Cirkus-STCC ger ny föreställning, Hyundai med oordning på lagret, Røkland vann ”Ulster Rally”, Klara på pallen och hur snabb var PG?

Den stora snackisen i går var utan tvekan Mikael Åhlin Kottulinskys historiska STCC-seger i heat två på Gelleråsen. Först euforin kring segern och sedan kom nackslaget med att bli utesluten på grund av något konstigt i avgassystemet på hennes PWR-Seat. Nu har jag ingen kompetens att avgöra om vad som är rätt eller fel men från utsidan måste jag ändå konstatera att detta var ett praktexempel på ”bad timing”. Sällan har väl STCC fått en sådan boost som när värmländskan klev upp allra överst på pallen och där gratulerades av brorsan Fredrik för att sedan landa med ett magplask. Så klart ska regler följas men inte bidrog söndagens beslut till att höja racingintresset….

Redan i heat ett blev alla tre i teamet diskade för samma sak alltså Daniel Haglöf, Philip Morin och Robert Dahlgren. Här klarade sig Mikaela som bröt med ”tekniskt”.

Våra tekniker har undersökt avgassystemet på bilarna och de fann att de inte var enligt reglementet, därför har de uteslutits. PWR Racing har bett om att få beslutet vidare undersökt av Svenska Bilsportsförbundets Disciplinnämnd och ett beslut därifrån bör komma inom någon vecka, säger Börje Blomén, tävlingsledare.

Enligt PWR är det inget konstigt, samma grejor används internationellt av fabriksteamet och andra Seat-team i TCR runt om i världen menar Daniel Haglöf som är både förare och teamchef i PWR Racing.

Vad gäller diskvalificeringen anser jag inte att vi har gjort något fel och vi har pratat med såväl Cupra som TCR som menar att vi inte har gjort något fel. Jag tror att vi kommer få tillbaka poängen. Jag hatar sånt här, jag vill bara tävla om poängen! 

Med andra ord är saken inte utagerad men oavsett vad som händer i veckan är ändå allt positivt från helgens ”tjejseger” mer eller mindre bortblåst. Istället för Seat-vinst blev Mattias Andersson vinnare och nya STCC-ledaren Johan Kristoffersson tvåa.

*

För skånska Brink Motorsport blev det en händelserik helg berättar nygifte Tobias Brink.

Slutade som P6 i både race 1 och 2, men blev därefter uppflyttad till P3 i race 1 och P5 i race 2. 

Även om dramatiken kring Seat innebar att det innebar klättring i tabellen var inte Tobias helt nöjd med hur.

Det blev en hel del poäng att ta med sig hem, även om jag hellre kör mig fram till pallplats på banan…

*

Gått lite tungt för Hyundai med nya i20 R5 och fortfarande har ingen seger tagits i riktigt bra motstånd. I Tyskland försvann Jari Huttunen utan att på något vis varit med om att utmana Skoda-gänget i topp. Slutade så småningom sist i WRC2. Inte bara här det går tungt, efteråt fick teamet även böter för att ha använt några millimeter för breda fälgar enligt. Oordning på fälglagret angavs som skäl till att det satt för breda fälgar på Huttuens bil. För detta fick Sarrazin Racing som driver projektet 30 000 euro i böter. Nu är FIA hyggliga och kräver bara in en tredjedel, resten betalas om misstaget upprepas.

*

Onödigt vetande men när Rally Finlands-vinnaren Ott Tänak rullade i mål även som segrare i Tyskland skrev han lite Toyota-historia. Detta var nämligen första gången sedan 1993 som Toyota noterats för två WRC-segrar i rad. Då  gjorde Juha Kankkunen samma bravad som Tänak men med en Celica GT 4, först på hemmaplan i Finland och sedan direkt efter i Rally Australia. Nu fattas bara att Tänak kopierar Kankkunen hela vägen och slutar som världsmästare, vilket han gjorde samma år.

*

Steve Røkland fick en fullträff ihop med Dai Roberts när han vann fjärde deltävlingen i Brittiska Mästerskapet BRC,  ”Ulster Rally”. På tuffa asfaltsträckor kring Belfast kopplade Kongsvinger-föraren grepp direkt och höll det sedan hela vägen till mål.

Ganska krävande i synnerhet med tanke på däckval då vädret skiftar jättemycket på Nordirland, berättar Steve.

Hade god nytta av Dais stora erfarenhet av detta…

Med två sträckor kvar ledde den norska R2 Peugeot 208:an med futtiga 0.4 sekunder och på sista sträckan hade man lite tur. Britten som jagade bakifrån åkte av, punktering och tappade 17 sekunder. 

Nu leder jag mästerskapet och nästa tävling är Isle of Man som blir en helt ny upplevelse för mig, berättar Steve.

– Jag kan som vanligt bara göra mitt bästa!

*

I gårdagens blogg refererade jag till Martin Berglund som menade att SM-tempot nu för tiden absolut inte var något att skämmas över, tvärtom. Han menade att han körde ”Hovdala-kort” snabbare än PG Andersson gjorde 2016 med sin WRC-Skoda. Detta fick en kalenderbitare som önskar vara anonym, att reagera: Låg och slöläste lite och såg då Berglunds kommentar att Hovdala var likadan som 2016!! Den var 16830 m i år med en körtid på 8.01 min medan den 2016 var 15580m och en körtid 8.55 min. Inte tror jag att den var exakt likadan och att PG skulle ha fått stryk med nästan minuten på en sträcka som dessutom var 1,5 kilometer kortare…”.Inte vet jag hur sträckningen var exakt för två år sedan men nog verkar det konstigt, för mycket kunde man säga om PG i WRC-Skodan men inte att han körde sakta…

*

Blev även påtalad om att jag helt missat Mattias Monelius/Erik Gustavsson som nyss hemkomna från Rally Finland ledde efter första rundan på Garnisonen. Tyvärr missade Mattias att köra med halvljus på samma sträcka och för detta fick han 30 sekunders tidstillägg. Utan dessa hade han bara varit minuten bak vinnaren Holmberg.

*

Medan storasyster Magda Andersson väntar på första finalen i Euro RX kämpar lillasyster Klara i Junior-SM. I Fjärås blev det andra pallplatsen och än en gång som trea, bara sju hundradelar från plats två. Dessförinnan hade SMK Hörby-tjejen flyt så när som på en punktering. I finalen startade BMW:n från ruta fyra och direkt upp i ledning i den täta och händelserika avslutningen. Till slut blev det då en tredje plats.

Jag är nöjd med dagen och ser framemot SM-finalen i Kalix den 1 september, förklarade Klara efteråt.

*

Avslutar med att det som var sanning 1960 är lika sant 2018…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *