Därför petades Mikkelsen, Winter-WRC i Kanada utan dubb(?), regeringen i Estland stöder Rally Estonia, Trafikverket stoppar inte SSR, Stugemo i ”SM-Ralli” och hur korkad är jag?

Årets första stora WRC-snackis är utan tvekan petningen av Andreas Mikkelsen i Tour de Corse till förmån för Dani Sordo. I Autosport ställs Hyundai-basen Andrea Adamo lite mot väggen. Beslutet förklarar han med att hans fokus är att se till att Hyundai vinner Märkes-VM, mer eller mindre punkt slut. Skulle så Thierry Neuville (rimligen ende föraren hos koreanerna med chans) även lyckas vinna förartiteln så är detta ren bonus.  Adamo menar att han förfogar över fyra av världens bästa rallyförare men kan bara använda tre åt gången och då gäller det att ”maxa laget”. Korsikas asfalt anser Adamo att Neuville, Sordo och Sebastien Loeb är optimal Hyundai line up.  Enligt honom så accepterade Mikkelsen också beslutet (vad var valet?) som det proffs han är och därefter kommer kommentaren som  min källa redan flaggat för, att norrmannen inte får sin 14 tävlingar om han har kontrakt på.

Att kasta om har hänt förr och det kommer att hända igen för att optimera, konstaterar Adamo.

Så klart svårt att argumentera emot beslutet, Mikkelsen är på pappret Hyundais svagaste asfaltkort och i den miljonrullning som WRC är i dag måste man nog som teamchef bortse från känslor, allt handlar om resultat.

Nu blir det inte för norrmannen att ligga på soffan, istället ska han köra mer grustest med i20 WRC. Framöver väntar nya vassa förbättringar på bilen lovar Adamo. Med detta så sätter han trots allt lite press på Tommi Mäkinen och de flestas guldfavorit Ott Tänak. Borta i Finland måste även där flitens lampa brinna om man vill få en guldmedalj hängd runt halsen i november. 

Sticker också ut hakan själv, jag tror inte Tänak blir världsmästare 2019. En magkänsla bara och inget konkret att gå på, men minns att jag skrev detta redan den 1 mars. Vem blir då världsmästare istället tror jag? Nu hör jag riktigt hur isen knakar men säger Sebastien Ogier eller Thierry Neuville och garderar med Jari-Matti Latvala…

*

På Facebook surras det nu utav bara f-n om Rally Sweden och dess framtid med eller utan ”Historic” som en del av rallyt. De mest ”hardcore historikerna” verkar mena att det är detta som är Rally Sweden medan WRC-fältet både kan behållas och mistas utan större saknad. Kan bara konstatera att jag inte delar den uppfattningen.

Samtidigt pågår som bekant en ständig press på FIA från nya länder som vill husera Rally-VM innanför sina gränser Skrev igår om Kanada som pekas ut som ett land som vill överta eller i bästa fall komplettera Rally Sweden som vinterrally i WRC-kalendern. En liten reflektion kom till mig från mångårige FIA-delegaten Jan Sandström som skrev.  ”Så vitt jag sett kör man rally med som bäst, svenssondubb där borta. Tänk dig WRC i full vinter med såna däck! Man kanske får någon form av undantag med ett VM, men jag har sett en hel del tävlingar därifrån i full vinter och det är inte särskilt upphetsande.”.

Sandström har större erfarenhet av internationellt rally än de allra flesta nu levande svenskar och ställer en relevant undran. WRC på odubbade däck känns inte som någon rimlig väg för att utveckla VM.

*

I dag presenterade Estland ett betydligt mer seriöst inspel där till och med regeringen är delaktig. Både premiärminister Jari Ratas och kulturminister Indrek Saar gav då sitt formella stöd för att få WRC till Rally Estonia inom en inte alltför avlägsen framtid. Låt oss stanna där ett tag, tänk om Stefan Löfven och Amanda Lind gjort samma sak för att säkra Rally Sweden? Tänk dessa två vid ett förhandlingsbord med WRC-promotor Oliver Ciesla där man så gemensamt skriver under ett avtal som säkrar rallyt i Värmland under överskådlig tid, vilken dröm. Drömde vidare och såg framför mig hur man firade genom att Pontus Tidemand tog Löfven och Lind på en provtur i M-Sport Fiestan. Löfven åkte med utan problem men för Lind blev det ingen åktur. Fanns ingen hjälm stor nog att husera både henne och frisyr, som man kan drömma…

Åter till Estland där Rally Estonia 2019 den 12-14 juli som vanligt förväntas bli ”shake down” för flera WRC-åkare inför Rally Finland tre veckor senare. I år blir dte mer officiellt där en förare från varje team officiellt erbjuds att köra Rally Estonia. I fjol vann ”local hero” Ott Tänak rallyt inför uppskattningsvis 40 000 åskådare. Inte illa i detta lilla rallytokiga land med bara 1,3 miljoner invånare. Tänak och co-driver Martin Järveoja klassas också som Estland mest populära idrottsmän. Vet inte, men  ibland känns det som att vi attackeras från mer än ett håll…

*

Trafikverkets avoga inställning till rally och i det här fallet specifikt South Swedish Rally har sänt orossignaler till många. Stoppet på tre av de fem sökta sträckorna till Rally-SM:s gruspremiär är svårtuggat men Anders Martinsson, tävlingsledare har inte gett upp. Till Smålandsposten berättar Anders.

– Beskedet från Trafikverket kom som en blixt från klar himmel och vi har lämnat in en överklagan. Även om det skulle bli återremiss och ett definitivt nej till slut så kommer det att köras rally runt Älmhult i månadsskiftet mellan maj och juni.

 Reservplanen är redan igång men det oväntade beskedet har tagit en hel del energi från arbetet med att locka de tyngsta förarna till Älmhult. 

Älmhultsfestivalen är samtidigt och tanken var locka ett snäpp bättre förare till årets tävling. Nu får vi istället lägga ett större arbete på arrangemanget än den sportsliga biten, konstaterar Anders.

En tvistefråga är om de kulturmål som finns i trakterna ligger i nära anslutning till de tänkta specialsträckorna och om de påverkas av tävlingen. Här hänger inte jag med måste jag erkänna, på vad sätt påverkas dessa av rallybilarna, nog bara något Trafikverket kan få ihop. Anders och Älmhults MK känner stöd i frågan både från kommunens, boende och SBF.

– Rally blir det slår Anders fast.

Men till både ökade kostnader och mer jobb!

*

F.d ”Adam Cup” numera ADAC Rallye Cup har premiär i ADAC Saarland-Pfalz Rallye i mitten av månaden. Någon anmälningslista till plantskolan ut i Europa har ännu inte publicerats men vi vet att Sebastian Johansson/Jesper Elfver är anmälda under blågul flagg. Ett nytt namn dök upp i dag, min tippade WRC2-vinnare i Rally Sweden, finske mästaren Eerik Pietarinen. Tyvärr åkte han av ganska tidigt och när vänster framhjul försvann på power stage  blev detta något som på finska kallas ”kusta viikonloppuna” (pisshelg). Vid sidan av fler WRC2-starter med Skodan ska han även försöka vinna i Tyskland vilket tidigare inneburit mer eller mindre direkt biljett till Opel  Motorsport. Om detta kvarstår är för mig okänt.

I helgen är det ny deltävling i Finska Mästerskapet ”SM-ralli” med SM-Itäralli och där det svenska inslaget är Lars Stugemo/Miriam Walfridsson i Printsports Polo R5. I en likadan bil sitter, delvis med Stugemos stöd den väldigt sympatiske och svensktalande finske talangen Emil Lindholm. Men Polo R5 i all ära, mest ljus denna helg lyser ändå på Tommi Mäkinens kommande WRC-förare Takamoto Katsuta. För japanen med Daniel Barrit i högerstolen är det premiär med WRC Yaris.

*

Som väntat fick jag återkopplingar på mina tankar igår kring Rally Sweden Historic. Ska dock skona er som kanske är lite känsliga, med att återge återkopplingarna. En sak hängde en del upp sig på, att jag skrev om Rauno Aaltonen och Hans-Åke Söderquist med motiveringen.

– Dom bröt ju för f-n!

Som jag skrev i går hade väldigt dålig koll på Historic i Värmland men det jag gick på var resultatlistan hos extremt trovärdiga och seriösa EWRC. Den ser ut så här sedan är det upp till var och en att bedöma hur korkad jag är…

*

Trevlig helg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *