Cypern har stoppat allt tävlande, SSRC Finalen med hittills lite klent intresse, tvärtom i Årjäng, Extreme E är avslutat och 12 VEC:are till finalen för ”Dansk Super Rally”.

Ett storbråk har inträffat på Cypern mellan landets motsvarighet till SBF, ”Cyprus Automobile Association” (CAA) och sex olika konkurrerande rallyorganisationer. Dessa anklagas för att sno över tävlande till sig vilket FIA-anslutna CAA stoppat. Alla cypriotiska deltagare i veckans ”Grekiska Mästerskapet” och ”Fthinoporino Rally” förbjöds att tävla efter att CAA dragit in alla tävlingslicenser. Den enda som krånglat sig ur stoppet är tvåfaldige ERC-vinnaren Alexey Lukyanuk som tävlar på cypriotisk licens och körde ”Rallye Villa de Teror”Gran Canaria. Rally fortsätter att köras på Cypern men utan sanktion från CAA/FIA som klassar dessa som ”okända”. Av förklarliga skäl råder nu ilska hos rallyåkarna som huvudsakligen tävlar i ”Grekiska Mästerskapet” och en av dessa förklarade.

Foto: Rally Cyprus

Vi känner inte att vårt förbund respekterar oss, de har tagit ifrån oss licenser utan anledning. Vi är inte brottslingar utan  idrottare som älskar den här sporten. Ändå blir vi straffade  och nu får det vara nog!

Finalen i ”MERC” som skulle körts på Cypern ställdes in i förra veckan och nu har FIA vänt sig till regeringen för att förklara vad som händer. Bland annat att alla tävlingar som inte körs under FIA, ska betraktas som ”orekommenderade tävlingar”. Alla licenser som utfärdats av FIA-arrangörer och innehas av cypriotiska medborgare är ogiltigförklarade. Dessutom går det inte att ansöka om ny licens. CAA är så klart besvikna och anser att att saken skadar både förbund och tävlande. I sin kommuniké avslutar man med ”CAA förblir FIA:s enda representant på Cypern och kommer att göra allt i sin makt för att återställa Republiken Cyperns relationer med FIA.”. Det har nu utvecklats till en strid mellan förbundet och Cyperns Idrottsministerie som sätter press på FIA så att CAA ska ta reson och ändra sitt tävlingsförbud.

*

I morgon stänger anmälan till Älmhults MK:s ”SSRC Finalen” och lite förvånade så är det med idag enbart 34 ekipage i anmälningslistan. För en på läktaren finns inget som talade emot att tävlingsledarduon Anders Martinsson och Albin Karlsson skulle få fullt hus (80 bilar), men så ser det alltså inte ut att bli. Som jag skrivit många gånger förr, att förstå tävlande i rally är nästan omöjligt.

 I Millebygden bjuds på ”fin smålandsväg” som körs två gånger vilket ger totalt 11 kilometer. Avgiften för den 18 oktober är inte heller avskräckande, 1400 kronor och där dessutom Martinsson-noter ingår. Ändå hänger man inte på låset som i till exempel Kullings ”Vedum Mästerskapet” där det blev smockfullt nästan samma dag som anmälan öppnade. En tacksamhetens tanke skickas säkerligen från Älmhult till de som tävlar i klassen ”Standard” som ensamt är nästan halva antalet anmälda…

*    

Raka motsatsen trots att man inte ingår i någon form av serie, är den verklighet som Årjängs MK har att förhålla sig till i kommande lördags ”Årjängs Sprinten”. Antalet tävlande var satt till max 90 startande men det höll inte berättar Lars Moberg i tävlingsledningen.

I dag är vi 102 anmälda och vi tänker låta alla som anmält sig. Känns lite tokigt att gallra bort 12 åksugna så istället har vi fått jobba lite med tidsschemat för att få ihop det hela. Har en tid när vi måste lämna området så att hästarna kan komma hem igen..

Det som Moberg och hans kompisar bjuder på är Nationell rallysprint. En SS om 1300 meter grusväg. körs 3 gånger enligt banskiss. Bästa sammanlagda tid av alla 3 åken.”.

Allt försiggår inne på Årjängs Travet och deras vägar runt banan, berättar Moberg.

Mastervarv för samtliga anmälda körs klockan 10.00 och en timma senare, klockan 11.00 drar sprinten igång.

*

|Keyword: Foto: Extreme E/H

Behövs nästan en ”ritning” för att navigera rätt i det tävlingsformat som ”Extreme E” använder. Nu saknar jag denna ritning men har förstått att i Heat 2 var ”Jameel Motorsport” med Molly Taylor och Kevin Hansen mest lyckosamma i finalen som kördes i Saudiarabien. Med 18 poäng  delade ”Team Hansen” med Catie Munnings och Andreas Bakkerud toppen med Taylor/Hansen. Två poäng mindre (16 poäng) nådde KMS och Mikaela Åhlin Kottulinsky/Johan Kristofersson.

Foto: Extreme E/H

SMK Hörbys Klara Andersson delade bil med Timo Scheider hos ”Carl Cox Motorsport” och fick ihop 14 poäng. Dagen före samlade ”Acciona Sainz” med Laia Sanz/Fraser McConnell mest poäng ihop med KMS Mikaela Åhlin Kottulinsky/Johan Kristoffersson.

Foto: Extreme E/H

Detta var finalen för ”Extreme E” och kommande helg är det premiär för nya ”hydro powerd” ”FIA Extreme H” på samma bana.

*

På lördag är det final för ”Dansk Super Rally” (DSR) med ”Rally Stoholm” men även Volvo Euro Cup avslutas i Stoholm på Midtjylland. Totalt 68 anmälda och där VEC:arna den här gången är i minoritet. 

Till finalen kommer det tyvärr bara 12 bilar  men det är ju inte vilka startande som helst, menar Ted Malm, VEC-ansvarig.

I VEC1 syftar Ted på att tre förare som gör upp om segern.

Foto: RX-Media

Det är ledande Valle Mårtensson som jagas av Albin Karlsson 80 poäng bakom och på tredje plats Oliver Sundström ytterligare 59 poäng bakom.

I VEC2 (C-förare) är det internationell dominans.

Stefan Haberland är den som är jagad närmast av norske Öystein Hansen. Bakom dessa två herrar jagar den alltid lika vilt satsande Oliver Rumpler från Österrike, förklarar Malm 

Förste svensk är cupgeneral Malm själv som i helgen kör enbart som förberedelse för nästa säsong. 

I Appendix K för äldre Volvo gör Håkan Holm, Volvo Amazon och Jörgen Einar, P 1800 upp om cupseger. I den nyare Appendix K-klassen är Håkan Süld redan klar vinnare men väljer ändå att köra finalen.

Foto: RX-Media

”Rally Stoholm” körs med 15 krävande sträckor över 12 mil SS. Underlaget är asfalt med vissa inslag av grus. 

Cirka klockan 19.00  vet vi hur det slutade när sista VEC rullar i mål innan det är dags för partaj på DSR:s prisutdelningsfest, berättar Malm.

Hela eliten med rödvita flaggor finns på plats plus snabbe norrmannen Joachim Hvaal med Skoda Rally2. Med två raka ”nollor” i mästerskapet har Lucas Helin, Tibro gett upp med sin Opel Corsa OPC. Istället tar pappa Stefan Helin upp kampen för att återställa familjeäran med sin Opel Ascona. I högerstolen sätts Anders Littorin och i deras klass möter man motstånd i form av Ford Escort och Kadett GT/E.

Först start på fredag klockan 18.38 för att köra totalt fyra sträckor. Omstart från Stoholm klockan 08.00 och sedan första bil i mål strax före 17.00.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *