Dramatiken ökar i WRC Turkiet, Solberg rallyts kung, Tidemand fick ingen omstart, oklart i JWRC, Andervangs bil brann upp, Johan K. dominerade och SM till Skillingaryd.

Om det var drastiskt öppningsdagen av WRC Rally Turkey Marmaris så var det om möjligt än värre under lördagen. Först försvann ledande Thierry Neuville direkt på första sträckan efter att ha knäckt ett fjäderben fram.

Något är ”broken”, förstår inget då vi inte kört på någonting, konstaterade en bedrövad VM-ledare.

Istället tog värste rivalen om guldet Sebastien Ogier över men bara för två sträckor. På sträcka nio fick han problem med bakvagnen på Fiestan och fick utföra en nödreperation på transporten till SS10. Detta lyckades, satte bästa tid här och var i ledning med över halvminuten till Ott Tänak.

Trodde aldrig vi skulle få ihop bilen, var så nära att ge upp och var helt tom på energi, förklarade Ogier.

Väldigt förvånad att det höll ihop hela sträckan, tror inte alla bultar sitter rätt eller är helt spända…

Hans och Julien Ingrassias fighting spirit hjälpte dock inte mycket för på sträckan efter kom Fiestan lite för optimistiskt in i en skarp vänster och där blev det ”left road”. En knäckt backspegel som enda skada var en klen tröst när bilen inte gick att få upp ur diket.

Ett av de dummaste misstagen jag gjort i hela mitt liv, summerade Ogier händelsen som han tog på sig helt och hållet efter att inte ha lyssnat på Ingrassias not tillräckligt noga. Det han syftade på med ”dummaste misstag” var att han backade sig själv ner i löst grus efter avåkningen och sedan var det stopp.

Så är motorsport, du har dåliga dagar men jag är säker på att ”good days” kommer igen!

Istället övertog Ott Tänak ledningen och efter att dagens etapp med 13 sträckor är färdigkört leder Ford-åkaren med 13 sekunder till Jari-Matti Latvala. Något estländaren tyckte var lite för smal marginal då Latvala visat att han inte gett upp möjligheten att ta en seger i Turkiet (återstår var Tommi Mäkinen tycker, seger för Tänak kan framöver innebära guld för Toyota…).

Gäller bara för oss att hålla bilen på vägen, menade Tänak helt utpumpad vi etappmålet.

När dessutom Latvala förklarar hur perfekt hans Yaris fungerar stärks så klart oron hos ledaren. Tog också en för honom förvånande sträckseger på dagens näst sista sträcka.

Trodde jag aldrig, körde så försiktigt men dom andra måste ha kört ännu försiktigare, analyserade Latvala vid målet.

Gapet ner till trean i Hyundai #6 som körs av Hayden Paddon är runt minuten. Att ”The Kiwi” skulle försöka köra in det gapet är helt orealistiskt, en tredje plats här kan bära till kontrakt även 2019.

Har lärt av mina misstag, ”going too hard and too fast” kommer inte att hända här, vi håller oss till vår plan, förklarade Paddon,

Svårt att hålla igen, men det funkar!

Bästa Ford är nu Teemu Sunninen på fjärde plats och detta före de andre otursförföljde Hyundai-åkaren Andreas Mikkelsen. Norrmannen har över sex minuter upp till Tänak. Han skuggas av sin landsman och utan tvekan störst knallen i rallyt, Henning Solberg. Att med en R5-Skoda ligga och tampas med WRC-eliten är inget annat än imponerande.

Jag är glad över allting den här helgen, men där är fortfarande många sträckor kvar, menade en supernöjd Henning.

Nu fokuserar jag på att hålla bilen på vägen och så klart, inga punkteringar!

*

Nu är ju han och Ilka Minor inte anmälda att ta poäng i WRC2 utan där är det Tidemand-utmanaren Jan Kopecky som leder. För svensken blev det ingen omstart efter gårdagens punkteringscirkus. Vid service upptäcktes mer svåra skador som FIA-teknikerna inte ville acceptera utan det blev en grön pressening över Pontus Skoda istället för omstart.

Det är verkligen jättetrist och jag är givetvis besviken, berättar Pontus. 

Samtidigt måste säkerheten gå först, det är en självklarhet. Men surt, det är det, särskilt när jag vet med mig hur försiktiga vi var igår och gjorde allt som stod i vår makt för att inte hamna i ett sådant här läge.

Nästa tävling för honom och Jonas Andersson blir i Wales Rally GB.

Men nu är det tjecken Kopecky som kopplat guldgrepp och har 44 sekunder tillgodo på Simone Tempestini, Citroën. Trea är Chris Ingram som ledde ett tag men nu runt minuten efter Citroën-föraren.

*

Inledde med att det varit en dramatisk och stökig dag runt Marmaris och där det ovanliga hänt att två WRC-bilar eldats upp. Först var det Craig Breen som på transporten efter sträcka elva upptäckte rök i kupén på sin C3WRC. När han stannade för att kolla slog stora lågor upp från bakdelen av bilen. Sedan tog det inte lång tid förra det bara återstod ett utbränt skal av bilen som då höll sjunde platsen i rallyt.

Inne på sträcka elva tog Yazeed Al-Rajhis WRC-Fiesta även den eld och blev totalförstörd något som ställde till det för förarna i Junior- WRC som kom mitt i röken efter Fiestan. Efter detta rapporterades ingen ställning från J-WRC, dock hade tidigare ledaren tysken Julius Tannert rullat och överlämnat ledningen till Emil Bergkvist efter sträcka 10. När det långt om länge presenteras en ställning är det med Ken Torn i topp och som tvåa Dennis Rådström, över fyra minuter efter. Emil Bergkvist är nu sist i J-WRC och fortfarande är det för mig oklart vad som hände inne på SS11.

Om detta kvarstår efter söndagens sista sträcka blir det en nagelbitare likt det svenska Riksdagsvalet vem av honom, Rådström eller Torn som får kör WRC2 säsongen 2019. Med detta är de alltså mycket oklart hur ställningen i verkligheten ser ut bland juniorerna. För Emil spelar det inte så stor roll hur placeringen blir, så länge Rådström inte stormar upp i topp. Snacka om dramatatik…

*

Dramatiskt värre var det även i Vara MK:s ”Varvloppet, även här fattade en rallybil eld. Stig Andervang och Robin Eriksson har verkligen motvind för tillfället då man senast lyckades  rulla två gånger på samma sträcka. Än värre i dag när deras Mitsubishi fattade eld inne på en sträcka. Kartläsande Eriksson berättar på FB.

”Kom körandes i 120kmh hör jag att Stig säger att de brinner och att vi måste ut ur bilen. När vi vi fått stopp på bilen lossar vi bältena och de brinner redan då rejält. Jag kommer ut på min sida men när Stig ska ta sig ut på sin sida så står döden och väntar utanför…då de komner brinnande bensin på honom och han fick stänga igen dörren för att sedan försöka komma ut på min sida samtidigt som de brinner i kupén. Stig lyckades komma ur och vi båda står utanför en övertänd Evo 10 på bara några sekunder…. Gud var med oss även denna helg. Stig fick 1 klassig brännskada i ansikte samt i benet och jag klarade mig utan några skador… ”. Än en gång var tack och lov både gud, försynen och alla andra medhjälpare på Stig och Robins sida…

*

Så långtifrån knall man kan komma är vad som händer borta i Riga där World och Euro RX mellanlandat. Gäller alltså VM-delen som fortsätter mot finalen i Sydafrika medan EM-åkarna avslutar i helgen. Johan Kristoffersson, alltid denne Johan Kristoffersson vann både Q1 och Q2 och vågar jag lova, kommer även att vinna finalen i morgon.

Perfekt start även om Loeb bara var 0,9 sekunder efter i Q1, berättar Johan.

Till Q2 gjorde vi några små men lyckosamma förändringar och nu har vi 100 poäng inför morgondagen!

Inte heller överraskande att Mattias Ekström är den som har bäst häng på på ”Superman from Arvika”, skiljer 13 poäng efter dagen. Kul att Petter Solberg kommit ingår och ligger trea efter de båda kvalen, fem poäng efter Ekström. Bäste Peugeot-åkare är Sebastien Loeb som femma, fyra poäng mer än Niclas Grönholm, Hyundai.

I Euro RX grabbar Anton Marklund tag i halmstrået som kan ge ett EM-silver. Toppar före hemmafavoriten och EM-ledaren Reinis Nitiss och  som trea Cyril Raymond. Alla tre är i topp av tabellen före Riga. Min klubbkompis Magda Andersson har lyckats plocka in 48 poäng och ligger på 20:e plats.

*

Brukar aldrig skriva o motorsport på två hjul men när min kompis Ola Floene nu övergett kartläsandet i WRC och börjat med ökenrally på motorcykel får jag göra ett undantag. Ola stångas med sand och damm i Pan Africa Rally och berättar att detta är oerhört spännande.

På sista sträckan i går fick jag prova att navigera efter kompass vilket fungerade ”super very well”, berättar Ola.

Förutom ökenkörning har han även börjat nytt jobb som säljare av försäkringar för till WRC tätt knutna ”Premium MotorSport Insurance”. Inget navelluddspetande för Ola inte…

*
När Skillingaryds MK puttar bort Snapphanerallyt från SM-kalendern 2020 blir detta första gången som den relativt unga klubben står som SM-arrangör i rally. Med bara 47 år lång historia tillhör smålänningarna trots allt de yngre i sammanhanget. Trots sin ungdom har man ändå hunnit med att köra ett SM tidigare men detta var i Bilorientering och bara två år efter att klubben bildades. Två av grundarna var Leif Andersson, Stenvadet och Rolf Krahner, Skillingaryd som minns hur det var.

Tävlingen är ihågkommen framför allt för att det regnade otroligt mycket hela tävlingsdagen och vägarna blev med tiden nästan helt oframkomliga, minns veteranerna

Två personer kommer ihåg tävlingen särskilt väl, nämligen de som tävlingsledningen glömde informera om att tävlingen var slut så de fick veta det först när det ljusnade…

Efter detta blev det Junior-SM innan man gick in som en av hörnpelarna i dåtidens sta tävling, Smålandsrallyt.

Höjdpunkten var 1976 då det fick namnet Rally High Chaparral och vi hade över 400 anmälda och släppte slutligen iväg 220 startade från mer än tio olika europeiska länder, berättar Leif Andersson.

Själv minns jag allra bäst från detta när Ingvar Carlsson tvingade ut kartläsare Ronnie Hasselberg att sköta gasen på BMW:n. Trots det udda gasreglaget vann paret Klass Special före Dag Pettersson, Saab. Den som små påpassligt tog bilden var Roland Johansson.

Nu är detta historia och helgen efter midsommar 2020 börjar en ny för SSMK.

En stor ära att få denna möjlighet som arrangör är det förstås det finaste man kan få göra och hela klubben ser fram mot detta, säger ordföranden Pia Thulin. 

Det blir en utmaning men vi har rutinerade funktionärer på alla viktiga positioner men måste också som alltid, ta hjälp av klubbar i närområdet för att ro det hela i hamn. 

Var Skilling 500 kommer att förläggas när man får SM-värdighet är ännu inte bestämt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *