Dubbelt svenskt på ERC-pallen, Bonato hade en enkel resa, Simon/Jörgen starka treor i Sulingen, Reiersen tog första totalsegern, Dynamitbacken populär, Albin S. nära succé i racingdebuten och Eliasson vann hos V8-gänget.

Vilken svenskdag det blev i går på ”ERC Rally Islas Canarias” där Mille Johansson/Johan Grönvall stod som vinnare i ERC Junior och 35 sekunder efter kommer Calle Carlberg/Jørgen Eriksen. Tror aldrig det hänt i ERC:s historia att det varit två blågula (och lite norskt) besättningar samtidigt på pallen. 

Foto: ERC.com

Nio sträcksegrar av 13 möjliga visar tydligt att det var Katrineholmaren som hade bäst ”speed” på asfalten ovanför Las Palmas.

Känns fantastiskt, förklarade Mille efter målgång på sista sträckan.

Visste inte att vi hade så här bra fart på asfalt, faktiskt bara tredje tävlingen med den här bilen på det här underlaget.

Han passade även på att tacka sin ”coach” Pontus Tidemand, sponsorer och teamet IK Sport som skötte hans Opel Corsa perfekt. Detta innebär att duon kommer till Värmland i juni som klassledare, två poäng före helgens fyra Max McRae.

Foto: privat

Calle och Jørgen var piskade att ta sig i mål efter att ha brutit i Ungern. Med den tyngden på axlarna är det förståeligt att tempot i #44 var något beskedligare än hos Mille vilket också gav utdelning. Andra platsen ger bra med råg i ryggen inför hemmatävlingen om en dryg månad och där tror jag Mille får möta en annan smålänning än på Kanarieöarna. Till detta bidrar också att man var 13 sekunder före teamkollegan hos Opel Motorsport Timo Schultz som slutade trea.

*

Inte ofta man hör en rallyvinnare kommentera detta som Yoann Bonato gjorde.

Enklare än vad jag räknat med, inga problem alls! 

Foto: ERC.com

Bonato som inte kör hela ERC gratulerade sin franska kollega Mathieu Franceschi som körde in på andra plats. Bara 2,8 sekunder skilde mellan Citroën #16 och Skoda #3 vilket imponerade på Bonato.

Helgens förare var Mathieu och detta var bra för resten av mästerskapet. Hoppas verkligen att han står som vinnare vid årets slut!

Foto: ERC.com

Tvåan Francheshi var precis som Mille förvånad över sin ”pace on tarmac”, ett underlag han behövde lära sig mycket mer om menade han.

Helt fantastisk helg, tack alla som tror på mig! 

Foto: ERC.com

Trea och bästa Toyota kördes av Alejandro Cachón medan regerande mästaren Hayden Paddon tog sin Hyundai till femte plats.

Foto: ERC.com

Mads Østberg/Patrik Barth slutade åtta, minuten efter Bonato vilket man så klart inte var helt nöjda med.

Vi var inte snabba nog mot killarna där framme men kändes ändå skönt att vi utvecklades under rallyt som vi får se som en ”lektion”, menade Mads vid målet.

Han menade också att deras förberedelser inte varit optimala på grund av lungproblemen som gjorde att man fick hoppa av Ungern. Nu väntar snudd på hemmaplan i Värmland och precis som för Carlberg blir det nog en helt annan Citroën-förare som dyker upp där.

*  

Är det någonstans där man förväntar sig att tidtagningen sköts perfekt så är det nog i Tyskland, men så var ändå icke fallet i ”Rallye Sulingen”. Efter mycket dividerande slutade Simon Andersson/Jörgen Jönsson trea i klasen RC4. Där jobbade man sig upp från tionde plats efter de två första sträckorna till pallen. Totalt 17 mil svårkörd asfalt hade man då lagt under sin Renault Clio Rally4. 

Väldigt stabil och jämn körning, berömde teamchef och pappa Mats Andersson

Lite stolpe ut med tider vid avåkningar av bilar före och det var en väldigt tuff klass med högt tempot så marginalerna är små.

Om allt stämmer är Simon och Jörgen nu tvåa i mästerskapet.

Foto: privat

Imponerade lika mycket, kanske till och med mer gjorde danskarna Lasse Karlshøj/Isabell Kvick Jørgensen. Med bara två fulla säsonger ryggen dessutom då med en motorsvagare Opel Adam Cup var detta blott femte tävlingen i Peugeot 208 Rally4. Upp till vinnaren Tom Kässer hade Lasse och Isabella, 18,8 sekunder och ner till Simon lika långt. Åtta i klassen kom deras landsmän, Morten Fuhlendorf/Finn Thomsen. Ingen bra helg för Stig Andervang/Annemieke Hulzebos med Hyundai i20 Rally2. Redan från start halkade HGP-vinnaren efter och slutade på 13:e plats i klassen. Placeringen precis framför gick till Danmark och Jan Petersen/Mads Dahlsager, Skoda. Vann rallyt gjorde Marijan Griebel före Julius Tannert, båda med Skoda.

Foto: Opel

Det blev ingen målgång för Alfred Kramer jun. och Jeanette Kvick Andersson i den elektriska delen av rallyt. På SS11 tog det slut och anledningen är oklar, kanske var batteriet tomt i eCorsan, vad vet jag… 

*

I Norge tog värmlänningen Isac Reiersen med där mer hemtame Morten Erik Abrahamsen vid sin sida hand om totalsegern i ”Rally Sørland”, Isacs allra första.

Foto: Privat

Inga dåliga skalper som togs när tvåan heter Frank Tore Larsen/Lars Håkan Lundgreen och trean Anders Grøndal, alltså idel norsk rallyadel. I Grøndals bil var det för övrigt Tim Liljegrens nya co-driver Sunniva Rudi som hade hand om noterna.

Rallyt skakades av en kraftig brand på sträcka fem i Morten Karlsen-Haugens Subaru. Av bilen återstod bara förkolnade rester och nu har det dragits igång en insamling på ”Spleis” för att de ska komma tillbaka till ”rallyløypa”.

*

I Uddevalla och Dynamitbacken kördes igår ”Krutracet” där Pierre Skytt befann sig och nu rapporterar. ”En av Sveriges största rallyprofiler på plats under lördagen var Årjängs Bror Danielsson som kom till start tillsammans med sin Meta i högerstolen i en Ford Escort. Bror har ett tiotal starter i Dynamitbacken genom åren. 

Foto: Pierre Skytt

-Ford och Toyota har jag kört i Dynamitbacken förr, förklarade Bror”.

Det var före Pierre Ellisons tid som tävlingsledare men det är 10:e året Pierre utför sin roll som tävlingsledare i Dynamitbacken. MK Trophy kör två tävlingar i backen varje år, i början av maj arrangeras Krutracet och i början av oktober körs Granatloppet. Alltid med stort antal deltagare. 

– Vi har 72 deltagare i startlistan. Bara ett enda återbud, vilket är lite ovanligt, säger Pierre.

– Femtio procent av vårt arrangemang handlar om det sociala umgänget bland deltagare och publik, menar Pierre.

Foto: Pierre Skytt

Något som uppskattas av de tävlande så mycket att intresset alltid är stort för att komma till Dynamitbacken och tävla. Tävlingen är öppen för deltagare både i Rally, rallycross och regularity.  Snabbast totalt 2022 var Sotenäs MKs Tomas Sjöberg i sin Volvo 940 på tiden 22,82. Men i år sitter han bredvid sin kamrat Peter Börjesson som kartläsare i en Volvo 240 från Trollhättan i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen.

– Det är en riktigt vass maskin, så det här blir kul, säger Tomas.

Nog var maskinen vass allt, ekipaget Börjesson och Sjöberg tog hem A-förarklassen. Stefan Larsson från Hunnebostrand med sin bisittare Therese Landström i sin fint byggda Volvo 940 tog hem B-förarklassen och var faktiskt snabbaste tvåhjulsdrivna bil för dagen. Den klassiska Back och sprintcupen kör sin andra deltävling för säsongen i Dynamitbacken. Premiären kördes i Eskilstuna för några veckor sedan med 20 deltagare. Liknande antal kom till start i Uddevalla om än något korrigerat vad det gäller geografiska fördelningen av förare. Bilar som väcker många minnen till liv för den månghövdade publiken. Norrköpings Håkan Örnerdal med sin fina Renault R8 Gordini körde vasst i Eskilstuna och gjorde ingen besviken i Uddevalla heller. 

Foto: Pierre Skytt

I höstas vann Uddevallakillen Joakim Rydholm i sin Mitsubishi. Denna gång hade han 10-faldiga Svenska mästaren i rally Kenneth Bäcklund från Vara MK att slåss mot. Kenneth som till i år också rattar en Mitsubishi. En liknande bil förareleganten vann sina titlar i Svenska mästerskapen. I onsdags gick tävling i Falköping där Bäcklund lyckades med en andraplats. 

– Ja han tränade ju i onsdags tyckte Joakim med ett skratt.

– Men Jocke har ju nyare bil som har mer hästar, kontrade Kenneth.

Psykningarna och bortförklaringarna duggade tätt mellan de båda på kamratligaste vis mellan åken. Men till sist blev det favorit i repris med Joakim Rydholm överst på pallen även detta Krutrace med någon tiondel marginal. Säkert något tvåan Kenneth Bäcklund från Nossebro vill revanschera till nästa möte mellan de båda.”.

Foto: Pierre Skytt

*

Med en pappa som kört både STCC och Truckracing och tidigare en farfar som körde hem tyska DTM i mitten på 80-talet är så klart framtiden utstakad för Kristianstads Albin Stureson.

Foto: www.racefoto.se

Pappa heter Johan och farfar Per och båda kunde på Anderstorp se när Albin i sitt första race i ”Formula Nordic” var på väg mot succé. Albin tog pole position och ledde under de sju första varven i första heatet när ett hjul lossnade. I det andra racet blev Albin inblandad i en krasch och fick även då bryta.

Foto: Bengt-Åce Gustavsson

Dagens man blev istället Daniel Varverud som vann båda heaten. Nästa deltävling är på Gelleråsen första helgen i juni.

*

Anderstorp var det även premiär för V8 Thundercars och där Tommie Eliasson från Kristianstad vann andra heatet före Christoffer Bergström (segrare i heat 1) och Stein Frederic Acre.

Foto: V8 Thundercars

Bergström leder även efter första helgen på 44 poäng, tvåan Acre har 33 och så Eliasson som trea med 27 poäng.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *