Ekström jagar ”the double”, lite Polo R WRC-CW, Mikkelsen var först och Carl Philip kör GTA!

2016 FIA World RX Rallycross Championship / Round 11 / Buxtehude, Germany / October 14-16, 2016 // Worldwide Copyright:Colin McMaster/EKS/McKlein

När jag skrev att det mest spännande i helgens final i World RX borta i Circuit Autódromo Rosario, runt 30 mil nordväst om Buenos Aires, var slaget om andraplatsen mellan Petter Solberg och Johan Kristoffersson så håller inte nye världsmästaren Mattias Ekström riktigt med. Istället är det mest spännande för honom och EKS-kompisen Toomas ‘Topi’ Heikkinen att även säkra ”Team Mästerskapet”. Inför helgens drabbning leder EKS med 17 poäng före Team Peugeot Hansen och ännu återstår 54 poäng att köra om.
Fortfarande en otrolig känsla att vara världsmästare i rallycross, konstaterar Mattias.
Det har varit ”superbusy” efter Estering men jag har njutit varenda sekund. Nu är det tid att avsluta vårt uppdrag, finns fortfarande en trofé att plocka och vi vill ta hem även denna!
Om det lyckas för Mattias att ta hem även ”VM för Team” blir han historisk genom att bli först att ta ”the double”.
*
BloggOgier kopia 2Om där finns något positivt med att Volkswagen drar sig ur WRC så måste det vara förhoppningen att ingen av de nya WRC-bilarna blir lika överlägsen som Polo R WRC varit. Drömmen är att Citroën, Ford, Hyundai och Toyota alla lyckas ungefär lika bra med 2017-års WRC-bilar och att det istället kommer att handla mer om hur duktiga killarna i hytten är på sina jobb. Killarna, ja tråkigt nog är där ingen kvinnlig förare eller co-driver alls i WRC-toppen.

080210 Alltid lika glade Henning Solberg var söndagens man i Uddeholm Swedish Rally med 5 raka sträckegrar. Bild: Tommy Svensson

Närmast är när österrikiskan Ilka Minor sätter sig hos Henning Solberg (bilden från Rally Sweden 2008) men det händer ju tråkigt nog inte så ofta.
Thierry Neuville, Mads Østberg, Kris Meeke och alla de andra har haft ett tråkigt utgångsläge väl medvetna om att man inte kört på lika villkor då Polon hela tiden varit ”Number one”. Att det verkligen är så förstår man av dess CW, av 958 körda sträckor har en Polo-förare vunnit 640 vilket gett totalt 43 WRC-segrar. Ända från start har Polon dominerat från när Jari-Matti Latvala i premiären 2013 i Rally Monte Carlo vann första sträckan (för att sedan åka av och bryta…). Nästan magiskt så knöt Sebastien Ogier ihop säcken och avslutade VW-eran i WRC genom att vara snabbast på Polons allra sista sträcka i Australien.

*
Lite onödigt vetande kan jag också bjuda på, till exempel som att Polon kört totalt 4872 SS-mil. Detta är också nästan på milen exakt avståndet mellan Ikaruselle 7a i Hannover där Volkswagen Motorsport med sina 200 anställda huserar och serviceplatsen i Coffs Harbour.

Carlos Sainz och Sebastien Ogier efter andra paltsen i Rally Monte Carlo

Att Sebastien Ogier ( här efter andra platsen i premiären Rally Monte Carlo 2013 med Carlos Sainz) varit nummer ett under Polons fantastiska karriär måste vara oomtvistat men det många kanske har glömt, är att han inte var den förste förare som Jost Capito anställde för sitt WRC-projekt. Nej allra först var Andreas Mikkelsen som med en Super 2000 Skoda agerade testpilot och satte sitt namn på ett kontrakt, detta redan 2011 i samband med Rally Finland.BoggMikkelsen Ännu tidigare visade Andreas sin talang och detta redan i 2009-års upplaga av South Swedish Rally där han och Østbergs nuvarande kartläsare Ola Fløene var snabbast i NEZ-klassen och även totalt i SSR med en Grupp N-Subaru. När får vi se honom i SSR nästa gång?

*
BloggGTÅtervinning är ju lite av ett modeord nu för tiden och vad passar bättre än detta ord på STCC:s beslut att låta dagens ”järnsängar” eller mer korrekt ”Solution F-bilarna” köra vidare även 2017 men då inte i STCC utan i klassen Swedish GT. Ett litet problem var att prestanda skiljer mellan de vanliga bilarna i klassen och STCC-bilarna, något som nu verkar ha lösts för största möjliga sportliga rättvisa.
Flera av 2016 års STCC-team har inte bilar enligt det nya TCR-reglementet. Därför har vi, i samråd med team och tillverkare, bestämt oss för att låta Solution F tävla vidare inom ramen för STCC. Kommande säsong blir det därför möjligt att köra de gamla STCC-bilarna i GTA-klassen i Swedish GT, säger Jonas Lundin, vd STCC AB.
Bilarna kommer att balanseras prestandamässigt så att de blir likvärdiga sina konkurrenter i klassen.
Under de senaste åren har vi försökt att köra ett strikt GT-reglemente enligt internationella förebilder, men med Solution F tar vi ett första steg mot ett bredare utbud av bilar.
Som förebilder har man valt Holland och England där bil-mixen fungerat bra.
Det här är ett format vi tror kan passa oss på sikt och som i framtiden kan ge utrymme för nya, spännande bilar, säger Lundin.
I GT-kretsar har många dessutom välkomnat beskedet att antalet GT-tävlingar nu blir fem 2017 och att minst fyra visas i TV ihop med STCC.
Nytt är också att Bilsportförbundet gett klassen status som Riksmästerskap vilket bekräftas av racingutskottets Claes-Göran Elofsson.
Kravet för att få RM-värdighet är bland annat att klassen är väl fungerande samt att den har goda möjligheter att utvecklas över tid.

STCC-tester på Ring Knutstorp. Prins Carl Philip Bernadotte
Med detta öppnade man även upp för en fortsättning för Prins Carl Philip kommer att köra sin nuvarande STCC-bil bil från Polestar Racing och detta i ”värstingklassen” GTA. Tack var detta så kommer Polestar att finnas med under STCC-helgerna om än inte i huvudklassen då Volvo ännu inte har någon bil lämplig för nya TCR-reglementet. Hos Polestar väntar man på att nya V40-modellen ska lanseras vilken torde bli en lämplig bil att bygga på.

*

Dagens bilder: EKS – Tommy Svensson – STCC

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *