Ekström missade DTM-guldet, Joel tog F3-silver, uppstramning av Appendix K att vänta, Sebastian E. bäst i Red Bull GRC och äkta LS-fans i Falsterbo!

 

Breaking news: Mattias Ekström lyckades inte knyta ihop säcken utan fick nöja sig med att bli tvåa i DTM. Med tre poängs marginal blev det Audi-kollegan René Rast som körde hem sin första seger i DTM.

*

Häftigt regn i Ningbo borta i Kina gjorde att man tvingades blåsa av Race 2 i WTCC efter bara fyra varv på grund av olycksrisken. Därmed delades bara halva poäng ut vilket ändå innebär att Polestars Thed Björk leder inför de tre sista racen.
Mitt mål var att ta ledningen och det lyckades jag med, konstaterade Volvoföraren efteråt.
I Race 1 blev Björk 13:e och så trea i det rödflaggade heatet. Detta räckte för att passera Tiago Monteiro med en halv poäng. Nästa deltävling körs i Japan 28-29 oktober.

*
Joel Eriksson, Tomelillas egen Sebastian Vettel slutade tvåa i 2017 års upplaga av FIA F3 European Championship, europamästerskapet för Formel 3. Detta efter en framgångsrik finalhelg på tyska Hockenheim där han bland annat körde hem säsongens sjunde seger.
Riktigt kul att få ta en seger så här i finalen, säger Joel .
Det var ett tufft race; jag hade sämre däck än de flesta andra men lyckades ta mig upp i ledning på det första varvet, och det var nyckeln. 
I och med segern i Race 1 övertog han andraplatsen totalt från hemmaföraren Maximilian Günther, och duon kom sedan att utkämpa en hård fight om silvret i helgens två återstående heat.
I Race 2 hade Günther i en behaglig ledning och Eriksson en lika säker andraplats vilket innebar att Joel säkrade silvermedaljen fem poäng före Günther.
Så grymt skönt att ha lyckats med detta. Jag ville verkligen ha det här silvret, och jag visste att de första två-tre varven var avgörande. Det är härligt att få avsluta säsongen på det här sättet med fem pallplatser och tre segrar på de sista sex rasen  det visar verkligen att det är i toppen vi ska vara.
Nu påbörjas uppladdningen inför den sista racet, den stora världsfinalen i Macau, den 16-19 november där Joel gör sin andra start.

*
Med hösten i antågande och en rallysäsong som börjar närma sig slutet blir det för många aktuellt med nya bilar i rallygaraget. En som slagit till på en riktig vinnarbil är SMK Gävles Martin Berglund som framöver ska köra Ole Christian Veibys R5 Skoda Fabia.

*
Ingen större hemlighet att Historiska Utskottet med oro sett hur Appendix K-reglementet urholkats. Många bilbyggare väljer att ta ut lite väl vida svängar och ”utveckla” sina tävlingsredskap på ett sätt som då inte längre överensstämmer med grundtanken när Appendix K skapades, att tävla med tidstypiska bilar och utrustning. Har skrivit det förr, hur kan man utveckla historien? För mig är det just historia det handlar om när man tävlar i Appendix K-klasserna och att utveckla saker som redan har skett känns i min värld omöjligt…
I dagarna kom ett ”Officiellt meddelande” på SBF:s sida där HU tar ytterligare ett steg mot uppskärpning av reglerna. Till exempel slår man fast att ”Grillen på bilen ska vara komplett enligt homologeringshandlingen inklusive grillemblem i sin helhet eftersom det är en del av bilens identitet.”. Som exempel nämns att ”grillribban” på en Volvo 240 inte får demonteras eller VW-emblemet på en Golf ska finnas kvar.
Även ”Klarglaslampor” och ”Ventilationsluckor” i taket kommer man framöver att kontrollera. Plastrutor är också de föremål för HU:s intresse vilket troligen innebär att många får byta tillbaka till original i glas.

*
Glädjande nog är både Robin Sandberg och Matthias Bengtsson på god väg mot helt tillfrisknande efter olyckan i SM-finalen. Glädjande är också att kunna följa bygget av en ny Toyota Corolla för Rally-SM 2018, segt virke i smålänningar.
Nu har även SBF genom ordföranden i Tekniska kommittén, Johan Vestergren utrett vad som hände vid den våldsamma kraschen. Han konstaterar då att bromspedalen gått tvärt av.
Det kan också vara anledningen till olyckan, helt säker kan man inte vara, säger Vestergren på SBF:s hemsida.
På hemsidan skriver Vestergren, ”Utifrån den dokumentation som sattes samman efter besiktningen av den olycksdrabbade bilen kontaktades tillverkaren av bromspedalen som sen genomförde en egen utredning där tillverkaren konstaterade att bromspedalen i fråga är modifierad från originalutförandet.”.
Nu är målet att se till att detta inte händer igen och Teknikchef Pär Karlsson, SBF är nöjd med den snabba hanteringen efter olyckan.
Det är alltid olyckligt när en olycka inträffar, den här gången gick det efter omständigheterna väl, men det är viktigt för oss att så snabbt som möjligt få klarhet i vad som hänt. Och här tycker jag att arbetet har fungerat bra i samarbetet mellan teamet, tillverkaren och Tekniska kommittén där alla haft målet att hitta en lösning på problemet och det tycker jag man har gjort.
Nu ska homologeringshandlingen för Corollan uppdateras och framöver kommer endast en enda pedal vara godkänd för biltypen.

*
Inför säsongstarten för Red Bull Global Rallycross skiftade Patrik Sandell från Fiesta till Subaru Rally Team USA och var optimist. När säsongen i helgen avslutades i Los Angeles blev slutresultatet för jämten en åttonde plats, tre poäng bak Subaru-kollegan Chris ”Atko” Atkinson.
Ingen seger för någon av de båda utan precis som i World RX är det Volkswagen som dominerar ”over there”. Fast här är det inte Polo utan Beetle som det tävlas med och av de tolv deltävlingarna har det varit VW-förare i topp i de nio. De enda som lyckats spräcka dominansen är svensken Sebastian Eriksson (Honda) med seger i deltävling två i Louisville samt Ford-föraren Steve Arpin som vann två race i rad, Thompson och Ottawa.
Därför är det enkelt att räkna ut att det blev en ”Volkswagen-driver” som vann hela serien och det blev Scott Speed som fick ihop 19 poäng mer än teamkompisen Tanner Foust. Som trea slutade Steve Arpin men nästan hundra poäng mer än fyran och bäste svensk, Sebastian Eriksson. Näst bäst i blågult blev den andre Honda-föraren Oliver Eriksson som sexa.
Scott Speed har lite rutin på att vinna RBGRC då detta var tredje segern i rad.

*
Vid gårdagens Falsterbo Rallysprint sprang jag på två riktiga SMK Hörby-profiler, Lars Servin till vänster och Ola Wingren till höger. Servin agerade föråkare medan Ola ”är mellan två VOC:are” och åkte kartläsare till sin normala kartis Anders ”Drutten”Östberg med en fin tredje plats i B-Standard som reslutat.
Men det är inte detta som gör att de båda ser så otroligt nöjda ut på bilden. Anledning till detta är istället att jag just släppt nyheten att deras absoluta favoritband Lasse Stefanz på fredagskvällen fick ta emot Kristianstadsbladets Kulturpris i samband med den stora Kulturgalan i Kristianstad.

Som riktiga fans jublar de i likhet med stora delar av musikbranschen över erkännandet plus att Olle Jönsson och Christer Eriksson nu kan röra sig i de fina salongerna. Att det ändå inte kom som en total överraskning för de båda var att Servin redan tränat på den så kallade ”LS-tummen” som både Olle och Christer visade på Kulturgalan.
Vet inte om jag hörde rätt men när jag vände ryggen till tyckte jag mig höra de båda samstämmigt utropa.
– Äntligen!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *