Citroën vill ha Ogier, WRC-Paddon ger inte upp, Åberg på guldjakt i ESR, nya R5:or i Arlöv och rally med enbart ”Standardäck”.

Idag bekräftas även min tes att Yves Matton verkligen vill se franska ikonen Sebastien Ogier i en C3 WRC till nästa år. I franska sporttidningen L Equipe berättar Matton att man inte ville stå i vägen för Andreas Mikkelsen när han i elfte timmen fick möjlighet att köra för Hyundai. Istället är det Ogier som är deras huvudspår och Matton avslöjar också att det förekommer diskussioner mellan de båda. Dock alldeles för tidigt för att kunna kalla det förhandlingar.
For the moment, Ogier is clearly the track that is preferred, säger Matton till husorganet L Equipe.
Han säger också att Sebastien Loeb är öppen för comeback till nästa år, dock inte full säsong utan utvalda rallyn i WRC. Att den flerfaldige världsmästarens testpass betytt mycket för att få rätt riktning på C3:an sticker inte Matton under stol med, samtidigt delar han ut en liten käftsmäll till teamets ordinarie förare.
Sebastien klarade ut att göra test i regn som vi inte klarat av med våra egna förare…

*
Som förväntat gjorde inte Hayden Paddon någon ”high five” efter att Michele Nandan satt honom på Hyundai-bänken i kommande WRC RallyRACC Catalunya-Rally De Espana. På sin egen hemsida kommenterar WRC-nian det hela för sina fans, ”The Paddonpack”.
Så klart är vi riktigt besvikna över beslutet men måste samtidigt acceptera att vi ”had a very bad year” av många anledningar och detta är den bistra verkligheten i professionell sport.
Vidare förklarar Paddon att han har kontrakt med Hyundai till och med 2018 och att han hoppas kunna visa sin kapacitet i de två resterande WRC-tävlingarna.
Detta tänder mig ännu mer och jag kommer inte att tillåta att 20 års hårt jobb, tårar och uppoffringar spolieras av några dåliga tävlingar, menar Paddon och avslutar med.
– We will not give up!

*
Nu verkar det som att mycket i WRC kretsar kring Andreas Mikkelsen som i dag var i Alzenau och provade ut både nya kläder och stol.  Ett högst tänkbart scenario är att norrmannen får en plats 2018 hos Hyundai. Då på bekostnad av Paddon, 30 år eller Dani Sordo som är fyra år äldre. Ingen av de två har visat vinnartag i år, närmast har Paddon varit med en andra plats i Polen.
Med Nandans beslut känns det som att Paddon ligger sämst till och jag blir inte förvånad om han får ta ett steg tillbaka och 2018 får ägna mesta tiden åt att utveckla R5-bilen, plus kanske även köra full säsong i WRC2. Att nyzeeländaren behöver få fast mark under fötterna är nog alla överens om och det är inte första gången som ett steg tillbaka i förlängningen kan betyda två fram. Det kan också bli så att Hyundai kör med fyra bilar till nästa år och då är saken klar. Besked ska lämnas i nästa vecka när teamchef Nandan får besked om budgeten för 2018.

*
Ungefär i samma sits som Paddon befinner sig trean i det Brittiska Rallymästerskapet, Osian Pryce och en av Fredrik Åhlins utmanare om slutsegern i mästerskapet. Fredrik leder på på 108 poäng, tvåa är Keith Cronin på 74 och så trea Pryce på 66 poäng. Men fler poäng än så blir det inte för Pryce som dag gick ut med att rallyåret är slut för hans del. Någon start i BRC-finalen Rally Isle of Man blir det inte vilket så klart underlättar för Åhlin i guldjakten.
Något direkt som har hänt vill inte Fiesta-åkaren gå in på mer än att han kommit fram till att detta är enda rätta beslutet. Som vanligt är det väl samma skäl som får de flesta andra har för att ta time out, budgeten går inte ihop. Nu tackar Pryce alla som stöttat honom i Spencer Sports-Fiestan både i BRC och i WRC2 där DMACK stått som anmälare. Han hoppas även kunna återuppta rallykarriären till nästa år…

*
Ska det bli nytt SM-guld i rally för Skåne på lördag och i så fall det första sedan Jonas Olsson körde hem ett sådant 2012? Männen som ska försöka upprepa klubbkompisen i Hässleholms MK:s bedrift är så klart Anders Åberg och Björn Johnsson. En del stämmer ytterligare med när Jonas skrällde för fem år sedan, bland annat är det i samma klass Otrimmat 2WD som guldchansen finns. Men medan Jonas körde en Grupp N Ford Fiesta så förlitar sig Anders på en vassare R2-Peugeot.
I helgens final East Sweden Rally har hässleholmarna slagläge med 18 poängs försprång även om det finns en förare som kan stöka till det, senaste tävlingarnas vinnare Johnny Andersson. Tufft är det även om bronset där den fajten står mellan Mikael Jirvelius och Jonas Bodin.

Anders och Björn är de enda som inte nollat i någon tävling hittills. Skulle han bryta finalen, kommer Johnny upp i samma poängantal om han blir tvåa. Men slutar de lika, går guldet till Anders då han vann premiären. Tar Johnny å andra sidan några extra points på power stage vinner han, förutsatt att Anders bryter. Utmanare Andersson förklarar sin målsättning.
Vi räknar inte utan trimmar både bil och besättning. Vi får göra vårt jobb och se vad det leder till. Det är kul att det är tävling in i det sista!
Anders å sin sida erkänner att han har allt att förlora i finalen medan det är motsatt läge för Hedmora-föraren. Samtidigt behöver Anders bara sluta fyra för att ta guldet om Andersson vinner.
Bilen är grym, så vi ska försöka börja på en bra nivå direkt och jag har kört mycket asfalt så för min del hade publikprovet gärna fått vara längre…
Bir det för mycket om jag som skånsk patriot önskar mina landsmän lycka till och ”go tur” i helgen?

*
När jag skrev om FIA:s nya ”billigare” rallyklass R4 spekulerade jag i att det kanske skulle vara möjligt att prislappen hamnade på under miljonen för en R4:a. Stämde nästan perfekt och Orecas ”official dealer” i Sverige, MoComp uppger att priset är 108.000€ plus moms. Tillkommer gör bil (kaross) och arbete vilket då innebär att mina förhoppningar kommer på skam ganska rejält. Niklas Svensson på MoComp vill också förtydliga.
Vi kan ej bygga bilar eller har någon del i att sälja dessa förutom
att jag hjälper Oreca att knyta kontakter, förklarar Niklas
Tanken är att duktiga bilbyggarföretag t.ex IGMAB , TIBUC eller liknande 
kan hjälpa till och bygga bilar. 
I dag visade ”DYTKO Sport” sitt R4-bygge baserat på Nissan Micra, riktigt tuff tycker jag…

*
På söndag är det dags för Arlövs MC:s numera nästan klassiska och väldigt populära RS-tävling, Sydsten Bilteknik-Rajset i grusgropen utanför Dalby. Tävlingsledare Rebecca Larsson hade satt maxantalet bilar till 80 stycken och blev nästan hörsammad, till slut blev där 72 anmälda. Kul är att publiken bjuds på två nya skånska R5-bilar där den ena körs av SMK Hörbys Sune Larsson. Efter lång väntan har nu ”rörläggaren” äntligen fått sin egen Weng-byggda Mitsubishi R5 medan ”lånebilen” i helgen gör tjänst i Rally-SM och då i händerna på smålänningen Joachim Carlström.
Den andra ”nya” R5:an i Dalby körs av Sunes ”grus-kartis” Håkan Oddshammar med fru Pamela till höger. I deras fall är det en Fiesta som ska premiärköras medan den gamla BMW Compacten får vila hemma i garaget.
Var nere i Frankrike och hämtade hem bilen redan för två månader sedan men det är först nu som allt är klart, förklarade Håkan för mig.
Bilen har körts till en tredje plats i Franska Asfaltmästerskapet och har aldrig gått på grusväg, är som ny undertill. Detta ska bli spännande att prova!
Arlöv kör med endast två bilklasser ”Trimmat” och ”Standard” och då är det i ”Trimmat” som 4WD-bilarna går in. Här blir TV-Svängs-vinnarna Joachim Grahn och Rickard Nilsson klara favoriter och detta i den asfaltbestyckade R5-Fiestan.
Om man ändå ska dela på klassen rent teoretiskt så lägger jag nog mina slantar på att DM-ledaren Rolf Grybb, Hässleholm blir bästa 2WD-åkare.Från andra sidan Öresund kommer Kenneth Kolbe Jensen och Jeanette Kvick med ”den blå löwe”, frågan är 205-Peugeoten räcker till för en pallplats?
Tre varv körs i tre omgångar vilket ger lite över två mils körning på söndag. Första start klockan 09.30.

*
Eldsjälen i Kulings MS, Conny Hansson jobbar oförtrutet vidare med att försöka få in ”Standarddäck” i rallyskogen. Nästa steg blir ”lokaltävlingen Z-Räjset i början av november där en mer ingående test ska genomföras., om vädret tillåter vill säga.
En SS på tre km, som vi kör ett antal gånger så att det motsvarar en Kullingstrofé, berättar Conny.
Sträckan är en välkänd bit som använts i just Kullingstrofén sedan mer än 40 år tillbaka vilket innebär att vi har bra koll på hur slitaget ser ut normalt.

Conny bjuder in intresserade så här till den 11 november, ”Tävlingen är öppen för rallybilar på standarddäck, dvs DOT eller E-märkta, odubbade, M+S däck avsedda för vinterbruk på personbil med symbolen snöstjärna.
Den som deltar i tävlingen gör detta på egen risk. FIA, SBF, SDF (Specialidrottsdistriktsförbund), arrangör eller funktionär kan således inte utan vållande göras ansvariga för person- eller sakskador som under tävling drabbar deltagaren.
Tävlingsdeltagare och funktionärer har genom sin anmälan att delta i tävlingen, samtyckt till att vederbörandes personuppgifter registreras i tävlingsarrangörens dataregister samt att arrangören, inom ramen för sin verksamhet oavsett medieform offentliggör namnuppgifterna.
Föranmälan sker till Kai-Ove Andersson på telefon 070-316 83 78 (Ej via sms) senast tisdagen den 7/11. Vid anmälan skall namn på en funktionär anges.
Maximalt antal startande: 30 st.. Vid uppnått maxantal stängs anmälan och reservlista upprättas.”.

*
Har varit lite dåligt med Opel-Spotting senaste tiden vilket jag så klart skäms lite över. Lite upprättelse krävs och vad passar bättre än Jan Perdens bild på tre fullblod på parkeringen till STCC i Anderstorp. I mitten en McLaren och att förklara att den flankeras av två Opel GT känns lite onödigt, det ser ju alla…

*
Inte så att jag ligger sömnlös om nätterna men lite funderar jag ändå över, varför arrangören av ”Badhotelletrallyt” väljer bort Motorbloggen som kanal för att få ut information om SRC-deltävlingen om drygt två veckor???

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *