Covid stoppade Klara från Extreme E, GNM tar hand om Greensmiths uppladdning inför Umeå, vad har P4 Västerbotten mot rally, ersättning betalades även i Värmland, modeveckan i Milano satte ”P” för rallystart, Sandell rasade och mer Volvo i Kenya!

En mardröm!

Orden är SMK Hörbys Klara Andersson som nu skulle varit på väg till Saudi Arabien och premiären för Extreme E men som tråkigt nog testats positivt för Covid-19.Foto: Privat

Jag är superbeviken och väldigt ledsen för detta, förklarar Klara och att så är fallet syns tydligt på hennes videoinlägg.

Har inga symptom och känner mig helt friskt men testen var tyvärr ändå positiv så nu får jag heja på mitt team Xite Energy Racing hemma från soffan! 

Teamet har dock lovat en ny chans för Klara och i väntan på detta tar Tamara Molinaro över hennes plats vid sidan av Oliver Bennet.

*

Som jag skrev redan i söndags så har det varit klart för mig länge att Gus Greensmith/Jonas Andersson skulle köra Rally2-Fiesta och inte de tamare Rally3-varianten i sitt genrep inför Puma-premiären på snö i Rally Sweden. Nu kan jag också ta bladet från munnen och avslöja att det är med Tom Kristenssons WRC2-Fiesta från i fjol som paret ska ta sig an norska mästerskapet och ”Numedalsrally” till helgen.

Foto: Lolllo

Bilen bor numera hos GN Motorsport i Åhuskärr som nu fått det stora förtroendet från M-Sport Ford och Richard Millener att sköta ett av deras hopp i WRC uppladdningen inför Umeå.

– Jättekul och det visar att vi i lilla Åhuskärr gör någonting rätt, när man vänder sig till oss för det här viktiga uppdraget, menar ”N” i GNM, Rickard Nilsson och fortsätter.

– Att vi gett PG Andersson bilar för två SM-guld har helt klart inte passerat obemärkt i Cumbria vilket stärker oss inför framtiden! 

Foto: Lolllo

I går var Greensmith/Andersson i Antilla och testade ihop med PG Andersson och Anders Fredriksson, tester som utföll till belåtenhet berättar tekniskt ansvarige hos GNM Staffan Andersson.

Efter detta fortsatte Gus till Kall för att där påbörja test inför Rally Sweden och då med Puman innan det är norsk rallystart med vår Rally2 Fiesta på lördag.

Att bli en del av WRC-teamets uppladdning inför viktiga Rally Sweden är så klart stort för det i de här sammanhangen, ändå lilla teamet från Skåne. Redan förra veckan påbörjades GNM:s ”rally tour” med PG:s start i Lima och den här veckan är det då Numedal som är i fokus. Efter detta fortsätter GNM-gänget med Rickard, Staffan, Oliver Green och småländska inslaget Gustaf Andersson mot det stora äventyret med PG:s start i Umeå. Då har man varit på resande fot hemifrån Skåne i nästan tre veckor

Jobbigt men dj-ligt kul och oerhört värdefullt inför vad som komma skall om alla pusselbitar faller på plats, konstaterar Rickard och Staffan  mer än lite hemlighetsfullt. 

I Kall ansluter också Adrien Fourmaux för att få till lite vinterkänsla inför nästa stora utmaning i Umeå. Då självklart med bättre lycka än i Monte som slutade med en våldsam krasch.

*

Till skillnad från kollegorna på P4 Värmland som verkligen omfamnade Rally Sweden verkar P4 Västerbotten ha en annan ingång när nu landets största årliga VM-arrangemang kommer till deras område. Jag vill inte påstå att man försöker motarbeta rallyt men att det gärna lyfts fram negativa saker från kanalen är svårt att blunda för. Att man mer eller mindre ställde sig på samernas sida i den infekterade tillståndsfrågan är kanske naturligt, tänker på att man vill ge en utsatt grupp mer röst än en kringdragande VM-cirkus. Sedan förklarades det att någon rallyradio liknade värmlänningarnas skulle det inte bli från Umeå, med motiveringen att man där gjorde radio för alla inte enbart för en minoritet rallylyssnare. Foto: Tommy Svensson

När så SBF ihop med rallyledningen tog saken i egna händer och med hjälp av ett antal privata stationer fixar sändningarna, utropades det surt från P4-kanalen, ”Reklamradion livesänder rallyradio från VM-tävlingarna”. Att blanda in ordet reklam känns för mig som att man vill förminska lösningen som ger service åt alla besökarna under rallyveckan. Just ordet reklam är som alla vet något av det fulaste som kan yttras inom Sveriges Radios väggar.

I går kom som så ett nytt hugg i rallyryggen när en P4-reporter försökte få till en bra story med rubriken ”Vårdens oro inför rally-VM: Långa köer och tuff jobbhelg”. I en intervju med en distriktsläkare förklarades att många västerbottningar valt att inte söka vård när coviden härjade som värst. I Intervjun menade hon uppenbarligen att just under rallyveckan skulle alla dessa nu komma till primärvården för sina åkommor. Så kan det kanske vara, men på vilket sätt rallyt skulle utgöra ett hinder för detta lyckades man aldrig riktigt förklara i inslaget. Istället lugnade två andra företrädare för länets vårdapparat med mer på fötterna, att man inte såg någon som helst anledning till oro med anledning av Rally Sweden. Högsta chefen för primärvården Karl-Gustav Forsberg hade till skillnad från den oroliga läkaren, bemödat sig med att kolla sjukvården i Värmland och hur det sett ut där under alla åren rallyt körts där.

Erfarenheten från Värmland är att vården inte påverkas så mycket av rallyt, konstaterade Forsberg lite mer sakligt.

Spännande att se vad som mer kan ”grävas fram” av den ambitiösa radiokanalen…

*

Igår kommenterade jag att funktionärer i Rally Sweden får ersättning med 700kr/person vilket jag då ser som en liten fara för andra arrangörer, om detta förfarande sprider sig neråt i rallypyramiden. Har fått en del kommentarer på detta, tack och lov väldigt korrekta och faktabaserade istället för de mer vanliga hätska angreppen på vad jag skriver.Foto: Tommy Svensson

 Att samma sak skett även i Värmland under flera år förklarar Servicepark Manager Adam Magnusson som skriver.

Hej Tommy,

Läste din blogg om ersättning till funktionärer i Umeå. Vi har haft en ersättningsmodul i Värmland också i flera år så det är inget nytt för oss. Det är det enda sättet för att få idrottsföreningar, byggdeföreningar (som inte är intresserade av rally) att ställa upp!

Nytt är att oavsett uppdrag eller dag, så får funktionären samma ersättning. I Värmland var det lätt att få föreningar om de fick ”sin” sträcka på lördag vilket genererade mycket pengar i förhållande till torsdag eller söndag. Så med den omfattningen ett rally-VM kräver så går det inte med frivilliga funktionärer, tyvärr. Mvh Adam”.

Precis som jag skrev igår förstår jag att det är svårare att få frivilliga till ett stort VM-arrangemang där så mycket kretsar kring ekonomi, än att obetalt hjälpa ”sin egen klubb” när det är DM-tävling. Ingen kritik mot det rent praktiska i synnerhet inte  med den tajta tidsram som Rally Sweden jobbat med. Det jag vänder mig mer mot, är det allmänna tillståndet i landet att alla eller åtminstone många, numera kräver lön för att jobba ”ideellt”. Det är denna mentalitet som jag ser som en stor fara för allt föreningsliv, inte bara specifikt rally…

*

Finns många olika orsaker till att rallyförare på toppnivå inte kör i Rally Sweden men ett udda sådant är att rallyt krockar med ”Milan Fashion Week”.Foto: Tommy Svensson

Onekligen långsökt att en modemässa i Milano påverkar vad som händer i Umeå men för italienaren och Prada-arvtagaren Lorenzo Bertelli är detta en realitet. I år i sin sjunde start i rallyt skulle han blivit historisk som förste privatförare i en Rally1 Puma, men det satte modemässan stopp för. Bertellis mamma Miucci Prada har inte alls samma rallysug som sonen utan pekande med hela handen var hon förväntade sig se honom nästa vecka och det var inte i Umeå. Därmed missar publiken en Puma i militärgrönt och likaså ett servicetam i kamouflageoveraller vilket kanske ändå är lika skönt med tanke på det spända läget borta i Ukraina. Kan räcka med att se liknade klädsel där kan jag tycka!

*

Idag tog lyckan slut för Patrik Sandell/Henrik Bolinder när paret som ledde East African Safari Classic Rally, fick problem med en drivaxel.

Foto: Tuthill Porsche

Problemen uppstod på dagens första sträcka och kostade jämten i Porschen över 25 minuter. Ras till sjätte plats men upphämtningen har påbörjats med två raka sträcksegrar efter detta och nu parkerar #4 Porsche 911 SC Proto på fjärde plats 18.44 upp till nygamla ledaren Baldev Chager.  Ken Block är bortom all räddning på sin 27:e plats 3.21,01 upp till Chager i topp. 

*

Det roligaste med att göra Motorbloggen är när jag får lite oväntade återkopplingar. Igår kom en sådan från mångårige kartläsaren Jörgen Skallman, Filipstad och ämnet var Bo Axelssons Kenya-start med Volvo 142 S. Jörgen skriver, ”Hej Tommy, apropå Volvo 140 i Kenya….

 När jag köpte min 142S –67 så åkte jag hem till Torsten (Palm) som signerade det bifogade vykortet, 144S från Kenya.”.

Bilden är från 1971 när Bengt Söderström/Torsten Palm körde i Kenya med en Volvo 144S trots att det felaktigt i startlistan anges som 142S. Paret slutade på 19:e plats och innebar också Söderströms sista internationella start.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *