Citroën testar nytt, den ryske raketen fortsätter sin ERC-plan, Furuseth ”fegade” i ERC-test, far och son Solberg gör upp i backen och RS-DM på mest grus…

Torsdag nästa vecka är det dags för det många menar är höjdpunkten under WRC-året, alltså Finland GP, Tusen Sjöars Rally eller mer korrekt Neste Rally Finland. Spänningen är som vanligt stor om vem som bäst behärskar de speciella finska sträckorna med sina långa, höga hopp och snabba svepande kurvor. Ska man döma av helgens genrep i Estland blir Ott Tänak livsfarlig trots att hans tidigare resultat inte varit helt på topp, sjua i fjol, ingen start 2016 och så femma för tre år sedan. Istället var det ifjol Toyota-kompisen Esapekka Lappi som var snabbast, med Elfyn Evans halvsekunden efter och sedan Juho Hänninen 0,3 efter walesaren. En högst oväntat prispall måste  erkännas.

2016 var det Kris Meeke som vann och detta kommer han alltså inte kunna upprepa i år eftersom han saknar ratt. Men Citroën finns med och Pierre Budar &Co har  absolut inte gett upp trots tämligen mediokra resultat hittills. Ett bevis på att där finns mycket stridsvilja hos fransmännen är att man framöver, kanske redan i Finland  kommer med ny framvagns set up på C3 WRC. Dock är det oklart om den kommer att användas, först efter att Craig Breen, Mads Østberg och Khalid Al Quassimi känt på bilen i ”PET” bestäms vilka inställningar som kommer  att användas. Norrmannen har dock redan känt på bilen med nya geometrin under test i Spanien och Portugal, tester som varit positiva.

Redan i Argentina ändrades bakvagnen och förändras bilen nu även fram menar Østberg att C3:an kan ställas in mjukare utan att förlora grepp. Att man är hungrig efter ett bra resultat  är inte konstigt, i fjol slutade Breen femma och Meeke åtta så i år måste det bli bättre resoneras det i Versailles. Ett steg i den riktningen var så klart att låta Breen köra Rally Estonia och i vecka kommer han att få ytterligare testmöjlighet. Tre sträcksegrar där satt fint för irländaren som nu vill ta sig an ”the real thing”.

*

Innan dess är det dock ERC i Rally di Roma Capitale som gäller och då vill nog gärna tidigare ledaren Alexey Lukyanuk hitta tillbaka till den nya mer vägvinnande körstil han började året med. Två raka segrar följdes av ett blygsamt resultat i Grekland och därpå ”retired” på Cypern. Istället seglade portugisen Bruno Magalhaes, Skoda upp i ledning och toppar inför Rom, 15 poäng före ryssen i sin R5-Fiesta. Ändå menar Lukyanuk att han har ”no stress” på sina skuldror.

Hade lite bra snack efter Cypern och kom fram till att vi fortsätter som vi började året, förklarar den ryske Ford-åkaren.

På Cypern hade vi otur med en ful sten och vi har nu diskuterat hur vi kan undvika sådana misstag i framtiden…

Nu hoppas han att den mentala träningen ihop med ännu noggrannare förberedelser ska föra honom tillbaka till ledning i ERC. Målsättningen inför fredagens start är känns också ganska stressfri  menar Lukyanuki.

Behöver inte vinna varje sträcka då många förare kommer att vara snabba, utan istället fokusera på att få mycket poäng med oss hem!

På Cypern firade Lukyanuk lite jubileum då han gjorde sin 100:e rallystart och frågan är det blir anledning att fira med seger i sin 101:e? I fjol kraschade han i ledning  när en av Rom-sträckorna bet tillbaka. Det var då det menar 37-åringen som lastar sig själv för kraschen på grund av bristande fokus.

Detta lämnar vi bakom oss och tittar nu bara framåt!

*

Tidigare i veckan var det test/träning, nu i dag och i morgon är det notskrivning på sträckorna kring Rom. När Sindre Furuseth kom tillbaka får sitt första ERC-pass någonsin konstaterade han ärligt inför tv-kameran.

Lite fegt i första rundan, betydligt bättre i andra…

Även Tom Kristensson tyckte det kändes bättre och bättre allteftersom asfaltkilometerna försvann under hans R2 Opel.

Blir mer och mer bekväm i bilen några rundor till och vi är ”ready for race”!

Hitintills verkar veckan flutit på bra för alla nordborna som kompletteras av Fredrik Åhlin och Sebastian Johansson. Samma sak kan inte den ryske Mitsubishi-åkaren säga sedan han numera vet exakt var gränsen för grepp går i asfaltdäcken…

*

På lördag avslutas motorhelgen i norska Troms med ”Norges Råeste Bakkeløp” och för allra första gången med både Petter och Oliver Solberg på startlinjen i samma tävling. I den tre kilometer långa uppförsbacken ska de båda göra upp vem som är snabbast, men riktigt rättvist är det inte. Petter kör sin Appendix K Ford Escort RS 1800 medan Oliver sitter i en  360 hästars Citroën Xsara WRC. Med både 4WD och runt hundra hästkrafter mer borde Oliver trots mindre rutin, piska pappa uppför den tuffa backen.

Bilen är helt galen, and I love it, konstaterar Rally Estonia-tvåan Oliver som knappt kan bärga sig tills det blir lördag.

Det jagade bytet, pappa Petter världsmästare i rally 2003 konstaterar också.

Oliver kommer nog att vara snabb så det gäller nog att hålla koll i backspegeln…

Dåligt med svenskar i backen, enda namnet hitintills är värmlänningen Bror Danielsson som kör i samma klass som Petter med sin Escort.

*

En bit ifrån detta även om den berömda  ”Sjöbobacken” finns på Svamapabanan i Tomelilla är fredagens (?) tävling i RS-DM, ”Österlensprinten”. Vet att det finns frågetecken kring att ge en tävling på en rallycrossbana DM-status i RS men nu är det som det är och med 64 anmälda är intresset ändå stort. Dock har ”Asfaltcup” visat sitt ogillande, med sitt rena asfaltupplägg känns inte tanken rätt (55 procent grus och 45 procent asfalt på banan) och har valt bort den från sin kalender.

Vad jag kan se är de allra flesta toppåkarna i de olika DM-klasserna anmälda, saknar egentligen bara Håkan Oddshammar som leder 4WD-klassen med sin R5-Fiesta. Däremot är resten av klassledarna på plats, dessutom är samtliga från Hässleholms MK,  Björn Hansson i standard A (bilden), Peter Westlund standard B och Rolf Grybb i Trimmat.

Första start är klockan 16.00 och observera att detta är nu på fredag den 19 juli, infart via Tosselilla.

*

Avslutar med att skicka en grattishälsning till motorsportveteranen nummer ett, Erik Berger, Bengtsfors som idag fyller 93 år. Racingprofilen Bengt-Åce Gustavsson grattar på bilden, 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *