Carlberg säkrade EM-guld, Kopecký vann medan Mille J. slutade tia, dubbelt B-förare i Kanonen-topp, Team Hansen står över finska delen av World RX och Tim i SVT sevärt.

Ifjol slutade Nässjös Calle Carlberg tvåa i Junior ERC efter en hel del oflyt. I år däremot har det varit tvärtom även om helgens final ”Barum Czech Rally Zlín”en bit in på lördagens såg dyster ut efter drivaxelbrott på hans och pappa/kartläsare Torbjörns Opel Corsa Rally4. 

Foto: Henrik Åkeson

Efter omstart stretade Calle på samtidigt som tre klasskompisar fick bryta vilket betydde, att bara målgång skulle göra honom till Europamästare. Detta lyckades också och placeringen som åtta var helt ointressant, guldet hamnade i Småland och familjen Carlberg.

Det här är den bästa dagen i mitt liv, jublade Calle efter målgång. 

Jag måste rikta ett så stort tack till Opel för den här möjligheten. Det skulle aldrig vara möjligt utan dem och alla mina sponsorer.

Speciellt tackade Calle sin mentor från Hörby, Tom Kristensson som med hjälp av sina egna sponsorer varit med honom ända sedan SM-guldet för fyra år sedan. Även Hankook och alla andra som har stöttat hela vägen till guldet omfamnades av 25-åringen.

Jag trodde aldrig att jag skulle komma så här långt som att kunna kalla mig Europamästare och det bevisar att med hårt arbete och engagemang kan man nå sina drömmar. Det känns så bra!

Samtidigt lite tråkigt att guldfirandet sammanföll med att ordinarie co-driver Jørgen Eriksen fanns hemma i Norge i väntan på att bli pappa för andra gången. 

Foto: Henrik Åkeson

Med detta blev det svensk Europamästare för andra året i rad då Mille Johansson tog hem titeln i fjol. Totalt 12 mästare har korats och förste svensk var Emil Bergkvist 2015. Calle har nu ointagliga 125 poäng och striden som silver/brons står nu mellan tabelltvåan Ioan Lloyd, trean Craig Rahill och fyran Jaspar Vaher. Även femman och premiärvinnaren Sergi Pérez, har en lite chans att få medalj.Lite kul att kolla tabellen där Peugeot är helt dominerande och ner till nionde plats är det franskt. Men allra överst tronar ändå Opel-loggan, respekt kallas sådant!

Foto: Henrik Åkeson

Klassen vanns av Craig Rahill som därmed tog Lancias första stora triumf efter sin comeback. Imponerade gjorde unge norrmannen Karl Peder Nordstrand med Jørn Listerud i Opel Corsans högerstol. 18-åringen gjorde ERC-debut med den äran och slutade tvåa, 35, 9 efter Lancian. På SS4 tappades över 40 sekunder annars hade det blivit seger för ”KP”.

*

Foto: Henrik Åkeson

Att tjeckiska ikonen och Skodas affischnamn sedan länge, Jan Kopecký skulle vinna var en riktig lågoddsare. Men att britten Jon Armstrong skulle utmana med i större sammanhang numera udda Ford Fiesta Rally2 var mer oväntat. Bara 10,7 sekunder skilde mellan de båda och ner till trean Andrea Mabellini, Skoda hade Kopecký 13,8.

Foto: Henrik Åkeson

Mille Johansson/Johan Grönvall hade i helgen valt Pirelli för Skodan vilket resulterade i en tionde plats. En punktering på sträcka sju gjorde att man tappade tid.

Helt klart hade vi tjänat på att stanna och byta hjul, konstrade Mille lite efterklokt.

När man på söndagen gick ut tidigt var det mycket lösgrus på asfalten, vilket gjorde det svårkört.

– Känns som att vi bara flyter runt ovanpå vägen vilket gör körningen tveksam, menade Mille som rundar av.

– Jag är ändå glad om inte hundra procent nöjd. Gjorde lite misstag, snurrade fyra gånger och så punkteringen vilket gav ett resultat som vi inte önskade…

*

B-förarna dominerade när Eslövs MK med hjälp av grannklubbarna i söndags körde sin RS-klassiker ”Kanonen”. Tre SP som alla kördes två gånger gav en total körtid på strax över tio minuter.

Foto: Kristian Lindberg

Bäst gick det för Örkelljunga-familjen Ola och Leif Johansson vars blå Golf var minimala 0,9 sekunder före Lunds Hans-Daniel Steiner/Jan-ErikJönsson, även dom med Golf.

Foto: Kristian Lindberg

”Long time no see” kan mansäga om trean och bästa A-förare Jonas Olsson/Jocke Johansson, Hässleholm. Varken Jonas eller hans vassa Ford Puma Kitcar har varit i elden på ett bra tag, men bara 1,9 sekunder efter vinnaren visar att fortåkare-känslan finns kvar hos den tidigare SM-vinnaren i rally.

Foto: Kristian Lindberg

Grön Ford Escort som fyra och då med Ryds Peter Holgersson bakom ratten. Vid sin sida hade han i Eslöv, SMK Hörbys flitigt anlitade kartläsare Ebba Larsson.

Foto: Kristian Lindberg

Vet inte säkert, men det känns som att Kristianstads Jesper Larsson Odenmalm i par med kusin Pernilla Larsson måste vara den segerrikaste rallyåkaren från Södra? Ny klasseger (Std.A) igår med sin Toyota och dessutom överlägset, nästan minuten före Svedalas Johan Svensson/Anna Loodh i Volvo 940.

Foto: Kristian Lindberg

Tajtare i A/B Std. B där Linus och Emma Larsson, Sjöbo MK och BMW vann före SMK Hörbys far och son Rolf-Arne och Felix Nilsson. Bara 6,3 skilde BMW-åkarna åt. VEC-åkare Valentin Mårtensson/Catalina Floberg tog Eslöv som ett träningspass inför kommande ”Rally Grimstad”. Volvo-åkaren fick dock känna på att ”RS-stål” inte är hur enkelt som helst, sjua och snudd på en halv minut bak Linus och Emma. 

Foto: Kristian Lindberg

Även ”VEC-General” Ted Malm med fru Katharina värmde upp inför Norge-äventyret. SMK Hörby-duon slutade fin tvåa och detta futtiga 1,4 efter en Opel Corsa med Stefan och Åkte Persson, SMK Örkelljunga. Är inte säker, men att få stryk av en Opel är väl ändå inget att skämmas över, eller?

*

Är World RX på väg att självdö? Frågan känns berättigad efter att Hansen Motorsport berättar att Timmy och Kevin avstår start i kommande tävling i Finland och KymiRing. Anledningen är att en huvudsponsor (inte uttalat men lär vara Red Bull) inte längre är med teamet i VM-serien. Teamchef Kenneth Hansen hoppas ändå kunna köra resterande deltävlingar och siktar nu på full säsong 2026…

Kollade i går på SVT och Tim Liljegrens reality-serie och efter detta måste jag erkänna att blekingens kultstatus inte är oförtjänt.

Foto: Tommy Svensson

Att som han gör sticka ut hakan vet jag om någon inte är riskfritt, men rent hat som han och hans tjej  får uppleva känns absolut inte befogat. Tim är en udda fågel i rallyvärlden, men det är också de som folk minns och oftast tar till sig. Att han är en duktig ”säljare” är så klart något som sticker i mångas ögon och att lyckas är som alla vet, något som är snudd på förbjudet i det här landet…  

*

Som ni förstår skrivs Motorbloggen på distans från fantastiska Bornholm, Nordens Mallorca om ni frågar mig.

Foto: Tommy Svensson

Sol och ”hygge” är allt vad en bloggskrivare kräver, även om det på detta vis är mycket som inte får något ljus på sig…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *