Covid-19 flyttar SM-premiär, protest mot Oliver i Rally Hungary ogillades, Pajari kan bli ”årets Tom”, publikfritt i Tyskland, tufft avslut för ”The Bäckmans” och Joel hamnade i tysk masskrasch!

Då hade min norrländska ”öronviskare” ganska så klart för sig när han redan för någon vecka sedan hävdade att det inte skulle bli någon SM-premiär i Boden den 7-8 januari och anledningen till detta var den vanliga då Covid-19 inte styrs av almanackan. Något som vissa lite enfaldigt verkar hoppas och bara vi skålat i skumpan på nyårsafton, så är allt som vanligt igen. Men för North Rally-arrangören blev det uppenbart att så blir det inte och därför väljer Bodens MS att flytta fram tävlingen med Svenska Rallymästerskapens godkännande.

– Vi har beslutat att flytta fram tävlingen till 26-27 februari. Orsaken är Covid-19 och den ökande smittspridningen som nu sker och därtill redan beslutade, samt kommande, restriktioner i många regioner i landet.

Foto: JC Rallypics

Jobbet med SM-premiären fortskrider så klart med en förhoppning att pandemin lugnat ner sig knappt två månader längre fram. Inte utan att man höjer lite på ögonbrynen när det samtidigt kommer ut inbjudan från Supercupens premiär ”Hälsingerallyt” som planeras helgen efter att Boden skulle ha kört, den 16 januari.  Så här långt innehåller tävlingskalendern 17 svenska rallyn under januari-februari och frågan är nu hur många av dessa som verkligen kommer att genomföras?

Några speciella regler med tanke på Covid-19 finns inte för Hälsingerallyt och där ambitionen verkar vara att köra med med publik. I Tävlingsinbjudan finns inget som antyder något annat och istället  enbart denna lilla brasklapp ifall inte pandemin följer almanackan, ”Tävlingen kan avlysas efter domarens godkännande om inte minst 90 deltagare anmält sig vid anmälningstidens utgång, eller om arrangören nekas erforderligt tillstånd, eller vid annan force majeure. Folkhälsomyndigheten och Region Gävleborg kan stoppa tävlingen p.g.a. Covid19, då återbetalas 2.500:- av avgiften, gäller ej notavgiften om noterna är tryckta”. 

*

Blev lite dålig stämning efter målgången av ERC Rally Hungary sedan Alexey Lukyanuk (13:e) och tvåan Gregoire Munster protesterade mot fyran Oliver Solberg. Upphovet till protesten var att Oliver under lördagen körde två punkteringar  Skodan och när den sista kom på dagens slutsträcka var han tom på reservhjul. Detta tvingade honom att köra från sträckmålet enbart på fälgen vänster bak, då däcket redan försvunnit inne på sträckan. Till sitt försvar hävdade Oliver att han på transporten till etappmålet stannade så fort det blev möjligt och skiftade till det först punkterade hjulet, där det fortfarande fanns däckrester kvar. Detta menade dock både Lukyanuk och Munster var ett brott mot ” Article 34.1.5 of the FIA Regional Rally Sporting Regulations” som säger att på allmän väg måste bilen köra på fyra hjul/däck som rullar fritt. Uppfylls inte detta krav ska ekipaget anses som att ha brutit och ska även ha bestraffning. De båda protestanterna menade att Oliver skulle bestraffas med ett tidstillägg på 10-minuter. Nu tog dock tävlingsledningen Olivers parti och avslog båda protesterna. I Munsters fall var det ännu enklare då teamet aldrig betalade protestavgiften. Även om jag har viss förståelse för både Lukyanuk och Munster så känns det ändå som lite osportsligt att protestera mot detta. Min åsikt är normalt att regler ska följas men samtidigt tycker jag ändå, det är på specialsträckorna som ett rally ska avgöras. 

Foto: Worlds PR

För Lukyanuk blev tidstillägget på fem minuter för tidig ankomst dyrbart då han enbart kunde lägga till åtta poäng till sina tidigare 108. Detta betyder fortsatt ledning men Oliver som fyra, knaprade in kraftigt och är nu bara  27 poäng efter med två tävlingar kvar. Även Munster minskade gapet och är inför rallyt på Gran Canaria, trea och sex poäng efter så självklart hade det för dom som vi skåningar säger, ”gjort gott i kageboorken”med Oliver helt utan poäng. Något bättre ser det ur Munsters synvinkel ut i Junior-klassen då han passerade Oliver och är nu en poäng före.

*

Foto: Junior-WRC

I fjol tilldelades Tom Kristensson ”The Rookie Award” i Junior-WRC och i år står det mellan trean Sami Pajari och femman från Italien, Marco Pollara. Utan tvekan sitter Pajari i slagläge att kunna stärka sin kassa med 15 000 euro till 2021 med sina 54 poäng mot Pollaras 19.

*

Fick se en in-car från helgens tyska Lausitz Rallye där danske Peugeot-föraren Henrik Munk Hansen skötte ratten. Drygt åtta kilometer långa SS4 kördes i mörker och med ”schotter” som underlag, alltså grus. Tyvärr fick Hansen bryta med drivaxelbrott några sträckor längre fram i rallyt men annars såg det riktigt bra ut vad jag kunde bedöma. Två saker slog mig under tiden jag kikade på videon, för det första svenska förare borde aldrig gnälla över spåriga sträckor, åk till Tyskland och jämför. Det andra som jag noterade var att på sträckan fanns i princip inte en enda åskådare, med lite tur så kunde man kanske upptäcka tre personer men det kan också ha rört sig om funktionärer. Med andra ord, ”publikfritt” betyder två helt olika saker i Tyskland och här hemma… 

*

På spanska Jarama avgjordes TCR Europe och därmed Jessica och Andreas Bäckmans sista tävlingshelg. Under lördagsnatten drog ett regnväder in över banan vilket gjorde det hela lite svårbemästrat vilket Jessica fick erfara i Race 1. Efter en sammanstötning tvingades hon ta sin Hyundai ur skolan medan Andreas rullade i mål som sexa. Med tajt mellan racen fick inte mekanikerna ordning på Jessicas bil till Race2 utan hon fick starta inifrån depån. Även i här blev det tufft med regn strax före vilket gjorde däckvalet avgörande. Andreas var uppe på fjärde plats men slutade även här som sexa med bilen från Target Competion. Detta innebar att Andreas slutade sexa i mästerskapet vilket ändå är imponerande då han missat fyra av de 12 racen. Krascher och en handskada ställde till det för Boden-föraren. För syster Jessica blev Race 2 lika illa som det första då hon kom ut med fel däck plus strul med bilen som tvingade henne till depåbesök. 

Surt avslut på en olycklig säsong, men ändå nöjd med min fartutveckling under året. Stort tack till hela teamet Target Competition och Hyundai Motorsport Customer Racing för hela året, summerade Jessica.

Foto. Audi Sport

Den europeiska TCR-serien vanns av Audi-föraren Mehdi Bennani före Hyundais John Filippi. Andreas Bäckman slutade alltså sexa medan lillasyster Jessica körde in på 18:e plats av de 32 förarna i tabellen.

*

Foto: Mario Bartkowiak

Ingen av svenskarna i ADAC GT Masters kom på pallen i avslutningen på Oschersleben. I Race 1 lyckades Joel Eriksson bäst med en 19:e plats medan brorsan Jimmy slutade placeringen bakom. Ännu sämre gick det för Henrik Skoog som fick ”DNF” efter bara körda 14 varv av de 40 som vinnaren körde. Då gick det bättre i Race2 med en 12.e plats för Skoog medan Jimmy Eriksson slutade på 13:e. Den här gången var det Joels tur att få ”DNF” i resultatlistan efter att ha blivit inblandad i en masskrasch som tog ut sex bilar däribland Joels BMW.

Det här var inte vad vi hade hoppats på, särskilt inte i finalen och särskilt inte här i Oschersleben, på hemmaplan för teamet, konstaterade Joel.

Det fanns ingenting jag kunde göra för att undvika kraschen i starten. Det var bilar framför mig som krokade ihop och snurrade, och sedan blev det kaos. Jag hamnade i räcket och bilen fick tyvärr en skada som vi inte hann reparera innan omstarten…

Serien vanns av Michael Ammermüller/Christian Engelhart medan Henric Skoog blev bäste svensk på 18:e plats därefter kom Erik Johansson på 19:e. Tomelillabröderna Jimmy och Joel Eriksson slutade som 29:a respektive 37:a. Totalt 41 förare tog poäng under året.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *