Ekström kör i Höljes, 60 anmälda till Rally Estonia, Liiten i SM-guldläge, ”Gevalia-reklam” i Göinge-skogen, Fallerumsbacken populär och även en ”träning” lockar…

Foto:Tommy Svensson

Dagens ”gladis” är i min värld att Mattias Ekström gör comeback i samband med World RX-premiären i Höljes kommande helg. Inför de tomma läktarna ska Ekström köra för KYB Team JC.

Ett starkt tillskott till vårt team, konstaterar chefen Joel Christoffersson belåtet.

Den f.d RX-världsmästaren startar på bekostnad av ordinarie medlemmen Janis Baumanis som till följd av Covid-19 fått budgetproblem. Istället blir det nu Ekström som kör i World RX tillsammans med Robin Larsson.

Eftersom vi har en ledig Audi S1 EKS Supercar i Höljes kontaktade jag Mattias, berättar Christoffersson.

Han har varit gästförare i teamet två gånger tidigare och tyckte, precis som vi, att det vore jättekul att köra i Höljes. Han är en chaufför med många tips och trix och är det någon som kan dessa bilar så är det Mattias. Det kommer helt klart vara en fördel för både Robin Larsson och oss som team att ha honom i Höljes.

Så klart beklagar Christoffersson att inte Baumanis får ihop ekonomi för full säsong.

Jag och hela teamet hade verkligen sett fram emot det här samarbetet. Men med tanke på hela situationen kring Covid-19 så tror jag att alla förstår att sådant här kan hända!

Att Ekström inte var svårövertalad är lätt att förstå och som att alltid menar att det  alltid är lika kul att tävla.

Just rallycrossen har och har alltid haft, snabba och roliga bilar som jag trivs med att köra. Så att tävla med Joel och JC igen känns bra, framförallt efter avslutet i Tierp förra säsongen där jag hade möjlighet att ge Robin lite support. Nu har Robin redan hunnit vinna en tävling i Höljes i år, så han kommer vara varm i kläderna.

EKS-föraren förklarar att ha roligt står överst på priolistan men att få en pokal är aldrig fel.

Höljes är alltid speciellt, men i år kommer det bli något helt unikt utan all publik. En konstig känsla, men spännande!

I EM-delen (Euro RX) kommer JC Raceteknik till start med två förare, Mats Öhman och Ben-Philip Gundersen. Öhman har kört de tre inledande deltävlingarna av RallyX Nordic och visat högt tempo på banan. För norske Gundersen, som gör sin debutsäsong i Supercar, blir det första EM-deltävlingen i bilen. Han har däremot redan Supercar-debuterat under de två deltävlingarna av RallyX Nordic i Höljes, där han imponerade stort.

*

I dag släpptes anmälningslistan till Rally Estonia med totalt 60 namn. Inga överraskningar, Toyota kommer med Sebastien Ogier, Elfyn Evans och Kalle Rovanperä. Andrea Adamo mönstrar Ott Tänak, Thierry Neuville och Craig Breen för Hyundai-poäng. Till slut så kommer M-Sport Ford med Esapekka Lappi och Teemu Suninen. Utanför dessa tillkommer så Takamoto Katsuta Toyota, Gus Greensmith, Ford och Pierre-Louis Loubet, Hyundai. Men även två ”Gentlemen drivers” är anmälda och båda i Fiesta WRC, estländaren Georg Gross och finländaren Kimmo Kurkela som kommer med JanPro Racings bil.

foto: Henric Åkeson

Totalt 12 anmälda i Junior-WRC där då Tom Kristensson/Joakim Sjöberg går ut först i kraft av VM-ledare. Men det kommer att bli svettigt då både jagande trion Martins Sesks, Ken Torn och Sami Pajari befinner sig mitt en uppåtgående formkurva efter flitigt ERC-tävlande. Även  den andre svensken Pontus Lönnström har värmt upp med klasseger i Snapphanerallyt. För Tom och Jocke blev det knappt fem mil i Hässleholm med Toyotan som jämförelse…

Fortfarande är det inte alls klart hur resten av WRC kommer att se ut och senast att skaka på grund av pandemin är finalen Rally Japan i november. Med både Tokyo-OS och Formel 1 inställt på grund av Corona är det enligt bedömare extremt stor risk att WRC-finalen går samma väg. En enorm besvikelse för speciellt Toyota som sett framemot att säkra båda titlarna på hemmaplan.

Känslan här borta är att det inte är realistiskt att tro på en rallyfinal, menar en japansk rallyexpert. 

Lär inte dröja så många dagar innan ett tillkännagivande i saken kommer från de japanska arrangörerna meddelar samma källa och redan nu diskutera ny datum för belgiska Renties Ypres Rally. Då tänker jag inte på den i datum i oktober som skulle innebära tre WRC-tävlingar på fem veckor. Nu funderas det istället på att låta Ypres bli ny final i november om Japan ställer in. För belgarna skulle detta kunna innebära en magnifik motorhelg då tanken är att samköra detta med World RX-tävlingen i landet samma helg den 20-22 november. En tanke är att ha ”power stage” på Spa-Frachochamps precis före att World RX-finalerna rullar igång på samma bana. Ryktet växer sig också allt starkare att Rallye Deutschland kan bli första VM-rally som körs ”behind closed doors”  inne på miltärfältet Baumholder. Planerad rallyhelg är 15-17 oktober.

*

foto: Henric Åkeson

När hälften av Rally-SM 2020 är kört börjar jag skönja klara ”Svenska Mästare ” redan nu. Allra bäst utgångsläge har Jari Liiten i ”4WD Övriga” som har hela 47 poäng ner till tvåan Thomas Lathi som avstod att köra i Hässleholm. En halv poäng färre har smålänningen Joachim Carlström som trea. 

Foto: Bengt Johansson

I Otrimmat 2WD har Pontus Lönnström kopplat grep om guldet men efter East Sweden Rally kan 20-poängs ledningen vara förintad eftersom detta krockar med Junior-WRC i Rally Estonia. Ett bra läge för SMK Hörbys Victor Hansen på andra plats men även trean Isac Nordström och fyran Joakim Ellner Landberg är med i guldjakten.

Foto: Bengt Johansson

Med två raka fullpoängare och en ännu outnyttjad ”Joker” så luktar det guld kring Patrik Flodin i Trimmat 2WD.

foto: Henric Åkeson

Kul också att en skåning är på andra plats efter helgen, Johan Green som är 23 poäng efter. Trea är Hampus Jakobsson , sex poäng efter Green. Att de här tre gör upp om medaljerna känns inte så långsökt då fyran, Volvo-åkande Emil Karlsson har 39 poäng upp till Flodin.

foto: Henric Åkeson

Öppnast är ”Trimmat 4WD” (R5) där nu PG Anderson toppar i kraft full pott plus ”joker” i helgen. Därmed är han 4,5 poäng före Thomas Thunström och åtta poäng bättre än Stig Andervang som trea. Mattias Adielsson rasade från andra till femte plats i tabellen när växellådan sa upp sig. Ändå bara 13,5 poäng upp till ledning i tabellen inför ESR.

*

I skuggan av SM-klasserna kämpade ändå de 27 deltagarna i R1-klassen tappert i EC Snapphanerallyt. Skriver tappert då nästan exakt hälften tvingades bryta, bara 14 kom mål och då hör det till saken att det till slut bara blev fyra sträckor att köra för ”R-ettorna”. Men på dessa fyra blev det seger för Hällefors Oscar Östund/Daniel Andersson vann, 1,8 sekunder före Trolhätteåkaren Johan Holm/Christer Holm. På tredje plats de som jag faktiskt trodde skulle köra hem klassen, Gulabos snabbe Jacob Johannesson/Danny Holgersson. Fyra slutade TimLagerstam/Peter Svensson, Kullings och som femma och sist i ”första gruppen”, Mattias Erelt/Åke Lundberg från Växjö. Deras 740 hade  en halv minut upp till den vinnande 940:an. Däremot var det sedan långt hopp till sjätte placerade Jonas Lindfors/Magnus Johansson, Eskilstuna. Nästan minuten skilde för dom upp till  femte plats. 

Foto: Kalle Ingesson

Så här långt kom inte SMK Hörbys Kalle Ingesson som redan på första sträckan hoppade så illa att det blev kabelbrott på #122. Men från att ha varit i den skuggade R1-klassen hamnade plötsligt Kalle och debuterande kartläsaren Lisa Jonasson i SM-hetluften. Detta sedan både Jonas Åkesson och Kristian Johansson gjort ungefär lika brutala landningar och plötsligt blev det lite Gevalia-reklam, vid sidan av sträckan, ”När du får oväntat besök”… 

Det blev även tvärstopp på SS 9 när samma vägbyte som i fjolårets upplaga orsakade tvärstopp på grund av alltför djupa spår återigen ställde till det. Sedan tillkom även en olycka på ”Hovdala-Lång” som dessbättre slutade relativt lyckligt.  Dessutom inträffade en ”incident” med ett gäng danska Enduroåkare som plötsligt fann sig stå mitt på Hovdalasträckan medan tävligen pågick för fullt. Har fått höra flera olika versioner av vad som hände, men överlåter till Säkerhetschef Anders Åberg att via ”Rallyradion 2.0” ge sin version, vilket man får förutsätta är den korrekta.

Uppdatering gällande räddningsinsatser igår under tävlingens slutskede!

Det inträffade två incidenter under gårdagens körning på Hovdala.

1. SS7 Danska offroadmotorcyklar hade letat sig in på sträckan via en obevakad stig och en av de tävlande tvingades väja och touchade en av motorcyklarna. Ingen kom till skada men flera chockades och togs om hand av vår personal. Uppföljning sker under dagen.

2. I slutskedet av rallyt åkte en av de tävlande i SM-fältets slut av vägen på nästan samma ställe där MC-incidenten inträffade. Föraren kände sig initialt OK men blev sedermera yr så Ambulans tillkallades. Detta gjorde att vår rescuebil (som såg ut/var en ambulans av mindre modell) åkte in på SS. Samtidigt som tävlingens Ambulans tillkallades. Efter att det tog lång tid för Rescuebil att åka genom SS till skadeplatsen tog jag beslut om att även tillkalla Landstingsambulans (ringa 112). Mest förebyggande men skadeläget var då inte helt klarlagt så principen ”av säkerhetsskäl” gällde. Detta ledde till att flera köande tävlingsekipage upplevde det som mycket allvarligt och det kan jag redan nu dementera. Rapporterna var yrsel och nack/ryggsmärtor hos föraren av olycksbilen. Jag har pratat med de som gjorde räddningsinsatsen och de bekräftar att det inte var allvarligt. Jag har ännu inte följt upp detta idag men återkommer med mer info om det skulle vara värre än befarat. Föraren fördes till sjukhuset i Kristianstad.

MVH Säkerhetschefen”.”

*

När korta men ack så populära ”Fallerumsbacken” i trakterna kring Åtvidaberg kördes i helgen blev det med Mitsubishi-seger genom Andreas Pettersson/Örjan Hermansson, SMK Norrköping. Paret var tämligen överlägsna och tvåan i klassen Åke Kjellgren/Tobias Pettersson från Gränna var nästan tio sekunder bakom. Näst snabbast av alla körde vinnaren i A-2WD, Magnus Karlsson/Mikael Karlsson vars Saab bara behövde runt två sekunder mer än vinnarens Mitsubishi. Bakom Saaben kom Tjusts Andreas Wilke/Joakim Carlzén, Escort och seans bästa Opel innehållande  Mats Moberg/Thorbjörn Olofsson, Östergyllen. Intressant namn som fyra, f.d SM-profilen Jimmy Joge som nu körde en Volvo 940 med Per Pettersson i högerstolen. Dubbelt Opel i Appendix K-1975 där Tibros Stefan Helin/Thomas Järnström var nästan två sekunder snabbare än Anders Malm/Anders Andersson, Ydre, båda i Ascona A förstås. Inte ens en rak sexa som fanns under huven på Urban Westerström/Mattias Didriks Volvo 164-huv räckte till för att betvinga en ”äkta Rüsellshheimare”….

I den nyare Appendix K-klassen var Vimmerbys Morgan Olsson/Maya Ryen klart före Finspångs Volvoprofil, Janne Blom/Stig Bergqvist. Notabelt är att rallysuget är stort bland ”klassikerna”, totalt 33 Appendix K-bilar körde upp för backen. Bland dessa Bror Danielsson med Ragnar Robertsson vid sin sida. Men Escorten var inte på åkhumör och i sista åket blev det maxtid för den rutinerade värmlänningen.

Foto: Torsten Haapala

I dessa tider så skall det inte mycket till för att locka svältfödda rallyåkare ur garagen. I går körde till exempel SMK Hörby en helt intern ”Lokal tävling” vilket är den korrekta benämningen på det som man förr bara kallade ”träning”.

Foto: Torsten Haapala

Nu däremot är alla mer på tå vad gäller att ha rätt tillstånd för rätt tillställning på grund av Corona så ock SMK Hörby som därför följde SBF:s regelverk fullt ut.

Foto: Torsten Haapala

Därför inleddes ”träningen” med A-besiktning innan asfaltplågandet kunde påbörjas på det inhägnade området.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *