elias Nilsson, SMK Hörby som med sin Appendix K-Ascona vann klassen på en tid som gav åttonde plats totalt.
För Silver-VOC:en var det grus comeback och för er som tvivlat lite på att den aldrig gått på sladd så har Henrik Åkeson bildbevis. Kan även tillägga att detta var efter att Stefan till höger envisats med att skrika att det var nästan rakt bakom buskarna, det var det inte…
*
Dagens bilder: Volkswagen Motorsport – EKS- Skoda Motorsport – Hyundai Motorsport – Henrik Åkeson -Tommy Svensson – Carsten Magnusson – AM Elteknik