Citroën vill se mycket mer av Loeb, Sandell kör Subaru i nya ”ARX”, B eller A-besiktning ?, Simrishamnarna avvaktar, 13 år med nej till rally på Ravlunda!
Att kalla Sebastien Loeb och Daniel Elenas WRC-comeback för något annat än succé är helt omöjligt. Utan det punkterade däcket och cirka 2.20 tappade minuter på sträcka 14, hade han och Sebastien Ogier i princip kört dött lopp. Att succén även märktes i hemma i Frankrike är självklart och nu skrivs det att teamchef Pierre Budar gärna vill se honom med full VM-säsong 2019. Kontraktet i år består av tre tävlingar, Mexiko, Korsika och Spanien men kan alltså ändras till nästa år om Budar får som han vill.
Man skulle kunna tror att Kris Meeke skulle vara mer återhållsam i hyllningarna då statusen som försteförare hos Citroën troligen skulle steppa ner ett steg med en Loeb på heltid i teamet. Men så tänker inte Meeke utan han berättar istället hur moralen höjdes och positiv energi spreds i teamet så fort Loeb kom in i bilden.
Mexiko-trean gör alltså tummen upp och när han dessutom förklarar att han vill se Craig Breen i en tredje C3 WRC känns det som att Stephane Lefebvre blir mer och mer cementerad i R5-bilen. Inte heller huvudpersonen själv gör vågen över tanken med ”full time WRC” och hänvisar till att han slutade för att han var ”mätt”. Samma känsla finns fortfarande hos honom förklarar han och när det ryktas att Budar velat övertala honom för start i WRC Rally Deutschland svarar Loeb.
– Då ligger jag på stranden och solar…
*
Ser ut att bli lite motigt i portgången för nytänket i amerikanska Red Bull Global Rallycross. För någon vecka sedan annonserades det att man skrotar Supercars-klassen redan 2018 och tar ett steg tillbaka med lite klenare bilar eller som man själv uttryckte det, ”ger rallycrossen tillbaka till förarna”.
Reaktioner kom först från svenska OMSE med Andreas Eriksson i spetsen som nu troligen sadlar om från Honda till Ford och World RX. Idag kom så nyheten att World RX-promotorn IMG tar ett ben över Atlanten och startar Americas Rallycross Championship (ARX). Ett försiktigt steg med bara fyra deltävlingar planerade men ändå har man fått stora fiskra på kroken, både Volkswagen of America och Subaru of America har skrivit kontrakt med IMG. För Volkswagen är regerande GRC-mästaren Scott Speed och Tanner Foust klara genom teamet Andretti Autosport.
I Subaru blir det jämtländskt bakom ratten på ena bilen i form av Patrik Sandell medan australiensaren Chris Atkinson håller i den andra. Premiär för Sandell & Co blir samma helg som World RX kör på Silverstone i England 25 maj.
Deltävlingar kommer även att köras i Kanada på Trois-Rivieres 4-5 augusti och i Austin, 29-30 september. Fjärde tävlingen är ännu inte offentliggjord.
*
I går gick jag igenom lite inför premiären av Södra BF:s RS-DM i Hörby den 15 april och där man nu fått ett litet oväntat problem. I kalendern är tävlingen den tredje i Södra och var tänkt att köras med enbart B-besiktning precis som den tänkta premiären Anderslövsrallyt. I det läget är Simrishamnsmixen ensam om att ha A-besiktning plus att det nu till helgen är Teknikerkurs i Hörby med vidhängande TUSS-besiktning. Hit har nu 15 förare anmält sina bilar för besiktning vilket även innebär att det är fullt. Detta då besiktningen görs av kursdeltagarna och där inte finns tid över till fler bilar än så.
Kritik har också riktats mot SMK Hörby över att man inte har A-besiktning vilket enligt kritikerna innebär att det nu finns tävlande som inte kan köra premiären då besiktningen gått ut.
– När vi gjorde om till varvlopp beslöts det även att vi skulle koncentrera tävlingen med service, servering och besiktning på samma ställe, berättar tävlingssekreterare Bertil Gunnarsson.
På nya ”HQ” finns mycket små möjligheter att anordna A-besiktning och klubbens vanliga lokal för detta ligger dessutom inne på den tänkta banan vilket gör det hela lite svårlöst. Ändå undersöks om det går att lösa.
– På söndag tas beslut om det blir A eller B-besiktning den 15 april, meddelar Gunnarsson.
*
Inte bara i Skåne som vintern dj-las med rallyåkarna utan även smålänningarna har drabbas av Kung Bores vrede. Annandag påsk skulle Vimmerby MS kört sin sprinttävling ”Mikael Johansson minne” men tvingas nu ställa in. Vid ett möte i tisdagskväll togs beslutet enligt tävlingsledare Angelica Lindblad.
Planen var att köra en sträcka på tre kilometer, tre gånger inne på klubbens motorområde men då snö fortfarande täcker banan var inte beslutet svårt att fatta. Nu hoppas klubben att istället kunna köra tävlingen till hösten.
*
Fem dagar efter att Vimmerby skulle ha kört är det tänkt att SSRC-premiären ska avverkas i Simrishamn. Med tanke på snömängderna som vräkte ner över Österlen är det nu med spänning man ser framemot vårens ankomst. Minusgrader väntas i helgen men sedan vänder det över till plus i början av veckan och dessutom lite sol, men räcker det för att göra sträckorna redo för grussprätt? Ställer frågan till Tony Persson i tävlingsledningen.
– Vägarna ser hyfsade ut enligt en inspektion i går och då gjordes bedömningen att det skall nog gå att köra, berättar Tony.
– Det ligger ingen snö på vägarna men vid sidan om finns en del…
Än har inte Simrishamns MK tagit något definitivt beslut om det ska köras eller ställas in och enligt Tony ska detta inte tas förrän i början av nästa vecka
– Vi kommer att göra en ny bedömning till helgen och kolla väderleksrapporterna framåt. Så nu händer det inte mycket, allt har gått i stå och det känns inte inspirerande att göra något innan man vet…
Ändå lite hoppfullt med en rallypremiär den 7 april, just meningen ” det ska nog gå att köra” känns lite som ljuset i tunneln.
*
Tony och Simrishamns MK planerade även att få tillstånd till en sträcka ute på närbelägna Ravlunda övningsfält, något som alltid fungerade förr i tiden. Numera eller sedan 13 år tillbaka är det dock tvärstopp från Fortifikationsverket och så blev även fallet när klubben återigen sökte tillstånd. Men som vanligt var inte myndigheten speciellt samarbetsvillig. Artikeln i Ystads Allehanda från 2015 är lika aktuell i dag som då.
Fortifiaktionsförvaltningens fastighetsjurist har svarat klubben och förutom det vanliga ”snömoset” hänvisar juristen till att det krävs tillstånd från Länsstyrelsen för tävling (precis som inte klubben skulle veta detta?). Juristen fortsätter ” Om Länsstyrelsen skulle godkänna tävling inom N2000 skulle ändå inte FORTV kunna upplåta mark eftersom myndigheten inte tillåter civila motortävlingar inom N2000.”.
Längre ner preciseras varför just Ravlunda är så unikt att det är okej med stridsvagnar som harvar runt ute i naturen med stora markskador som följd, men inte okej med rallybilar som kör på de bitvis stenhårda vägarna. ”Avseende Ravlunda är detta område inte enbart Natura 2000-område utan även ett område som är av riksintresse för friluftsliv, naturvård, kulturmiljövård, yrkesfiske och totalförsvar. Utöver dessa riksintressen ingår området även i nationell bevarandeplan för odlingslandskap och det finns 5 utpekade nyckelbiotoper. Dessutom finns ett stort antal forn- och kulturlämningar varav ett fornvårdsområde. Sedan finns det även andra nyttjanderättshavare inom området i form av jordbruksarrendatorer. Med anledning av ovan kan lämpligheten att upplåta mark för civila motortävlingar ifrågasättas.”.
Lider verkligen med Simrishamns MK och alla andra klubbar som har perfekta områden för specialsträckor i närområdet men där myndigheterna sätter stopp. Sedan är det också lite märkligt att inte samma regler verkar gälla över landet. I vissa militärområden är man betydligt mer positiva/vidsynta till att låna ut vägar/mark till verksamheter som sorterar under Riksidrottsförbundet vilket faktiskt motorsporten gör.
Nu hävdar SBF att detta är en fråga man jobbar med kontinuerligt och som dessutom är prioriterad. Finns egentligen ingen anledning att betvivla detta, ändå ställer jag mig lite undrande över det klena resultatet som åstadkommits. Vill nästan säga att där inte hänt ett skit de sista 15 åren, men jag kan ha fel…
*
Rallyprofilen Jan Sandström återkopplade till gårdagens inlägg om funktionärer vs. SBF och skriver, ”Beträffande funktionärer så har många av oss som var med redan för många år sen varnat och begärt av SBF:s styrelse att man ska ta itu med problemet. Det kanske är så enkelt att det inte finns något att sola sig i om man satsar på funktionärer.
När jag började med rally hade klubben ett krav på oss att vi måste ställa upp som funkisar på klubbens tävlingar, i mitt fall rally/karting/rx. Detta gav oss massor och klubben möjlighet att genomföra arrangemang på ett vettigt sätt. Det var rent av spännande att vara kurvvakt eller tidtagare när man fick jobba ihop med kändisar i klubben.
Jag tror att klubbarnas aktiva tävlande kan göra mer för att hjälpa till än vad SBF förmår – tyvärr, men man får det man förtjänar i en demokrati.”.