Duktiga rallytjejer, Ebbe Nilsson säkrade danskt silver och så mer notgnäll!
En kort rapport från Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson inför ADAC Rally Deutschland där man i dag genomfört de första officiella asfalttesterna. Testerna utföll av allt att döma till belåtenhet.
– Jättebra möjlighet att få lära känna de tyska vägarna, och framför allt att känna på det ”nya” underlaget då vi aldrig kört asfaltsrally tidigare. Det gick bättre och bättre för varje omgång, så det var både positivt och lärorikt, berättar Ramona.
Mer asfalt och denna gången på mer lokalt plan även om det ändå är ”utomlands”. ”Mjölkabonnen” från Sösdala Ebbe Nilsson säkrade i helgen andra platsen i danska Yokohamamesterskapet Øst. En bra fjäder i hjälmen för Ebbe och att bli tvåa efter segermaskinen Anders Lysen som kör för Suzuki Motorsport är ingen skam med tanke på att detta var Lysens fjärde raka ”YM-titel”. En deltävling återstår men som sagt guld och silver placeringarna är redan klara.
Ännu mer asfalt och då måste jag nämna tjejerna Therese Lennartsson, SMK Hörby och Viktoria Lindh, Hässleholms MK. Först, Therese som vann C-Förare 2WD i Örkelljungas Skyttesvängen före tio killar och ytterligare en tjej, Kristianstads Emelie Nilsson. Dessutom som Therese vann, fyra tiondelar före rutinerade Opel Mantaåkaren Jonny Hansson från Svedala. Inte nog med detta, utan SMK Hörby tjejens sluttid räckte till en tolfte plats totalt av de femtioåtta ekipagen som kom i mål.
Viktoria Lindh hade precis landat från en jobbresa i Sydafrika när hon drog på sig hjälmen i Örkelljunga. Nu höll det inte riktigt hela vägen för paret Lindh i Grupp E -Golfen, men en andra plats fem sekunder bak klubbkompisen Fredrik Karlsson måste man ge godkänt med beröm. Nu vet jag inte riktigt hur ”jetlaggad” man är när man åker på det hållet, Malmö-Sydafrika (det tillhör inte mina normala utflykter det är mer Kristianstad- Broby eller Hörby-Kristianstad) men oavsett vilket så borde Victoria varit ”lita sleeden” men det märktes inte på körningen precis. Kanske var det de nya Hankook-däcken som hjälpte till, precis som på Black Beauty…
Det jäser tydligen lite i Danska Mästerskapet i rally och inför fjärde deltävlingen i Ringkøbing har både ”løbslederen”och hans ”hang arounds” lämnat i all hast. Entusiasten Troels Lund som kör mycket historiskt med en Golf GTI och hade samma befattning i deltävling tre tog då snabbt över med sin stab. För tillfället är där lite drygt trettio anmälda till helgen den 1-2 september och bland dessa trelleborgarna Magnus Hägg och Fredrik Lenander i sina Subarus.
Har nåtts av nytt ”nottjafs” och nu ska detta enligt vissa vara anledningen till att att deltagarantalet i Emil-Trofén är något klenare än förväntat, 114 ekipage plus sex föråkare. Nu tror inte jag detta är orsaken och ska jag vara ärlig är jag ganska trött på allt gnäll på noter och dom som skriver dom. Ställde därför idag en rak fråga till notskrivaren i i Sydsverige och även i Vimmerby, Anders Martinsson efter påhoppen i facebook som jag fått berättat för mig (tillhör ju själv gruppen ”Våga vägra facebook”).
-Hur orkar du hålla på när du får så mycket skit?
På detta svarade Anders enkelt.
– Läser inte Facebook!
Nu är jag verkligen inte i den positionen att jag kan recensera varken Anders eller Gunnar Barths noter både kompetens och fart för detta saknas. Det enda jag menar är att vi måste nog vara rädda om de notskrivare som finns. Här nere är det bara Anders och i Mellansverige Barth sedan har jag dålig koll på hur det är mer norr över. Men vad händer om någon lägger av, antingen för att man blir trött på gnället eller tvingas lägga av på grund av sjukdom eller annat elände, vad händer då? För inte kan väl en enda notskrivare hinna med alla tävlingar söder om Dalälven…
Innebär detta då tävlingstopp eller ska vi gå tillbaka till onotat, någon som kan ge ett bra svar?
Blir också ledsen om vad jag kan läsa på vissa forum om detta med notskriveriet. Vi har två stycken gubbar som gör dem i dagsläget och de gör det var och en på sitt viss.
Tror heller inte att detta kan vara orsaken till lågt deltagarantal. Anledningen är nog oftast plånboken och att man åkt ett antal tävlingar redan.
De flesta verkar ha glömt att det bara handlar om så kallade säkerhetsnoter och inget annat.
Är man så oflexibel så man inte kan anamma en annan typ av vägbeskrivning ska man nog i första hand fundera på sin egen förmåga istället för att oförbehållsamt vräka ur sig det ena eller andra här på nätet.
Det är oftast egna tillkortkakommanden som föder sådana här företeelser. Lite mer ödmjukhet och hänsyn vore önskvärt.
Skulle vara intressant att få reda på om de mest högljudda är beredda att ta över ruljangsen …och ansvaret.
Hej Tommy!
Det är bra att du tar upp detta om notskkrivare! Jag har ingen annan uppfattning än att det skiljer för mycket mellan olika notskrivare, därmed inte sagt att någon är ”värdelös”. Här måste det till en förändring, annars blir det nog tävlingar med enbart lokala deltagare i distriktet! Det finns alternativa notskrivare i området som troligen skulle ta sig an detta uppdraget med glädje, men som det ser ut nu är det monopol på detta!
Hälsningar
Osborn
Hej Osborn.
Nu är jag tämligen väl insatt i vad som händer på rallyfronten men det måste jag erkänna att jag inte hört talas om ”alternativa notskrivare” åtminstone här nere i södern. Enda alternativet var Lars Nilsson men vad jag vet så tröttnade han dels på grund av gnäll och dels på grund av allt för få tillfällen att fås skriva noter. Någon efterträdare som knackar på dörren har jag inte hört talas om?
MVH
Tommy
Hörru du min käre PRO-ledare varför inte fråga förarna direkt nästa gång du står med micken, istället för att spekulera, faktum kvarstår att det finns alternativa notskrivare som inte anlitas, Men att något måste göras är otvivelaktigt
Tjena!
I Övre Norra har vi ”haft” Robert Niemi med fru som skrivit noter. Men från och med Kanonrundan som NMS-Boden arrangerade den 11/8 så har dom tackat för sig. Tror inte att det var för direkt att det gnälls, utan det var tiden som inte ville räcka till.
Vi hoppas att det dyker upp någon som vill ta på sig uppgiften, men det ser väl inte allt för ljust ut på den punkten.
MVH
Hans A
ÖNBF:s kansli
Vi får vara rädda om de få som vill skriva noter åt oss, även om det finns alternativa notskrivare så bör de vara få, själv hade jag inte vågat dela ut noter till andra ekipage som jag skrivit själv 🙂
Men om folk nu har åsikter om noterna varför ser man inte till att det kommer konstruktiv kritik, som en notskrivare också då tar åt sig? Barth tex önskar ofta feedback efter sina tävlingar, vilket säkert slipar hans noter även efter alla dessa år.
Nu gnälls det en massa och notskrivandet fortsätter i samma stil – vem tjänar på det?
För några år sen när vi hade flertalet notskrivade här nere i söder så kollade man bara vem som skrivit och sen slog man om i huvudet efter det. Så länge noterna är konsekventa efter vem som skrivit så ser jag inte bekymret.
Hej Daniel.
Kunde inte skrivit det bättre själv!
MVH
Tommy
Du an väl inte påstå att Martinsson är Konsekvent???
Kekke
Nej det påstår jag inte. Därav jag skrev att om noterna -är- konsekventa – så ser jag inte problemet med att de har lite olika ”stil”. En sväng kan beskrivas på många olika sätt utan att det är rätt eller fel.
Språket används olika i olika delar av Sverige, en skåning kan tom bli missförstådd av en Stockholmare 😉
Nej det påstår jag inte. Därav jag skrev att om noterna -är- konsekventa – så ser jag inte problemet med att de har lite olika ”stil”. En sväng kan beskrivas på många olika sätt utan att det är rätt eller fel.
Språket används olika i olika delar av Sverige, en skåning kan tom bli missförstådd av en Stockholmare 😉