Dakarrallyt igång, Kanarieöarna Spaniens rallyfäste enligt Sainz och när BAZ188 tog slut!

BloggDakarDet är bara att konstatera att det ska f-n vara motorbloggare vid den här tiden på året, händer nästan ingenting alls på motorfronten. Dakarrallyt startar det är allt och mina känslor för den här typen av rally är ungefär samma som temperaturen utomhus, på minussidan. Årets upplaga utgår från Argentinas huvudstad Buenos Aires och sedan har man bortemot tusen mil att åka genom Argentina och Bolivia.
Av expertisens uttalande är Team Peugeot Total lite av favoriter med sina fyra bilar och med besättningar som klassas som ”dream team”. Här ingår Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret, Carlos Sainz/Lucas Cruz , Sébastien Loeb/Daniel Elena och Cyril Despres/David Castera samtliga i Peugeot 2008 DKR.
Efter den ceremoniella starten idag den 2 januari, går startskottet för den 11-kilometer långa prologsträckan. Förutom att det är en uppvärmning inför den svåra utmaningen bestäms startordningen inför den första riktiga sträckan som går av stapeln imorgon mellan Rosario och Villa Carlos Paz. I och med det är det 38:onde Dakarrallyt igång.
Stort intresse knyts till ”rookien” Sebastien Loeb som gör sin första riktiga off road-start men har genomfört ett antal tester och även kört ”Rallye du Maroc” tillsammans med Carlos Sainz under hösten.
Jag är redo för denna spännande resa!BloggLoeb

Men varken Daniel eller jag har någon erfarenhet av Dakar. Det kommer inte att bli lätt men jag får en bra känsla i bilen som verkligen är lättkörd och presterar på topp, förklarade Loeb innan prologen skulle dra igång.
Ser fram emot att köra sträckor som kan vara upp till 100 mil långa per dag, ibland i svår hetta, och övervinna de svåra hindren på vägen.
Den 16 januari ska rallyt rulla i mål i den argentinska staden Rosario.

*
BloggSainz kopia 3På tal om Carlos Sainz så är han mycket glad över att ERC återkommer till Kanarieöarna och Rally Islas Canarias El Corte Inglés den 10-12 mars.
Detta är bra för Spanien, menar Sainz som dominerade rallyt genom att vinna åren 1985-89.
Kanarieöarna är platsen där Spaniens allra flesta och mest entusiastiska rallyfansen finns, berättar han.
Vet inte exakt varför men så har det alltid varit och det är också därför jag alltid älskat att tävla på ön. Jag är säker på att det kommer att bli ännu ett ”nice rally” nu när man är tillbaka i Rally-EM.
Rallyt är ERC:s andra deltävling och seriens första asfaltrally. Premiären är i Rally Liepaja i början av februari.

*
Som sagt lite tunt med saker att blogga om, man kan så klart alltid skriva lite om LoTS men just nu känns det som att sparka på en som redan ligger. Städade en skrivbordslåda imorse och hittade lite gamla bilder, bland annat då från första upplagan av MIRA Rallyt 1982. För er som inte var med på den tiden var detta ett uppskattat försök av Mälaröarnas MK att på vägar kring Rosersbergs Slott locka ut stockholmarna för att kolla på rally. Törs nog säga att hela svenska eliten fanns på plats för att göra upp inför storpublik ditlockad av inte enbart rally utan massor av kringarrangemang. Det första året bjöd även vädergudarna på ett strålande sommarväder vilket gjorde sitt till för att det skulle bli succé. Minns inte riktigt vem som vann premiären, har ett svagt minne av Björn Waldegård men inget jag tar gift på. BloggMikaelDäremot minns jag tydligt hur det gick överstyr för Umeås då starkt uppåtgående coming man Mikael Eriksson. Mikael hade en ny Audi Coupé dock bara med framhjulsdrift, detta var innan det fanns 4WD på de lite ”simplare” modellerna och laddade på friskt. I sista körningen blev det överladd med BAZ188 med en flervarvsrullning som resultat. På bilden har Mikael i röd overall och kartläsaren som jag har för mig är någon Thorszeliusbroder tagit sig ur vraket. Välkände rallyfotografen Kalle Riggare i gul tröja står lite tufft med foten på dörren och tar närbilder på resterna.
Audin hamnade efter detta i händerna på Bror Danielsson men då konverterad till quattro och med vilken Bror bland annat körde Svenska Rallyt.

*
BloggHarleyMed stor risk att få min Harley Davidson-ägande granne (dessutom med svart bälte i någon sorts pyjamasbrottning) kan jag inte undanhålla den här i mina ögon väldigt roliga skylten. Hastighetsbegränsning till 85 miles/h men detta gäller inte för Harleys, för dom räcker det att göra sitt bästa. Samma skylt skulle kunna användas om många andra fortskaffningsmedel, Volvo t.ex…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *