Delad mening om hybrid i Rally1, elfel förstörde för Rovanperä, Smålands DM med utflykt till TV-Svängen, Ohio väntar på Thomas H., Sölve A. har gått bort, Mille inledde i stor stil och gör P2 till Sportradion.

När FIA tog beslut att slopa hybrid i Rally1-bilarna fick jag uppfattningen att de allra flesta var nöjda, men så var det inte visar en enkät gjord av DirtFish. Allra nöjdast var Andreas Mikkelsen som haft begränsad erfarenhet av systemet då han kom från WRC2 med Skoda. ”AM” gjorde inte heller någon hemlighet av att han hade lite svårt att komma underfund med det nya och kanske är detta en bidragande orsak till att hans comeback blev lite för tuff. Han är i princip inte motståndare till mer klimatvänliga bilar, men gillar inte hur dagens system fungerat. Istället för att som nu ha ”extra power” från hybriden vill han hellre ha ett system som levererar samma kraft alltid.

Foto: Henrik Åkeson

 –Vi borde ha haft hybrider som fungerar hela tiden, nu är det bara en stor kostnad. Så länge vi inte har tekniken eller de inte kan leverera som den ska vara, så borde vi inte ha den, säger Mikkelsen till DirtFish.

Från FIA:s hemland Frankrike låter det annorlunda där både Sébastien Ogier och Adrien Fourmaux är negativa till beslutet.  Ogier menar att WRC nu kan få ”image problem” då han ser Rally1 som ett skyltfönster där ny teknik testas.

Om vår sport ska överleva måste vi ge den ett verkligt inflytande och gå i den riktning som hela världen behöver, menar Ogier.

Han lyfter även fram att Michelin hade planer på ett nytt däck utan luft för WRC som ett exempel på nytänk, som i en framtid kan komma vardagsbilisten till nytta.

Fourmaux har haft möjligheten att testa Ford Puma Rally1 utan hybrid och han var imponerad.

En mycket bra bil, på grus och på snabba rallyn är den säkert helt OK!

Oavsett så var det ändå nedersta raden som avgjorde saken, där det stod stora kostnader enbart för att hålla hybridenheterna igår sedan Compact Dynamics aviserat serviceavgifter i miljonklassen… 

*

Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen hade ingen lyckad inledning på irländska Killarney Historic Rally”. Direkt på första sträckan, legendariska ”Moll´s Gap” fick parets 364 hästkrafter starka Toyota Starlet problem. Ett elfel tvingade Toyotan till stopp på sträckan vilket tog flera minuter innan felet hittades.

Nu skulle man försöka klara sig genom tvåan och därefter ta beslut om resten av dagen i det extremt regniga rallyt.

*

I dag kom en glad nyhet åtminstone för oss i SMK Hörby när Smålands BF presenterade DM-kalendern för 2025. Där visar det sig att 60-års jubilerande ”TV-Svängen” ingår som näst sista deltävling av sex.  När samarbetet mellan Södra BF och Småland pausades i år fick det en direkt konsekvens av att båda distrikten tappade tävlande i sina tävlingar.

Foto: Tommy Svensson

Mellan tummen och pekfingret finns det strax över hundra rallyåkare här nere och ska dessa delas upp i olika DM-serier, blir det helt naturligt färre tävlande per tävling. I Smålands DM är det till nästa år tre tävlingar distriktet, Ryd, Skillingaryd och Eksjö medan en körs i Västra (Kullingstrofén) plus att finalen ”Marknadsnatta” har hemvist i Östergötland. Till detta då ”TV-Svängen” som är ensam från Södra i Smålands DM.

Smålands Rally DM 2025.

26 april Vild Ryd Racet Ryds MK

28 juni Skilling 500 Skillingaryds MK

2 aug. Kullingstrofén Kullings MS

23 aug. Ekrundan SMK Eksjö

20 sept. TV-Svängen SMK Hörby

27 sept. Marknadsnatta VÖMK

*

Inför årets ”Snapphanerally” avslöjade Thomas Hansson, då tvåa i MAS Rallycup att han skulle ta det lite lugnt då han hade stora saker framför sig. Tråkigt nog höll inte värmlänningens ”game plan” och redan på sträcka två blev det tung närkontakt med ett par dumt placerade träd. Volvo 940:an blev så skadad att både tävlingen och de ”stora sakerna” fick ställas in.

Foto: Privat

Nu byggs det ny 940 och i damband med detta avslöjar också Thomas vad det var som fanns i pipelinen efter Hässleholm i höstas.

Äventyret som vi ska göra som inte händer varje dag, vi ska skicka bilen till Ohio där det går tävling den 12-14/6  ”Southern Ohio Forest Rally. Kartis blir Nicklas Jidflo, berättar Thomas.

*

I torsdags lämnade en av våra allra största kartläsare oss, Sölve Andreasson. Sölve inledde sin karriär i högerstolen genom att 1965 vinna ”Sydrallyt” i Tom Tranas Volvo Amazon. Samarbetet fortsatte även efter att Trana gick över till Saab 1968. Här gjordes även inhopp i övriga fabriksförares bilar, som Carl Orrenius, Håkan Lindberg och Per Eklund. På 70-talet blev det flera tävlingar med finske Saab-föraren Simon Lampinen, då även med Lancia och Fiat.

Sölve avslutade i mitten av 80-talet i Middle East Rally Championship och Ben Sulayem Mohammed med bil från Ove ”Påven ” Anderssons Toyota-team.

Sölve Andreasson blev 87 år.

*

Mille Johansson och Johan Grönvall fick en flygande start i italienska Munaretto-teamets Skoda Rally2. Efter sju mil SS i ”Rally del Brunello” slutade svenskduon som trea i klassen efter att ha vunnit fyra sträckor. 

Foto. Mille Motorsport

Totalsegrade gjorde ganska naturligt WRC-erfarna Lorenzo Bertelli i tävlingens enda Rally1-bil, Toyota GR Yaris. Bäst i Milles klass var 2023-års ERC Junior vinnare Roberto Daprá före Edoardo Bresolin, båda med Skoda. Upp till Daprá hade Mille futtiga fem sekunder, inte illa kört i sin Skoda-debut.

*

I morgon är det första advent och för mig startskottet på att vintern kommit. Har inga större problem med detta eller inte helt sant, ett jätteproblem har jag. När har svenska folket fått svara på den enkät som gör det möjligt för både radio och tv att översvämma utbudet så fort någon spänner på sig ett par skidor? Den tiden har nu kommit när det inte går att slå på den vanliga radiokanalen (P4) utan att behöva lyssna på varenda sekund och meter av ”spännande” skidtävlingar med eller utan gevär. Jag förstår att det finns intresse för detta hos vissa grupper, men måste även vi andra tvingas lyssna på detta? Tänker även på kritiken mot rally att det finns för många klasser, vad sker då i skidsporten. Stafett och sprint är bara två grenar där det sedan tillkommer f-n och hans mormor-distanser. Varför sker inte dessa sändningar  i till exempel  radions P2-kanal som i praktiken inte har några lyssnare mer än de närmast sörjande. En perfekt kanal att göra om till ”P2-Sportradio”!

*

Ingen Motorbloggen i morgon, dels för att det är 1:sta Advent, plus att jag som en i SMK Hörbys styrelse ska medverka vid en ceremoni i samband med julskyltningen. Här ska ordförande Malin Lindström få ta emot Lions Föreningspris 2024 vilket kräver fullt fokus.

Vi ses på måndag.  

2 svar på “Delad mening om hybrid i Rally1, elfel förstörde för Rovanperä, Smålands DM med utflykt till TV-Svängen, Ohio väntar på Thomas H., Sölve A. har gått bort, Mille inledde i stor stil och gör P2 till Sportradion.

  1. Helt rätt när de gäller motorsporten på både radio o tv. Motorsport är tydligen något som näst intill man skulle vilja förbjuda i Sverige. Vi har ju dessutom haft många storheter inom flera motorsporter. Tack för mig en motorsport intresserad!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *