”Cut-förbud” i WRC-Polen, två sträckor strukna, Sandell rallyvann i Kina, Kristoffersson fråntagen seger och inget Södra-DM i Skilling 500!
Hårda WRC-bud i Polen där man idag tvingades till ett drastiskt beslut för att stoppa förarna från att ”gena” i kurvorna. I en officiell bulletin har förarna under pågående tävling varnats för att ”cut”. Ser funktionärer någon som har ”mer än två hjul” utanför vägkanten kommer detta att behandlas som att bryta mot ”Article 14.2 of the 2014 WRC Sporting Regulations.”. I praktiken antagligen tidstillägg men detta är inte det värsta. Arrangören har även gjort de tävlande uppmärksamma på att man för att skydda vägkanten, även sätter ut ”hinder” efter ”reccen” där man kan misstänka att det ”cutas” för mycket.
Självklart är detta inget som gillas av förarna, helst vill man ju köra så absolut rakt det bara går, sedan spelar det mindre roll vad för skit som är i vägen. En som gnällde allra mest över detta var Michel Solowow som fick ”bulletinen” instucken i bilen precis när han skulle starta på sträcka fyra. Chocken var så stor hävdade Fordåkaren, att han tappade koncentration och fick motorstopp…
*
Inte nog med den chockerande bulletinen, precis när detta skrivs kommer ”Breaking news”, arrangören har tvingats stryka både sträcka sju och åtta beroende på ”bad road conditions” efter allt regn dagarna före tävling. Båda sträckorna skulle körts för andra gången men betecknades som för dåliga. Dessutom fanns där farligt placerad publik på flera ställen vilket så klart underlättade beslutet. Därför är där ett långt break till sträcka nio som går igång klockan 19.15.
*
Anmärkningsvärt är annars att inte en enda bil hittills rapporteras som bruten vilket kan få en att tro att WRC Lotos Rally Poland är en ”walk in the Park” tror detta dock är fel. Efter sex sträckor leder Ogier, 1,5 sekund före Andreas Mikkelsen som har Östberg efter sig. Halvminuten bak Ogier är Latvala på fjärde palts men han kommer, tro mig!
Ett tag såg det ut som ”The Kiwi” Hayden Paddon var på väg mot en topplacering, var tvåa på en sträcka bland annat. Men så började Hyundaien läcka olja och nu ser det lite kritiskt ut för min favorit Hayden.
*
Riktigt riktigt kul att få skriva att Patrik Sandell vann igen för andra gången på en vecka. Inte så kul bara för att han vann, utan för att han var snabbast i en rallytävling. Direkt efter rallycross segern i Washington satte sig Patrik i ett flyg för Kina och Rally Beijing. Samma team som han körde för 2012 med nybyggd bil väntade.
– Jag fick en inbjudan för några veckor sedan och trots att rallycross nu är det jag satsar på ligger rally mig fortfarande varmt om hjärtat så efter en snabb check i kalendern kände jag att det passade perfekt, berättar Patrik.
Med en nygammal co-driver, Per Almkvist, som han kört många tävlingar med tidigare kände han direkt att det här hade chans att bli riktigt bra.
– Jag kände direkt att sträckorna skulle passa oss bra men med en ny bil och lite rattrost i rallysammanhang hade jag aldrig kunnat hoppas på att det skulle gå så bra som det faktiskt gjorde, fortsätter Patrik.
Och bra gick det sannerligen. Efter tre av sista dagens fyra sträckor var körda hade Patrik och Per slagit Chris Atkinson på samtliga och hade minskat avståndet till endast dryga 20 sekunder. Med 24 km kvar att köra så fanns fortfarande ett litet hopp att det skulle kunna bli ännu lite bättre. Det skulle visa sig vara en väldigt bra taktik då Atkinson i ivern att hålla undan körde punktering på sista sträckan och därmed tappade segern till svenskarna.
– Jag är jätteglad över segern och framförallt för hela teamet som jobbat jättehårt med att bygga den nya bilen och med att hitta en perfekt setup under tävlingen. Fantastiskt kul att dessutom vinna två helger, menar Patrik
– Dessutom i två olika sporter!
Nu sitter Patrik och Per i ett nytt flyg på väg till Sverige innan han beger tillbaka till USA för att förbereda sig inför Global Rallycross nästa deltävling i New York.
Huruvida inhoppet i det Kinesiska mästerskapet kommer upprepas låter han vara osagt.
Nu var det inte vilka ”rundningsmärken” som helst som jämten körde i från, trea kom Nial McShea och fyra Mark Higgins. En sak är klar, Patrik har fortfarande mycket kvar att ge i rallysporten bara att hoppas att någon dörr öppnas igen…
*
Det var inte bara den enligt SBF-regelverket felaktigt hopslagna Grupp F/VOC-klassen som inte ”Skillingarydarna” hade full koll på. Felaktigt har man även haft med i Tävlingsinbjudan att Skilling 500 ingår i Södra BF:s Rally-DM. Dock har man tagit på sig felet och de förare från Södra som nu vill avstå start i morgon får hela anmälningsavgiften tillbaka, snyggt!
Så här skriver tävlingsledare Mats Bergman. ”Av någon anledning så har vi i Skillingaryds MK fått bilden av att vår tävling ingår i ert DM. Vi har nu blivit uppmärksammande på att så inte är fallet. Jag lägger nu ingen tid på att försöka ta reda på vad som hänt utan konstaterar att ni har anmält er till vår tävling baserat på felaktig information i vår inbjudan.
Om ni med detta som bakgrund väljer att ta tillbaka er anmälan så är vi beredda att acceptera det och återbetala startavgiften.
Men jag hoppas förstås att ni kommer och ser i så fall fram mot att träffa er på lördag! ”
Tror inte skadan är så stor utan att Södras-förare har haft bra koll på vilka tävlingar som ingår i DM, om detta nu är en tröst för hårt jobbande Bergman!
*
Lite roligare blir så klart tipset för Skilling 500.
4WD
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Jocke Grahn Ford
3. Åke Jacobsson Ford
4. Bengt Abrahamsson Mitsubishi
5. Rickard Andersson Audi
Unstopable, är väl vad det heter på engelska det som Stoffe är?
2WD
1. Mattis Olsson Toyota
2. Markus Theorin Opel
3. David Bellborg Golf
4. Pierre Fransson Golf
5. Magnus Johansson Volvo
Bakslaget i Kolsva kommer att fungera som hyperhet tändvätska för Mattis och då hjälper inte ens Theorins smått fantastiska formkurva.
*
När jag ändå är inne på Mattis så lotsas han som bekant av superambitiösa Älmhults-co-drivern Marcus Sundh. Ingen hemlighet att Marcus har haft höga mål med sitt ”kartläseri” men nu börjar han tyvärr tröttna och skriver så här i sin blogg,” Jag tycker att det har funkat bra på de tester som jag och Pontus (Tidemand, min anm.) har åkt men det är hans beslut… Jag har förstått att ”up-coming” förare idag från Sverige inte riktigt ”biter” på att man exempelvis ordnar med en hel del andra saker utöver ”codrive:andet”. Sponsorer, förmånliga och rent ekonomiskt försvarbara avtal med stora team om VM- tävlande m.m… Nu ska jag inte tjura ihop här på bloggen…jag är fortfarande en naiv junior men sen respekterar jag och förstår allvaret i att det är NU jag skall skapa min framtid i den här sporten. Därför ställer jag en magisk fråga ”är det här verkligen rätt sätt för mig att spendera min tid”? Ska jag fortsätta jaga en karriär utan några ärligt besvarde förarkontakter som har samma mål och ambition?
Jag är nära att lämna denna sporten som co-driver i tron om att lyckas i den rollen.”.
Rent ut sagt för dj-ligt om inte ambition och skicklighet ska löna sig Marcus, bit ihop och kom igen. Närmast ”hopbitning” bär mot seger i Vaggeryd imorgon…
*
Tänker väl inte orda så mycket om Rallycrossen i Strängnäs mer än att det går lite tungt för min f.d klubbkompis Tobias Brink. Trots snabbast tid på träningen blev Tobias sist i tävlingen efter bland annat en påkörning och sedan med elektronikproblem.
– Elektroniken som styr motorn ser ut att ha hängt sig av någon anledning; vi vet inte varför. Det är garanterat något fel som är utom vårt räckhåll att säkra upp vilket känns väldigt surt, är Tobias kommentar på vägen hem mot Eslöv.
*
Desto roligare att Patrik Flodin äntligen fick till det och vann före Kevin Hansen och Kevin Eriksson.
*
I den ”stora” klassen vann Johan Kristoffersson för andra gången trodde man, men icke sa Nicke. Istället fråntogs han vinsten då han använt sig av två omärkta däck något teamet också medger. STCC AB har idag därför beslutat att justera resultatet vilket innebär att Kristoffersson flyttas ned till sista och sjätte plats i finalen.
Istället vinner Sebastian Eriksson med Skodaåkaren Linus Westman som tvåa och Ole Christian Veiby på bronsplats.
Audi-åkaren Robin Larsson trodde han hade kommit på något nytt när han provade bakhängd dörr på Audin. Men sorry Robin, detta hade Saab redan i början av femtiotalet på både 92:an och 93:an. Pierre Skytt tog påpassligt bilden på den Saab-inspirerade Audin.
Glöm inte 19.00 ikväll på SVT 2där kommer hela skådespelet.
*
På söndag är det dags för Ljungbyhedsprinten, Silver-VOC:en ska luftas på det som mina mer erfarna kamrater säger, vrålsnabba flygfältet. En som inte får uppleva detta är Puma-åkaren Jonas Olsson som dragit tillbaka sin anmäla, där en trasig motor är orsaken. Att han missar genrepet inför SM-Sprinten är inte det värsta, risken är stor att även den försvinner.
– Har beställt grejor men det är nog väldigt tveksamt om det blir någon start i Borås, konstaterar Jonas lätt uppgivet.
Samma problem har regerande mästaren Mats Andersson med sin protonmotor som rasade i Eslöv. I hans fall finns dock räddningen runt hörnet, pappa Östens GSi-Kadett. Mats meddelar.
– Då Protonen har en bra bit kvar innan den är läkt färdigt, får det bli denna kvalitetsvagn på söndag!
Snacka om uppköp!