Citroën beslut irriterar, Gryazin testar Hyundai, DS3 Cup vill till Sverige, i väntan på RS-DM, Opel-Spotting och vem är ”Rallyfarfar”…
Gårdagens ”klarläggande” från Citroën Racing att man inte kommer att vara med i WRC när det nya hybridreglementet börjar gälla 2022 väckte irriterade reaktioner. Irriterade då det var just Citroën som var en av de som allra mest tryckte på hos FIA för byte till ett mer ”Gretavänligt” VM-reglemente. När detta nu väl är spikat säger ryktet att fransmännen då mer än lite överraskande, väljer att hoppa av rally och satsar genom Peugeot istället på VM i långloppsracing. Tro f-n att folk blir irriterade när man byter fot i elfte timmen.
De euro som blir över från WTEC placeras i Formula E och därmed blir Rally-VM historia för ett av seriens mest klassiska och vinstrika bilmärken. Inte heller första gången som det händer underliga saker i Versailles, vi minns alla som var med på den tiden när man plötsligt la ner efter att Sebastien Loeb blivit världsmästare två år i rad 2004 och 2005. Säsongen 2006 fanns inte Citroën officiellt med i WRC utan tävlade istället med privat teamet Kronos-Citroën vilket inte hindrade Loeb från att även det året bli världsmästare. Då angavs skälet till ”time out” att deras WRC Xsara var föråldrad och man ville lägga alla kraft på att utveckla nya C4.an till vinnarbil vilket också lyckades. Året efter var han tillbaka med nytt VM-guld för Loeb som belöning.
Ett liknande scenario den här gången har jag dock svårare att se framför mig då det nya reglementet kräver en helt ny bil. Att utveckla denna och sedan lämna över till ett privatteam är i stort sett omöjligt. Med andra ord, om där inte sker något dramatiskt hos PSA-koncernen och man ändrar inriktning så ser ”Vinkel-gängets” dagar i WRC ut att vara räknade. Hoppet står då till att det går att utverka så mycket budget att man kan fortsätta att göra C3 R5 till en riktig vinnare och kanske även ha ett team i WRC2. Ännu väntar rallyvärlden på ett definitivt besked i frågan och fram till att detta kommer är det bara att hoppas att allt var rök och ingen eld…
*
Undrar vad som händer med unge ryske talangen Nikolay Gryazin till nästa år, och tänker då främst på viken bil han tänker köra. I år slutade Gryazin fyra i WRC2 med en Skoda, bara två futtiga poäng från tredje placerade Benito Guerra. Seger i Finland och tvåa på Korsika var årets höjdpunkter för 22-åringen som nog är den flitigaste med att tävla i ”the new generation”, 18 tävlingar 2019, från norska Sigdalsrally januari till kommande helgs franska Ralley du Var. I alla tävlingar utom i en har Gryazin kört Skoda R5, undantaget är en start i Slovakien med Volkswagen Polo R5. I Wales och Spanien kom han till start med en helt ny Fabia EVO men nu är frågan om det ändå är bilbyte på gång, då han i veckan setts testa Hyundai i20 R5. På fransk asfalt testkör han samma i20 R5 som Ole Christian Veiby och Jonas Andersson sedan är tänkt att köra i just Rallye du Var.
Inte utan att man ställer sig frågan om detta är början till Andrea Adamos line up till nästa års WRC2 (årets WRC2 Pro), isåfall är det svårt att säga att han gör något felval. Båda är unga, snabba och behärskar både snö, grus och asfalt precis vad jag misstänker att man söker i det ljusblå teamet…
*
I dag finns i Sverige ingen ”billig” instegsklass inom racing, detta till skillnad från de flesta andra europeiska länder. I Danmark däremot finns ”DS3 Cup” som med enhetsbilar och däckbegränsning är en ”klass för alla plånböcker”
– Vi ser att en standardvagns klass som DS3 saknas i Sverige och ett förtydligande är att detta INTE bara är en junior klass, utan en klass för ALLA åldrar, berättar promotorn Joacim Bergström.
– I Danmark är klassen stor och åldersspannet på förarna är mellan 15-65 år.
Nu slår Bergström och DS3 Cup ett slag för att göra klassen stor även i Sverige. I år har till exempel fem svenskar kört framgångsrikt i cupen varav en är skåning, Eric Nilsson från Gliminge utanför Broby. Nu vill man dock bli ännu fler och allra helst få en egen serie på hemmaplan.
– Hör gärna av er via pm eller slå en signal +46 70-5374904 så berättar vi mer och bokar in en provkörning, uppmanar Bergström.
*
Medan kalendern för Rally-DM i Södra BF 2020 presenterats har inte motsvarigheten för RS-DM och Sprint-DM ännu sett novembers gråa så kallade ljus. Årets upplaga av RS-DM innehöll sex tävlingar vilket är mer än en halvering mot toppåret några år tillbaka då om jag minns helt rätt, 13 eller 14 tävlingar var planerade. Nu blev det till slut dock inte så många men betydligt fler än årets sex. Då var merparten tävlande överens om att det var lite för många tävlingar precis som man i år delat uppfattningen att det var för få. Blir därför spännande att se hur många som planeras till nästa år.
Motsatsen till framöver blir det när nu Östergötlands RS-serie avslutats med en ovanlig bil som totalsegrare. Tjust MK dominerade serien och likaså då även vinnaren Magnus Johansson i sin udda Mazda RX7. B-förare Johansson vann före klubbkompisen Tommy Johansson medan Norrköpings Andreas Wilke slutade trea.
*
Återigen har det varit lite grus i maskineriet för Opel-Spotting men idag trillade där in en fin bild på en lite lätt bedagad skönhet. Det är Rickard Gustafsson som hittat denna vad som synes verkar vara helt orenoverade, Opel Olympia från tidigt 50-tal på en parkeringsplats. Klassisk skönhet skulle jag vilja säga.
Min Kalifornien-boende kompis Björn var häromdagen på en ”Folkvagnsträff” och berättar.
– En ny ide var ett hobby-elfordon, där man skarvar ihop fyra folkaskärmar och sätter på ett litet chassi för handikappfordon. Finns också med släp och kostar 1800 dollar.
Han lyckades dessutom hitta en bil med svenska reg-plåtar.
– Någon har gjort sig besväret att importera denna VW Pickup från Sverige i detta skick som han kör runt med här. Enligt ägaren hade killarna i serien ”American Pickers” varit delaktiga i importen.
– Här är övergångsställen regnbågsmålade och inget tillfälligt, utan har varit så i flera veckor.
Avslutar med en hälsning från Ola Strömberg som hittat denna Opel-annons från 1968. Nu har jag ingen sådan keps, ingen fluga, är inte farfar och Silver-Kadetten har fyra Marschall-extraljus annars skulle det så klart kunnat vara jag i annonsen…
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson