Den 59:eTV-Svängen kan läggas till handlingarna, en storrökande glad skånsk rallyprofil har lämnat oss, Fagersta bjöd på vass tävling och ljusblå pall i Grekland.
När nu sista krattandet är över, den grillade korven är i magen och det mesta materialet från TV-Svängen är sorterat i förrådet, då är det inte utan att känslan av att ha suttit i en torktumlare de senaste dagarna är ganska nära hur jag känner mig.
Ska ändå försöka förmedla lite av helgen där TV-Svängen dominerar i mitt huvud. Av denna orsak får det mesta finna sig i en underordnad roll i Motorbloggen. Blir även så att mycket av annat i helgen får vänta till måndag, tråkigt nog.
*
Men över till den 59:e upplagan av TV-Svängen som blev en av de mera dramatiska när det kommer till slaget om totalsegern i SMK Hörbys klassiker. Inför sista specialsträckan ledde Älmhults unge Wille Gad/Marcus Sundh med betryggande 39 sekunder före fjolårsvinnaren från hemmaklubben Fredrik Nilsson/Julia Thulin. I det här läget hade redan Fredrik gett upp tankarna på seger.
– Kände direkt att det inte fungerar att köra rally med ett års mellanrum, plus att min hyrda Skoda ville krångla lite, förklarade Fredrik inför avgörandet.
Han och Julia gjorde vad de kunde på sista sträckan vilket innebar lite överladd med en snurrning som resultat och runt 15 tappade sekunder. Istället för att upprepa fjolårsvinsten trodde Fredrik att han fick nöja sig med klasseger då Wille kör i B-klassen. Men trots betryggande marginal valde Wille attack även på sista sträckan, vilket slutade med en så tilltufsad Skoda, bland att slogs ett bakhjul bort så att det blev till att parkera.
– Laddade nog lite för mycket bara en kort bit efter start så att bakvagnen släppte och vi blev passagerare, konstaterade en mycket besviken Wille.
Mindre besvikelse fanns plötsligt hos SMK Hörby-gänget som ihop med tjeckiska Keane Motorsport ändå fick segerfira.
– Klart att det är kul att vinna men jag lider med Wille, han var snabbast men som man säger, det gäller att komma mål, menade en ändå nöjd Fredrik efter andra raka totalsegern i hemmatävlingen.
*
Lika nöjda var ”2xVictor” eller Victor Hansen med kartläsare Victor Johansson från SMK Hörby. Andra raka segern i Trimmat och den tredje sedan 2021 innebar att duon körde hem Stefans Däckservice fina vandringspris för alltid. Men segern satt hårt inne och den som jagade hårdast var Hässleholms Johan Green/Victor Svensson. Närmare än fem sekunder kom de dock aldrig, vilket gladde Victor Hansen som haft det lite motigt efter att ha kört Rally-EM de senaste åren.
– Första sträckan gick inte som jag önskade men sedan lossnade det och den här segern känns riktigt bra, menade han.
Något mer rally blir det inte i år med Peugeoten, istället siktar han på 2025 men är ännu inte klar över var och hur det blir tävlande.
*
En tredje klasseger blev det för SMK Hörby genom Karljohan Ingesson/Emma Fransson och då i klassen för ”Standard-bilar”. Även här var det tätt och bara 0,9 sekunder efter kom Robin Liljegren/Nathalie Nilsson från Karlskrona. I gengäld kunde Blekinge-paret glädja sig åt att vinna klassen i Sydsvenska Mästerskapet (SSM) där TV-Svängen var final.
*
Dansk seger blev det i SSM:s 4WD-klass genom Mick Fraas/Ronnie Bengtsson medan segern i 2WD hamnade i Trollhättan genom Joel Norqvist/Christer Holm.
Motorbloggens Hederspris gick till Asarums Henric Nilsson/Linus Olsson som haft ett års time out. Senast Henric luftade sin vassa Volvo 240 var i TV-Svängen 2023 därefter försvann motivationen. Nu kände dock Henrik för en försiktig comeback som innebar seger i B-Trimmat, 18 sekunder före Gullabos Oscar Arvidsson/Hugo Nilsson, Golf. Det var en lite rörd Henric som efteråt tackade för hederspriset.
– Blev tårögd och lite tjock i halsen, men jättekul att få priset vilket kanske innebär en riktig nytändning, förklarade Henric.
*
Även i C-Trimmat blev det Volvo-seger genom Ryd-bröderna Marcus och Alexander Svensson. En tung seger, nästan minuten före hemmaekipaget Henrik Krondahl och Anna Loodh, BMW.
*
Jesper Larsson Odenmalm/Anna Larsson från Kristianstad MK vann även de lite överlägset klassen Standard A och var halvminuten för Hässleholms Lars Svensson/Johannes Ljungbäck.
Överlägset får en annan betydelse om man sedan ser till C Standard B där det skilde 1.13,3 mellan Anton Johansson/Kevin Athleys BMW mot Hjalmar och Stefan Peterssons Volvo.
Appendix K vanns av Gotlands Martin Nilsson/Johan Knutsson som faktiskt var ännu mer överlägsna vinnare. 1.20,7 efter kom nästa Volvo 240 med Lars Nilsson/Per Malmström, Hässleholms MK. Uppfriskande med en Ford Capri i denna Volvo-dominerande klass och i denna som trea, satt hemmaföraren Per Krondahl/Bengt Nilsson.
Även i Ungdomsrally blev det Volvo i topp genom Varbergs Emil och Roger Salomonsson. Som tvåa en genomsvettig Hörby-förare Pontus Sigvardsson med pappa Magnus till höger i ”Max-Golfen”.
*
TV-Svängen avgjordes på fyra snustorra sträckor som alla fick mycket beröm av de tävlande.
– Detta är rally på riktigt, konstaterade långväga gästen från Trollhättan Joel Norqvist berömmande.
Inget kalas utan kras och i helgen var det Kristianstads Johan Kastenman/Johan Svensson som ”krasade” värst. I en svag högerkurva tappade Johan kontrollen över sin Volvo 940 och drog i vänster bakdörr så häftigt att bilen nästan delades. Förre ägaren Lars Mårtenssons sambo/co-driver Lotta Hansson konstaterade torrt.
– Vi körde 150 tävlingar med bilen utan att någon gång ens behöva rikta någon bakskärm…
Kraschen blev så kraftig att Rescue-bil och ambulans kallades in men kunde dessbättre återvända utan att behöva ingripa.
Vid det här tillfället stod jag i ”Race-controll” på HQ och fick med egna ögon se hur suveränt bra en drönare är vid den här typen av händelse. Säkerhetschef Bengt Prahl kunde direkt se vad som hänt via drönarens kamera och sedan vidta exakt de steg som behövdes. Något som också gjorde att uppehållet blev minimalt så att Resultatservice genom Lars Green och Sebastian Steiner snabbt kunde släppa på bilar genom sin överblick via bildskärmen.
*
Idag har det då handlat om att återställa vägar, byta ut trasiga brevlådor och inte minst, massor av rallysnack medan den grillade korven fyllde magarna.
Tävlingsledningen i form av Linn Wingren, Mia Nilsson och Eva-Marie Hasslöf inledde dagens ”After Work” med ett sorgligt besked. Detta efter att det blivit känt att en av Skånes största rallyprofiler i nästan 50 år, Tyko ”Kranis” Nilsson från Hästveda men tävlande för Hässleholms MK i lördags avled efter en kort tids sjukdom. Denna tysta minut innefattade även motortrimmaren från Eslöv Bengt ”Bengan” Haglund som avled i förra veckan.
Så sent som i april körde Tyko med ständige bisittaren Henrik Svensson, RS-DM i Hörby och Hässleholm med sin välkända ”Jinertblå” Volvo 940. I fjol fick även SMK Hörbys Elza Larson chansen att få åka med Tyko i ”Temahallen Grussprint”. Att stämningen i Volvon då var på topp gick inte att ta miste på.
Men i början av sommaren blev hälsan plötsligt sämre och de senaste två månaderna var den storrökande, alltid lika glade kranföraren på sjukhus. För en dryg vecka sedan ringde Tyko upp mig och gav en lägesrapport från sjuksängen. Då var han på bättringsvägen berättade han och väntade bara på att få lite ”nya reservdelar” till hjärtat. Jag skojade till det och undrade om han skulle bli klar till då väntande ”Lundasprinten”?
– Nej du Toooommy (han uttalade det altid med långa o) det blir inget med det. Men till Sturup i slutet på månaden ska jag nog vara körklar igen!
Så blev det inte utan Tyko somnade in i kretsen av de närmaste igår klockan 19.20. Att han med sitt goda humör och sina ständiga cigaretter, lämnar ett enorm tomrum efter sig skriver säkert alla i sporten under på. Å andra sidan blir det garanterat mycket roligare i himlen där jag är säker på att Tyko kommer att varva körandet med sin Volvo 940 med att hjälpa ”chefen där uppe” att lyfta tunga saker med en Jinert-kran. I båda fallen med ciggen i mungipan. Ta väl hand om dig och sov i ro!
*
Slut i bollen (mer än vanligt) så överlåter jag till Pierre Skytt att berätta om Fagerstas ”Nattkröken”.”Femtioårsjubilerande Nattkröken i Fagersta MKs regi blev en riktigt vass deltävling i 7-klubbars, Klassiska Rallycupen samt RM för Historikerna och DM för Södermanland/Västmanland. Fem stycken onotade sträckor i skogarna norr om stan som mätte 6,1 mil. Då tillståndet för tävlingen skulle in hade Västmanland fortfarande restriktioner gällande Svinpesten som härjade i skogarna. Det blev bara en halv sträcka som gick i Västmanland och resten i Dalarna. Då vi kanske saknade sådana som Godkärra och Hedkärra fanns istället välkända vägar från bland annat Midnattssolsrallyt för några år sedan. Med hjälp från både Kolsva MS, Ludvika MS Bärke Smedjebackens MK, så klarades tävlingen av i ett fint tempo utan uppehåll under dagen. Mitsubishi Mirage-åkaren Peter Johansson från Säter med kartläsaren Max Hummelgård var på hugget och utmanade vilt satsande Tobias ”lill eken” Johansson i Quattron.
Tobias som var snabb inledningsvis och såg länge ut att kunna knipa en topplacering men besökte det suraste diket i hela Dalarna. I en skog som annars var hur torr och dammig som helst. En dikesvisit som kostade en massa tid vilken satte Tobias ur spel.
Istället fick Eskilstunas Pontus Florin med Filip Ekvall vid kartan i sin Mitsubishi visa upp sig och vinna över Peter Johansson. Pontus var riktigt nöjd med dagen men upplevde en onödig stress på slutet.
– Det har gått jättebra, men vi fick ju mycket stryk inledningsvis av Tobias men tog tillbaka en hel del efter ett par sträckor. Men på sista märkte jag att bilen började gå illa i vissa svängar och tänkte direkt på att vi riskerade soppatorsk. Slog av responsen direkt och körde Eco-drive resten av sträckan. Släppte av och rullade så mycket det gick på transporten ner till Fagersta också. Det gick ju vägen, säger en glad Pontus efter målgång.
Vår nya VM-chans Hannah Jakobsson med Filip Lindskog i högerstolen från Kolsva MS lyckades bli trea i sin Fiesta R5 bakom Peter Johansson.
– Det har gått bra, inga kriser eller så, men det är något annat att åka utan noter, men det är kul och lärorikt det också, menar Hannah.
Apropå Hannahs VM-chans så fanns en världsmästare i publiken idag, Stig ”Mäster” Blomqvist som fick frågan vad han tyckte om Hannah och hennes chanser och hela upplägget med att ge någon ung lovande tjej chansen på detta sätt?.
– Det är bra att man har vaknat till på FIA och WRC och ger några yngre chansen. Hannah är duktig och åker mycket, det är ju det som gäller för att bli snabb, berömde Stig innan han begav sig hemåt.
En kommentar som Hannah verkligen satte högt värde på.
Bland de tvåhjulsdrivna vagnarna blev det Lars Engström och Tommy Karlsson från Kullings MS som tog hem vinsten i sin 940 före Nyköpings Janne Pettersson med Jens Jakobsson i VW Golf. Mats och Christoffer Bäck från Hedemora i Ascona B blev goda treor. Som vanligt är det många klasser bland de äldre bilarna men en av vinnarna här blev Hemmaåkaren Mikael Wisti i sin 240 med Roger Lindholm vid sin sida, före Ola Axelsson Curre Lundmark och Peter och Rebecka Friberg i sin fina EMS 99a.
Hos ungdomarna kom Mille Johanssons lillebror Dante in som segrare med Christer Carlsson i högerstolen. Nattkröken i Fagersta fick mycket högt betyg av deltagarna, att allt flöt på utan dröjsmål och att man fått till enormt fina vägar, bortsett från någon liten förbindelse som blev lös och dålig. Att man producerat ett program av toppkvalité med gamla klipp och bilder satte extra krydda för programinnehavarna. Tyvärr såg jag allt för få i publiken vilket var synd. Det måste vara en ännu större anledning till att besöka nästa upplaga av Nattkröken”.
*
Samtidigt med TV-Svängen och Nattkröken lär det även ha körts ett WRC-rally i Grekland. Väljer man att köra på samma datum så blir det till att bita i det sura äpplet och få minmalt med uppmärksamhet i Motorbloggen.
Kan enkelt konstatera att det hos Hyundai är glass och ballonger medan man hos Toyota och M-Sport lär ligga i fosterställning över utgången i ”EKO Acropolis Rally”. Hela pallen blev ljusblå med i tur och ordning Thierry Neuville, Dani Sordo och Ott Tänak. Sebastien Ogier rullade på sista sträckan och då var redan Elfyn Evans och Takamoto Katsuta ”out of the game”, alltså helmörker hos TGR när Hyundai ryckte i Märkes-VM. Enda glädjeämnet var Sami Pajaris seger i WCRC2 med Yaris Rally2 och sedan blev det även en fjärde plats totalt och alltså bästa Toyota. Återkommer med lite mer om Grekland imorgon, samma sak med World RX som är i Portugal.