Dramatisk inledning på Rally Sweden, Oliver trea totalt och i WRC2-ledning, Bröderna Storm gör sin 32:a start i ”Svenska” och i morgon är det Extreme E.

28,2 kilometer långa ”SS4 Floda1” i ”Rally Sweden” åstadkom ensamt mer dramatik än hela ”Rallye Monte Carlo” och orsaken var så klart det ymniga snöfallet uppblandat med underkylt regn. Först att upptäcka de svåra förhållande vid sidan av först startande Thierry Neuville var Hyundai-kollegan Ott Tänak. Som ”snöplog” kom Neuville undan med 20 sekunders tidstapp medan Tänak gick lite för brett i en högerkurva och hamnade i snövallen. Kylaren fick ta värsta smällen och så var det ”game over” för dagen. 

Nu kunde det ha slutat mycket, mycket värre för honom och Järveoja till höger då man efter besöket i snövallen t stannade på höger sida av vägen på en raksträcka. Bakifrån kom M-Sports Adrien Fourmaux med hastighetsmätaren på 190km/t utan chans att stanna,. Istället siktade  fransmannen iskallt likt en fransk variant av skånska OS-hjälten Ragnar Skanåker och drog förbi. Snacket om frimärke eller f-hår fick helt plötsligt en ny mening för mig. Näste man att få reda på att det var väldigt tufft där ute var ledande Kalle Rovanperä som gjorde nästan exakt samma sak som Tänak. På tredje sträckan hade han tappat en sekund på Esapekka Lappi och lovade sig själv att skärpa sig på fyran, det gick så där kan man säga. 

Vi snurrade och knäckte kylaren samtidigt som det blev punktering så där var inte mycket mer att göra, konstaterade Kalle uppgivet.

Foto. Toyota Gazzo racing

– En stor skam efter att äntligen ha fått en bra start och även en bra chans att slåss om seger. Ledsen för teamet att vi inte kunde ta några bra poäng för dem i helgen…

Orsaken till att kylaren knäcktes menade Kalle var att de före honom, alla hade känt på snövallen och gjort den lite lös.

Egentligen inget stort moment men med förstörd kylare och punktering så … 

Med all säkerhet blir det omstart i morgon.

*

Efter sju körda sträckor (hinner inte få med sista i Umeå som startar klockan 19.05) är det i Topp 5 ungefär samma läge som i V75 utan ”sjuor”, ingen utdelning utan det läggs i potten till nästa omgång. 

Foto. Hyundai Motorsport

Ändå blev det lite mer sannolikt utfall efter ”SS7 Floda” där Esapekka Lappi gick förbi Takamoto Katsuta. Ingen jättedifferens precis, bara 1,8 sekunder skiljer de båda åt och Lappi tyckte han kört alldeles för långsamt trots sträckseger.

Sikten var …bwoah, gick inte att använda extraljus utan vi körde sträckan på halvljus. Kör du då i över 160 km/t är det helt ”crazy” men jag måste lita på mina noter, menade en utpumpad Lappi vid sträckmålet.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Katsuta var så klart besviken men efter ett ”big moment” var han ändå glad över att vara kvar i rallyt.

Man ser absolut ingenting och extraljusen hjälper inte, tvärtom…

För Monte-vinnare Thierry Neuville har det varit en dag full av dj-ulskap med snö, motorhuv som lossnar plus problem med sikten då son vanligt inte defrostern fungerar lika bra ens som i en gammal Volvo Amazon. Inför SS8 är belgaren och WRC-ledaren på en total 11:e plats med en hel flock Rally2-åkare före sig. Bland dessa gömmer sig bästa Puma med Adrien Fourmaux som fyra och Elfyn Evans på femte plats. 

*

Foto: Toyota Gazoo Racing

Om Katsuta var en överraskning så är inte trean totalt någon som är mindre, Oliver Solberg. Visserligen 1.15,8 efter Lappi men jag kan inte minnas en Rally2-bil så högt upp i någon WRC-lista någonsin. Fem sträcksegrar i WRC2 är bara det imponerande, men att även blanda sig i toppstriden är nästan för mycket. Nu har så klart Oliver och WRC2-åkarna fördel av att ha mer ”clean road” men sikten är densamma, oavsett om du kör Skoda eller Hyundai. Dessutom hade Oliver problem med handbromsen berättade han i målet på SS7.

Foto: Skoda motorsport

Gick inte att använda i skarpa kurvor och då saknade jag lite självförtroende. Kanske har jag också tagit lite väl hand om mina däck under dagen men vi har kommit hit!

Bakom sig har han en annan överraskning Georg Linnamäe som blev historisk på sträcka sex där han var allra snabbast med sin Toyota Yaris GR Rally2. Estländaren var dessutom inte ensam Rally2-åkare i toppen, utan näst snabbast var Oliver och först på sjätte tid kom Rally1-åkaren Lappi, 5,8 efter Linnamäe i topp.  Inför Red Barn Arena är därför Oliver och Elliot Edmondson 25,5 före Linnamäe i WRC2. Trea är Sami Pajari åtta sekunder långsammare och så Mikko Heikkilä som fyra.

Foto: JC Raceteknik

Klassens andre svensk, i sammanhanget väldigt gröne  Isac Reiersen/Lucas Karlsson fortsätter att imponera med JC Racetekniks Skoda. Håller sjunde plats och även om differensen till kompisen Oliver är stor över två minuter, så gör Isac och Lucas detta riktigt, riktigt bra.

*

Junior-WRC har inte nått mer än till sträcka sex och även här är det blågult i topp genom Mille Johansson/Johan Grönvall.

Foto: Mille Motorsport

Dagen har varit lite berg och dalbana för Katrineholmaren men ändå tre sträcksegrar vilket gör att man leder, men bara 7,5 sekunder före extremt vinterovana australiensaren Gil Taylor. Trea är f.d WRC-åkaren Armin Schwarz son Fabio, 17 sekunder efter Mille.

*

Trots punktering på Audi quattron leder Tobias Johansson/Mikael Johansson ”Rally Sweden Historic” före ändå mer favorittippade Mats Jonsson/Jon Magnusson med Toyota Celica. Knappt halvminuten skiljer mellan de båda och så här långt har trean imponerat mer än sina 4WD-kompisar. Trea i sin bakhjulsdebut är nämligen Eskilstunas SM-vinnare Robert Andersson/Jesper Samuelsson. Omställningen från Mitsubishi till Volvo 240 har gått över förväntan och nu är Robert bara fyra sekunder efter Mats.

Foto: Privat

Efter topptrion är det långt hopp till fyran med Toyota även han, Sören Olsson/Patrik Karlsson som sin tur är sju sekunder före ”handsydde” Nils Östgård/Fredrik Andrén med Opel Kadett. Som sexa rullar rallyts mest erfarne från ”Svenska” Lars och Ulf Storm in. För de västkustboende Storm-bröderna är detta 32:a starten i rallyt. Inte för Ulf men väl för storebror Lars som dock inte haft möjlighet att ladda upp speciellt mycket med Opel Kadett GSi inför helgen.

– Att bo på västkusten är trevligt men tyvärr är vintrarna minst sagt lynniga så nån test har som vanligt inte hunnits, med så vi får hoppas på att formen är bevarad sen förra årets start då vi låg 3:a totalt när växellådan gav upp, berättar ”Stormarna”.

Tre sträckor har avverkats och i morgon är det också tre sträckor innan målgång på ”Red Barn Arena”. Idag har fyra ekipage stått i listan över ”Retirements” men troligen kommer någon av dessa att göra göra omstart… 

*

Extreme E som är i Saudiarabien får ursäkta, men när WRC besöker Sverige så har detta högsta prioritet. Önskar dock alla svenska deltagare lycka till i helgen och speciellt då till SMK Hörbys Klara Andersson!

*

Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *