Dramatik i ERC på Azorerna, Røkland trea, PG bröt och Östberg vann i NM, Rudengren och Levin snabbast i Karlstad!
Med två sträckor kvar att köra av ERC-Azores Airlines Rallye är det dramatiskt värre och nu med hemmaföraren Ricardo Moura i en 42 sekunders ledning. Detta sedan Alexander Lukyanuk fått turboproblem på SS13 då han ledde med 25 sekunders marginal. Men när turbon krånglade försvann 1.08 och nu blir det svårt att vinna för ryssen. Det märkliga är att samma sak inträffade senast i Grekland.
– Jag hatar när samma sak händer två gånger i rad, dundrade Lukyanuk vid sträckmålet.
– Det får bara inte hända!
ERC-ledaren Kajetan Kajetanowicz är trea men klart akterseglad sedan en drivaxel gick sönder på hans LOTOS-Fiesta. Har strax över tre minuter upp till den ledande portugisen.
*
Även i Junior-ERC är det dramatiskt och även här är det portugisiskt i topp genom Gago i en Peugeot 208. Snabbe Opel-åkaren Marijan Griebel åkte av och bröt tidigt på dagen idag och istället har den andre Opel Motorsport-föraren Chris Ingram (bilden efter en av punkteringarna) gått upp som tvåa. Men 42 sekunder som han tappade på en punktering kör han aldrig in på de två sista sträckorna. Lika säkert blir Steve Røkland och Patrik Barth trea såvida inget nytt tekniskt skit drabbar den nye Ford-åkaren. Med 1.25 upp till Gago finns ingen anledning att chansa utan nu gäller det att ta sig i mål. Anleningen till att den norska Forden är så långt efter var att på SS7 gick bilen in i ”safe mode” och på detta tappade Steve runt två minuter. Man behöver inte vara matematik professor för at då räkna ut, att utan detta strul hade det varit norskt i Junior-toppen. Förargligt!
*
Blir imponerad över att Lars Stugemo och Henrik Appelskog kör så stabilt och intelligent i sin Azorerna-premiär. Kämpar på utan onödiga risker och inför avslutningen är man 23:a totalt och 17:e R5:a.
*
Idag fick äntligen Frank Tore Larsen/Torsten Eriksen starta om med R5-Fiestan efter den oturliga avåkningen på torsdagen. Ligger stabilt sist i tävlingen så klart, detta efter att ha fått maxtid på sju sträckor. Trots detta kör man på bra och har under dagen bland annat haft två femte snabbaste tid på sträckorna. Trist med avåkningen bara…
*
Det blev inte mycket av ”giganternas kamp” mellan PG Andersson och Mads Østberg i norska Aurskog Høland Rally. Redan på sträcka fyra fick PG och Emil Axelsson ge upp sedan man kommit lite för nära en tung höbal och då knäckt en drivaxel.
– Inget snack utan att PG har ”the speed” och det hade blivit en tuff fajt med Östberg på de sista sträckorna, menade kartläsande Emil.
När Skodan gav upp var den i ledning med 7,6 sekunder över Mads Østberg och Ola Fløene i Adaptas R5-Fiesta. I stället blev det som förväntat en ny NM-triumf för Østberg som vann med tjugo sekunders marginal till Eyvind Brynildsen/Anders Fredriksson även dom i R5-Fiesta. Ytterligare tio sekunder långsammare kom så Anders Gröndal med Miriam Walfridsson i högerstolen.
I Klass 10 körde svenskparet med Dals MK som klubbadress, Martin Norrenby/Erik Gustavsson som i sin Volvo 940 slutade trea, 39 sekunder efter vinnande hemmaföraren Søren Snartemo i en BMW M3.
Rallyt med sina åtta sträckor blev tufft och av de 82 startande tvingades 24 bryta.
’
Det blev en Skoda-uppgörelse i Karlstads Rally Biltema som ännu inte är helt avslutat, tar lite tid att få ihop 250 rallybilar kan man säga. Men så mycket är klart att snabbast på de sex sträckorna körde Eskilstunas Johan Rudengren snabbast med sin WRC-variant och detta 10,1 sekunder före förhandsfavoriten Niklas Hägg i sin tamare Super 2000-Fabia. Man kan säga att Niklas tappade segern på sträcka fyra där han var 12,8 sekunder långsammare än Rudengren. Trea i ett Mitsubishi inhopp slutade Gotlands Sebastian Johansson.
Bästa 2WD var lite överraskande Limas Andreas Levin som vanligt med Birgitta Levin vid nothäftet, som med sin udda Nissan Sunny åkte fruktansvärt fort. Fast egentligen inte så överraskande, för Andreas är ofta ruskigt snabb och dessutom säker. Synd att han inte syns mer i till exempel Rally-SM. Där han han säkerligen kunnat ställa till mycket oreda för det etablerade SM-gänget…
Tvåa slutade Katrineholms Golfåkare Fredrik Eriksson och med värmlänningen Simon Johnsson därefter.
Enda skåningen i Karlstad var SMK Hörbys Pontus Berglund som premiäråkte med nye kartläsaren Tom Törngren och detta med en respektingivande 19:e placering i 2WD-klassen. Till saken hör att där var 34 bilar som kom i mål så detta var onekligen en positiv upplevelse för Pontus.
Imponerande var också Arne Rådström, snabbaste Appendix K-åkare med sin Volvo 240. Nästan minuten före erkänt snabbe Arne Bäckström i Escorten vilket säger något om Rådströms förarkapacitet. Lägger man så till att han även slutade 23:a totalt och hade tidsmässigt slagit sig in i A-2WD på en 14.e plats med sin ”historiska rallybil”.
I ”Sukka-cupen” blev det premiärseger för Säffles Patrik Adolfsson, 3,8 sekunder före Nyköpings Robin Norlin. Trea i sin lånade bil slutade cup-ledaren Jan-Erik Eriksson, Ludvika.
På tal om att imponera, VOC-fenomenet Elias Lundberg vann klassen igen. Vad månde bliva…