Dyr brasa i Mexiko för M-Sport Ford, J-WRC-vinnare skiftar till ERC, Oliver utmanar med digitalt rally och äntligen fick jag höra lite ”brumbrum”…

När Esapekka Lappis WRC-Fiesta fattade eld i Rally Mexico var det inte enbart ett sportsligt bakslag för M-Sport Ford. Även ekonomiskt blev det tungt för Malcolm Wilsons team då försäkringen inte täcker fullt värde på Fiestan. Enligt uppgift får teamet själv ta den tyngsta smällen vilket inte är så lite, då prislappen enligt samma källa är runt en miljon euro för en ny WRC-Fiesta. Rallydirector hos teamet, Richard Millener och hans ingenjörer har dessutom ännu inte lyckats utröna varför bilen fattade eld efter målgång på sträckan. Millener konstaterar dock hos DirtFish.

Foto: wrc.com

Bilen är helt förstörd så det kommer att bli svårt att hitta orsaken men det verkar som att elden startat där fram. När så Lappi körde framåt spred den sig längs med transmissionstunneln till bakre delen… 

*

I går fick ERC ett nytt spännande namn till sina åtta deltävlingar, J-WRC-vinnaren 2016 Simone Tempestini. Den 25-årige italienaren kommer att köra i ERC/ERC1 Juniors med sin rumänske kartläsare Sergiu Itu. Om det blir en fortsättning med en Hyundai i20 R5 även i ERC återstår att se. Målet med starterna i ERC är  dock helt klart.

Foto: ERC..com

– Jag vill inte bara tävla, jag vill tävla för att vinna!

– Helt klart blir det inte lätt eftersom motståndet är tufft…

Nu är inte ERC och dess rallyn helt okänd mark för den i Rumänien uppväxte Simone utan han har redan gjort 15 EM-starter. Den första i Rally Liepaja för sju år sedan och så här långt är femte platsen i Rally di Roma Capitale 2017 bästa placeringen. Fram till årets Winter Rally Covana Metalube i Rumänien har Simone kört 169 tävlingar och vunnit 31, den senaste just då i Rumänien. 

*

Ingen kan komma och påstå att det är jätteenkelt att få ihop Motorbloggen i dagar som dessa när allt, precis allt ligger nere. Men riktigt så är det faktiskt inte för i takt med att fysiska tävlingar ställs in, skiftar fler över till digitalt tävlande. Allt ifrån Formel 1 till World RX och senast i raden att hoppa på detta alternativ är Oliver Solberg. I morgon den 23:e mars drar han i gång Solberg WRC Rally där han bjuder in vänner, familj, sponsorer och inte minst rallyfans ”world wide” att tävla i ”Dirt Rally 2.0”. Information om hur man gör för att delta finns på Olivers sidor på sociala medier och först ut är Rally Argentina i digital version berättar Oliver. 

En av de tävlingar som jag verkligen såg fram emot att få köra och känner mig så ledsen över att det blev framflyttat.  Då tänkte jag, varför fortsätter vi inte och kör Argentina ändå fast virtuellt!

Att Oliver ger sig in i detta med fullt fokus är uppenbart och varnar sina kommande konkurenter.

-Måste bli bra inställningar för att slå mig, min mamma och min pappa, han skulle också vilja prata med er om detta, men  är faktiskt redan inne i sin rekognosering inför tävlingen!

*

Foto: Tommy Svensson

När nästan allt ligger nere griper man efter alla halmstrån för att få höra lite ”brumbrum”,  så idag begav jag mig ut till Åsum Ring. Inte bara för nöjes skull utan här skulle göras kartingreportage till kommande Motorlördag den 28 mars. Här hittade jag Benjamin Törnqvist som av förklarliga skäl bytt ut tester i Norra Italien mot kyligare men ändå lite Coronasäkrare Norra Åsum. Tog dock inte så värst många varv innan Benjamin kom in i depå och förklarade.

Nu kör jag inte mer, det ju så dj-la kallt om händerna!

Foto: Tommy Svensson

Så var det, även om solen lyste från en nästan molnfri himmel så var ostanvinden kylig. Men ändå, ett par varv med ljuvligt ”brumbrum” i mina öron blev det ändå.  

*

Avslutar med att i dag måste alla miljöaktivister vara alldeles till sig när Corona lyckats med de som dom försökt i många år, att lamslå det mesta av normalt liv. Inga flyg skitar ner i luften, alla semesterresor är inställda, nöjeslivet är i princip helt nedlagt och folket uppmanas att hålla sig inomhus för att inte orsaka virusspridning. Även shopping av det som gruppen menar är  ”onödiga prylar” har i stort sett stannat upp. Alltså måste dagens läge vara lite av en våt dröm för Bolund & Co. Enda smolket i deras glädjebägare förutom de som blir sjuka eller till och med dör på kuppen, måste vara att bensinpriset gått ner…

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *