CE Dealer Team hjälper Hansen Motorsport, Helin leder i ”DSR” inför helgens deltävling på Nordjylland, unikt samarbete i Bergslagen, sprintkrock, Tim L. syntes i TV 4 Nyheterna, publikrekord på Gelleråsen, insändare hyllar rally och Åke ” Bryggaren” Andersson, TV-Svängens premiärvinnare.

Snudd på en otrolig ”kompisutveckling” inom World RX där CE Dealer Team nu meddelar att man går in och stöttar en av de värsta konkurrenterna, Hansen Motorsport så att en start i helgens tävling i Finland blir möjlig. Detta är premiär för ett kanske för VM-serien helt avgörande samarbete över gränserna och Micke Jansson chef för CE Dealer Team och PWR Group förklarar.

Vi kämpar för en sport vi älskar och stöttar Hansen Motorsport så att de kan stå på starten i Finland. Att se konkurrerande team tävla ihop visar känslan och potentialen som finns inom World RX. 

Micke lägger till.

I slutändan var det ett sjävklart beslut för oss att ”step up”!

Foto : CE Delaer Team

Teamchef Kenneth Hansen är självklart nöjd över kunna sätta Timmy och Kevin i bilar och utmana sina ”hjälpare” på KymiRing.

Den här lösningen kunde jag aldrig ens drömma om, sådant händer helt enkelt inte inom motorsporten. CE Dealer Team visar en otrolig känsla för ”goodwill” och sin kärlek till sporten samt beslutsamhet inför framtiden!

Forfarande har det vad jag vet inte uttalats vilken sponsor som lämnat Hansen-bröderna, men noterar att på bilden som fanns i pressreleasen där Klara Andersson är före en av bröderna, saknas en röd tjur på Peugeoten…    

*

Dansk Super Rally är på väg in mot avgörande och nästa stopp för mästerskapet är lördagens ”AU2Parts Rally Juelsminde” som arrangeras av ”Motorsport Nordjylland”. 16 mil asfalt väntar med första start klockan 08.30 med målgång i Juelsminde klockan 16.30. Totalt 53 startande och där totala ”DSR-ledaren” Ib Kragh med en av rallyts arbetsmyror i högerstolen, Jeanette Andersson Kvick går ut med #1 på sin Hyundai Rally2. Kanske med ännu större favorittryck på sig är #2 Kenneth Madsen/Mads Dalsager i Glad Sports Citroën C3 Rally2. Samma tryck men främst mot seger i RC3-klassen har lillebror Jacob Leutenberger Madsen/Line Nedergaard som även dom kör för Team Glad Sport men med Renault Clio Rally2.

Foto: Lasses Rallyreportage

Ensam svensk är Tibros Opel-åkande Lucas Helin med Marcus Sundh vid sin sida. Ensamma svenskar är de två men ändå en maktfaktor, då man går ut som ledare i klassen ”National 2”. En ledning med nio poäng mot tvåan Christian André Lycka Falk som kör Peugeot 208. Målsättningen för #42 är så klart att utöka avståndet ännu mer.

*

Att ”Svenska Rallycupen” är en maktfaktor i Sverige är ett obestridligt faktum, sedan må Rally SM på pappret ha högre status. Men går man till intresset från de tävlande så är ”SRC” ofta nästan tre gånger så populärt som de som lockas av SM. Senast var det ”Kullingstrofén” med runt 200 startande och inget säger utan att kommande ”Heat Rally Bergslagen” den 6 september ska få lägre antal startande.  

För första gången någonsin har Ludvika MS, Kolsva MS och Fagersta MK slagit sig samman för att arrangera en rallytävling, berättar arrangörens Jörgen Hjerpe. 

Målet med samarbetet har varit att visa upp ”att det här, det är rally”, detta för såväl publik som tävlande.

Sju sträckor med snudd på SM-längd, 72 kilometer bjuds efter starten från Ludvikas Folkets Hus. Ett serviceuppehåll väntar i centrala Fagersta efter fyra sträckor. 

– Intresset bland förarna är stort och hittills är över 120 ekipage anmälda, men  det finns plats för fler innan anmälningstiden går ut 27 augusti, förklarar Hjerpe som rundar av.

Välkomna till ett spännande och utslagsgivande rally, där de tävlande bjuds på välkända rallyvägar plus en och annan överraskning. Eller som våra notskrivare uttryckte det – ”den här tävlingen har allt”!

*

Samma dag den 6 september körs. ”Dalslandsprinten” som en del av ”Svenska SprintRallyCupen”. Serien må rikta sig till hela Sverige, men till Bengtsfors MC:s deltävling är det i princip inga förare anmälda från Småland och Södra BF där ”SSRC” ändå har sina rötter. Två stolta smålänningar av de 45 anmälda är allt som spräcker dominansen från Mellansverige. Olyckligt är det också åtminstone på pappret, att man krockar med ”Svenska Sprintserien” i Hällefors som på något vis ändå har samma förare som målgrupp. I den fajten är det dock Bengtsfors om vinner med dubbelt så många rallyåkare anmälda.

*

Efter gårdagens inslag i TV4 Nyheterna med Tim Liljegren i huvudrollen lär det ha blivit en svår natt för alla som är avundsjuka på Karlskrona-föraren. Ett långt inslag på bästa sändningstid kan ha blivit en svårsmält ”nattmacka” för gruppen.

Man må tycka vad man vill, men att en B-Förare från Blekinge bättre marknadsför sporten utanför de närmast sörjande, är faktiskt ett underbetyg åt många drivna PR-genier. Kanske ändå allra mest åt moderskeppet” SBF

*

Alltid kul att kunna förmedla positiva nyheter inom motorsport som till exempel att helgens ”Kanonloppet” (75:e upplagan) på Gelleråsen Arena bjöd på i modern tid, publikrekord.  

– Detta slår alla rekord sedan jag tog över 2018. Vi har aldrig sålt så många biljetter, så mycket mat och använt så mycket parkeringsyta tidigare. Det känns otroligt givande och det är ett riktigt gott kvitto på alla inblandades hårda slit som jag vill rikta ett stort tack till, säger Richard Göransson, vd och ägare av Gelleråsen Arena.

Foto: Martin Palm

Totalt besökte 8750 besökare Kanonloppet 2025 som bjöd på racing av högsta klass i exempelvis Porsche Carrera Cup Scandinavia, V8 Thunder Cars och Pro Superbike samt flyguppvisning av JAS 39 Gripen och Formel 1-körning med prins Carl Philip (bilden) bakom ratten. Man får gå 60 år tillbaka för att hitta de riktiga rekordet som sattes 1965 med 44 000 åskådare. VD Richard Göransson tror dock att detta kan vara starten på en positiv förändring.

– Jag tycker vi har hittat rätt med konceptet för Kanonloppet och vi har dessutom ett bra samarbete med banägare runt om i Sverige där vi arbetar för en positiv utveckling vad gäller svensk motorsport. Svensk motorsport har haft ett gäng tuffa år, men jag och många andra duktiga i branschen ser positivt för framtiden där vi har en hel del spännande saker på gång.

Foto: V8 Thundercars

Kul för Kristianstads Tommie Eliasson som vann första heat och blev sexa i det andra i V8 Thundercars och att få göra detta inför så mycket folk. Med detta leder också Eliasson mästerskapet före Christoffer Bergström när man helgen 29-30 intar Ring Knutstorp. 

*

Mer glädje och idag från insändarsidorna i Kristianstadsbladet. I Göinge-bygden välkände Farstorpsbon  Bertil ”Obon” Nilsson har skrivit en hyllningsartikel till inte bara Hässelholms MK, utan till hela Rally-Sverige. Med rubriken” Tack, Snapphanerallyt – ett lyft för grusvägarna” förstår man direkt att detta är en skribent med sunt förnuft och inte någon ”tiltad” klimataktivist.

I texten lyfter Berti fram alla fördelar med att ha rallyt i byarna. Inte minst hur viktigt (bra) det är för fattiga vägsamfälligheter att få sin väg proffesionellt återställd. Min mångåriga kollegas slutkläm i insändaren ger mig nästan en tår i ögat, ”Rallybilen gör sedan årtionden gott för den vardagliga gemenskapen ute på landet.” Sug på den rally/bil-hatare…

*

Om en knapp månad är det dags för TV-Svängens 60-åriga födelsedag. Visserligen stämmer inte årets tävling den 20 september datum mässigt med premiären 1965. Denna var istället lite senare och den 2 oktober släppte SMK Hörbys första tävlingsledare Mauritz ”Macke” Elofsson i väg Hässleholmarna Bertil Lind/Anders Ericssons Ford Cortina GT från Lokalföreningens då helt nya anläggning i Hörby. För att ge detta historiska ögonblick lite extra vingar för att flyga in i framtiden, är min tanke att de närmaste dagarna berätta lite om åren som gått. 

Åke Andersson.

Vad är då mer naturligt än att inleda med premiärsegraren och storföraren  från Uppsala, Åke ”Bryggaren” Andersson som då ingick i Saabs eget fabriksteam. Trots att Saab tidigare på hösten släppt den nya ”långnosen” föredrog ”Bryggaren” att  köra med den äldre och mer välbalanserade ”kortnosen”, detta med legendariska chefen Bo Hellbergs goda minne. ”Bryggaren” med sin Saab Sport hade som väntat inga större problem att vinna och ner till tvåan, Arne Nilsson, Skånska AK skilde över tre minuter. Åtta sträckor bjöd då femåriga SMK Hörby på, vilket på den tiden innebar modesta 17 mil. Går att jämföra med dagens 3-4 mil och till  saken hör att segraren efter målgång vände Saab-fronten mot hemmet i Uppsala och körde hem direkt. Vid prisutdelningen fick ha ta emot det fina förstapriset en hypermodern ”Transistor-tv”, ett pris som Bryggaren sedan återbördade till klubben när TV-Svängen firade 50 år och numera står på hedersplats i klubblokalen. Efter detta har det oftast varit en tv som varit första pris, men inte alltid. Klubben har följt med i tidens svängningar och även haft VHS-apparater, Parabolantenner men alltid något som anknutit på ”TV”.   

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *