Corona ger fullt fokus på hybridbilar i WRC, nya Opel e-rallycup på paus, lyckad TUSS i Hörby och när Fulltofta var rallycentrum!

Inget ont som inte har något gott med sig, i det här fallet att WRC-teamen kunnat fokusera på utvecklingen av bilar för nya hybridreglementet när Corona satt stopp för all normal verksamhet. M-Sport Ford ligger väl framme med nästa generation av WRC-Ford berättar chefen Richard Millener och redan efter årsskiftet räknar man med att kunna köra första testerna med en ”mula”. Tävlingsstoppet som är ”world wide” har gjort att även Fords tävlingsavdelning, ”Ford Performance” fått möjlighet att gå in med extra resurser för Millener och hans ingenjörer. Tidigare har dom engagerat i sig specifika delar av rallybilarna men nu är man med på alla hörn enligt Millener. 

Foto: Tommy Svensson

Fortsatt är man dock bekymrad både hos M-Sport och kollegorna över att ha mindre än 12 månader på sig från det att ”mulan” börjar testas till det blir premiär för hybriden 2022. 

*

Abstinensen är stor hos alla vid det här laget nu när Corona regerat i över två månader, sedan om det är bollsparkare, eller rallyåkare spelar mindre roll, suget är stort. Extra jobbigt är det för WRC-teamen där FIA:s testbegränsningar gör det omöjligt för förarna att spontanköra en sväng hemma omkring. En lucka i regelverket gör det dock möjligt att köra med R5-bilar och den möjligheten tog Ott Tänak i veckan. Till Estland hade Hyundai Motorsport tagit med sig den R5:a som annars körs av Ole Christian Veiby i WRC2. Gissar att Ott och Martin Järveoja inte var så där jättesvåra att övertala till att ta en runda och slipa bort lite rattrost…

*

Foto: Opel Motorsport

Corona kom extremt olägligt för Opel Motorsport som laddat upp för premiär med världens första rallyserie för elbil ”ADAC Opel e-Rally Cup”. Men någon premiär för efterträdaren till ”Opel Adam Cup” blir det inte den 8 augusti som planerat. Då skulle Rallye Oberehe fått ta emot en flock Opel Corsa-E som så här långt enbart körts i olika tester. Arrangören till Rallye Oberehe försökte länge via olika kryphål i myndigheternas restriktioner, ändå få till stånd tävling men fick till slut ge upp och idag är det stopp för evenemang liknade en rallytävling fram till sista augusti. Hoppet står nu till att landet öppnas upp i september och att det då under strikta begränsningar kan bli elbils-premiär i Tyskland.  

*

Här hemma ska det dock bli rally på lördag den 30 maj i Stenungsund med ”Privatbostäder Rallyspecial” och enbart 40 ekipage samt så klart publikfritt. För detta har Västra BF gjort ett förtydligande om vad som gäller. ” Följa av myndigheter satta råd och rekommendationer. Se dessa på www.vastrabf.se 

Lokalnivå status på tävlingen med max 40 deltagare
Antal mekaniker per bil ska begränsas (1 per bil)
Ingen cafeteria verksamhet, försäljning genom ”fönster” eller utomhus Ingen kontanthantering
Publikfritt. ”grinden stängd”
Rekommenderat max resedistans för deltagare 120 km till banan Föranmälningsplikt till evenemanget
God spridning i depå/serviceplats”.

Dock verkar inte delen från FHM/RF/SBF:s  om åldersbegränsning för att deltaga i tävling längre äga någon giltighet. Enligt tidigare regler skulle det då enbart vara tillåtet med tävling för ungdomar födda 2002 eller senare…

*

Som sagt, rallyabstinensen är stor och när Södra BF idag arrangerade ”TUSS” i Hörby stod där även lite åskådare utanför besiktningshallen för att suga i sig lite ljud och doft av rally. En av dessa var SMK Hörbys kassör Bertil Gunnarsson som belåtet konstaterade.

Riktigt illa när man till och med åker iväg för att kolla på en besiktning!

Foto: Tommy Svensson

Totalt 24 bilar kunde ansvarige Gert Andersson och hans flitiga kollegor räkna in i första arbetspasset sedan i höstas. 

Nu klarar dom här bilarna  sig resten av säsongen, så det känns bra, menade Gert när det pausades i den minimalt befolkade lokalen. 

Då hade SMK Hörbys Tommy Nilsson för första gången fått den nybyggda Hondan besiktigad och detta utan anmärkning. Något både han och pappa Peter var nöjda med och vilket även visade att de många timmarna i garaget varit väl värda att lägga ner.

Foto: Tommy Svensson

Nu skulle det bara vara kul att få tävla också, menade ”Ysta-Pidder” när han lotsade upp Hondan och Tommy på släpet.

*

I likhet med många andra blev det idag en utflykt till fantastiskt fina Fulltofta Naturcenter några kilometer utanför Hörby på vägen mot Höör. Redan tidigare var detta ett populärt utflyktsmål med fina vandringsleder, grillplatser för att inte tala om de fantastiskt goda och hembakade kakorna i cafeterian. Men nu har intresset för friluftsliv mer eller mindre exploderat bland annat har man tvingats göra en ny extra bilparkering  för att alla ska få plats i ”Kvarröd”. Anläggningen har en idag nästan helt okänd rallykoppling och då tänker jag inte bara på att det är snabbe BMW-åkaren Tommy ”Krull” Anderssons uppväxtplats. Tänker än mer på att ”Fulltofta-skogen” i forna tider (alltså 60 och 70-talet)  användes flitigt i rallysammanhang och där det förr var enkelt att få ihop långa sträckor på uppemot två mil. Med sin närhet till Hörby var det självklart att använda vägarna i Fulltofta för TV-Svängen och även vid några tillfällen i South Swedish Rally. Vill minnas att sista gången var 1983 som SSR hade en sträcka här. Men när sedan Region Skåne köpte upp hela fastigheten och gjorde om den till naturreservat blev det med automatik stopp för allt vad rally heter. 

Foto: Tommy Svensson

Vid dagens promenad mindes jag tillbaka till TV-Svängen 1968 när jag för allra första gången skulle få vara funktionär i en TK. Tidigare var det endast som vägvakt min kompetens som 17-åring ansågs räcka til,l men nu skulle det bli ändring. Blev placerad i starten på SS1 ihop med flera betydligt mer rutinerade SMK:are och vill minnas att Seved Nelander var TK-chef och höll ihop gänget. Starten var i en lång uppförsbacke, samma som den vi idag promenerade på men nuförtiden är i stort sett bilkörning omöjlig då vägen legat i träda i runt 25 år, men att promenera går fortfarande bra. Har inte så mycket minne från själva tävlingen eller vad som hände, trots allt 52 år sedan som detta utspelades.

Foto: Tommy Svensson

Men minns att jag tog en tafflig segerbild på Stockholm BK:s Janne ”Satan” Henriksson och kartläsare Lars-Erik Carlström hängande på framskärmen till då helt nya Opel Rallye Kadett. För övrigt Jannes första seger av de tre han tog i svit.

Foto: Kjell-Erik Nilsson

Minns också ljudet från Växjö-föraren Sven-Olof Fröjdhs VW 1500 som en dåvarande kollega på Skåne-Bild i Eslöv lyckades fånga i sin Leica. Även om jag då var Saab-frälst så var ändå avgasljudet från ”Folkavagnen” något extra. Lite skillnad mot den flåsande andhämtning som vi åstadkom efter att ha nått toppen av backen…  

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *