Dubbla startfältet i ERC Polen mot Värmland, svenska investerare vill ta över som WRC-promotor och maxat startfält i Toarps SSRC-tävling.
Ingen raketforskning för att inse att ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” inte lockade så många tävlande som rallyt förtjänade. Strax över 30 bilar i ERC-klasserna och där det då skylldes på att inte ”ERC Juniors” ingick för poäng, vilket så klart spelade en viss roll i antalet anmälda. Kanske hade även de kontinentala förarna lite för stor respekt för de svenska sträckorna plus våra blågula förare. Kanske även de med finska/norska flaggor skrämde och därför valdes Värmland bort. Tänker på detta när jag nu ser att nästa stopp för ERC, ”81. ORLEN OIL Rally Poland – Rajd Polski” har mer än dubbelt så många anmälda, 70 förare/co-drivers kommer till Mikolajki 13-15 juni. Att enbart skylla på att juniorerna saknades förra helgen fungerar inte. I Polen är 18 anmälda i ”ERC Juniors” vilket ändå gör runt 20 bilar fler än i Karlstad.

Tre svenska juniorer är anmälda och så klart med ledaren Calle Carlberg/Jørgen Eriksen, Opel Corsa Rally4 längst fram. Som sjätte bil startar ledaren i ”ERC4”, SMK Hörbys Victor Hansen/Ditte Kammersgaard med Peugeot 208 Rally4.

Precis som i Spanien får man nu sällskap av Eslöv MK:s Simon Andersson med Hörby-kartläsare Jörgen Jönsson.

Med #58 på Renault Clio Rally4 går duon ut som 13:e bil och detta före den senaste produkten från Finlands talangfabrik ”Rautio”, 18-årige Tuukka Kauppinen. I Polen får teamets Toyota Yaris GR Rally2 vila och istället blir det Lancia Ypsilon Rally4 HF som får känna på de polska sträckorna.

Även ERC3 har större intresse i Polen än i Sverige vilket inte är så konstigt, klassen domineras av polska förare. Av de 13 anmälda (åtta i Karlstad) är nämligen över hälften från Polen medan Älmhults Adam Grahn/Christoffer Bäck är ensam svensk. 32 bilar anmälda i ”w najwyższej klasie” eller toppklassen och där ledande Roope Korhonen, Toyota har fått #1 på sin Toyota. Men här får finländaren nog jobba lite mer än vid segern i Ungern, då även numera WRC-rutinerade Martins Sesks är anmäld för Team MRF Tyres med Škoda Fabia RS Rally2. Samma typ av bil kör snabbe hemmaföraren Miko Marczyk medan Mads Østberg/Lucas Karlsson är ensam med Citroën av toppförarna.

#6 är Isac Reiersen/Stefan Gustavsson med JC Racetekniks Skoda medan Mille Johnasson/Johan Grönvall har #7 på MS Munaretto Skodan.

Totalt 12 polska förare i klassen som även ingår i Polska Mästerskapet (Mistrzostwa Polski) och här låter man dessa ingå i ERC fullt ut. Inte som i Sverige, i en helt egen tävling efter EM-fältet.
*
Lite som en chock när jag läser att ett för mig totalt okänt svenskt företag avslöjas som villiga att ta över som promotor för WRC. Nuvarande är tyska WRC Promoter GmbH som består av tungviktarna när det kommer till euro, Red Bull och KW 25 som hanterar WRC:s kommersiella rättigheter. Nu övervägs en försäljning enligt Sky News vilket i praktiken innebär att man söker nya ägare till Rally-VM.

Från källan påstås det att flera privata investerare är på väg att lämna bud och ett av dessa ska var svenska EQT Partner. Ett företag med rötter i Wallenberg-sfären och som bildades 1994. Idag ett av Europas största investmentbolag med tillgångar på över 270 miljarder euro. Ett bud på WRC är förberett som ska ligga i svindlande storleksordningen, 600 miljoner euro och då ingår även ERC i köpet. Någon kommentar från EQT har inte Sky News lyckats få. För EQT är det lite ny mark med investeringar i sport och 2023 lades bud på en del av tyska Bundesliga. Inte vilket skitföretag som helst det här Stockholmsbaserade företaget med kontor i 25 länder runt om i Europa, Asien och Amerika med totalt 1900 anställda.
*
Att hålla koll på alla olika sprintserier som poppat upp de senaste åren är inte det lättaste. SSRC eller Svenska Sprintrallycupen är åtminstone en som jag försöker hålla koll på och där väntar nu andra deltävlingen i Borås med Toarps MK som ansvariga. Den 14 juni körs ”Borås Bils Rallysprint” med två sträckor som dubblas och ger då totalt 15 kilometer. Ett bra grepp som publiken gillar är att det är promenadavstånd till en av sträckorna, om dessa berättar biträdande tävlingsledare Per Ekström.
– Fina västgötavägar av blandad karaktär, både smalt, krokigt och blandat med snabbare, bredare partier.

Intresset för tävlingen i den geografiskt spretiga cupen har varit stort och nu har man 80 anmälda, vilket också är max.
– Vi kände att vi ligger rätt till, både geografiskt och i tiden med deltagare från til exempel Skåne, Småland, Västergötland, Bohuslän och Dalsland, ett fantastiskt startfält.
Även om taket är nått så är inte Ekström ihop med tävlingsledare Anders Fredriksson främmande för att öka på med fler bilar.
– Nu räknar vi på om vi kan göra om tidsschemat lite för att kunna ta in fler…
HQ är på Borås Bil och första start klockan 12.00.