Dammigt WRC för Östberg, loppet kört för Latvala(?), Stoffe och Mattis tipsettor och ”Duett” för Volvoracing!

BloggÖstbergNästa stopp för WRC-åkarna, Rally Argentina verkar bli en dammig sak om man ska tro Mads Östberg som på Twitter skriver.
Dust, dust and more dust,11 hours of testing in the dust! I am ready for Rally Argentina Bring it!
Av samma skäl kör Mads och Jonas Andersson tester iförd den något ovanliga kombinationen hjälm och motorcykelglasögon.
På bilderna från testet ser man också att Mads DS3 WRC ser lite annorlunda ut mot senast i Mexiko, framskärmarna har fått tvärare och större breddning. Riktigt vad detta ska göra för skillnad framgår inte när Mads får frågan.
Hemmeligstemplet, men ja, nye framskjermer fra Portugal. Kul styling.

*
BLOGGCapitoNu tvivlar även Volkswagens Jost CapitoJari-Matti Latvalas möjligheter att bli världsmästare 2015. Till brittiska Autosport erkänner han att möjligheten redan kan vara borta. Trots detta berättar Capito, står hela teamet till 100 procent bakom finnen men 62 poängs skillnad upp till Ogier så här tidigt är mycket. Han klandrar dock inte Latvala för misstagen i Värmland och Mexiko, sådant händer när man jagar. Capito menar ändå att Latvala inte ska ge upp.
Anything can happen och varken han eller vi har gett upp hoppet att vinna rallyn.
Captio förklarar också hur svårt det är för Latvala att ha en så duktig förare som Ogier i samma team. Som exempel tar han senast i Mexiko där det bara skilde tiondelar mellan de båda på sträckorna, fram till misstaget. Latvala själv håller med och konstaterar.
När man tävlar på den här nivån är det lätt att göra misstag!
Även om Latvala mer eller mindre är väck från guldstriden vill inte Capito ändra sin inställning till ”teamorder”, han menar fortfarande att alla tre förarna i teamet ska gå för seger. Kanske teamorder som gett Latvala besked att ”back off” räddat en andra plats senast, men Capito köper inte detta.
Han gjorde ett litet misstag och vi klandrar inte honom för detta. Visst vi kunde sagt att, behåll din position och ”stay safe”, men vi gör inte så!
Om inget annat så är Volkswagens policy sportsligt hedervärd!

*
Från WRC till Simrishamnsmixen och premiären för Sydsvenska Rallycupen och DM är steget långt eller så inte alls långt, beror lite på hur man ser det. Hur som helst startfältet håller samma storleksklass som tre WRC-tävlingar ihop och av de ursprungliga 204 anmälda lär man nu vara nere i ett antal strax över 190 bilar. Har vridit, bockat och vänt på anmälningslistan när jag försökt få ihop ett tips.Stoffe Nilsson, Vinslöv med sin nya Subaru rallybil I 4WD gick det ganska enkelt sedan fjolårsdominanten Stoffe Nilsson i dag berättade att det blir start i ”gamla” bilen sedan nybygget visat på problem i onsdags. Vid träningen på Hovdala i lördags visade ”all systems clear” och då var planen att köra med den nya ( är en 2002:a) bilen. Men som sagt, något strulade i onsdags så nu blir det den vanliga segerrika Subarun som Stoffe och Jesper Johansson anländer till Österlen med. Någon oro över detta känner inte Vinslövsåkaren.
Har kört över 300 tävlingsmil med bilen så jag känner den hyggligt!
Mitt tips i 4WD blir så här.
1. Stoffe Nilsson Hässleholms MK Subaru
2. Joakim Längberg Linköpings MS Mitsubishi
3. Algot Öberg Eskilstuna MK Subaru
4. Arnt Gustav Olsen NAF Citroén
5. Ingvar Andersson Hässleholms MK Subaru.

*
BloggMattisOm det var ganska lätt bland ”jeeparna” så är det näst intill omöjligt i 2WD att hitta en given vinnare. Satsar på en ”säker häst” i form av Mattis Olsson som fick sin beskärda del av motgångar i fjor och som jag nu tror tar revansch för allt dj-la strul. Men om jag säger att där finns minst två händer med segerkandidater överdriver jag inte. Var sätter man till exempel Jocke Kristiansson i den nya Toyota Corollan, eller ursnabbe Opel-föraren Mats ”Asfaltkungen” Andersson från Eslöv? Båda är utanför listan, men som jag brukar säga, jag har haft fel förr…
Då slutar 2WD enligt mig på detta vis.
1. Mattis Olsson Gullabo RC Toyota
2. Pierre Fransson Vimmerby MS Golf
3. David Bellborg Ryds Mk Golf
4. Christopher Zeijlon Skillingaryds MK Volvo
5. Kristian Johansson Kinds MK Golf
Garderar med Hans Johansson, Morgan Eriksson, Magnus Johansson, Rickie Borgström, Mats Andersson, Tord Johansson, Jocke Kristiansson o.s.v

*
Ni glömmer inte heller att Rallyradion med RallyLive från Simrishamsmixen sänder från hela tävlingen. Sebbe som ankare i studion och med Per samt nyrekryterade Miriam Walfridsson som expert.

*

Medan vi här hemma fokuserar på Simrishamn så är Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg på väg till ”testtävling” inför JERC, Circuit of Ireland nästa helg. Nu väntar test i irländska mästerskapet Midland Stage Rally med 10 mil SS. I samma tävling ska även Mattias Adielsson slipa bort lite rattrost inför nästa helg.

*

Med Toyotas återkomst till WRC 2017 sprider beslutet lite oro i märkets satsning i World Endurance Championship där Toyota är en av de största aktörerna. Nu lugnar man dock alla och berättar att man fortsätter i WEC minst till och med 2017.

Vi kan redan nu berättat att vi är fast beslutna att tävla i minst tre år till, säger Toyota Motorsport GmbH team director Rob Leupens.
Vi kan även fortsätta efter detta och planerar även så då detta ger Toyota chansen att utveckla hybrid tekniken som man inte kan göra i någon annan serie.

*
BloggVolvoI dag visar Teknikens Värld en bild som läckt från Volvo eller Polestar och som visar hur Volvo V60 i racingkostym skulle kunna se ut. Anledningen till att man vill återuppliva BTCC-succén 1994 när Rickard Rydell körde Volvo 855 (kombin). Tyvärr blev det bara ett år med ”Duetten” redan året därpå var det sedanversionen som kom att användas.
Nu kan Volvo vara på gång igen med att tävla med kombibilar i och med att australiensiska V8 Supercars gör om tävlingsreglementet inför 2017 års säsong. Då ska det bli fritt fram med annat än V8-motorer, det vill säga även turbo fyror och sexor och så klart kombibilar.
Teknikens Värld skriver ” Enligt ett anonymt tips till oss ska Volvo och Polestar Racing vara mer än sugna på att ställa upp med en V60 i V8 Supercars från och med 2017. I dag tävlar de med sedanen S60 med en V8 under huven. Kanske kan Volvo och Polestar dessutom klämma ner nya tvåliters VEA-motorn med 450 hästkrafter (provkörning på länken), som har kapacitet för högre effekt, för att låta en fyrcylindrig V60 sätta dit sedankonkurrenter med grövre doningar under huven?”.

*
Borta i Malaysia jobbar Marcus Ericsson på med Saubern och satte nionde bästa tid på fredagsträningen. Skönt att ingen holländare är med och stör uppladdningen den här helgen…

*
RHK¥s Ârsmˆte i JˆnkˆpingNär Racerhistoriska klubben höll årsmöte i Jönköping valdes välkände Hans Hillebrink till ny ordförande efter Pelle Svensson som svingat klubban under åtta år. Pelle ansåg sig inte kunna ge RHK den tid han vill, eftersom han har ett nytt arbete därför lämnade han nu över stafettpinnen. Hans Hillebrink har en lång bakgrund inom motorsport, både som förare och med en rad olika uppdrag inom SBF. På senare år har han tävlat i just historisk racing.
Racinghistoriska klubben informerade om Velodromloppet Oldtimer GP, som är RHK´s egen tävling tillsammans med Karlskoga MF. Konceptet med Knutstorp Revival blev en succé i fjol och i år kör man samma koncept i Karlskoga. En engelsk klass är inbjuden och det är Formula Juniorbilar från 50-60-talet. Startfältet till den klassen är redan fullt! Den innehåller mest engelsmän, men även andra nationaliteter.

*
Så klev en leende finansminster Magdalena Andersson fram och delgav både sina väljare och även oss andra det glada beskedet att bensin/dieselskatterna, tvärs emot vallöftet ska höjas från årskiftet. Som skäl var det som vanligt snömos med lika delar miljö och att pengarna behövs till skola och omsorg. Dessutom konstaterade hon fortfarande med ett nöjt flin, att drivmedelspriserna faktiskt gått ner senaste tiden så skattehöjningen borde inte spela så stor roll i slutändan. Med detta i minnet hoppas jag att fru Andersson då sänker skatten när oljepriset stiger på världsmarknaden?
I bakgrunden njöt skånske ”hardcore-miljöpartisten” Karin Svensson Smith även om hon helst sett ännu högre skatt för oss som behöver bilen både i jobb och på fritiden. Som tur var verkar det inte ha tagits något beslut om ökad skatt på taxiresor. Både Magdalena och Karin kan alltså lugnt fortsätta att hitta på nya ”bra” saker för Sverige tillbakalutade i taxibaksätet…

*

BloggMcRaeAvslutar med tänkvärda ord från Colin McRae och säger även att i morgon lördag blir det ingen motorblogg. Först jobb med att plåta på sträcka ett i Simrishamn, därefter som en skållad råtta till SS3 där jag har en plats i mål-TK:n innan jag ska göra segerintervjuer  vid målet på Autoseum. Blir nog ingen tid över tyvärr.

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *