Dramatik i ERC på Cypern, Elias tog ny Adam-seger, Grahn samma sak i YM Øst, Andervang vassast i Nyköping och första STCC-segern för Brink!

Vilken avslutning det blev på ERC:s besök i Cyprus Rally, dramatiskt är bara förnamnet. Finnen Jusso Nordgren gick upp i ledning igår men i dag tog det roliga slut när han rullade på SS9 men lyckades komma igång igen även om det blev ras till fjärde plats med den tillknölade Skodan. Vid målet försökte han förtvivlat förklara sitt ”amatörmisstag” innan han gav sig iväg till SS10. Om han närde någon förhoppning att köra in den tappade tiden vet jag inte, men på sträckan blev det helstopp med motiveringen ”crash”.  Istället gled Nasser Al-Attiyah upp i ledning trots alla problem han haft genom rallyt. Inför avslutande ”Golden stage” ledde han med lite över två sekunder till hemmaföraren Galatoriotis Återigen grinade oturen qataren rätt i ansiktet, i mål rullade han med ännu en punktering och över två tappade minuter.

Fick den med cirka milen kvar att att köra så jag var tvungen att stanna och byta, annars hade hela bilen skakat sönder, förklarade en besviken Nasser.

Nu blev det ras till fjärde plats och cyprioten Galatoriatis fick en välförtjänt seger före Bruno Magalhaes som på allvar utmanar Alexey Lukyanuk som här bröt tidigt, om EM-titeln. Trea slutar ännu en Skoda körd av ungraren Herczig Norbert.

Nästa anhalt för ERC är Rally di Roma om ganska exakt en månad, där ger sig återigen SMK Hörbys Tom Kristensson sig in i leken med Opel Motorsports R2-Adam.

*

Då tog Elias Lundberg och David Arhusiander andra raka segern i ADAC Opel Rallye Cup när man vann i ADAC Rallye Stemweder Berg. Elias tog över ledningen tidigt på lördagen och sedan släppte han aldrig greppet om segerbucklan även om det blev tufft på slutet.

En sjuk fight som avgjordes först på sista sträckan, berättar STAR-föraren. 

Vi var snabbast på powerstage och nu utökar vi ledningen i cupen. Känns häftigt att det gick vägen efter lite problem där vi bland annat backat i ett vägbyte.

Marginalen till tvåan Romain Delhez blev strax över tio sekunder där Elias plockade merparten på sista sträckan. Tyngre för dansken Lasse Murman Sørensen och Line Lykke Jensen med stor rutin från Adam-Cup efter två säsonger i hop med Jacob Madsen. Paret låg trea i R2-klassen fram till sträcka nio, men där gick en drivaxel på deras Adam och det blev ”retired”.

Inte heller landsmännen Sebastian Magnussen/Karsten Isaksen hade något flyt där det började med att man la bilen på taket redan på SS3. Inga större skador mer än stukat självförtroende och från sista platsen kämpade ”di röe o hvide” för att ta sig i mål. Fram till sträcka 12 såg det ut att kunna lyckas men då försvann bromsarna och man fann för att att bryta.

I mål kom däremot Jens Nielsen med sin tyska co-driver Janik Buck. Den danska R2 Opel Adam slutade 32:a totalt och tvåa i klassen bakom en av fjolårets ”Tom Kristensson utmanarna” Niklas Stötefalke.

Christian Riedeman vann rallyt totalt före Marijan Griebel.

*

Det blev ny Yokohamamesterskabet Øst seger för Joachim Grahn den här gången med Mikael Kjellgren i WRC-Focusen. Trots att det var lite fuktigt när första heatet skulle köras i Glostrup var faktiskt inte ”Jocke” snabbast utan någon tiondel fortare körde slutliga tvåan Kenneth Madsen i sin Suzuki. Men efter detta var enbart Jocke show och efter de fyra heaten skilde 17,5 sekunder mellan honom och Madsen.

Trea slutade Michael Ted McBride, Suzuki och även på fjärde plats blev det Suzuki Maxi genom Anders Lysen. Klassvinnare och femma totalt slutade Kenneth Kolbe Jensen. Näst bäste svensk och klasstvåa bakom Focusen kom Eslövs far och son Karlsson, Anders och Oscar, bilden.  Sedan var det slut på de blågula framgångarna, i sista heatet brast en drivaxel hos Håkan Oddshammar/Carsten Magnusson och R5-Fiestan fick parkeras. På absolut sista varvet försvann oljetrycket på Skavomir Bronks vassa BMW och han gjorde som Håkan, parkerade.

*

Lovade i går att återkomma med Dackefejden som även ingick VOC Mekonomen Rally. Snabbaste VOC-are blev inte helt oväntat värmlänningen Erik Andersson drygt fyra sekunder före Åtvidabergs Lukas Kindgren. Värmländskt även på tredje platsen genom Patrik Fredriksson. Bästa sydlänning var även detta lika väntat blev SMK Hörbys Henrik Levin. Utan problem med stötdämparna hade han säkerligen stått på pallen.

Svinhårt i B-klassen där till slut Gustav Johansson, Fryksdalen knep segern med futtiga 0,8 sekunder före smålänningen Arvid Tobiazon, Ryd.  För två veckor sedan kraschade Simrishamns Anderas ”AP” Persson sin 940 i Hässleholms sprinttävling. På rekordtid byggdes ny bil hemma i garaget som dessutom fungerade så bra att det blev en tredje plats i klassen. Men utan den klena tiden på sträcka fyra (tappade 6-7 sekunder) hade blivit seger då det bara skilde 1,3 upp till vinnaren. I C-klassen vann Åmåls Marcus Persson.

Som alla vet hyser jag ingen kärlek till gröna rallybilar vilket uppenbarligen bröderna Björn och Daniel Borgqvist, Olofströms MK struntar i. Deras ilgröna BMW gjorde nog sitt livs race i Växjö, seger i B-2WD och 14:e totalt vittnar om ett hiskeligt tempo. Imponerande, trots färgen…

Bilden på Björn är plockad från Svensk Motormedia och jag måste berömma fotografen för snygga och tajta actionbilder. Kan inte utan plocka med även en bild på totaltian Victor Hansen med full attack. Inte detta så mycket som imponerar utan mer Ida Liebjer Granbergs lyckliga leende i högerstolen. Så mycket kan jag säga att om jag suttit där så hade jag gjort allt annat än haft ett leende i ansiktet….

Dackefejden blev bitvis lite hasardartad på grund av dammet och av de 140 startande kom bara 116 i mål. En som inte fick uppleva den känslan var J-SM åkaren Marcus Theorin som ånyo la sin Golf på taket. Går lite tungt nu för snabbe Marcus.

*

I Nyköping kördes samtidigt Svenska Rallycupen och Gästabudstrofén och här var Stig Andervang snabbast. Till en början uppvaktade premiärvinnaren Anton Eriksson och Haninges Kjell Sandberg men på sträcka fyra var det stopp när Anton träffade en sten och bröt. Sandberg bröt inte men tappade tid och föll bakåt. Istället avancerade Jari Saarinen, Super 2000 Fiesta men en vild attack av Stig på sista sträckan gav honom segern 6,5 sekund före Jari.

På två första sträckorna lade bilen av så fort vi fick i 5:ans växel. Men på ss3 gick bilen igen, tre avslutande bekymmersfria sträckor! Vi är nöjda med dagen, vi hade ett rejält moment bland sly och ormbunkar i 180km/h på sista sträckan. Det yrde in i bilen så jag fick sopa löv från notblocket och spotta ut ormbunkarna ur munnen, men vi vann, summerar Stigs co-driver Robin Eriksson nöjt.

Emil Karlsson startade bäst bland de tvåhjulsdrivna med två raka sträcksegrar och  ledning till Pontus Jakobsson och Daniel Wall. Till slut var det ändå Wall med co-driver Håkan Jacobsson som vann och tar också över ledningen i tabellen. Hemmaföraren Fredrik Eriksson blir tvåa 9,5 sekund efter, ytterligare 11 sekunder bakom var Erik Brodin.

I Appendix K vann Arne Bäckström / Björn Wessel 15,6 sekunder före Mats Lindwall och som trea Björn Ask.

*

Efter att ståhej kring Mats Myrsells häftiga Porsche 997 och däckdimensionen har nu ”masen” vänt sig mot Norge och deras nya sprintserie på asfalt. I går var det premiär med Rally Larvik och åt snabbe Frank Tore Larsen och Torstein Eriksen i R5-Fiestan var där inget att göra för Porschen, men en andra plats blev det för Mats och infödde kartläsaren Erik Pedersen. Marginalen upp till Fiestan var betryggande, lite över halvminuten. Trea blev en annan Fiesta körd av Svein Frustøl.

Fyra totalt och bäste ”normala 2WD” kördes av Steve Røkland som tog sprinten som uppvärmning inför belgiska Ypres Rally nästa helg.

Bättre uppladdning kunde jag inte få, menade Steve.

Asfalt kör vi inte så mycket i Norge och ska jag nu tävla på detta i Belgien måste jag få lite rutin på det hela…

Vid sin sida i R2-Peugeoten hade Steve den här gången Vilde Fjulsrud men i Ypres som även ingår i Brittiska Mästerskapet tar som vanligt brittiske co-drivern Tom Woodburn över notläsningen.

*

Har inte haft möjlighet att följa STCCAnderstorp men har ändå snokat upp att Tobias Brink tog första segern när han vann heat två före Robert Dahlgren. Trea blev Fredrik Ekblom och fyra Johan Kristoffersson. Säger stort grattis till min gamle klubbkamrat Brink i SMK Hörby!

I heat ett var det Philip Morin som var snabbast för att sedan bryta i heat två. Tvåa bakom Morin var Daniel Haglöf medan Brinks Audi rullade in som tolva. Tycker även att Mikaela Åhlin Kottulinsky förtjänar beröm, superstabil med placeringarna sjua och åtta i PWR:s Seat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *