Dramat i Östersund inte så sportsligt, WRC till Kina och danske Opel-Jacob blev den 1000:e!

Östersund Winter Rally blev mer dramatiskt än vad man ens i sin vildaste fantasi kunnat drömma sedan hela topptrion i Trimmat 4WD blev hindrade av en olycklig junioråkare som startade före. Med andra ord en nästan klockren upprepning av SM-premiären Sandviken där domarna till slut beslöt att dela ut idealtider till de drabbade i Otrimmat 4WD. Dock visades inte alla tävlande samma generositet, i klassen Otrimmat 2WD blev det klockan som kom att gälla. Det som skiljde enligt domarna var att sträckan stoppades för Otrimmat 4WD av sträckpersonalen medan detta inte skedde för den mindre klassen.
När trion Jerker Axelsson, Mats Jonsson och Robin Friberg, då placerade etta, tvåa och trea totalt fick göra halt bakom Simon Anderssons blockerande 940 på sista sträckan var första tanken att ”göra en Sandviken”, berättar Johnny Johansson som satt i Mats Jonssons WRC-Escort. Men man ändrade sig snabbt.
Såg hur förtvivlad och ledsen föraren var över vad han orsakat, inte så kul att som junior blockera vägen för hela SM-toppen, berättar Johnny.
Med gemensamma krafter lyckades man få undan Volvon och i det läget var alla övertygade att man skulle få en framräknad tid via tävlingsledningen, allt borde varit frid och fröjd.
På väg in till Östersund ringde Johnny upp förarkontaktmannen och redogjorde för vad som hänt och fick lugnande besked att tiderna skulle justeras. Detta skedde också vid målet och Jerker Axelsson fick sin rättmätiga seger, Jonsson blev tvåa och Robin Friberg trea, precis som inför sista sträckan. Nu tyckte dock inte alla att det var okej med tanke på att man redan före tävlingen informerat att vid en sådan här händelse var det klockan som gällde, inget annat. Resonemanget slutade med att en protest överlämnades till tävlingsledningen och vilken sedan domarna tillstyrkte. Plötsligt var topptrion bara femma, sexa och sjua och nu var det riktigt upprört vid HQ.
Inget snack utan att både tävlingsledning och domarna tog rätt beslut, menar Johnny.
Följer man regelboken är det så här men sedan kan man också lägga till saker som moral/sportsmannaship och då kommer saken i annat läge.
Johnny och övriga inblandade menar att det trauma och press som stackars Simon nu får utstå och dessutom helt utan skuld kunde förhindrats. Det är faktiskt inte varken olagligt eller förbjudet att åka av vägen utan fullt tillåtet och det sker i varje tävling vågar jag påstå. Men när det får så här stora konsekvenser för tredje part håller jag nog med trion, att man borde låtit sportslig rättvisa gå före stram text i regelboken.
När jag såg den förtvivlade blicken hos Simon kunde jag absolut inte göra något annat än att försöka lindra den skada som redan skett och försöka få bort bilen, säger Johnny och fortsätter.
Hade det varit en gammal gubbe som vi hade jag nog inte brytt mig så mycket men här snackar vi om en junior, sportens framtid…
Förvånad segrare i Östersund Winter Rally, Thomas ThunströmNär allt till slut var klart, Thomas Thunström (bilden) fick sin första SM-seger tröstade Jerker Axelsson den förtvivlade syndabocken.
Fint gjort av Jerker att krama om honom och förklara att det inte var hans fel, men frågan är om det är tillräckligt, undrar Johnny.
Bästa medicinen vore att resultatlistan gjordes om och därmed skulle Simons olyckliga avåkning inte betyda något.
Nu är inte saken utagerad, trion har lämnar över ärendet till Disciplinnämnden och hoppas där få till stånd ett ändrat resultat.
Inte så mycket för vår skull, slår Johnny fast.
Allra mest för Simons skull och även om han fått över 100 positiva kommentarer plus 600 ”likes” på Facebook skulle nog ett ändrat resultat betyda mycket, mycket mer…
Som sagt jag håller med Johnny, här borde den sportsliga rättvisan väga mycket tyngre än regelboken och hoppas att Disciplinnämnden tycker det samma.

*
Saken har utan tvekan blivit en snackis på olika sociala medier och att referera allt som sagts är både meningslöst och omöjligt. Väljer att låta Ola Strömbergs inlägg på FB avsluta ärendet, ”Efter att ha sett killarnas ångest i den hindrande bilen beslöt man otroligt snabbt att hjälpa dem ur situationen för att de skulle slippa den enorma press som ett koppel arga och adrenalinstinna förare i kö skulle utgöra. Jag anser att man här handlade otroligt medkänsligt. Det handlade om andra saker än bara biltävling. Tråkigt att det ska behövas regler till precis allt nuförtiden och att verklig sportsmanship verkar minska. Vilka signaler ger vi till våra ungdomar?
Jag är övertygad om att om de protesterande varit på plats och upplevt hela händelsen så hade de aldrig protesterat mot tävlingsledningens undantag.”.

*
Utropade igår Victor Henriksson som vinnare av Trimmat 2WD med sin nya Citroén DS3 R3 Max men hade då inte tagit med i beräkningen att där var transportsträcka till slutmålet. På den sista biten tvingades Victor stanna sedan kylaren gått läck och motorn hotade att bli överhettad. Därmed blev det Tobias Söderquist som vann klassen Trimmat 2WD före Johan Carlsson och med Leif Peterson som trea.

*
Att ge Kina en WRC-tävling 2016 har nu högsta prioritet enligt promotorn. Inte sedan 2010 har det körts VM-rally i Fjärran Östern, då senast med Rally Japan som arrangör. I Kina har det bara arrangerats en enda WRC-tävling, 1999 med Didier Auriol som vinnare med en WRC-Toyota. Men nu är det på gång och redan i år körs en observationstävling med start i Peking för att se om kineserna är mogna för WRC redan till nästa år.
Bilfabrikanterna har föga förvånande pekat ut Kina som det land man allra helst vill se i VM-serien. Promotor-basen Olivier Ciesla är angelägen att det blir WRC i Kina.
Nu kör vi en testtävling där vi stöttar det inhemska bilsportförbundet och sedan hoppas vi att även om tiden är knapp kunna köra WRC där 2016.
Tanken är att köra ett ”mixed-surface event”, alltså både grus och asfalt norr om Peking. Men Japan är också hett igen berättar Ciesla i synnerhet när Toyota återkommer 2017. Dock har man skippat planerna på att köra på ön Hokkaido som senast, nu blir det på ”fastlandet” och Toyota-basen Toyoda vill helst ha starten så nära hans bilfabrik som möjligt. Dock inte helt lätt erkänner han då det råder stor brist på grusvägar kring Tokyo. Återkomst till Hokkaido är inte heller att tänka på menar Toyoda, där finns knappt några människor och bilmarknaden är väldigt liten. Trots de praktisk problemen är Ciesla positiv inför ett Japan-äventyr.
– Tidigast det kommer att ske är när Toyota börjat tävla igen, alltså 2017 eller kanske ännu mer året efter.

*
Inte bara i Jämtland det var dramatiskt, när Rally America serien kördes i helgen med 100 Acre Wood var det under absolut sämsta tänkbara vinterförhållanden. Tävlingen är känd för sina snabba grusvägar men inte det här året. Gruset frös och blev till is plus ett massivt snöfall vilket gjorde att sträckorna bitvis bedömdes allt för farliga för att tävlas på. De tre avslutande sträckorna fick alla strykas sedan de visat sig vara oframkomliga för ambulans och andra räddningsfordon.
BloggHigginsVann den tuffa tillställning gjorde regerande mästaren David Higgins med sin DMACK-skodda Subaru, precis som tvåan David Sterckx. Subaru även som trea med Peter Fetela bakom ratten. Nästa tävling i Rally America Serien är ”The Oregon Trail Rally” och då kanske vi får se Robin Sandberg/Miriam Walfridsson på startlinjen…

*
BloggAsfaltI går var det stor prisutdelning och så klart fest för AsfaltcupPlaza Del Lennartsson, Knutstorps Gård exakt 3002m från trafikljuset i Sandby. SMK Hörbys Erik Andersson fick där ta emot bucklan för totalsegern i cupen. Som extra bonus vann även Erik den biltrailer som Byggman och Brian James Trailers lottade ut bland de bäst placerade i cupen 2014. Stort grattis Erik och säger även så till mina klubbkompisar då Cupgeneral Mats Andersson för fjärde året i rad överräckte priset för ”Bästa klubb” till SMK Hörby. Vet att detta värmer alldeles extra hos Mats…

*
BloggOpel1I början av november kröp jag till korset och gick med i Facebook efter flera år av ihärdigt motstånd. Märkligt nog tycker säkert en del, fick jag direkt ”nya vänner” på ”fejan” och igår var det faktist dags för ett litet jubileum när Motorbloggen fick sin 1000:e vän. Nu tror ni säkert att detta var riggat och uppgjort men så är icke fallet kan jag lova på heder och samvete. Men den 1000:e vännen blev en dansk Opelförare i form av unge Jacob Madsen. Samme Madsen som kämpade med Emil Bergkvist om segern i tyska ADAC Opel Rallye Cup ifjor och där svensken till slut gick segrande ur striden och i år är fabriksförare. Jacob kämpar vidare och skriver själv på sin hemsida,BloggOpel2


”I år skal vi vinde!” Jacob Madsen tager endnu en sæson i den tyske. I år er det ambitionen at vinde med Line Lykke Jensen som ny andenkører.
Et uheld på tredjesidste hastighedsprøve i det sidste rally kostede Jacob Madsen den samlede sejr i ADAC Opel Rally Cup 2014 og dermed muligheden for at blive en del af Opels junior rallyteam i 2015. Før sidste sæson havde den dengang bare 19-årige Jacob Madsen ikke turde drømme om at vinde Opel cup’en generelt, men i år er ambitionen klar.
”Det er at vinde. Jeg har lært en masse af den første sæson, og resultaterne viser, at vi har en reel mulighed for at vinde i år”, siger Jacob Madsen, der i år har fået en ny andenkører ved sin side.
29-årige Line Lykke Jensen afløser Ole Frederiksen og får dermed opgaven at læse noterne op for Jacob, når det går stærkt på de tyske hastighedsprøver.
Line bor i Stenløse og er til daglig produktionsingeniør i firmaet Mondeliez. Hun har kørt rally på topplan siden 2011 og har vundet to Danmarksmesterskaber.
ADAC Opel Rallye Cup er målrettet unge talenter under 27 år, men er i 2015 åben for kørere i alle aldre. Det er dog kun kørere under 27, der kan vinde et sæde i en Opel ADAM R2 fabriksbil. Sæsonen 2015 består af otte løb, hvor det det tyske VM rally ”Rally Deutschland” udgør to afdelinger. Tyve teams fra ni forskellige nationer er repræsenteret i rally cup’en, der dermed er ved at udviklet sig til den største talentfabrik i Europa inden for rally.”.
Välkommen som Motorbloggen-läsare Jacob och lycka till i fajten med Pontus Åhman

*
BloggWalesInte bara här hemma det råder brist på funktionärer till rallytävlingarna. Rally North Wales är snudd på desperata och efterlyser nu frivilliga, ”We need an army marshals to ensure the safety of spectators & competitors alike. If you can help us, please contact http://www.rallynorthwales.co.uk/event-officals”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *